شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
۱۴:۵۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۰۷۰۰۳۷۵
فیلم و سینمای ایران

کمدی‌های پولساز؛ چتر نجات گیشه‌‎ها

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,بارکد
مردم گرایش زیادی به سینمای کمدی دارند و نام بازیگرانی مثل رضا عطاران می‌تواند فروش هر فیلمی را در گیشه تضمین کند، اما نکته اینجاست که اغلب مردم گویا فقط برای خندیدن سینما را دنبال می‌کنند که این مساله به خودی خود نیازمند آسیب‌شناسی دقیقی است.

به گزارش جام جم، فیلم‌های کمدی نقش پررنگی در سینمای ایران دارند و بارها توانسته‌اند گیشه پررونقی را رقم بزنند، گاهی هم نقشی فراتر از این داشته و حتی توانسته‌اند سینما را از ورشکستگی نجات دهند. البته شاید بتوان گفت این علاقه به سینمای کمدی سابقه تاریخی دارد. چرا که فیلمسازی در کشور ما با یک اثر کمدی آغاز شد. اولین فیلم صامت ایرانی با نام «آبی و رابی» فیلمی کمدی بود و استقبال خوب مردم از آن باعث شد تا دومین فیلم تاریخ سینمای ایران با نام «حاجی‌آقا آکتور سینما» هم فیلمی کمدی باشد.

 

کمدی پسندی را البته نمی‌توان منحصر به ایران دانست. چون مردم در همه جای دنیا طالب گذراندن لحظات خوشی هستند و بنابراین از فیلم‌های کمدی استقبال می‌کنند. البته در این باره در کشور ما بخشی از این ماجرا قطعا به این باز می‌گردد که ما در ژانرهای دیگر سینمایی (وحشت، کودک و...) توانایی ویژه‌ای نداریم و در زمینه کمدی توانمندتر هستیم، هر چند که خنداندن مردم سخت است.

 

با تمام این تفاسیر مردم گرایش زیادی به سینمای کمدی دارند و نام بازیگرانی مثل رضا عطاران می‌تواند فروش هر فیلمی را در گیشه تضمین کند، اما نکته اینجاست که اغلب مردم گویا فقط برای خندیدن سینما را دنبال می‌کنند که این مساله به خودی خود نیازمند آسیب‌شناسی دقیقی است. در سینمای ما از ابتدای سال تاکنون فیلم‌های «من سالوادور نیستم»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «بارکد»، «دراکولا»، «زاپاس» و «ناردون» همگی از فروش‌های خوب و مناسبی برخوردار بودند که این موضوع فارغ از محتوای برخی از این فیلم‌ها که اصلا قابل توجیه نیست، قابل بررسی است. در ادامه به بررسی اجمالی چند فیلم کمدی پرمخاطب در سال ۹۵ و بازیگران شاخصی که به نوعی فروش این فیلم‌ها را در گیشه تضمین کردند، می‌پردازیم.

 

من سالوادور نیستم

در فروش بالای «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی همه موثرند و رضا عطاران از همه موثرتر. چون عطاران با هر کارگردان و هر فیلمنامه‌ای کار نمی‌کند و زمانی که قبول می‌کند سر کاری حاضر شود، باید از کارگردان و متن خیالش راحت باشد. بر این اساس من سالوادور نیستم حتما موجبات اطمینان خاطر عطاران را فراهم کرد که آن را پذیرفت و تا به امروز این فیلم رکوردشکن سال ۹۵ نام گرفته. مردم به رضا عطاران مثل همیشه اعتماد کردند و به تماشای فیلمش نشستند و واقعا خندیدند.

البته من سالوادور نیستم از لوکیشن بکری مانند کشور برزیل هم استفاده کرد که این لوکیشن نفعی به حال پیشبرد داستان نداشت. از وقتی ناصر و خانواده‌اش به برزیل رسیدند، دوربین آن‌قدر در خیابان و باغ وحش ‌چرخید تا تماشاگر چند شوخی و لطیفه از عطاران بشنود و بخندد و سرانجام قضیه اصلی یعنی رویارویی ناصر با آنجل رونمایی شود و بعد از آن هم ریوالدوی معروف وارد ماجرا شد.

 

ناردون

فریدون حسن‌پور نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون که ساختار هنری آثار سینمایی و تلویزیونی‌اش او را آشنا و مسلط بر درام‌نویسی و شخصیت‌پردازی نشان می‌دهد، امسال تجربه ساخت کمدی را با «ناردون» به دست آورد.

انتخاب موضوع و همزمانی عزا و عروسی ناردون را متفاوت و متمایز از درام‌های معمول و فیلم‌های طنز سینمای ایران جلوه می‌دهد و ناردون شاید جزو معدود کمدی‌هایی باشد که تماشای آن برای خانواده‌ها بخصوص خانواده‌هایی که همراه فرزندان خود به سینما می‌روند، نمی‌تواند برخورنده باشد. امین حیایی بازیگر کمدی سینما و تلویزیون ناردون را یک کار طنز اجتماعی می‌داند و خودش می‌گوید افتخار می‌کند در این پروژه حضور داشته است.

 

زاپاس

برزو نیک‌نژاد هم امسال سراغ کمدی رفت و «زاپاس» را که شباهت زیادی با سریال‌های طنز تلویزیونی دارد، ساخت. فیلمی که روایت شیرینی دارد و در بخش‌های مختلف مخاطب را با خود همراه می‌کند و برایش به لحاظ ذهنی دغدغه ایجاد می‌کند. زاپاس از چند منظر از تولیدات این روزهای سینمای ایران مجزاست، اول آن‌که این فیلم خارج از فضاهای بسته و آپارتمانی رایج و در شهر رامیان استان گلستان فیلمبرداری شده و چشمه گل رامیان یکی از لوکیشن‌های اصلی فیلم است، دوم آن‌که کمدی این فیلم بدون این‌که در دام بذله‌گویی و انجام اعمال سخیف بیفتد حسابی مخاطب را می‌خنداند و سوم آن‌که احترام به جایگاه خانواده در این اثر سینمایی حفظ شده است. امیر جعفری که نقش‌آفرینی‌اش همراه با فتحعلی اویسی در دو مجموعه «بدون شرح» و «کمربندها را ببندیم» هنوز در خاطر مخاطبان باقی مانده، یکی از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی بود که توانست لحظات شادی را برای مخاطب رقم بزند.

 

بارکد

بارکد جدیدترین ساخته مصطفی کیایی یکی از کمدی‌هایی است که امسال روی پرده رفت و خوشبختانه فروش خوبی هم داشت. فیلم از الگوی کمدی‌های هجوآمیز تارانتینویی تبعیت کرد و با محوریت دو رفیق مسیر خاص تبدیل شدن آنها از دو آدم ساده‌دل به دو خلافکار را به تصویر ‌کشید. کیایی در این فیلم یک داستان جذاب و پر اوج و فرود و پرتحرک را با چاشنی‌های فراوان که از لحظات مفرح و کمیک تا انتقادات تند و تیز اجتماعی در خود دارد به شکل کاملا جدیدی روایت می‌کند. محسن کیایی که بی‌شک یکی از موفق‌ترین بازیگران حال حاضر در عرصه سینمای کمدی است در این فیلم همراه با بهرام رادان در نقش دو جوان اصلی داستان ترکیب جالبی را تشکیل داده‌اند که برای مخاطب بسیار باورپذیر است.

  • 12
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش