پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳
۱۲:۴۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۱۵۷۶
فیلم و سینمای ایران

کارگردان «انزوا»: عاشق مسعود کیمیایی هستم/قیصر قهرمان دهه ۶۰ بود! 

عباس‌میرزایی می‌گوید: اگر در دهه ۶۰ جوان‌های مملکت می‌روند از خاک این کشور دفاع می‌کنند و شهید می‌شوند حتما مادران و پدرانی داشته‌اند که قیصر را دیده‌اند.

مرتضی‌علی عباس‌میرزایی که با اولین فیلم سینمایی بلند خود به نام «انزوا» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد خود را متاثر از مسعود کیمیایی و دیگر بزرگان سینما می‌داند هرچند اولین تجربه فیلم بلند او تماشاگر را به یاد «قیصر» کیمیایی و سینمای او می‌اندازد و شاید به همین دلیل گفتگو بیشتر حول محور قیصر، قهرمان در سینمای ایران، امید در سینمای اجتماعی و... می‌چرخد.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,جشنواره فجر

 

کارگردان «انزوا»: عاشق مسعود کیمیایی هستم/قیصر قهرمان دهه ۶۰ بود!

مرتضی‌علی عباس‌میرزایی در رابطه با تاثیری که از مسعود کیمیایی گرفته است، گفت: تنها مسعود کیمیایی نبود. نمی‌توانی متولد دهه ۶۰ باشی، عاشق سینما باشی و خودت را از بزرگان سینمای ایران که با آنها بزرگ شده‌ای؛ جدا کنی. از بچگی محال است فیلم‌های بزرگان سینما را ندیده باشید؛ مثل علی حاتمی و مهرجویی و کیمیایی. من عاشق مسعود کیمیایی هستم و این را همه می‌دانند. حتی وقتی سر صحنه سکانسی از ورود پرویز به کترینگ علی زالی می‌گرفتیم که بچه‌ها صدای فیلم قیصر را درمی‌آوردند.

 

او با بیان اینکه «محال است در ایران فیلم بسازید و بگویید من تحت تاثیر بزرگان سینمای ایران نبودم» گفت: اتفاق عجیبی است اگر کسی این حرف را بزند یا تحت تاثیر فیلم‌سازان بزرگ جهان نباشد. بالاخره ما فیلم‌سازیم و باید فیلم ببینیم، باید بخوانیم و یاد بگیریم. این نظر شخصی من است شاید دوست دیگری بگوید من نه می‌خوانم نه می‌بینم و نه دوست دارم که یاد بگیرم. ولی من اینطوری فکر نمی‌کنم. فکر می‌کنم به همراه من یعنی بخشی از هویت من سینمای بزرگان ایران است. یکی‌اش آقا مسعود کیمیایی است که من خیلی دوستش دارم و این برای من خیلی ارزشمند است.

 

این فیلم‌ساز با اشاره به اینکه «من تاکنون دستیار هیچ کارگردانی نبوده‌ام» گفت: یادگیری من در فیلم‌ها و صحبت‌های این آدم‌ها بوده است. ازشان خیلی یاد گرفتم که یکی از آنها کیمیایی است. سینما یعنی کیمیایی یعنی علی حاتمی. نمی‌توانید راجع به سینمای ایران حرف بزنید ولی اسم این آدم‌ها را نیاورید.

 

قیصر قهرمان دهه ۶۰ بود/«اخلاق» قیصری ادامه دارد

عباس‌میرزایی در رابطه با اینکه آیا دوره پرداخت به موضوع «غیرت» به شکل قدیمی‌اش در سینما تمام نشده است؟ گفت: قدیمی‌ها می‌گفتند اگر دیدی کسی در چاه افتاده دستش را بگیر و بکش‌اش بیرون؛ به این حرکت می‌گویند جوانمردی. امروز می‌گویند اگر دیدی کسی در چاه افتاده از بغلش بگذر و برو چون تو را هم پایین می‌کشد؛ این یعنی ناجوانمردی.

 

او ادامه داد: راجع به مرد بودن، باغیرت بودن و جوانمردی، اصلا راجع به حوزه‌های اخلاق اگر از صفر آفرینش تا ته آن حرف بزنید درست است چون در تاریخ و زمان نمی‌گنجد. زمان چیزی است که ما ابداع کردیم و تعریفش می‌کنیم وگرنه تا مادامی که انسان وجود دارد مردانگی و غیرت و شرف و عزت وجود دارد. بیش از ۱۴۰۰ سال پیش امام حسین ما را شهید کردند نمی‌توانی بگویی وجود ندارد و عزت و شرفی که به خاطرش شهید شد؛ تمام شده است.

 

این فیلم‌ساز با بیان اینکه «قیصر یعنی قهرمان دهه ۶۰» گفت: قیصر فیلم مسعود کیمیایی یک مرد، یک جوانمرد، یک آدم باغیرت است که در آن عصر درخشیده است. امروز هم نیاز به قهرمان‌هایی داریم که مرد و باغیرت و باشرف باشند. قیصر برای عصر خودش است؛ جلوتر که می‌آییم خیلی چیزها به لحاظ تکنیکی در دنیا مدرن می‌شود اما اخلاق همان است که بود، نمی‌توانیم آن را حذف کنیم.

 

شهدا حتما پدر و مادرهایی داشتند که «قیصر» را دیده بودند

عباس‌میرزایی با اشاره به بستر اصلی فیلم «انزوا» گفت: اگر سراغ موضوع قضاوت می‌روم برای این است که نمی‌توانی بگویی من قضاوت نمی‌کنم. خیلی‌ها را دیدم که می‌گویند قضاوت نمی‌کنم؛ نه! این کم لطفی است.

 

کارگردان فیلم «انزوا» ادامه داد: مثلا زن بی‌سرپرست و بدسرپرست که در این فیلم از آن حرف می‌زنیم، برای تاریخ امروز ماست؟ همیشه بوده و شاید تبدیل به بحران بزرگتری هم شده باشد. وقتی با یک نگاه ناجوانمردانه راجع به یک زن قضاوت می‌کنید که سرنوشت دو بچه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد، این دو آینده‌ی ایران هستند.

 

عباس‌میرزایی یادآور شد: اگر در دهه ۶۰ جوان‌های مملکت می‌روند از خاک این کشور دفاع می‌کنند و شهید می‌شوند حتما مادران و پدرانی داشته‌اند که قیصر را دیده‌اند؛ جوان‌هایی که رفته‌اند تا از ناموس و دین و مرزهایشان دفاع کنند. شاید بارها از خودمان پرسیده باشیم اگر امروز جنگ شود چه اتفاقی می‌افتد؟ به نظرمن هنوز قیصرها وجود دارند.

 

به قهرمان‌های سینما کم‌لطفی کردیم

کارگردان فیلم «انزوا» با اشاره به تاثیرگذاری سینما روی جامعه، گفت: در جامعه‌ای که کتاب‌خوانی‌اش دو دقیقه در سال است، تلگرام و دنیای مجازی و اینترنت تاثیرگذارتر است. چون در دنیای مدرن همه‌اش سرمان در تلگرام است و دوست داریم فیلم ببینیم تا کتاب بخوانیم.

 

عباس‌میرزایی ادامه داد: برای اینکه قهرمان را کمرنگ کردیم و به آن کم لطفی کردیم و توجه‌مان را کم کردیم. امروز قهرمان بچه‌های ما قهرمان‌های هالیوود شده‌اند. ما هیچ چیزی از سینمای دنیا کم نداریم به لحاظ استعداد، قصه‌گویی، نوع روایت و فرم اتفاقا خیلی جلوتریم و می‌توانیم باشیم. اما چرا کار نمی‌کنیم؟ چون دغدغه اصلی آدم‌ها پول شده است.

 

از سینمایی که مردم در اولویتش نباشند می‌ترسم

عباس‌میرزایی یادآور شد: خیلی دلم می‌خواهد برای مردم فیلم بسازم و مردم انتخابم کنند و به من هویت دهند چون از جنس خودشان‌ام. از سینمایی که مردم در آن در اولویت نیستند همیشه ترسیده‌ام و برایم عجیب بوده که یک آدمی چطور به خودش اجازه می‌دهد وقت همه را بگیرد و چیزی به آنها ندهد. از این می‌ترسیدم که در این دام بیفتم.

 

کارگردان فیلم «انزوا» ادامه داد: روزی که برای فیلمنامه «انزوا» در وزارت ارشاد می‌جنگیدم؛ گفتم اجازه دهید مردم انتخاب کنند که من فیلم بسازم یا نه. اگر فیلم برای مردم بسازید مطمئن باشید دنیا نگاه‌تان می‌کند. دنیا در حوزه انسانیت و اخلاق از تو استقبال می‌کند. معتقدم خدا نظر ویژه‌ای دارد و به آدم‌هایی که به بنده‌هایش توجه می‌کند. من دوست دارم در این موقعیت قرار بگیرم.

 

در سینمای اجتماعی نمی‌شود تلخی‌ها را ندید اما باید نور را نشان داد

این فیلم‌ساز با بیان اینکه «من آدم امیدواری هستم و از آدم‌های جنگی‌های زندگی‌ام یاد گرفته‌ام مقاومت کنم» گفت: چون امید دارم و بزرگان دین‌ام گفته‌اند بزرگترین گناه ناامیدی است؛ در سینما وقتی سمت مسائل اجتماعی می‌روید نمی‌توانید تلخی‌ها را نبینید. اما مهم این است که بارقه‌های امید یا دست‌کم سو سو زدن نور امید را نشان دهید.

 

عباس‌میرزایی ادامه داد: یک صفحه سیاه را درنظر بگیرید. یک نقطه سفید در آن باشد همان نقطه سفید کافی است تا به آن صفحه خیره شوید. خیلی دلم می‌خواست وقتی فیلم می‌سازم مردمی که از سالن بیرون می‌آیند خوشحال و امیدوار باشند. من هم در همین کشور زندگی می‌کنم و از نظر اقتصادی تحت فشارم اما هنوز امید دارم که ما هم‌نسلان پشت هم باشیم و بزرگترها ما را ببینند و مردم حمایت‌مان کنند. اینطور نباشد که همدیگر را فقط براساس سلایق شخصی‌مان یا پول بزنیم.

 

او یادآور شد: قبل از جشنواره خیلی‌ها سراغم آمدند و گفتند اگر فلان قدر بدهی یا فلان آدم‌ها را تحویل بگیری و یا هزینه کنی، خبرنگاران و منتقدان برایت نقدهای مثبت می‌نویسند. اصرار کردند فیلم من را قبل از جشنواره ببینند و موضوع هدیه هم برقرار باشد و خوب بنویسند اما من قبول نکردم. گفتند تاوان بدی می‌دهی. گفتم چرا من را می‌ترسانید؟ این نشان می‌دهد ما پشت هم نیستیم و چشم‌مان را روی همه چیز می‌بیندیم. اما من امیدوار بودم و امروز هم نتیجه‌اش را می‌بینم.

 

 

ilna.ir
  • 10
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش