دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۲۲:۱۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۲۹۷۶
فیلم و سینمای ایران

سينماگران زن از دلايل افول تأثيرگذاري زنان در سينماي ايران مي گويند:

پیـاده ‏شدن از قطار پول ‏سازی

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,دلايل افول تأثيرگذاري زنان در سينماي ايران

سالهای دهه ۸۰ زمانی بود که فضای سیاسی و اجتماعی ایران دچار تحول شد و به موازات آن هنر سینما هم از این قافله عقب نماند و به تدریج در فیلم ها زنان سنتی جای خود را به زنان کارمند دادند. در همین برهه بود که ستارگانی مانند هدیه تهرانی به عنوان زن ساختار شکن و مدرن مطرح شدند و علاقه مردم برای  دیدن این نوع فیلم ها نیز روز به روز افزایش پیدا کرد. از اطراف و اکناف می شنیدیم که حضور فلان بازیگر باعث فروش میلیاردی فیلم شد. حالا بعد از گذشت یک دهه همه مسائل دستخوش تغییر شده است و تکیه فروش گیشه ها بیشتر روی هنرپیشگان مرد است. این موضوع بهانه ای شد تا بانی فیلم علت آن را با عده ای از بازیگران زن سینما بررسی کند.

 

اولین کسی که به سراغ او رفتیم مهشید افشارزاده بود. این بازیگر که اعتقادی به فروش فیلم از طریق گیشه ندارد گفت: اگر یک فیلم بر اساس فاکتورهای درست ساخته شده باشد، فروش قابل قبولی خواهد داشت. فهم مردم به اندازه ای سینمایی شده است که عناصر جذب در یک فیلم را به خوبی درک می کنند و خودشان ساختار سینمای خنثی را کنار می زنند و همین باعث می شود که اتفاقات خوبی در سینمای ما بیفتد. اکثراً باید خود فیلم، جذابیت داستان، تسلط نویسنده و کارگردان به دل مخاطب بنشیند. نسل جدید نسلی بودند که دیگر کارهای مادران ما را بر نمی تابیدند در نتیجه هدیه تهرانی نیز تبدیل به الگوی زن نسل خودش شد و فیلم ها به دلیل تازگی مضمون فروش خوبی داشتند.

 

در ادامه سمیرا حسن پور بازیگر فیلم سینمایی «سایه های موازی» معتقد است که در سینمای ایران نقشی برای زن نوشته نمی شود و نویسندگان نیز به خاطر محدودیت هایی که زنان در سینمای ایران دارند کمتر سمت داستان های زن محور می روند. امروز کم اتفاق می افتد که کسی مانند بهرام بیضایی فیلم هایی با محوریت شخصیت های زن بسازند. شاید یکی از دلایل آن هم این باشد که بازیگران زن در سینمای ایران محدود هستند. در ادامه این گزارش نیز با جمعی دیگر از سینماگران در این رابطه صحبت کرده ایم که از نظر می گذرانید:

 

  فاطمه گودرزی:بازیگر ملاک فروش فیلم نیست

فاطمه گودرزی معتقد است که صرفاً بازی بازیگران ملاک فروش فیلم نیست بلکه نوع ساختار فیلم، پرداخت کارگردان و فیلمنامه نویسان در آن موثر است. مشکل اصلی در فیلم های امروز نگاه فیلمساز است که جایی برای بازیگر زن خود در نظر نمی گیرد.

 

فاطمه گودرزی در خصوص اینکه چرا نقش بازیگران زن در گیشه پایین است به بانی فیلم گفت: فکر می کنم بیشتر به این موضوع بستگی دارد که در وهله اول نویسنده نقش اصلی را زن قرار دهد یا خیر. همچنین اینکه کارگردان چه بازیگری را برای دیده شدن نقش ها بکار گیرد. البته گاهی فیلم های تجاری فروش خود را دارند و مرد و زن در این کارها ملاک نیست، ولی در برخی از بازیگران طنز و کمدی می توان استثنا قائل شد.

این بازیگر افزود: فکر می کنم در مورد خانم های بازیگر بی توجهی می شود و نقش ها می توانند پررنگ تر از اینها باشند. قصه فیلم ها می توانند با محوریت زن باشند. اگر قرار باشد که فقط به گیشه توجه شود بحث جداگانه ای دارد اما اگر فیلم هایی که ارزشمند و قابل دیدن باشد سبک و سیاق خاصی نیاز دارد. شاید بتوان گفت که فیلمنامه نویسان ما مرد هستند که قصه های مردانه می نویسند، شاید اگر خانم بودند توجه بیشتری به خانم می کردند و قصه های زنانه پربیننده تری می نوشتند.

 

بازیگر فیلم سینمایی «دست های خالی» در خصوص محدودیت هایی که بازیگران زن ممکن است در فیلم ها داشته باشند، گفت: مثلاً در فیلم های طنز لزومی ندارد که شوخی ها و طنزها آنقدر چیپ باشد که فقط آقایان بتوانند آن نقش ها را ایفا کنند. طنز می تواند طنز فاخر باشد و طنزی باشد که خانم های بازیگر هم بتوانند سهمی از آن داشته باشند. به نظرم شوخی ها و طنزهایی که خانم ها نتوانند آنها را انجام دهند حتی برای آقایان هم جالب نیست و می توان قصه های توانمندی را کار کرد که جذابیت های لازم برای زن و مرد داشته باشد و بازیگران توانا (که کم کار نیستند) از عهده این نقش ها برآیند و مورد توجه بینندگان قرار بگیرد.

 

گودرزی در خصوص فیلم های زن محوری که در دهه ۷۰ پرمخاطب بودند بیان کرد: مخاطبان همیشه نیاز به اتفاقات جدید و نو دارند. اگر در آن دوره بازیگر زنی توانست ساختارشکنی کند و با سبک و سیاق خودش کار کرد و مردم هم از این بازیگر خوششان آمد به خاطر این بود که بازی او با بازی هایی که تاکنون دیده بودند تفاوت کرد. مثلاً خانم هدیه تهرانی جذابیت های خاصی برای جوانان داشت که بسیاری از جوانان را سمت سینما می کشاند. به نظرم ما بازیگران هستیم که باید به مخاطبان یاد بدهیم و ذائقه شان را تغییر دهیم. اگر قرار باشد فیلمسازی بنابر بازیگرش قصه اش را بنویسد به نظرم موفقیتی خواهد داشت، ولی ما نگاه می کنیم که برخی از فیلمسازان جوانمان که فیلم هایشان در بخش هنر و تجربه است و نگاهشان به فیلمسازی فرق می کند و قصه های آنان است که مورد توجه قرار می گیرد. در این میان ممکن است بازی های خوبی هم در فیلم هایشان دیده شود و به جذابیت های فیلمشان هم اضافه شود.

 

وی اضافه کرد: به نظرم صرفاً بازی بازیگران نیست که باعث فروش فیلم و توجه به آن می شود بلکه نوع ساختار فیلم و پرداخت کارگردان و فیلمنامه نویس در این قضیه موثر است. مشکل اصلی در فیلم های امروز نگاه فیلمساز است که جایی برای بازیگر زن خود در نظر نمی گیرد. اگر قرار باشد فیلم هایی که سفارشی ساخته می شوند تا گیشه داشته و فروش داشته باشند. چرا خواستار این نیستند که بازیگر زنشان پا به پای بازیگر مرد در فیلم حضور درست داشته باشد. امیدوارم سال آینده سالی باشد که سینماگر زن فعالیت بیشتری در سینما داشته باشند و قصه های زن محور بیشتری داشته باشیم.

 

  فریال بهزاد:سناریوهای  زن محور کم است

فریال بهزاد معتقد است سناریوهایی که زن محور باشد در سینما بسیار کم است و مشکل اصلی از سوی فیلمنامه هاست. همچنین سینمای ایران نیازمند چهره جدید در عرصه بازیگری است، شاید اگر چهره های جدید در این عرصه وارد شوند نقش زنان هم سهم بیشتری از گیشه داشته باشند.

 

فریال بهزاد در خصوص اینکه چرا نقش بازیگران زن در گیشه پایین است به بانی فیلم گفت: من فکر می کنم اگر بخواهیم به طور متوسط خیلی از فیلم ها هستند که به واسطه بازیگر زن آن پرفروش می شوند. نمونه آن  فیلم هایی است که لیلا حاتمی بازی می کند و فیلم های پرفروشی بوده اند. به طور کلی در سینمای ما سناریویی که زن محور باشد بسیار کم است. فکر می کنم مشکل اصلی از سوی فیلمنامه است، فیلمنامه های زن محور کم داریم و بیشتر نقش مکمل است. باید سناریو درباره شخصیت و کاراکتر زن ها در خانواده بیشتر شود.

 

وی با اشاره به اینکه فیلم‌های پرفروشی مثل «من سالوادور نیستم» به خاطر استفاده از بازیگر خارجی پرفروش شده است افزود: یکی از دلایل فروش این فیلم می تواند این باشد که خانم ها در این فیلم می توانستند بدون حجاب باشند چون خارجی بودند و مورد استقبال مردم هم قرار گرفت در صورتی که زن ها در این فیلم ها کاراکتر محوری نبوده اند. شاید یکی از دلایلی که فیلمسازان متحمل مخارج زیاد چنین فیلم هایی می شوند هم همین باشد.

این کارگردان ادامه داد: اگر قصه فیلم خوب باشد و در آن شخصیت پردازی خوبی شده باشد، هنرپیشه های خوب ما کماکان در آن فیلم ها نقش آفرینی می کنند و فیلم هم فروش خودش را دارد. البته از ۱۰۰ فیلم شاید ۵ فیلم پرفروش شود. به نظرم این چرخه معیوب است و نمی شود فقط نقش بازیگر را موثر دانست.

 

کارگردان فیلم سینمایی «حریر» اضافه کرد: در مقایسه با کشورهای بزرگ صاحب سینما می توانم بگویم که یکی از مشکلات این است که چهره های جدید وارد سینمای ما نمی شود. مثلا حتی برخی از کشورهای همسایه سیستم تثبیت شده ای دارند که بازیگران تازه نفس به سینمایشان تزریق می کنند. ولی چندین سال است که سینمای ما همان تعداد اندک بازیگرانش تکرار شده اند و چهره ها تکراری شده اند، این بسیار بد است. در حالی که در دنیا چهره های جدید حتی اسکار هم می گیرند. اما در ایران یکی از شرایط اسپانسرها برای همکاری آوردن یک بازیگر چهره است. در دهه های ۶۰ و ۷۰ چهره های جدید به سینمای ما اضافه می شدند و در حال حاضر همان چهره ها سوپراستارهای ما هستند. یکی از گلایه های فارغ التحصیلان بازیگری هم این است که کسی به آنها نقش نمی دهد. سینمای ما نیازمند چهره جدید است. ولی فرصتی به چهره های جدید داده نمی شود که خودشان را نشان بدهند و این بسیار فاجعه بار است که بازیگران تکراری در نقش های تکراری ظاهر می شوند.

 

  لیلا زارع:سینمای ایران بازیگران زن توانمند زیاد دارد

لیلا زارع در خصوص اینکه چرا اخیراً نقش بازیگران زن در گیشه پایین است به بانی فیلم گفت: اساساً من هیچ وقت در ذهنم اینگونه بازیگران زن و مرد را جدا نمی کنم. به نظرم در حال حاضر سینمای ما به سمتی می رود که مخاطب فیلم خوب می خواهد. فیلم خوب هم مستلزم آن است که همه موارد آن از جمله بازی های خوبی داشته باشد و مخاطب بتواند درست با محتوای فیلم ارتباط برقرار کند.

 

بازیگر فیلم های «خواب لیلا» و «شیفت شب» افزود: اساسا متن خوب که شخصیت پردازی قوی از زن ارائه دهد کم است و باور من این است که سینمای ایران بازیگران زن توانمند زیاد دارد.

 

 

 

 

banifilm.ir
  • 14
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش