جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۱۸:۲۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۳۵۷۳
فیلم و سینمای ایران

رییس سازمان سینمایی:

رفع بی‌مهری‌ها در برنامه‌ریزی برای سینمای کودک / ترکیب جدید شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,مدمهدی حیدریان
رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه سینمای کودک را از اصلی ترین فعالیت‌های سینما می‌دانیم بر لزوم رفع بی‌مهری‌ها در برنامه ریزی برای رونق سینمای کودک تاکید کرد.

به گزارش فارس، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی صبح امروز-چهارشنبه ۱۴ تیر- درباره موضوع «سینمای کودک چشم اندازها و سیاست ها» با اهالی رسانه گفت و گو کرد.

 

محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، سمعی و بصری در دیدار با اهالی رسانه در سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به ضرورت های سینمای کودک گفت: در این سینما باید بتوانیم حرف مان را با رعایت استاندارد و تجربه تبدیل محتوا به تصویر بر اساس انتظارات شکل گرفته مخاطبان در معرض رسانه های بین المللی بیان کنیم. با مخاطبان و هنرمندان خود صادق و آرزوهای دست نیافته ای نداشته باشیم.

 

وی درباره ویژگی های کودکان و نوجوانان گفت: کودک لوح پاک و نقش نگرفته ای دارد که نوستالوژی های بزرگسالان را دارا نیست. بنابراین باید بیش از بزرگسالان برای آن ها پیام ارائه کنیم. از این رو سینمای کودک را از اصلی ترین فعالیت های سینمایی می دانیم. برنامه هایمان نیز در جهت اختصاص سهمی بیشتر برای آن ها باید باشد. برنامه ریزی های سینمای کودک باید زنجیره کاملی را پوشش دهد. ایده یابی، پرداخت و تبدیل آن ایده به محتوا و ساختار دراماتیک و بعد از آن چگونه ساختن و در دسترس قرار دادن در این زمینه حائز اهمیت است.

 

رئیس سازمان سینمایی، سمعی و بصری همچنین خاطر نشان کرد:  امیدواریم بنیاد سینمایی فارابی که وظیفه ایجاد شرایط حیات طبیعی را برعهده دارد، در آینده نزدیک در این زمینه برنامه های خود را مطرح کند و نقص ها و بی مهری ها در برنامه ریزی برای سینمای کودک برطرف شود. همچنین از رسانه ها انتظار داریم با نگاه پیش برنده خود این برنامه ریزی ها را اجرایی کرده و به ثمر برسانیم. این مقدمه برای تشریح ضرورت های پرداختن به سینمای کودک و نوجوان و رویکردهایی است که باید برای آینده سینمای کودک و نوجوان در نظر بگیریم.

 

*نتیجه تشکیل شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان تدوین برنامه ای جامع بوده است

رییس سازمان سینمایی همچنین از تدوین برنامه جامع سینمای کودک و نوجوان خبر داد. حیدریان درباره دستاوردهای شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان در یکسال تشکیل آن بیان کرد: حاصل تشکیل این شورا تدوین یک برنامه جامع بوده است. اما نیاز به اصلاحاتی دارد. برای مثال نیروهای جوان کمتر در آن شورا بودند. سینمای کودک نیاز به جسارت مورد نیاز، قدرت خلاقیت و به کار گیری بدعت را دارد که از عهده جوانان بر می آید. جوانانی که خلاق اند و آمادگی دارند ذوق و استعداد خود را در حوزه کودک به کار گیرند. زمینه توفیق بیشتری را در سینمای کودک و نوجوان خواهند داشت. ما تلاش می کنیم با توضیح و کارشناسی سینماگران مستعد جوان را به فعالیت بیشتر در سینمای کودک و نوجوان دعوت کنیم. در ترکیب جدید این شورا از سینماگران جوان کمک خواهیم گرفت.

 

*تجهیز سالن برای نمایش فیلم های کودک و نوجوان در اولویت قرار می گیرد

رییس سازمان سینمایی همچنین گفت: تجهیز سالن هایی که پذیرای فیلم های کودک ونوجوان و آثار سینمایی برای خانواده ها هستند، در فعالیت های جدید سازمان سینمایی در اولویت است.

 

وی درباره وضعیت نمایش فیلم های کودک و نوجوان در دیدار با اهالی رسانه گفت: عمده فعالیت ما در زمینه آماده سازی و تجهیز سالن ها و تلاش برای کمک به ایجاد تعداد بیشتری از سالن ها و آماده کردن آن ها برای نمایش فیلم های کودک و نوجوان و آثار مرتبط با خانواده ها است.

 

وی یادآور شد: برخی سالن ها نیاز به بازسازی دارند و بیشتر توجه مان را معطوف به سالن هایی می کنیم که قرار است فیلم های کودک و نوجوان در آن به نمایش در آید.

 

وی درباره اهمیت توجه به بهره گیری از مطالعات میان رشته ای در حوزه سینما عنوان کرد: سینما نیاز به علوم میان رشته ای دارد. سینما از مجموعه هنرها بهره می برد تا خود را به عنوان هنر جامع عرضه کند. هنر جامع حتما و قطعا باید تخصصی باشد. سینما باید از تجربه و علم سایر دانش ها بهره بگیرد. باید تلاش کنیم سینما را علمی تر و کاربردی تر هدایت کنیم.

وی درباره شرایط اقتصادی سینما نیز توضیح داد: صنعتی شدن سینما راهکاری برای رسیدن به توسعه اقتصادی در این هنر است. تلاش می کنیم سینما را در فرصت کوتاهی با قواعد صنعتی شدن وفق دهیم. ساختار و تشکیلات سینما نیاز به تغییراتی دارد.

 

*جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان می ماند

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه جشنواره ها باید هزینه های خد را تامین کنند از ماندگاری جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان خبر داد.

 

حیدریان در نشست با اهالی رسانه در اصفهان اظهار کرد:  بنا نداریم هزینه ای برای برگزاری جشنواره ها داشته کنیم. بلکه جشنواره ها خود باید بتوانند هزینه هایشان را در تعامل با بنگاه های اقتصادی و شهرداری ها تامین کنند.

 

وی یادآور شد: شهرداری ها در همه جای دنیا در برگزاری جشنواره ها نقش جدی ایفا می کنند. من لازم می دانم از مردم شریف اصفهان و میزبانی شان تشکر کنم. این میزبانی در شوق و دغدغه آن ها نسبت به برگزار شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان پیداست.

 

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: این جشنواره برای اصفهان است. ما باید تلاش کنیم رگ حیات آن را از تنها یک کانال و مسیر خارج کنیم. صنایع مستقر در اصفهان سرمایه گذاری خوبی در ورزش دارند و می توانند با حداقل حمایت ها ضامن ثبات برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان باشند. بی شک تاثیر فرهنگی آن در اصفهان، ایران و حتی سینمای جهان احساس خواهیم کرد.

 

حیدریان درباره برنامه های حمایتی از فیلم های پرمخاطب کودک و نوجوان جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز عنوان کرد: در تحقق نهضت تولید محتوا بدون همکاری استان ها موفق نیستیم. بنابراین بخش عمده ای از حمایت های تولیدی ما معطوف به حمایت آن هاست. نمایش می تواند مکمل این فعالیت های تولیدی باشد. این نکات در تعامل با استان ها دیده شده است.

 

وی ادامه داد: برخی فیلم های پرمخاطب کودک و نوجوان از فقر تکنیکی رنج می برند. در حالی که موضوعات آن ها در بهره گیری از تکنیک بالاتر می توانست آن ها را در بازارهای بین المللی موفق کند و در حمایت ها باید به تکنیک توجه کنیم. همچنین توافقات با آموزش و پرورش می تواند به احیای دوباره زنگ سینما منجر شود.

 

*سینمای کودک و نوجوان در اولویت برنامه ریزی های سازمان سینمایی

حیدریان در ادامه با بیان اینکه سینمای کودک و نوجوان اولویت ما در دوره جدید فعالیت هایمان است توضیح داد: فرض ما دیده شدن سینمای کودک و نوجوان ایران در سینمای بین الملل است.

 

وی ادامه داد: در حوزه تکنولوژی تکنیک های انتقال و تبدیل محتوا را تامین و حمایت می کنیم.

 

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: بازارهای فیلم کودک و نوجوان را در دسترس می کنیم. بخشی از این بازارها بازسازی سالن ها وایجاد آن هاست که به تمایش فیلم های کودک اشتغال خواهد داشت. در پایان به دلیل تخصصی بودن سینمای کودک در بنیاد سینمایی فارابی از کارشناسان و متخصصان حوزه های مورد نیاز دعوت می شود تا از دانش آن ها برای نیازسنجی درست کودکان بهره برداری شود.

 

 

 

 

 

  • 11
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش