سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
۰۸:۵۲ - ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۱۱۱۷
فیلم و سینمای ایران

تمام حواشی مهران احمدی و مصادره!

فیلم مصادره,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

مصادره از همان ابتدا فیلم پرحاشیه‌ای بوده. فیلمی که به دلیل موضوع ملتهبش درباره یک مامور سابق ساواک از همان نخستین نمایش خود در جشنواره فیلم فجر جنجالی شد و بعد هم اتفاقاتی پشت سر هم به وقوع پیوست که باعث شد نام این فیلم از صدر اخبار و جنجال‌ها دور نشود.

 

داستان چیست؟

مصادره نخستین فیلم مهران احمدی است. یک کمدی قصه‌گو که داستانش از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و داستان یک ساواکی با بازی رضا عطاران است که درگیر ماجراهایی می‌شود و در این ماجراها پای شخصیت‌هایی به وسط می‌آید که بیشترشان را می‌توان مابه‌ازاهایی از کاراکترهای سیاسی جامعه ایران نامید و همین هم جنگ و جدل‌های مطبوعاتی را درباره این فیلم دامن زده است.

 

مرد حواشی

کارگردان مصادره سابقه‌اش بیشتر در زمینه بازیگری است و در کارنامه‌اش بازی‌های بسیار موفقی دیده می‌شود.احمدی که به خاطر یک دوران طولانی همکاری پرثمر با رضا کاهانی همواره در متن حواشی بوده، در چند‌ سال اخیر با گفته‌ها و رفتارهایش نگاه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. جالب این‌که او با جدایی از رضا کاهانی هم حاشیه‌ساز شد و با سخنانش درباره این کارگردان جنجالی تا مدت‌های مدیدی خوراک مناسبی برای رسانه‌های مخالف فیلم‌های کاهانی مهیا کرد.

 

مهمترین حاشیه

مهمترین حاشیه مهران احمدی اما وقتی به وجود آمد که در سری پنجم پایتخت او از بازی در این سریال خودداری کرد و این باعث شد که رسانه‌ها این خودداری را به حضور موسسه اوج به‌ عنوان این سریال ارتباط دهند. اتفاقی که موجب شد، مهران احمدی همان‌گونه که برای مخاطبانی خاص شمایل یک قهرمان را داشته باشد، ضد قهرمان عده‌ای دیگر نیز شده و به عبارت بهتر دشمنانی قسم‌خورده را در انتظار کارهای آتی خود ببیند. دشمنانی که فیلم مصادره را بهترین فرصت دیدند. چنین شد که مصادره بیش از این‌که به‌عنوان یک فیلم سینمایی ارزیابی شود، محلی شد برای تسویه حساب هواداران گروه‌های سیاسی حاضر در رسانه‌ها؛ به‌خصوص که اکران این فیلم همزمان با نمایش دو فیلم مورد حمایت مدیران فرهنگی نظام شد و برای انتقاد از این فیلم چه شرایطی بهتر از این؟

 

انتقاد مدیر تلویزیون

اوضاع همان‌طور پیش می‌رفت و انتقادها در سایه بود. حداقل این‌که انتقاد یک‌سری از رسانه‌ها در پوشش نقد سینمایی صورت می‌گرفت. در این بین فیلم مصادره هم راهش را می‌رفت و فاصله فروشش را با دو فیلم مورد حمایت بیشتر و بیشتر می‌کرد. تا این‌که یک مدیر فرهنگی ضمن دفاع و حمایت از فیلم‌های به وقت شام و لاتاری بدترین حرف‌ها را در مورد مصادره زد. این مدیر تلویزیونی کسی نبود جز محمد سرشار، مدیر شبکه پویا که البته بیش و پیش از سمت سازمانی‌اش به واسطه پدرش رضا سرشار، نویسنده اصولگرا و گوینده قصه ظهر جمعه در دهه‌های شصت و هفتاد شناخته می‌شود.

 

محمد سرشار در توییتر با عنوان آفرین به ١٠ میلیاردی‌ها، در اظهار نظری مجازی ضمن تمجید از دو فیلم به وقت شام و لاتاری نوشت: خبر خوب اول اردیبهشت ۱۰ میلیاردی‌شدن دو فیلم راهبردی سینمای ایران، به وقت شام و لاتاری است. در کنار این دو غول فروش، ۳ میلیاردی‌شدن فیلشاه را هم نباید از یاد برد و البته روسیاهی این ۲۳‌میلیارد برای مصادره و سازندگانش بماند که به اسم انقلاب هر کثافتی را به خورد مردم دادند. امیدوارم به‌زودی تنگه ابوقریب (البته ابوغریب نگارش صحیح‌تر است) هم از سازمان هنری رسانه‌ای اوج اکران شود و شادی امسال‌مان در سینما بیشتر گردد.

 

ماجرای ژن‌های خوب

از همان ابتدا پیدا بود گفته‌های مدیر شبکه پویا بی‌پاسخ نمی‌تواند بماند. وقتی محمد سرشار با انتشار یادداشتی به تعریف و تمجید از دو فیلم به وقت شام و لاتاری پرداخت و به تندی از مصادره، پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز، انتقاد کرد و نوشت عوامل این فیلم هر ... را به اسم انقلاب به خورد مردم داده‌اند، آشکار بود سازندگان مصادره این اظهارنظر تند و دور از قواعد انتقاد هنری را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت. این اتفاق هم خیلی زود رخ داد تا پس از پسر جناب سرشار، محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده مصادره نیز یکی دو روز بدل به تیتر رسانه‌ها شود.

 

محمدحسین قاسمی در یادداشتش که بخش غالب آن انتقاد از ادبیات مدیر شبکه کودک بود، نوشت: احساس می‌کنم کلام شما در رابطه با فیلم مصادره ناشی از عداوت ناشی از جهل نشأت گرفته از سیاست است که البته از ژن‌های خوبی چون شما شاید بعید نباشد. این تهیه‌کننده در ادامه تأکید کرد: از این ‌که بگذریم، برای کودکانی نگرانم که قرار است شما به‌عنوان مدیر فرهنگی تربیت‌شان کنید؛ وای به حال کودکی که از طفولیت یاد بگیرد به چیزی که تفکرش نمی‌پسندد به راحتی توهین کند و در بزرگسالی چه و چه دست بگیرد و بتازد. قاسمی در پایان نوشت: ما عکس حضرتعالی، از فروش همه فیلم‌ها در سینمای جمهوری اسلامی ایران خوشحال می‌شویم هرچند تولید و تبلیغات برخی از آنها خارج از توان بخش خصوصی هم باشد و نیز به تولید ملی معتقدیم و آن را فرصتی مغتنم برای همه مردم ایران می‌دانیم.

 

پایان

سرشار فعلا دنباله این داستان را مسکوت گذاشته و هنوز پاسخی به ادعاهای قاسمی نداده است؛ معلوم نیست در روزهای آتی هم این سکوت ادامه خواهد داشت یا نه. به ‌هر حال مصادره نشان داده توانایی آتش‌افروزی در فضای مجازی و رسانه‌ها را دارد.

 

پولاد امین

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 17
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش