شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۲:۲۸ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۹۰۲۵۰۸
فیلم و سینمای ایران

فیلم‌های عباس کیارستمی و تاثیر آن بر سینمای ایران؛ سینما و دیگر هیچ

عباس کیارستمی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

کیارستمی از آن دست فیلمسازانی بود که با آثارش زندگی می‌کرد و فیلمنامه‌هایش دارای مضامین بالایی از چرایی زیستن، انسان دوستی، فلسفه مرگ و عشق به همنوع بود

 

متاسفانه فیلمسازی کیارستمی در خارج از کشور مظلومانه‌ترین شکل فیلمسازی یک ایرانی در آن سوی مرزها بود

 

«خانه دوست کجاست»، اولین قسمت از سه گانه کیارستمی در ستایش کوکر (منطقه‌ای در گیلان) است

 

سینمای کیارستمی همواره پلی میان کودکی و بزرگی انسان است و انسانی که فکر می‌کند با افزایش عمر همه چیز به جهت مثبت تغییر می‌کند؛ در حالی که درست برعکس این قضیه اتفاق خواهد افتاد

 

گزارش نه تنها خبر از یک واقعه هولناک فرهنگی در بطن خانواده‌های ایرانی می‌دهد بلکه به خوبی تنهایی یک مرد را در برابر همه داشته‌ها و آرزوهایش به تصویر کشده است

 

کیارستمی اوج فلسفه تجربی از زیستن را در اثری به نام «طعم گیلاس» به تصویر می‌کشد

 

عباس کیارستمی ، فیلمسازی است که سینمای ایران را به شکل انسان‌دوستانه‌ای به جهان معرفی کرد و جای خالی‌اش این روزها بیش از پیش احساس می‌شود. کیارستمی از آن دسته فیلمسازانی بود که با آثارش زندگی می‌کرد و فیلمنامه‌هایش دارای مضامین بالایی از چرایی زیستن، انسان دوستی، فلسفه مرگ و عشق به همنوع بود . متاسفانه فیلمسازی کیارستمی در خارج از کشور مظلومانه‌ترین شکل فیلمسازی یک ایرانی در آن سوی مرزها بود . فیلمسازی که عناصر سینمایی‌اش رابطه عمیقی با فرهنگ ایرانی دارد و هرگز نتوانست آن ارتباطات معنا گرایانه‌ای که در: زیر درخت زیتون ، زندگی و دیگر هیچ ، باد مارا خواهد برد و خانه دوست کجاست تشکیل داد را با فرهنگی بیگانه شکل دهد . ساخت آثاری همچون: بلیت‌ها، مثل یک عاشق، کپی برابر اصل و ... نمونه خوبی از این جداماندگی فرهنگی است .

 

خانه دوست، زیر پای دشمن

عباس کیارستمی را فیلم «خانه دوست کجاست» به جهانیان معرفی کرد . فیلمی که اولین قسمت از سه گانه کیارستمی در ستایش کوکر (منطقه‌ای در گیلان) است . «خانه دوست کجاست» با وجدان خالص کودکانه ساخته شده، پسری که به اشتباه دفتر دوست خود را به خانه می‌برد و برای اينكه دوستش در روز بعد با خشم معلم روبه‌رو نشود خود را به آب و آتش می‌زند تا خانه وی را پیدا کند و دفتر را به او پس دهد و ... .

 

داستان در فیلمنامه کیارستمی یک اتفاق عمیقا دراماتیک است . اتفاقی که دارای لایه‌های روان‌شناسی و فلسفی بالایی از جمله : تغییر زاویه دید به مبانی وجدان در فرهنگ یک ملل، بزرگی ذهن در عین کم سن و سال بودن جسم، حضور همواره بیگانگان برای جلوگیری از رسیدن قهرمان در هدفش هم به جنبه مثبت و هم به جنبه منفی (از پیرمردی که با نیت خوب آدرس اشتباهی به قهرمان قصه می‌دهد تا پدربزرگی که خود سمبلی از جامعه عقب افتاده فرهنگی است) و ... . اما در این‌جا قصد موشکافی لایه‌های عمیق این اثر همواره بدیع را ندارم و تنها به این بسنده می‌کنم که فیلم در عین انتخاب سادگی کلام از ابژه‌های عقب افتاده‌ای در فرهنگ کشورمان حرف می‌زند که برای کودکانی که قرار است آینده را بسازند و برای آن‌هایی که آیندشان را با چنین تفکراتی تخریب کردند قابل درک است .

 

سینمای کیارستمی همواره پلی میان کودکی و بزرگی انسان است و انسانی که فکر می‌کند با افزایش عمر همه چیز به جهت مثبت تغییر می‌کند در حالی که درست عکس این قضیه اتفاق خواهد افتاد . رفتار مشکوکانه و آمرانه مادر نسبت به فرزند خود تا پدر بزرگی که به گونه‌ای نصیحت می کند که خبر از یک فاجعه فرهنگی در آن نسل می‌دهد . عصری که پدرها هر چند روزی یک بار فرزندشان را به نیت تربیت صحیح به باد کتک می‌گرفتند تا در آینده این رفتارشان به یاد پدربزرگ‌هایی آید که حسرت امنیت فعلی کودکی نوه‌های‌شان را بخورند.

 

کیارستمی بسیار جدی با نگاهی معصومانه به این لایه‌ها می‌پردازد ، نه تنها در این اثر بلکه در بسیاری از آثاری که با کانون پرورش فکری کودکان همکاری داشته تعهد خود را به این موضوع نشان داده است . «خانه دوست کجاست» نمونه‌ای از حسرت های فرهنگی – اخلاقی نسلی است که همواره در برابر نیروهای مهاجم سرخم کرده است .

 

گزارش تنهایی یک مرد

اما کیارستمی که به شدت فرهنگ زیسته ایرانی را نقد می‌کند یک سال قبل از انقلاب فرهنگی نخستین فیلم بلندش را به تهیه کنندگی بهمن فرمان آرا می‌سازد که به نظر من در کارنامه هنری مظلوم واقع شده است . گزارش نه تنها خبر از یک واقعه هولناک فرهنگی در بطن خانواده‌های ایرانی می‌دهد بلکه به خوبی تنهایی یک مرد را در برابر همه داشته‌ها و آرزوهایش به تصویر کشده است .

 

قهرمان قصه فردی ساده لوح و عصبی است که از همکارش در اداره مالیات رودست می‌خورد و کار خود را از دست می دهد. او به کوچک ترین اتفاقات اطرافش واکنش منفی نشان می‌دهد . از سوی دیگر با وجود اینکه همسرش اعظم را دوست دارد اما دارای غرور کاذب مردانه‌ای است که این غرور بانی تمام تنهایی‌اش در برابر دنیای پول و سرمایه است . اما همچنان مرد را با همه سردرگمی‌اش در شیوه زیستن و جاهلیت جوانی و ناپختگی آن دوران پایبند و متعهد به خانواده نشان داده است و حقایق تلخ و شیرینی از وضعیت فرهنگی آن زمان برملا کرده که ادامه‌اش در نطفه خفه می‌شود .

 

«گزارش» نه تنها اثری پویا از کیارستمی بلکه می‌توان گفت جدی‌ترین فیلم کیارستمی دربرابر نقد فرهنگ زیسته ایرانیانی است که همواره سرگردان در چرایی‌ها دست و پا می‌زند . جامعه‌ای که هنوز در شرایط همه‌پرسی فرهنگی مانده است و به اتحاد کلام در هیچ زمینه نرسیده . جامعه‌ای که در تامین بدیهيات زندگی خود وامانده و با دیدن یک جنس مخالف برانگیخته می‌شود . قصد نقد جامعه را با نگاهی موافق به کیارستمی ندارم اما باید بگویم این اثر سر و شکلی از جامعه آن‌روز‌ها و این روزهای ما را عنوان می‌کند که تماشا و درک کردن‌شان از هر زمان دیگر مفید واقع می‌شود .

 

همه حرف فیلم در این جمله خلاصه می‌شود: خانواده عضو جدایی‌ناپذیر فرهنگی از اجتماعی است که هم ثروت می‌خواهد و هم عزت نفس .

 

باد همیشه مخالف می‌وزد

در ارائه تحلیل هر یک از آثار این فیلمساز فقید رعایت نوبت نکرده‌ام که چه بسا اگر این گونه بود بهتر می‌توانستم صعود فلسفی فیلمساز را شرح دهم اما به عمد چنین رویه‌ای را برای ارائه سرمایه ملی سینما در پیش گرفتم که همپوشانی آثار در معنا و کلام را بازگو کنم . «باد ما را خواهد برد» حاصل سفرهایی است که کیارستمی به لحاظ ذهنی و دیداری داشته است . گروهی که برای ثبت مراسم تدفین خاص روستایی به آنجا سفر می‌کنند و منتظر می‌مانند تا شخص مورد‌نظر دار فانی را وداع گوید؛ غافل از اینکه مرگ و زندگی را نمی‌توان صددرصد تخمین زد و چه بسا سال‌های سال پیرزن صد ساله آن روستا به زندگی در بستر ادامه دهد .

 

اتفاقات این داستان مختص کیارستمی است . فیلمساز تجربه‌داری که از هر زمان دیگری بهتر می‌تواند به طور مخفیانه همه چیز را زیر سوال ببرد . این سوالات بخش عمده‌اش در داستان فیلم پاسخ داده می‌شوند و بخش عقیدتی‌اش می‌ماند برای مخاطب و سلیقه‌اش در این زمینه . در واقع کیارستمی بار دیگر زندگی شهری را با نمایش روابط نادوستانه آن گروه سه نفره نقد می‌کند و از روستاییانی می‌گوید که زنان‌شان حاضراند ۱۰ شکم زایمان داشته باشند، برای مرگ صاحب کار شوهران‌شان صورت خود را زخم کنند اما خانواده‌شان را با چنگ و دندان نگاه دارند و خیلی راحت و اتفاقی می‌شنویم که همسر قهرمان قصه در مکالمه تلفنی به شوهر خود شک می‌کند.

 

البته فیلم‌های کیارستمی دارای این نقطه ضعف هستند که المان‌های بیش از حد فرهنگی موجود در آنان باعث از دست رفتن سوژه مورد نظر می‌شوند . به عنوان مثال در این فیلم تنها یک بار می‌بینیم که قهرمان قصه با همسر خود صحبت می‌کند و در آن یک بار هم قول بازگشتن چندروزه را به وی می‌دهد اما مابقی مکالمات محدود به مکالمات کاری می‌شوند که شاید شنیدن‌شان به این اندازه لازم نباشد . نام این فیلم که از شعرهای فروغ وام گرفته شده، متناسب‌ترین عنوانی است که می‌توان برای چنین اثری انتخاب کرد .

 

نه تنها قهرمان قصه بلکه همه آدم‌هایی که می‌بینیم، به عنوان مثال کودکی که همیشه دغدغه مدرسه رفتن و امتحانش را دارد اما نمرات بالایی کسب نمی‌کند، برای ادامه مسیر زندگی‌شان در چنین شرایطی، خوب یا بد، منظور زندگی روستایی با آداب کهن است یا سفر به شهر و رو به مدرنیته جرکت کردن، خود را به دست باد می‌سپارند و با تفکر هر آنچه پیش آید خوش آید عمر را طی می‌کنند . در این میان قهرمان قصه که منتظر مرگ پیر آن آبادی است شاید هدف مشخص‌تری در زندگی نسبت به دکتری که از روی لذت بیمارانش را درمان دارد . کیارستمی در این فیلم از زندگی مدرن دور می‌شود اما همچنان تاثیرات مدرنیته را بر زندگی روستاییان به تصویر کشیده چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ ابزار زیستن .

 

زندگی با طعم مرگ

کیارستمی اوج فلسفه تجربی از زیستن را در اثری به نام «طعم گیلاس» به تصویر می‌کشد . فیلمی که مدام شخصیت را در مارپیچ یک جاده کوهستانی خشک برای یافتن یاری هم عقیده برای خودکشی جابه جا می کند و در آخر مردی می‌یابد که خود تجربه مثبتی از خودکشی داشته آن هم با رسیدن به توت‌های شیرینی که شاید برای قهرمان قصه ما طعم گیلاس‌بدهند.

 

فیلمنامه این فیلم پر از تناقض‌های جاه‌طلبانه‌ای است که فیلمساز را رو به روی تسلی بخشی‌های شریعت ، پند بزرگان، چشم‌اندازهای زیبای زندگی و ... ، در برابر درد ناشناخته‌ای که تا ابد برای مخاطب ناشناخته خواهد ماند ، قرار می‌دهد. فیلمی که با یک سوءتفاهم اخلاقی موتور محک خود را گرم می‌کند و تا پایان بیننده را منتظر چنین سوءتفاهماتی نگاه می‌دارد غافل از اینکه خود بیننده این سوءتفاهم را در همان ابتدا باور نکرده است .

 

سینمای کیارستمی در این اثر از هر زمان دیگری جسورانه و کوبنده‌تر است؛ سینمایی که در جوار شهر قرار دارد اما از مارپیچ‌های کوه بالا می‌رود تا به مرکز تاکسی دِرمی رسد. در این میان با افرادی روبه رو می‌شود که هر روز دیده می‌شوند اما نه به صورت جدی . آدم‌هایی که از هر روشنفکری روشنفکرتر هستند ، زندگی را سخت نمی‌گیرند، پایبند به آنچه آموخته‌اند می مانند و گاهی مانند سرباز مظلومی برای رهایی از دست یک زورگو فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند .

 

آدم‌هایی که گدایی کردن‌شان هم نمونه‌ای والا از انسانیت است و در عزت نفس کامل به این کار مشغول هستند . سینمای کیارستمی با طعم گیلاس سر و شکل جدی و عمیق‌تری به خود می‌گیرد؛ سینمایی که از نقد فرهنگی – تربیتی فاصله گرفته و حال به درجه بالاتری یعنی زیستن و مرگیدن رسیده .

 

مثل حسین سبزیان

جدای از اینکه المان‌های سینمایی مشابهی در آثار فیلمسازی عباس کیارستمی و اکیرا کوروساوا در شیوه ارائه نقد فرهنگی جامعه خود وجود دارد، از نظر شخصیتی این دو خیلی به هم نزدیک هستند .

 

با تماشای آخرین یادگاری از عباس کیارستمی دریافتم که تا چه اندازه این فیلمساز با کوروساوای ژاپنی همذات‌پنداری می‌کند . شدیدا مرا به یاد حسین سبزیان انداخت. این مرد علاقه‌مند به سینما که در فیلم کلوزآپ کیارستمی زندگی و سواد هنری‌اش روایت می‌شود، روزی خود را محسن مخملباف معرفی می‌کند و وارد خانواده‌ای می‌شود که فرزندانی سینما دوست دارند و ... . «مثل یک عاشق» سرگذشت مظلومانه مترجم و نویسنده ژاپنی است که به طرز مشکوکانه‌ای با یک دختر مستاصل آشنا می‌شود .

 

سعی می‌کند او را در ادامه راه زیستن هدایت کند . در حال حاضر بزرگ‌ترین مساله او برخورد با پسری است که او را دوست دارد و دارای عقاید کهنه و مشکوکی نسبت به معشوق خود است و ... . این اثر به طور موازی دو اندیشه را نقد و معرفی می‌کند . اول اندیشه‌ای که منجر به تنهایی و وابستگی‌های اتفاقی روانی می‌شود در برخورد با پیرمرد . دوم اندیشه را که از فاصله فرهنگی زیادی بین جوانان حکایت می‌کند دو شخصیتی که هر دو در یک زمان زیسته و رشد یافته‌اند اما به دلیل فرهنگ خانوادگی متفاوتی که آنان تجربه کرده‌اند اکنون توان برقراری یک ارتباط سالم دو طرفه را ندارند . فیلم به شدت فرهنگ ایرانی – ژاپنی را نقد کرده است و به نظر من فرهنگی را نقد می‌کند که در همه جوامع یکسان است اما در این دو کشور بیشتر دیده می‌شوند. کشور‌هایی که زیستن‌شان مدرن است اما تفکرات‌شان خودخواهانه و غیر متعارف.

 

مثل یک عاشق مابه‌ازاهای بیرونی زیادی برای رسیدن به منظور کارگردان در خود می‌بیند. به عنوان مثال شخصیت پیرمرد، چهره‌ای دیده نشده از یک نویسنده و مترجم است . فیلمساز در این اثر جنبه‌های روانی تنهایی در سنین بالا و مرگ بر اثر حادثه، حتی بر اثر اصابت سنگی که از کوچه به قصد تخریب شیشه خانه‌ای پرتاب می‌شود، به نمایش گذاشته . تنهایی در سن سالخوردگی هر آدمی را می‌ترساند غافل از اینکه آن تنهایی به اندازه تنهایی دختری که جامعه آن را پس زده ، پسر مورد علاقه‌اش آن را درک نمی‌کند و از همه مهم‌تر دارای قدرت و نیروی زیستن زیادی است كه از تنهایی یک پیرمرد اهل کتاب کشنده‌تر است .

 

کیارستمی در این اثر با کوروساوا وداع می‌کند ، با ژاپن و سینمای انسان دوستانه‌ای که به تصویر کشیده است . همان‌طور که به طرز غریبانه‌ای چند سال بعد با زیستن در این دنیای بی رحم و خالی از عشق خداحافظی می‌کند .

 

کیارستمی به غیر از آثاری که در این یادداشت نام بردم : مسافر ، پنج ، کلوزآپ ، لباسی برای عروسی و... را در کارنامه خود دارد که اگر مجالی برای زیستن باشد آن‌ها را معرفی و تحلیل خواهم کرد و چه بسا کارگردانی مانند کیارستمی نیازی به معرفی تحلیل نداشته باشد و من به عنوان یک دوستدار سینما فقط بتوانم حس همدردی با یک فیلمساز را در خود ارضا کنم؛فیلمسازی که دردهایش دوای جامعه امروز ماست .

 

علی رفیعی وردنجانی

 

ghanoondaily.ir
  • 9
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش