یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۳۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۳۷۲۹
فیلم و سینمای ایران

نرگس آبیار مطرح کرد؛

برای خانواده بزرگ ریگی احترام قائل هستم/ عشق هم می‌تواند قربانی تفکرات شود

نرگس آبیار,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
نشست خبری فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور عوامل آن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست خبری فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور نرگس آبیار (نویسنده و کارگردان)، محمدحسین قاسمی (تهیه‌کننده)، هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، فرشته صدرعرفایی و پدرام شریفی (بازیگران) و برخی دیگر از عوامل فیلم با اجرای حمید مدقق در سانس آخر از پنجمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

 

محمدحسین قاسمی (تهیه‌کننده) در این نشست گفت: این کار سختی‌های خاص خود را داشت و قسمت اعظمی از آن در استان سیستان و بلوچستان فیلمبرداری شد. البته بخش عمده مشکل ما کار کردن در پاکستان بود. در جاهایی از این کشور کار کردیم که تاحدودی خطرهای امنیتی داشت و دولت پاکستان هم به همین دلیل زیاد ما را همراهی نمی‌کرد. وقتی انتخابات شروع شد دیگر نگذاشتند که در پاکستان فیلمبرداری کنیم و به محله پاکستانی‌ها در داکا رفتیم و بقیه فیلم را در آنجا به ثمر رساندیم. 

 

وی با بیان اینکه این فیلم در بخش خصوصی انجام شده و سفارش هیچ ارگان خاصی نیست، درباره سرمایه این فیلم توضیح داد: ۱۰۰ درصد این فیلم برای موسسه هفت هنر بوده و تنها بخشی از سرمایه آن را یکی از دوستانم که بلوچ بود، کمک کردند.

 

این تهیه‌کننده در ادامه صحبت‌های خود گفت: عده‌ای در بخش‌های مختلفی از کار سنگ‌اندازی می‌کردند و استدلالشان این بود که ما نیروهای ایرانی را ناتوان نشان دادیم. درصورتی که به طور کلی موضوع ما چیز دیگری بود. علاوه بر این نیز عبدالمالک ریگی ۴۵۰ عملیات موفق داشته و ما اگر می‌خواستیم به این موضوعات بپردازیم طور دیگری عمل می‌کردیم. موضوع این فیلم چیز دیگری بوده و درست نیست که هر روز ما را از جایی بخواهند و در راه فیلم سنگ‌اندازی کنند.

 

نرگس آبیار (نویسنده و کارگردان) در این نشست درباره اینکه چطور به سراغ چنین پروژه‌ای رفته، اظهار داشت: موضوع این فیلم سال‌ها قبل من را درگیر کرده بود و اخبار آن را دنبال می‌کردم و همیشه پرداختن به آن برایم جالب و جذاب بود. سال گذشته طرح این کار به من پیشنهاد شد و چون نگاه زنانه‌ای داشت، تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم. چراکه زن‌ها در فیلم‌های من نقش ویژه‌ای دارند.

 

وی همچنین درباره طولانی بودن فیلم توضیح داد: اینکه ما چند سال است در حال جا انداختن این موضوع هستیم که فیلم باید ۹۰ دقیقه باشد، اتفاق خوبی نیست چراکه نمی‌توان سیر تحول یک آدم را در ۹۰ دقیقه نشان داد و اگر به این صورت عمل کنیم فیلم الکن باقی می‌ماند.

 

این کارگردان درباره موضوع حساس فیلم گفت: موضوع من دستگیری عبدالمالک ریگی نبود بلکه خواستیم که از طریق فائزه و موضوع عشق به رادیکال مذهبی آن منطقه نگاه کنیم و نشان دهیم که در چنین شرایطی حتی عشق هم می‌تواند قربانی چنین تفکراتی شود.

 

آبیار با بیان اینکه این فیلم را به خاطر رنجی که مردم بلوچستان از حضور گروه‌های افراط‌طلب می‌کشند، ساختم، اظهار کرد: ساخت این فیلم خواسته خیلی از مردم بلوچستان بوده و ما در این فیلم خواستیم نشان دهیم که بسیاری از مردم آن منطقه مخالف چنین افراطی‌طلبی‌هایی هستند. حتی از منتقدان هم خواهش می‌کنم که در نقد‌هایشان از کلمه ریگی استفاده نکنند چراکه خانواده ریگی یکی از خانواده‌های بزرگ و اصیل بلوچستان بوده و بخش عمده آنها مخالف عبدالمالک بودند و من هم به این خانواده بزرگ ارادت ویژه‌ای دارم.

 

وی درباره منبع اطلاعات خود برای ساخت این فیلم توضیح داد: برای بدست آوردن اطلاعات هم از شبکه‌های داخلی و افرادی که در پرونده عبدالمالک همکاری کردند، استفاده کردم و هم از شبکه‌ها و کانال‌های خارجی که شاید برخی از آنها حتی مخالف جمهوری اسلامی هم بودند. علاوه بر این موارد خود مردم بلوچ نیز بسیار در بدست آوردن اطلاعات و چیزهای دیگر برای ساخت این فیلم به ما کمک کردند.

 

این کارگردان در پایان گفت: من یک فیلم کاملا زنانه ساختم و امیدوارم مورد استقبال مردم قرار گیرد. فیلمسازی کار بسیار سختی بوده و گاهی منتقدان خیلی بی‌رحمانه نقد می‌کنند.

 

هوتن شکیبا (بازیگر) نیز در این نشست بیان کرد: نقش من در این فیلم سختی بسیاری داشت و من در ایفای این نقش مدیون اعتماد خانم آبیار هستم چراکه در بسیاری از مواقع خیلی زیاد به من کمک کردند.

 

فرشته صدر عرفایی (بازیگر) در بخش دیگری از این نشست گفت: این شانس را داشتم که دو هفته قبل از فیلم به چابهار بروم و از نزدیک مردم آنجا را ببینم که این موضوع خیلی زیاد به من کمک کرد. همچنین باید بگویم که موفقیت کار را نتیجه زحمات خانم آبیار می‌دانم.

 

شبنم مقدمی (بازیگر) نیز در این نشست بیان کرد: اولین بار بود که فیلم «وقتی که ماه کامل می‌شود را دیدم و هنوز درگیر مادرانگی که در کار دیدم، هستم. خانم آبیار نقشی را به من سپردند که کمتر بختش به سراغ بازیگری بیاید. به هر حال باید بگویم که نمی‌دانم در ایفای نقش موفق بودم یا خیر. ولی وقتی کار را دیدم گلوی خودم بسته شده بود.

 

  • 18
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش