جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳
۱۴:۵۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۷۳۴۳
فیلم و سینمای ایران

«ترانه» در ضدگیشه‌ترین زمان اکران شد/ انتخاب نیروی کار بر اساس ظاهر زیبا!

ترانه,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
مهدی صاحبی کارگردان فیلم سینمایی «ترانه» درباره شرایط اکران اثرش و موضوع آن صحبت کرد.

به گزارش صبا، فیلم سینمایی «ترانه» به کارگردانی مهدی صاحبی با موضوع مدلینگ و فشن روایتگر زندگی ترانه عزیزی است که الهه حصاری در این نقش به ایفای آن می‌پردازد.در واقع این فیلم داستان زندگی دختر دانشجویی است که کانون از هم پاشیده خانواده‌اش مشکلات زیادی را برای او به وجود آورده‌است تا جایی که برای تأمین هزینه‌های زندگی‌اش فعالیت در یک شرکت مدلینگ غیررسمی را انتخاب می‌کند و در این مسیر گرفتار افرادی می‌شود که او را تا پای مرگ پیش می‌برند. 

 

به جز الهه حصاری که نقش اصلی این فیلم را ایفا می کند اندیشه فولادوند، امیر رضا دلاوری، مریم معصومی، بابک انصاری، نازنین فراهانی، سیاوش چراغی‌پور، حدیث مدنی، ایران مسعودی، آیدا تبیانیان، نسیم مسلمی، مهناز کرباسچیان، میترا شاکری، ریحانه محمدنژاد در این فیلم سینمایی حضور دارند. 

 

به بهانه اکران این فیلم با مهدی صاحبی کارگردان اثر به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 

*ورود به حوزه مدلینگ و آسیب های این حوزه که بعضا دامن دختران و یا حتی پسران مشتاق به فعالیت در این حوزه را می‌گیرد سابق بر این دستمایه ساخت چند فیلم و سریال شده است و شما نیز در فیلم «ترانه» سراغ همین موضوع رفتید. چه لزومی وجود داشت که برای ساخت فیلم سینمایی خود این سوژه را انتخاب کردید؟

-شاید این برداشت وجود داشته باشد که فیلم «ترانه» درباره مد، فشن و آسیب های آن است اما در واقع پیام اصلی فیلم حوزه گسترده تری را شامل می شود. خودنمایی، جلوه‌گری و تظاهر موضوعی است که کمابیش در اغلب جوامع وجود دارد و به نوعی در آینده و پیشرفت افراد آن جامعه تاثیرگذار است. امروزه توجه بسیار به ظواهر در میان مدیران و افراد جامعه موج می‌زند چنانچه که در انتخاب نیروی انسانی برای کار یکی از ملاک های مهم برخی مدیران به شمار می‌رود. در جامعه ما زمانی که دختری تحصیل کرده با این موضوع مواجه می‌ شود که فردی که متخصص نیست تنها به دلیل ظاهر دارای جایگاه شغلی است ولی او با وجود تحصیلات و تخصص جایگاه مناسب با شان خود ندارد، رفته رفته به سمت خودنمایی کشیده می‌شود. 

 

متاسفانه برای بیشتر مدیران شکل و شمایل نسبت به تخصص ارجحیت دارد، وقتی این مطالبه از سوی مدیران وجود داشته باشد به مرور زمان به جامعه نیز سرایت می‌کند و برای افراد آن جامعه به اشتباه یک مهم و ارزش به حساب می‌آید. 

 

اما درباره فیلم «ترانه» باید بگویم یکی از مصداق های بارز خودنمایی، فضای مد و فشن است به همین سبب ما برای گفتن حرف خود سراغ این موضوع رفتیم. بر مبنای مطالعات و تحقیقات ما ریشه تمایل به خودنمایی در بین دختران و پسران در وهله اول به خانواده آ‌ن‌ها برمی‌گردد. مثل شخصیت قصه ما که به جهت وجود نقصان هایی در خانواده مسیر و فضای زندگی‌اش را به سمت و سوی دیگری برد.

 

شبیه کاراکترهای فیلم ما کم نیستند و متاسفانه در جامعه نیز معمولا برخورد‌ها با چنین افرادی چکشی و تحکمی است در صورتی که برای بهبود وضعیت و مرتفع کردن این قبیل مسایل ضمن درک عواطف این افراد، باید باب گفتگو با آن‌ها باز شود. البته از سوی دیگر دشمنان یک کشور نیز در وقوع چنین اتفاقاتی نقش مهمی دارند، به هر حال دشمنان ارزش‌ها، فرهنگ و هویت یک جامعه را نشانه می‌گیرند و به نظرم دختران ایرانی در مثلث جامعه، خانواده و بیگانه پاس‌کاری و بعضا هزینه های سنگینی را متحمل می‌شوند.

 

*چرا در این فیلم ساختار قصه‌گویی را کمتر رعایت کردید و شکل مستندگونه را برگزیدید؟

-قصه گویی در سینما اولویت است و بدون قصه نمی‌توان سراغ سینما رفت اما قصه‌گویی گاهی می تواند به سرگرمی و گاهی به بیان حرف و نکته‌ای منتج شود. من سال‌ها در حوزه مستند‌سازی فعالیت کردم و تمایل دارم اگر سراغ سینمای داستانی می‌روم باز هم جنبه های مستند در آن وجود داشته باشد. من سال ها تلاش کردم تا حرفی را که می‌خواهم بیان کنم با مستند هایم به مردم نمایش دهم و حالا سبقه من در عرصه مستند در فیلم سینمایی «ترانه» نیز به کمکم آمد.

 

بیشتر اتفاقات و حرف‌هایی که در فیلم من مطرح می‌شود ریشه اش به اتفاقات مستند و واقعی برمی‌گردد. من نسبت به شخصیت هایی شبیه به کاراکتر های فیلم شناخت دارم و حتی فضای دفاتر مد زیرزمینی را مدت‌ها زیر نظر داشتم.

 

 *«ترانه» در ایامی اکران شد که بیشتر سینماگران آن را زمان سوخته اکران می دانند و حاضر به اکران فیلم خود در این بازه زمانی نیستند. چه اتفاقی باعث شد تا شما فیلم خود را در این زمان اکران کنید؟ 

-تمام اتفاقات ضد گیشه برای این فیلم به وقوع پیوست؛ جام ملت‌های آسیا، ایام فاطمیه، تعطیلی دانشگاه‌ها، جشنواره فجر و... . 

 

 ابتدا قرار بود آن را در مهرماه و پس از فیلم «کلمبوس» اکران کنیم ولی زمان اکران فیلم «کلمبوس» به تعویق افتاد از سوی دیگر به سبب استقبال مردم، این فیلم زمان اکران طولانی تری داشت و همین مساله باعث شد تا اکران ما در این بازه زمانی فعلی محقق شود. بر خلاف خیلی از فیلمسازان که تا اینگونه از اتفاقات برای فیلم‌شان می‌افتد آن را به توطئه ربط می‌دهند، باید بگویم در مورد فیلم ما هیچ توطئه‌ای در کار نبود. فقط این را بگویم که سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حق این فیلم برای ارائه بیلبورد کم لطفی کرد که شاید به سبب اشتغال بیلبوردها برای رویداد جشنواره فجر توجیهی در این زمینه داشتند.

 

*باتوجه به سوژه اثر در روند گرفتن مجوزها از ارشاد با مشکل رو به رو نشدید؟

-در ابتدا سازمان سینمایی برای ساخت این فیلم مقابله کرد و ما برای اخذ مجوز این فیلم با مشکلات زیادی رو‌به‌رو شدیم. گویا دوستان دیگری هم بودند که تمایل داشتند درباره این موضوع فیلم بسازند اما در نهایت موفق نشدند. خوشبختانه با پیگیری مدام، فیلمنامه «ترانه» به مرحله ساخت رسید البته دوستان دغدغه‌هایی داشتند که اتفاقا برخی از آن دغدغه ها درست بود و ما نیز سعی کردیم نگاه همه جانبه‌ای به موضوع داشته باشیم. امروز خوشحال هستم که پس از تماشای این فیلم توسط افرادی چون آقایان داروغه زاده، فرجی و... رضایت آ‌ن‌ها جلب شده و به گفته خود آقای فرجی ما مسیری را رفتیم که نگرانی‌های این دوستان برای این اثر از بین رفت.

 

 

  • 19
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش