دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۲:۴۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۸۰۱۱۷۰
فیلم و سینمای ایران

خطر بیکاری ۶۲۰۰ کارگر شاغل در سالن‌های سینما

تعطیلی سالن‌های سینما,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
حدود ۶۲۰۰ نیروی انسانی به صورت مستقیم در سینماها مشغول به کار هستند. سینماداران هم تا یک جایی می‌توانند بدون درآمد نیروی انسانی را حفظ کنند و اگر اتفاق خوبی در این حوزه نیفتد در آینده شاهد تعدیل نیروهای بیشتری در این حوزه خواهیم بود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا صابری (سخنگو و دبیر انجمن سینماداران کشور) با اشاره به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی از ساعت ۱۸ گفت: متاسفانه الان فیلم مناسبی برای اکران وجود ندارد. یعنی ما به عنوان سینماداران فیلم خوبی نداریم که بخواهیم به بهانه آن چراغ سینماها را روشن کنیم. بارها خدمت دوستان در سازمان سینمایی؛ چه از طریق شورای صنفی نمایش و چه از طرف سینماداران؛ پیشنهاد کردیم که شرایطی را برای روشن ماندن چراغ سینما فیلم‌های خوب و پرفروش فراهم کنید. در واقع این تنها روش حمایت از سینمادار است و سینمادار وقتی متوجه حمایت سازمان سینمایی و دولت در این شرایط می‌شود که ببیند فیلم خوب اکران شده است. اگر سازمان سینمایی شرایطی را فراهم کند که صاحبان آثار پرفروش و پرمخاطب فیلم‌هایشان را اکران کنند، سینماداران هم از این وضعیت نفع می‌برند. 

وی در ادامه گفت: وقتی فیلم خوبی وجود ندارد چرا باید سینماها فعالیت کنند؟ کدام مخاطب به تماشای این فیلم‌ها می‌نشیند؟ این فیلم‌ها در شرایط عادی هم نمی‌توانستند جذب مخاطب کنند. پس در مرحله اول باید مشکل بی‌فیلمی را حل کنیم. شرایطی باید به وجود بیاید تا تهیه‌کنندگان برای نمایش فیلم‌هایشان ترغیب شوند. این مهم هم توسط سازمان سینمایی و دولت قابل اجرا است. متاسفانه هزینه‌های نگهداری سالن‌های سینما سرسام‌آور است که با اکران فیلم‌های بی‌کیفیت و بدون مخاطب هیچ سینماداری حاضر به بازگشایی سینما نیست.

وی با اشاره به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تعطیلی اصناف و مشاغل در ساعت ۱۸ گفت: کسانی که این تصمیم را گرفتند، شناختی نسبت به سینما نداشتند چراکه مخاطب سینماها از ساعت ۶ بعدازظهر به بعد به سینما می‌آید. مثل این است که به کارمند بانک بگویید از ساعت ۶ بعد از ظهر سر کار برود. تمام کارهای بانکی صبح انجام می‌شود. با همین نگاه تمام فعالیت سینماها تازه از ساعت ۱۸ آغاز می‌شود چون مردم معمولا اوقات فراغتشان از ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد آغاز می‌شود. آنها در طول روز مشغول کار هستند. پس این تصمیم برای سینماها بیشتر شبیه به شوخی است. 

صابری با بیان اینکه سالن‌های سینما در رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشرو بودند، گفت: به نظرم در حق سینما اجحاف صورت گرفته است. سالن‌های سینما در طول زمان بازگشایی ۱۵ بند پروتکل‌های بهداشتی را از زمان بازگشایی که از ۵ تیر ماه بود کاملا رعایت کردند و خوشبختانه حتی یک مورد مورد انتقال هم در سالن‌های سینما نداشتیم چراکه همه چیز به‌طور کامل تحت کنترل بود و رعایت می‌شد. 

وی با اشاره به تجربه اکران فیلم‌های موفقی همچون «شنای پروانه»، «خوب، بد، جلف۲» و «زن‌ها فرشته‌اند۲» گفت: متاسفانه در آن زمان حمایت‌ها در حوزه اکران از این فیلم‌ها آنطور که باید صورت نگرفت و امروز باید شرایط طوری فراهم شود که تجربه اکران فیلم‌هایی مانند «شنای پروانه» برای صاحبان آثار تکرار نشود. از طرف دیگر به دلیل بی‌توجهی صداوسیما به سینما بسیاری از مردم نمی‌دانند که سینماها باز است. متاسفانه تبلیغات در این حوزه بسیار کم صورت گرفته است به حدی که حتی مخاطبان حرفه‌ای سینما هم اطلاعی از بازگشایی سینماها ندارند. تلویزیون در حق سینما بی‌مهری کرد و با وجود دستور صریح مبنی بر پخش ۵۰۰ تیزر برای برخی از فیلم‌ها دریغ از حتی یک بار پخش تیزر فیلم‌ها از تلویزیون. آقای فرح‌بخش با اکران فیلم «زن‌ها فرشته‌اند۲» ریسک و فداکاری بزرگی در حق سینما کرد همانطور که «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف۲» هم این فداکاری را کردند اما متاسفانه از سوی تلویزیون هیچ اطلاع رسانی‌ای صورت نگرفت.

صابری با اشاره به تداوم تعطیلی سالن‌های سینما ضمن هشدار نسبت به تعطیلی همیشگی برخی سالن‌ها و ورشکستگی سینماداران گفت: با کمک هزینه‌هایی که از سوی سازمان سینمایی پرداخت شد پول یک کارمند سینما هم تامین نمی‌شود. الان به یک کارمند که حداقل حقوق را دریافت می‌کند یک میلیون تومان حق بیمه از سوی کارفرما باید پرداخت شود. امروز وضعیت مجموعه‌های سینمایی مثل کورش، مگامال، ایران مال، آزادی و گالریا بسیار بدتر از سینماهای عادی است. هزینه‌های جاری سالن‌های سینما بسیار بالا است و قبوض آب و برق و گاز و تلفن ماهانه فشار بسیاری را به سینماداران وارد می‌کند. از طرفی سینماداران در سال‌های گذشته روی جذب و تربیت نیروی انسانی خیلی کار کرده بودند. یعنی از یک مقطعی سینماداران با جذب دانشجویان و آموزش آن‌ها کارهای اساسی کردند و امروز نیروهای بسیار خبره در زمینه اتاق نمایش و کار کردن با سیستم‌های دیجیتال در سینماها حضور دارند و تقریبا می‌توان گفت دیگر سینماها نیروی زیر لیسانس نداشتند. اما با این وضعیت و تعطیلی سینماها خطر از دست دادن نیروهای انسانی که سرمایه‌های سینماها هستند را پیش رو داریم. حدود ۶۲۰۰ نیروی انسانی به صورت مستقیم در سینماها مشغول به کار هستند. سینماداران هم تا یک جایی می‌توانند بدون درآمد نیروی انسانی را حفظ کنند و اگر اتفاق خوبی در این حوزه نیفتد، در آینده شاهد تعدیل نیروهای بیشتری در این حوزه خواهیم بود. 

سخنگوی انجمن سینماداران کشور با اشاره به بدهی سینماداران به صاحبان فیلم‌های اکران شده در زمستان ۹۸ درباره آخرین اخبار پیرامون این بدهی گفت: متاسفانه در بهترین فصل اکران فیلم‌ها بدترین اتفاق برای سینماها افتاد و گرفتار ویروس مرموز کرونا شدند. من خودم مسئولیت این کار را برعهده گرفتم و همانطور که پیشتر هم گفتم از تهیه‌کنندگان عزیز که تا این وقت نسبت به دریافت حق‌شان صبوری کردند، عذرخواهی می‌کنم. معمولا روال سینماداران در تمام این سال‌ها این بود که تسویه فیلم‌ها را با اکران فیلم بعدی انجام می‌دادند. هیچ سینمایی را پیدا نمی‌کنید که تا قبل از این ماجرا بدهکار باشد. متاسفانه به غیر از اینکه بهترین فصل اکران را سینماها از دست دادند از طرفی هم با هزینه‌های سرسام‌آور پرداخت حقوق و عیدی و سنوات به کارکنان و هزینه‌های جاری هم روبرو بودند. ضمن اینکه هیچ کس تصورش را هم نمی‌کرد ویروس کرونا آنقدر طولانی باشد و حضورش تا این اندازه به اقتصاد کشور ضربه بزند. برای همین سینماداران با تصور اینکه می‌توانند بدهی‌های خود را در اردیبهشت و خرداد تسویه کنند به بازگشایی سینماها در آن مقطع امیدوار بودند. 

وی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه به زودی بدهی سینماداران پرداخت می‌شود، افزود: تمام مستنداتی که صندوق حمایت هنرمندان و بانک احتیاج داشت در اختیار خانه سینما قرار دادیم و آقای شاهسواری تمام این مستندات را در اختیار سازمان سینمایی قرار دادند و آخرین صحبتی که من با آقای حیدری، معاون مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان داشتم، ایشان گفتند اسناد تحویل بانک داده شده و ما امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر بیفتد تا ما از شرمندگی دوستان تهیه‌کننده درآییم.

  • 16
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش