مهمترین عناوین خبری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۱۰:۲۳ - ۱۴ تير ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۴۰۸۳۱
فیلم و سینمای جهان

 فیلم «کشتن» (Kill)؛ هندی‌ترین شاهکار سال ۲۰۲۴ که نباید از دست بدهید!

فیلم هندی,فیلم کشتن ,فیلم Kill ,نیکیل ناگش بهات,فیلم‌های اکشن کلاسیک
وقتی عبارت «فیلم هندی» را می‌شنویم یکی از اولین چیزهایی که به ذهنمان می‌رسد، یک قهرمان عاطفی با نیروی محیرالعقول است که وقتی به خشم می‌آید می‌تواند صدها و بلکه هزاران نفر را با دست خالی لت و پار کند. اگر این جنبه را در نظر بگیریم، باید فیلم «کشتن» (Kill) را یکی از «هندی‌ترین» فیلم‌های امسال بنامیم که از قضا بسیار جذاب و خوش‌ساخت هم از کار درآمده است.

 نیکیل ناگش بهات، نویسنده و کارگردان فیلم «کشتن»، با محدود کردن تمام صحنه‌های اکشن این فیلم به یک قطار در حال حرکت به سمت دهلی نو، ادای احترامی به فیلم‌های اکشن کلاسیک مثل «جان سخت» کرده است.

به گزارش فرادید؛ «کشتن» از همان لحظات ابتدایی شما را غافلگیر می‌کند. قطاری که ماجراهای فیلم در آن اتفاق می‌افتند، ظرف پنج دقیقه از شروع فیلم حرکت می‌کند و همراه با حرکت این قطار، قطار صحنه‌های اکشن و پرهیجان فیلم نیز به راه می‌افتد. در این قطار، شخصیت اصلی فیلم یعنی امریت (با بازی لاکش لالوانی) به همراه نامزد زیبایش تولیکا (تانیا مانیکتالا) و دوست وفادارش ویرش (با بازی آبهی‌شِک چاهان) حضور دارند.

فیلم هندی,فیلم کشتن ,فیلم Kill ,نیکیل ناگش بهات,فیلم‌های اکشن کلاسیک

تنها پنج دقیقه بعد، گروهی از سارقان از میان مسافران ظاهر می‌شوند و با خشونت اقدام به سرقت از آن‌ها می‌کنند. این سناریو، ایده‌ای فوق‌العاده هوشمندانه برای یک فیلم هیجان‌انگیز است. سرقت در طول یک مسیر دو ساعته انجام می‌شود و سارقان با مسدود کردن خطوط تلفن و قطع ترمز اضطراری، هرگونه امکان فرار یا کمک را از بین می‌برند. البته چیزی که آن‌ها نمی‌توانند خنثی کنند، دو کماندوی خشمگین ارتش (یعنی امریت و دوستش) هستند که در کوپۀ B1 نشسته‌اند.

به سرعت، امریت و ویرش وارد عمل می‌شوند و با لگدهای پرشمار و ضربات آرنج، سارقان را از اینکه با این قطار سفر کرده‌اند پشیمان می‌کنند! تغییر ناگهانی شخصیت امریت از یک پسر عاشق‌پیشه به یک کوه عضلانی با چهره‌ای خشمگین، اتفاقی است که در فیلم به نحو بسیار باورپذیر، مهیج و تماشایی به تصویر کشیده شده است. دوست سبیلوی او نیز با وجود جثه کوچک و ظاهر آرامش، توانایی بالایی در مبارزه از خود نشان می‌دهد.

صحنه‌های اکشن فیلم پرانرژی، پرآشوب و محیرالعقول هستند. بدن‌ها در اثر ضربات ناگهانی به سمت صندلی‌ها، پنجره‌ها، کف و سقف قطار پرتاب می‌شوند، هر وسیله‌ای در قطار به یک سلاح کشنده تبدیل می‌شود و حتی باید منتظر فرو کردن شیلنگ کپسول آتش نشانی در حلق آدم‌ها و یا به آتش کشیدن کلّۀ آن‌ها باشید!

بهات موفق شده است تا صحنه‌های اکشن را به گونه‌ای واضح به تصویر بکشد که در عین انتقال حس هیجان و وحشت، همواره بتوانیم متوجه رویدادها باشیم و بدانیم که دقیقا چه اتفاقی دارد می‌افتد. از این جهت واقعا شیوۀ فیلمبرداری این فیلم را باید یک شاهکار تحسین‌برانگیز قلمداد کنیم.

فیلم هندی,فیلم کشتن ,فیلم Kill ,نیکیل ناگش بهات,فیلم‌های اکشن کلاسیک

به علاوه، در تمام طول فیلم انرژی بی‌پایان صحنه‌های اکشن با یک موسیقی متن پرقدرت همراه می‌شود که ترکیبی از گیتار الکتریکی، ضربات کوبنده و آوازهای حماسی است.

امریت و دوستش علاوه بر استفاده از وسایل قطار به عنوان سلاح (از ملحفه تا کپسول آتش‌نشانی) از چاقوهایی که سارقان با خود به قطار آورده‌اند نیز استفاده می‌کنند و این استفاده در طول فیلم به چندین و چند شکل خلاقانۀ مختلف انجام می‌شود.

طبق سنت فیلم‌های اکشن کلاسیک، فیلم «کشتن» نیز یک شخصیت منفی غول‌پیکر با لباس ورزشی به نام سیدهارث (با بازی پارت تیواری) را در مقابل شخصیت اصلی قرار می‌دهد که مشت‌هایش به نظر می‌رسد می‌توانند درختان عظیم‌الجثه را از هم بشکنند.

اما این فیلم در دل اکشن بی‌وقفۀ خودش یک داستان و هدف مشخص هم دارد؛ رئیس سارقان به اسم فانی نامزد امریت را گروگان گرفته و واضح است که امریت باید با مبارزه‌ای خونین، راه خود را از میان واگن‌های پر از سارقان باز کند تا به او برسد؛ بنابراین آخرین ایستگاه او رویارویی خونین با خود فانی خواهد بود. با این حال، در طول همین مسیر، «کشتن» همچنان با چیدمان خاص لحظات دراماتیک، تغییر لحن غیرمنتظره و حتی نحوه تغییر مداوم موقعیت جغرافیایی صحنه‌های اکشن، ما را غافلگیر می‌کند.

در لحظه‌ای کلیدی از داستان که در غیرمنتظره‌ترین زمان اتفاق می‌افتد، امریت بالاخره از کوره در می‌رود. تا آن زمان، او و ویرش تمام تلاش خود را کرده‌اند که در مبارزه با سارقان کسی را نکشند؛ اما حالا امریت به طور کامل تبدیل به یک دیوانه خشمگین شده و با قدرت هر چه تمام به هر دشمنی که در مقابلش قرار می‌گیرد حمله می‌کند و وحشت را در دل تماشاگران می‌اندازد.

یکی از نکات بسیار جالب در این فیلم این است که جنون و خشم قهرمان فیلم تا جایی بالا می‌گیرد که از نظر سارقان به یک هیولا یا اهریمن دیوانه تبدیل می‌شود؛ در واقع بر خلاف خیلی از فیلم‌ها که «وحشت» را از سمت ضدقهرمانان وارد فضای داستان می‌کنند، در فیلم «کشتن»، عامل اصلی وحشت خود قهرمان است.

در یک کلام می‌توان گفت که «کشتن» یک اکشن دیوانه‌وار، خلاقانه و بی‌رحمانه است که با وجود خشونت زیاد، هرگز از سرگرم کردن مخاطب باز نمی‌ایستد. این فیلم ادای احترامی به فیلم‌های اکشن کلاسیک است و در عین حال ایده‌های جدید و هیجان‌انگیزی را به ژانر اکشن اضافه می‌کند.

  • 14
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش