جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳
۰۸:۴۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۶۵۱۱
فیلم و سینمای جهان

اسطوره‌های فوتبال را به روایت سینما بشناسید؛ از مارادونا تا بابی رابسون!

اسطوره‌های فوتبال,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

بیل شنکلی سرمربی دو آتشه لیورپول جمله‌ی معروفی دارد به این مضمون که: «بعضی از مردم فکر می‌کنند که فوتبال مساله مرگ و زندگی است. این حرف مرا ناامید می‌کند چون فوتبال مساله‌‌ی خیلی مهم‌تری از مرگ و زندگی است.» احتمالا فوتبال نزدیک‌ترین ورزش به سینماست چه از لحاظ مدت زمان و چه بار دراماتیکی که دارد. وقتی سینماگران سراغ فوتبالیست‌ها می‌روند نتیجه‌اش می‌تواند اثری باشد که برآیند فوتبال و سینما را در آن ببینید. مستند بابی رابسون: فراتر از یک مربی چنین اثری است.

اسطوره‌های فوتبال,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان مستن بابی رابسون: فراتر از یک مربی

بابی رابسون بازیکن تیم ملی انگلیس بود. بعد از پایان دوره بازی‌اش سرمربی ایپسویچ شد و مهم‌ترین باشگاه‌هایی که در آن‌ها سرمربی بود بارسلونا و نیوکاسل بودند. با تعدادی از بزرگترین بازیکنان زمانه‌اش کار کرد: از پل گاسکویین بگیرید تا آلن شیرر و رونالدوی برزیلی و گری لینه‌کرد.

گابریل کلارک و تورکیل جونز فیلمسازانی هستند که سراغ ساخت مستندی از زندگی بابی رابسون رفته‌اند. چه چیزی یک مستند پرتره را متمایز می‌کند؟ طبعا سوژه مهم‌ترین بخش آن است و چه سوژه‌ای جذاب‌تر از سر بابی رابسون. یک جنتلمن واقعی که عاشق فوتبال بود. روایت مستند از سال ۱۹۹۵ شروع می‌شود. وقتی که پزشکان مطلع می‌شوند که بابی رابسون مبتلا به سرطان است و همان موقع هم از طرف باشگاه بارسلونا پیشنهاد سرمربی‌گری دریافت می‌کند. طبعا خبر سرطان پیشرفته باید او را سریع به دوره‌ی درمانی می‌کشاند اما بابی رابسون به پزشکش فقط یک جمله می‌گوید: «هر کاری می‌توانی بکن. من نباید این فصل را از دست بدهم».

این روایتی از مردی است که اعتقاد دارد آفریده شده تا فوتبال بازی کند و فوتبال آموزش بدهد. مردی که مربی پپ گواردیولا در بارسلونا بوده و گواردیولا از او به عنوان یکی از بهترین مردانی که می‌شناسد نام می‌برد. مردی که مترجم و دستیارش خوزه مورینیو بوده که معتقد است کارنامه‌ی کاری‌اش را مدیون رابسون است.

سوژه به اندازه کافی کاریزماتیک بوده و علاوه بر کاریزما همیشه در موقعیت‌های دراماتیکی هم قرار گرفته است. انتخاب بین مداوای بیماری‌اش یا مربی‌گری تیمی که یک شانس بزرگ برای هر مربی محسوب می‌شود. پذیرفتن سرمربی‌گری بارسلونا آن هم بعد از یوهان کرایف که اسطوره‌‌ی باشگاه بارسلونا بود خودش موقعیتی دراماتیک بود. بابی رابسون مردی بود که از موقعیت‌های دراماتیک هراسی نداشت.

اما مستندهای پرتره‌ای هستند که کل جذابیت‌شان به ظرفیت سوژه محدود می‌شود. خوشبختانه «بابی رابسون: فراتر از یک مربی» از بابی رابسون هم فراتر می‌رود. اول این که شکست زمانی در فیلم تاثیر فوق‌‌العاده‌ای در ریتم و جذابیت آن دارد. از بارسونا شروع می‌شود و به دوران مربی‌گری‌اش در ایپسویچ و حتی زمانی که بازیکن انگلستان بوده می‌رویم.

دوم انتخاب شخصیت‌هایی که درباره‌ی بابی رابسون صحبت می‌کنند هم هوشمندانه بوده است. پل گاسکویین، بازیکنی که به لطف رابسون به تیم ملی انگلستان راه پیدا کرده خودش شخصیتی کاریزماتیک دارد. فوتبالیستی که بعد از اتمام دوره‌ی بازی‌اش به دام اعتیاد الکل افتاد و مدتی هم به دلیل خشونت خانگی علیه همسرش به زندان می‌افتد. بداخلاق و تندخوست اما فیلمسازان از حضورش استفاده‌ی درستی می‌کنند.

بهترین لحظه فیلم همان وقتی است که گازا احساساتی می‌شود. آن چیزی که از فیلم یادتان می‌ماند پیوند میان گازا و بابی رابسون است. آن بازی خیریه‌ی آخر و تصویری که از بابی رابسون به عنوان یک حامی، سرمربی شبیه یک پدر در ذهن‌مان می‌ماند. از مردی که به گفته گری لینه‌کر بزرگترین مربی تاریخ انگلستان است.

این یک مستند پرتره‌ی خشک با یک سری سخنرانی درباره‌ی یک فوتبالیست نیست. درامی پر فراز و نشیب است از چالش‌های کاری، مواجهه با مطبوعات، رودررو شدن با تیم‌های بزرگ و خواسته‌های هواداران و در نهایت مبارزه‌ با سرطان.

فیلمی خوش ساخت است که بیشتر از هر اثر سینمایی می‌تواند درباره‌‌ی مفهوم حمایت و از خودگذشتگی در راستای کاری که عاشقش هستید، شما را تحت‌تاثیر قرار دهد.

اسطوره‌های فوتبال,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان مستند مارادونا به روایت امیر کاستاریکا

مستند دیگری که به شیوه‌ای متفاوت تقریبا همین رویه را در روایت دارد «مارادونا» ساخته امیر کاستاریکاست. امیر کاستاریکا فیلمساز تجربه‌گرای صرب که به ساختن فیلم‌هایی به شدت بازیگوشانه در فرم شهرت دارد سال ۲۰۰۸ سراغ یکی از بازیگوش‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ ورزش و البته یکی از نوابغ و اسطوره‌های تاریخ فوتبال رفت: دیه‌گو آرماندو مارادونا.

«مارادونا به روایت امیر کاستاریکا» همان چیزی است که از اسمش برمی‌آید. حال نبوغ دو نفر که به هم اعتماد کرده‌اند و خودشان را به دستان یکدیگر سپرده‌اند. یک رابطه‌ی دو طرفه میان کارگردان و سوژه‌اش در فیلمی که قرار است روایتی از هر دوی آن‌ها باشد.

به طرز طعنه‌آمیزی نمای ابتدایی فیلم مارادونا نیست که با توپ شیرین‌کاری می‌کند بلکه امیر کاستاریکاست که دستی در موسیقی هم دارد و گیتار می‌زند. کاستاریکا که به موسیقی هم علاقه دارد در تمام طول این مستند موسیقی را همپای فوتبال پیش می‌برد. از یک جایی به بعد شاهد آن سکانس کلیدی آواز خواندن مارادونا هستیم.

کل فیلم بر مبنای آن گل مشهور «دست خدا» است که مارادونا در جام جهانی مکزیک مقابل انگلستان با دست زد. برای آن‌هایی که داستان دراماتیک آن گل را نمی‌دانند جریان از این قرار بود که سال ۱۹۸۶ موقع برگزاری جام جهانی میان انگلستان و آرژانتین دعوای سیاسی برقرار بود. انگلستان بخشی از خاک آرژانتین را تصرف کرده بود و بازی میان دو کشور حیثیتی بود. مارادونا گلی را با دست زد که مورد قبول واقع شد. گلی که بعدها آرژانتینی‌ها از آن به «گل دست خدا» یاد کردند. یعنی گلی که به خواست خدا انتقام آن‌ها را از انگلستان گرفته بود.

کاستاریکا نشان می‌دهد که مارادونا برای مردم آرژانتین چه معنایی دارد. فراتر از یک فوتبالیست و حتی اسطوره. آن جا کلیسایی به اسم مارادوناست که زوج‌ها برای رسمی کردن ازدواج‌شان به آن می‌روند و با دست گل می‌زنند. یادآوری گل دست خدا.

از آن طرف بخشی از فیلم که قرار است ما را با روحیات مارادونا آشنا کند در گپ‌های دو تایی بین فوتبالیست و سینماگر کهنه‌کار اتفاق می‌افتد. حرف‌هایی که سرنخی را دنبال نمی‌کند. از این طرف و آن طرف گپ می‌زنند. حرف‌های معمولی و نه چندان عمیق اما سرخوشانه که منجر به ارتباط میان دو مرد می‌شود.

به هر حال می‌شود میان مارادونا و امیر کاستاریکا اشتراکاتی پیدا کرد. هر دوی آن‌ها نبوغی دارند که وقتی از آن استفاده می‌کنند مخاطب‌شان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و هر دوی زندگی پرفراز و نشیبی داشته‌اند.

تدوین فیلم یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آن است. بازی‌های هیجان‌انگیز مارادونا در مسابقات مختلف که مابین گفت‌وگوها و تصاویر حاشیه‌ای گذشته شده، خودش به جذابیت یک اثر سینمایی است. ترکیب توپ و مارادونا هیجان‌انگیز و اعجاب‌آور است.

«مارادونا به روایت کاستاریکا» انگار ترکیبی از دو مستند پرتره است. یکی درباره‌ی مارادونا و دیگری درباره‌ی خود کارگردان. جذابیتش هم از همین می‌آید.

digikala.com
  • 12
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش