دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۴:۴۵ - ۲۰ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۵۰۷۳
موسیقی

 خشایار اعتمادی؛

موسیقی پاپ خواستار سندیکایی مستقل از خانه‌موسیقی است/دلایل شکست طرح انجمن موسیقی امروز ایرانیان در مرحله آخر

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,خشایار اعتمادی
گروهی از فعالان عرصه موسیقی که اعتقاد داشتند موسیقی پاپ باید سندیکای مستقلی از خانه موسیقی داشته باشد؛ ده سال قبل تلاش‌هایی برای راه‌اندازی انجمن موسیقی امروز ایرانیان آغاز کردند که تا ثبت اساسنامه پیش رفت؛ اما در آخرین مرحله ناکام ماند. خشایار اعتمادی که در بطن این ماجرا بوده همچنان بر استقلال موسیقی پاپ از خانه‌موسیقی تاکید دارد.

خشایار اعتمادی درباره "انجمن موسیقی امروز ایرانیان"که قرار بود سندیکای فعالان عرصه موسیقی پاپ باشد به خبرنگار ایلنا گفت: سال ۱۳۸۶ به همراه مرحوم آقای فرید سلمانیان، مرحوم افشین یداللهی، فردین خلعتبری، آقای حسین‌خانی، بنده و سه چهار نفر دیگر اقدام به راه‌اندازی "انجمن موسیقی امروز ایرانیان" کردیم.

 

مراحل این کار بسیار خوب و درست پیش رفت و حدود ۸ ماه روی اساسنامه آن کار شد. اساسنامه بسیار با دقت تنظیم و نوشته شد. در اساسنامه این انجمن کمیته‌های مختلفی ازجمله کمیته نوازندگان، آهنگسازان، استودیودارها، تهیه‌کنندگان،  شرکت‌های موسیقی و کمیته خواننده‌ها دیده شد.

 

همچنین در کانون‌ها، بخش اقتصاد موسیقی پاپ و کانون رسانه و تبلیغات، پخش مدرن، تدریس و ارتقای آماتورها به حرفه‌ای شدن، چه در حوزه تولید و چه در حوزه اجرای صحنه‌ای درنظر گرفته شد. ضمن اینکه مبحث برگزاری جشنواره‌های پاپ به صورت سالانه در اساسنامه مطرح شد.

 

این خواننده موسیقی پاپ که در آن زمان به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره "انجمن موسیقی امروز ایرانیان" تا پیش از مجمع عمومی انتخاب شد، در ادامه افزود: خوشبختانه کار ثبت اساسنامه هم صورت گرفت و با مراجع ذیصلاح نیز صحبت‌ها انجام شد. "انجمن موسیقی امروز ایرانیان" از مرحله تایید وزارت ارشاد در دوران جناب آقای صفارهرندی گذشته بود و می‌شد گفت که تقریبا کار تمام بود.

 

حتی در آن زمان؛ موسیقی پاپ به عنوان حوزه‌ای از موسیقی آنقدر قابلیت، کاریزما و پتانسیل پیدا یافته بود که به لحاظ دیدگاه هنرمندان و از نظر تکثر خوانندگان و دوستدارانش می‌توانست به تنهایی صاحب یک انجمن، سندیکا یا خانه‌ای برای خودش باشد. ما در اساسنامه‌ی این انجمن جدا از بحث بیمه، صندوق و بحث‌های دیگر را هم لحاظ کرده بودیم و در شرایطی که به نظر می‌رسید کار تمام شده، به یکباره اتفاقاتی افتاد که موجب شد "انجمن موسیقی امروز ایرانیان" رسما راه‌اندازی نشود.

 

وی همچنین درباره اتفاقاتی که از راه‌اندازی "انجمن موسیقی امروز ایرانیان"ممانعت کرد، چنین یاد می‌کند: درحالیکه به نظر می‌رسید کار از تایید وزارت ارشاد گذشته است؛ به ناگهان وزیر ارشاد آقای صفارهرندی تغییر کردند و جناب حسینی به‌جای ایشان تشریف آوردند.

 

متاسفانه آقای فرید سلمانیان هم که نقش محوری در این انجمن داشتند، به رحمت خدا رفتند. چیزی نمانده بود تا ما مجمع عمومی انجمن را تشکیل بدهیم؛ اما انتخابات سال ٨٨ از راه رسید و در وزارت ارشاد خیلی از مسائل تغییر کرد. همزمان با این تغییرات و فوتِ آقای سلمانیان؛ انگیزه‌ها هم کمرنگ شد. 

 

خشایار اعتمادی در ادامه افزود: محوریت حرکت تاسیس انجمن با آقای سلمانیان بود و بار مهمی از این کارها بر دوش ایشان و یکی دو نفر دیگر قرار داشت. بعد از فوت آقای سلمانیان که حدود۲۰ سال سابقه مدیریت در عرصه موسیقی داشت، برخی اختلاف سلیقه‌ها میان اعضا پیش آمد و دیگر کار پیش نرفت.

 

با اینکه از ابتدا کارها را با مشورت همگان پیش می‌بردیم و افراد وزینی چون فردین خلعتبری، افشین یداللهی،‌ دو وکیل، نمایندگانی از تهیه‌کنندگان و خوانندگان موسیقی پاپ با ما همکاری داشتند اما نتیجه نهایی حاصل نشد.

 

این موزیسین گفت: پس از توقف فعالیت‌ها، بازهم برای پیش بردن تاسیس انجمن؛ کارهای بسیاری صورت گرفت. من خودم به مجلس رفتم و با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس صحبت کردم؛ همچنین به اکثر مراجع ذیصلاح مراجعه کردم. در واقع ما در مرحله هیات امنا بودیم و بعد تعیین هیات مدیره و طبیعتا قرار بود به شکل درست اجرایی کار برسیم و طبعا شکل دادن یک انجمن به واسطه یک یا دو نفر اتفاق نمی‌افتد.

 

با لطف دوستان تا تشکیل مجمع عمومی و اخذ رای‌گیری برای هیئت مدیره ثابت، من در هیئت امنا، هم رئیس هیئت مدیره بودم و هم مدیرعامل. ما با خرد جمعی کارها را انجام می‌دادیم و پیشنهادات را مورد بررسی قرار می‌دادیم اما بازهم انجمن موسیقی امروز ایرانیان شکل نهایی‌اش را نگرفت. 

 

این خواننده؛ تلاش برای راه‌اندازی دوباره انجمن را ناکام عنوان کرد و افزود: سال ۱۳۹۲، با اصرار ناشران از معاونت هنری، جلسه‌ای درباره تشکیل انجمن ناشران برگزار شد. ازسوی معاونت؛ بنده هم دعوت شده بودم. در آن جلسه از ایده کانون ناشران در زیرمجموعه "انجمن موسیقی امروز ایرانیان" دفاع کردم که مورد قبول معاونت واقع شد و من اساسنامه مذکور را نه به ناشران بلکه به نماینده معاونت هنری دادم اما دیگر پیگیری نشد.

 

وی افزود: در ادامه بازهم اتفاق خاصی نیفتاد تا اینکه چندی پیش از طرف مدیر محترم خانه موسیقی از ما دعوت به عمل آمد در آنجا حضور پیدا کنیم. به ما گفتند که قصد دارند کانون موسیقی پاپ را در خانه موسیقی راه‌اندازی کنند و یکی از کانون‌ها به فعالان این حوزه اختصاص یابد.

 

من با این پیشنهاد خانه موسیقی مخالفت نکردم البته همچنان اعتقاد دارم موسیقی پاپ این شانیت را دارد که برای خودش سندیکا، نهاد و خانه مستقلی داشته باشد و باید به جوان‌ها اعتماد کرد تا برای خودشان سندیکا یا نهادی داشته باشند تا مطالبات‌شان را پیگیری کند. اما درنهایت اتفاقی که در خانه موسیقی قرار بود رخ دهد، اتفاق بدی نبوده و نیست.

 

وی در مورد نوع نگاه و برخورد نهادهای مختلف با مسئله "انجمن موسیقی امروز ایرانیان" به خبرنگار ما گفت: هر وقت سندیکایی شکل می‌گیرد برخی دغدغه‌ها شاید ازسوی برخی نهادها پیش بیاید. گرچه این دغدغه‌ها در مورد راه‌اندازی "انجمن موسیقی امروز ایرانیان" معاند و بازدارنده‌ نبود اما از برخی نگرانی‌ها یا حساسیت‌ها در حوزه پاپ خبر می‌داد. به هرحال قرار بود بسیاری از هنرمندان صاحب‌نام و مهم عرصه موسیقی پاپ با این انجمن، سندیکایی را برای رسیدگی صنفی به امورشان تشکیل بدهند.

 

اعتمادی درباره نحوه بروز این حساسیت‌ها در مسیر تاسیس انجمن گفت: تمامی این نهادهای خاص که حساسیت‌ها و دغدغه‌هایی داشتند؛ همراهی نشان دادند. حتی پلیس امنیت و وزارت اطلاعات در جریان کارهای ما بودند و ما هم خواسته‌مان همین بود که نظارت و همراهی در این زمینه وجود داشته باشد؛ چراکه می‌خواستیم در چارچوب قانون حرکت کنیم و عاری از اشتباه باشیم پس انتظار داشتیم چنین نظارت‌هایی صورت بگیرد تا

 

خدای‌ناخواسته اشتباهات امروز ما باعث شرمندگی‌مان برای زمان‌های دیگر نشود. ما در تمام این مدت با دوستان در این نهادها در ارتباط بودیم و گاه سوالاتمان را با آنها درمیان می‌گذاشتیم تا به نتیجه بهتری برسیم.

 

خشایار اعتمادی درعین حال وضعیت نهایی انجمن موسیقی امروز ایرانیان را نامعلوم توصیف کرده و گفت: به هرحال هرچه زمان می‌گذرد؛ کار سخت‌تر می‌شود. امروز ۱۰ سال از زمانی که تصمیم گرفتیم انجمن را راه‌اندازی کنیم، گذشته. من هنوز باور قلبی‌ام بر این است که موسیقی پاپ به این صلابت و تجربه دست یافته تا فعالانش سندیکا و انجمن مستقلی برای مسائل خود داشته باشند.

 

الان خانه موسیقی با نگاه مثبتی مشغول راه‌اندازی کانونی در این زمینه در زیرمجموعه خود هست که البته مخالف آن نیستیم. اما اگر ۱۰ سال قبل موفق می‌شدیم انجمن را راه‌اندازی کنیم پراکندگی که این روزها در عرصه موسیقی پاپ شاهد آن هستیم،

 

به وجود نمی‌آمد. اگر این انجمن توسط بخش خصوصی و درچارچوب قانون شکل می‌گرفت و حرکت می‌کرد، مشکلات و معضلاتی که در حوزه موسیقی پاپ وجود دارد شاید بسیار کمتر شده بود. امروز قطعا کار در این زمینه مشکل‌تر شده. اگر قرار باشد شبیه این انجمن در خانه موسیقی شکل بگیرد قطعا اولویت دوم ماست زیرا همچنان به شکل‌گیری انجمن مستقل اعتقاد داریم و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک این اتفاق بیفتد.

 

 

  • 10
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش