سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۰۷:۱۲ - ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۰۲۶۹
موسیقی

همایون شجریان و گروه موفق‌اش دوباره روی صحنه می‌آیند

رستاخیز سی از آتش سیاوش

شجریان و سهراب پورناظری,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

یک‌بار دیگر همایون شجریان و سهراب پورناظری کنسرت نمایش سی را روی صحنه می‌آورند. این دو موزیسین محبوب که تابستان ‌سال گذشته در فضای باز کاخ سعدآباد تهران این کنسرت- نمایش را با الهام از داستان‌های شاهنامه روی صحنه بردند؛ قرار است از نیمه تیرماه دوباره در کاخ سعدآباد تهران میزبان علاقه‌مندانی باشند که دل در گرو موسیقی و اساطیر باستان این مرزوبوم  نهاده‌اند.

 

داستان  گذشته

نمایش سی همایون شجریان و سهراب پورناظری که‌ سال پیش‌روی صحنه آمد؛ براساس داستان‌های زال و رودابه، رستم و اسفندیار و رستم و سهراب تنظیم شده بود. نمایشی شکوهمند و پرطمطراق که به مدت سی‌شب در کاخ سعدآباد روی صحنه رفت و هرشب میزبان چهار‌هزارنفر از مخاطبان بود؛ و البته یکی دوبار هم اجرایش تمدید شد تا  اثبات شود تماشاگران از نمایش شکوه و عظمت روی صحنه لذت می‌برند. نتیجه هم بسیار نزدیک به شواهدی بود که خبر از استقبال مخاطبان می‌داد. به ‌هرحال، بعد از نزدیک دوماه اجرا با این‌که درنهایت گفته شد کنسرت نمایش سی فروش حیرت‌انگیزی داشته؛ اما کتمان نمی‌توان کرد که نتوانست توقعات و انتظاراتی را که نام‌های بزرگ شجریان و پورناظری ایجاد کرده بود، پاسخ گوید.

 

داستان همایون

همایون شجریان که یکی از دو فکر خلاق پیش برنده پروژه سی است؛ درباره هدفی که سازندگان کنسرت نمایش سی دنبال می‌کنند، می‌گوید که هدف او و سهراب پورناظری این است که بسان اجراهای ‌سال گذشته بتوانند «نسل‌های مختلف را کنار هم نشانده و کاری خلق کنیم که از چند نسل بتوانیم شنونده و بیننده داشته باشیم و پیام شاهنامه را به آنها برسانیم». هدفی که در انتخاب فرم‌های موسیقی و نمایشی همه‌پسند این نمایش؛ که تقریبا هرکسی با هر سلیقه و سن و علایق مختلف می‌توانست از آنها لذت ببرد، قابل پی‌جویی بود. ظاهرا این اتفاق در اجراهای امسال هم بی‌کم‌وکاست پیگیری خواهد شد.

 

همایون شجریان درباره‌ خود پروژه سی نیز می‌گوید: نقطه مرکزی ما در این پروژه شاهنامه است. در واقع شاهنامه هم در متن اشعار و هم در متنی که اجرا می‌شود، حضوری پررنگ دارد. با این‌که مثل اجرای گذشته این‌بار نیز تمامی اشعار از شاهنامه فردوسی نخواهد بود و در کنار آن موسیقی‌ها و تصنیف‌های مختلفی هم اجرا خواهد شد.

 

داستان اکنون

امسال گفته شده که پروژه سی یکسره متفاوت از اجراهای ‌سال گذشته خواهد بود. این تفاوت را هم می‌شود در داستان‌هایی که روایت خواهند شد، دید؛ و هم در جزییاتی چون ایفای نقش هنرمندان در این نمایش عظیم؛ که سازندگانش می‌گویند امسال به موفقیت آن امید بسیار بسته‌اند.

 

از تغییرات اصلی کنسرت نمایش سی باید به تغییر حضور همایون شجریان در نمایش امسال اشاره کرد. این خواننده صاحبنام و محبوب که‌ سال گذشته در نقش سیمرغ به اجرای برنامه پرداخت؛ گفته شده است که این‌بار در نقشی دیگر به صحنه خواهد آمد. البته هنوز گروه تولید نمایش اعلام نکرده‌اند که این نقش دیگر چه خواهد بود. در تماس «شهروند» با سهراب پورناظری او اعلام کرد که هنوز درباره این جزییات چیزی قطعی نشده و نتیجه تغییرات در هفته‌های آتی اعلام خواهد شد.

 

این درحالی است که در این ماه‌های اخیر بارها و بارها اعلام شده که مراحل پیش‌تولیدِ این اثر از بهمن‌ماه ۹۶ آغاز شده است و در چنین شرایطی این‌که سه‌ماه بعد از آغاز پیش‌تولید هنوز جزییات ایفای نقش هنرپیشگان و قطعاتی که اجرا خواهند شد، قطعی نشده است، بیش از این‌که ریشه در واقعیت داشته باشد، به یک شوخی دردناک پهلو می‌زند.

 

داستان سنت

در اخبار منتشرشده درباره کنسرت- نمایش سی آمده که سهراب پورناظری درحال ‌حاضر درحدود ٦‌ماه است که مشغول نگارش قطعات موسیقایی برای این اثر است. قطعاتی که بسان کنسرت نمایش‌ سال گذشته و البته مطابق با انتظاراتی که سابقه احترام‌انگیز سهراب پورناظری به وجود می‌آورد، به احتمال فراوان بهره‌مند از تلفیق حضور موسیقی نواحی، سنتی و معاصر ایران خواهد بود.

 

با این‌که قطع به یقین در بخش‌هایی از این اثر می‌توان رنگ و بویی از موسیقی کلاسیک غربی را نیز چشید. در حقیقت همان‌گونه که تجربه ‌سال گذشته مخاطبان را به ضیافت نمایش و موسیقی دعوت کرده بود، پروژه جدید چند رسانه‌ای سی نیز تلاش برای ایجاد پیوندی مدرن و در عین حال خلاقانه بین اجزای مختلف هنرهای نمایشی و موسیقی در ایران خواهد بود که می‌توان آن را آغازگر رویکردی نوین در اجرای هنر چند رسانه‌ای دانست.

 

داستان تغییرات

برای این‌که از حجم و میزان و اندازه تغییراتی که سی امسال یا اجراهای ‌سال گذشته خواهد داشت باخبر شویم؛ بهترین گزینه نشستن پای صحبت‌های یکی از سازندگان خلاق این پروژه می‌تواند باشد؛ سهراب پورناظری موزیسینی که همکاری‌های پرثمرش با همایون شجریان در سال‌های اخیر قله‌هایی چند در موسیقی این مرز و بوم حاصل آورده است. سهراب پورناظری که یکی از تهیه‌کنندگان سی نیز هست، اما درباره چند و چون اجرای سی در دوره جدید سعی می‌کند چیزی بروز ندهد و این در حالی  که حدود دو ماه به موعد اجرای پروژه مانده است، عجیب است.

 

در ادامه پیگیری‌های خبرنگار «شهروند» سهراب پورناظری می‌گوید: هنوز به جزییات اجرای سی نرسیده‌ایم و همه چیز در حال حاضر یک کلیت است و هنوز جزییات آن مشخص نشده است. پورناظری در پاسخ به این سوال که آیا سی جدید براساس همان متن قدیمی اجرا خواهد شد یا متنی جدید برای اجرای جدید نوشته شده، گفت: اینها جزییاتی است که به ‌زودی اعلام خواهد شد و درباره تیم بازیگری، کارگردان و... اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

داستان متن

جزییاتی که پورناظری می‌گوید، به ‌زودی اعلام خواهد شد؛ چیزی نیست که پروژه‌ای در این حد و اندازه سعی در پرده‌پوشی آن داشته باشد. این‌که مثلا بازیگر یا نویسنده‌ای در اجراهای جدید یک نمایش حضور داشته باشد یا نه؛ نه پرونده‌ای اسرارآمیز است و نه رخدادی منحصربه‌فرد که سازندگان پروژه سی چنین در پرده‌پوشی آن می‌کوشند. مثلا نغمه ثمینی با این‌که پورناظری به صراحت نمی‌گوید که در اجرای جدید نویسنده‌ای دیگر حضور خواهد داشت؛ اما خود ثمینی با اشاره به این‌که «قرار نيست من در این پروژه باشم» پرسش «شهروند» درباره متن اجرای جدید را چنین پاسخ می‌دهد: قرار نيست من در این پروژه باشم.

 

پروژه کاملا جديد است كه من نويسنده‌اش نيستم. ثمینی در پاسخ به این سوال که در این پروژه جدید، آیا متن همان متن قدیمی خواهد بود، گفت: من همکار این پروژه نیستم اما گفته می‌شود که قرار است پروژه از اول نوشته شود. از ثمینی درباره این موضوع پرسیده شد که اگر احتمالا متن شبیه همان اجرای نخست باشد، آیا مشمول حق مصنف می‌شود؟ گفت: قرار است شبيه نباشد و متن جدید كاملا متفاوت باشد.

 

داستان کارگردان سابق

اصغر دشتی، کارگردان نخستین اجرای پروژه سی که در مردادماه ‌سال گذشته اجرا شد، در گفت‌وگو با «شهروند» از جزییات و حتی کلیات اجرای جدید اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: در اجرای جدید، با این پروژه همکاری ندارم و باید اخبار جزییات را از آقایان شجریان و پورناظری کسب کنید.

 

دشتی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاع دارید کدام یک از بازیگران اجرای قبل با این اثر همکاری خواهند کرد، ضمن اعلام بی‌اطلاعی از این موضوع تأکید داشت که من کارگردان اجرای نخست این نمایش بوده‌ام و در این اجرا هیچ همکاری‌ای ندارم؛ بنابراین باید از دست‌اندرکاران موضوع را پیگیری کند.

 

اصغر دشتی که به ‌نظر می‌رسد در دور جدید از مجموعه دست‌اندرکاران تولید این اثر کنار گذاشته شده است، درباره اجرای نخست این پروژه گفته بود: این پروژه برای من تفاوت اساسی با دیگر پروژه‌هایی که به‌عنوان تئاتر روی صحنه برده‌ام، دارد. در کارهای دیگر ما به‌عنوان کارگردان همه چیز در حوزه اختیارمان است اما در این اثر برای نخستین‌بار تعدادی هنرمند گرد هم آمده‌اند و در یک تعامل سعی می‌کنند  اثری چند رسانه‌ای ارایه کنند.

 

داستان سرمایه

گفته می‌شود برگزاری این برنامه برعهده شرکت‌های دل آواز و بارانا خواهد بود.

 

پولاد امین

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 21
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش