پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۱۹:۱۵ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۸۱۹۸
موسیقی

بنیاد رودکی:

ساخت سرود تیم‌ملی هیچ هزینه دولتی نداشته است

سرود تیم‌ملی فوتبال ایران,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
بنیاد رودکی به گزارش درباره هزینه ساخت سرود تیم ملی در جام جهانی واکنش نشان داد.

روزنامه شهروند در گزارشی که روز چهارشنبه ٢٢ اسفندماه با ‏عنوان: «مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ‏‏ «شهروند» افشا کرد: ٥ / ٣ میلیارد تومان هزینه سرود تیم‌ملی در جام جهانی» به موضوعی پرداخته که پیش از این بارها ‏در‬ خصوص آن اطلاع‌رسانی شده و نیازی به «افشاگری» نبوده است. محتوای اصلی گزارش، گفت‌وگوی آقای زمان‌آبادی مشاور ‏فرهنگی فدراسیون فوتبال است که طبق پیگیری انجام شده ‏توسط بنیاد رودکی ایشان تأکید کرده‌اند که آن‌چه در روزنامه ‏منتشر شده، با گفته ایشان مغایرت کلیدی دارد و بخش مرتبط ‏با این بنیاد را تکذیب کرده‌اند.‏

 

شاید یک جست‌وجوی کوتاه و رجوع به اخبار منتشر شده از ‏سوی بنیاد رودکی گزارشگر را مجاب می‌کرد که حداقل از ‏چنین تیتری استفاده نکند.‏ جهت اطلاع مخاطبان آن رسانه، بنیاد فرهنگی هنری رودکی ‏به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی هنری کشور که ‏اساسنامه مصوب هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران را دارد، ‏رسالت مهمی در حوزه هنر فرهنگ این مرز و بوم برای خود ‏قایل است.‏‬ این بنیاد، با وجود توانمندی‌های فراوان ازجمله مدیریت دو ارکستر کشور، ارکستر ملی ایران و سمفونیک تهران، تلاش ‏دارد تا منعکس‌کننده پویایی و غنای فرهنگ و هنر این ‏سرزمین آن هم در روزگاری باشد که ترویج ایران هراسی یکی ‏از سیاست‌های اصلی دشمنان زمین است.‬ بنیاد رودکی با توجه به این‌که جام‌جهانی فوتبال بستر مهیایی برای عرضه داشته‌های غنی فرهنگی این سرزمین بود، آن هم ‏در کشوری که یکی از مهدهای موسیقی کلاسیک است و در ‏ادامه تجربه‌های موفق بین‌المللی خود برای ساخت سرود ‏تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی و اجرای ویژه‌ای از توانمندی‌های نوازندگان ایرانی در روسیه اعلام آمادگی کرد.‏

 

در نهایت ساخت و اجرای سرود تیم‌ملی فوتبال در پی ‏تفاهمنامه همکاری بین فدراسیون فوتبال و بنیاد رودکی که ‏در دی‌ماه‌سال ١٣٩٦ منعقد شد، به عهده بنیاد گذاشته شد. ‏همچنین در این تفاهمنامه مقرر شد مراسم بدرقه تیم‌ملی ‏فوتبال به جام‌جهانی در تالار وحدت برگزار شود. طبق ‏تفاهمنامه فوق که مستندات آن موجود و قابل ارائه است، ‏تأمین هزینه تولید سرود و اعزام ارکستر برای اجرا در روسیه ‏به عهده فدراسیون فوتبال یا اسپانسر بود و از ابتدا نیز بنیاد ‏رودکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در گزارش فوق ‏به‌عنوان تأمین‌کننده هزینه‌های مالی به نقل از آقای زمان‌آبادی نام برده شده‌اند، هیچ تعهد مالی برای اجرای برنامه نداشته‌اند.‏‬ اما بنیاد رودکی با اهتمامی که در حوزه اقتصاد هنر دارد و ‏رسالتی که برای به سامان رساندن این رویداد قائل بود، طبق ‏قراردادی که در اسفندماه ١٣٩٦ با شرکت تولید ‏پوشاک‌‬ هاکوپیان به امضا رساند، توانست هزینه‌های تولید و ‏ساخت سرود تیم‌ملی فوتبال، اعزام و اجرای ارکستر شامل ‏تیمی حدود ١٠٠نفری به سه شهر روسیه را با رقمی معادل ‏‏ «٢ میلیارد و ٥٠٠‌میلیون تومان» تأمین کند که این مبلغ ‏درسال ٩٧ به حساب بنیاد رودکی واریز شد.‏‬ یکی از مهمترین ایرادات گزارش، تیتر گزارش است که به شکل ‏مشهودی با متن خبر تفاوت دارد. نباید به خاطر جذابیت‌های ‏ژورنالیستی، اطلاع‌رسانی صحیح را فدای ارزش خبری «عدد و ‏رقم» کرد. تیتر «هزینه ٥ / ٣ میلیاردی سرود تیم‌ملی در ‏جام‌جهانی» ذهن خواننده را در گام نخست به این‌سو می‌برد که ‏چنین رقمی برای ساخت سرودی چند دقیقه‌ای هزینه شده و در همین گام نخست ذهن مخاطب را منحرف می‌کند.‏‬ در حالی که اولاً هزینه عمومی این رویداد نه ٣و نیم‌میلیارد تومان بلکه کمتر از ٢ و نیم میلیارد تومان بوده است؛ ثانیاً این رقم ‏نه برای یک سرود بلکه برای ٤ قطعه شامل دو قطعه با کلام با اجرای خواننده خوب کشورمان سالار عقیلی و ٢ قطعه بی‌کلام ‏ساخته استاد شهرداد روحانی و همچنین هزینه اعزام تیم و ‏تمامی هزینه‌های جانبی بوده است. در این مورد نیز بیش از ‏این اطلاع‌رسانی‌های مختلفی صورت گرفته است. به‌عنوان مثال ‏می‌توان به گفت‌وگوی روزنامه اعتماد در شماره ٥ تیرماه ‏‏١٣٩٧ با علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی اشاره کرد. ‏در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «برای اجرای منتخب ارکسترها در روسیه ما حتی یک ریال هم از دولت دریافت نکرده‌ایم و تمام هزینه‌ها توسط شرکت هاکوپیان پرداخت شد که حدود ٢ و نیم میلیارد تومان بود.»

 

جهت اطلاع مخاطبان اشاره می‌شود که برای ساخت سرود ‏اصلی تیم‌ملی با عنوان «١١ستاره» قرارداد آقای سالار عقیلی ‏‏١٠٠‌میلیون تومان و مجموع قراردادهای دو رهبر ارکستر ملی ‏ایران و سمفونیک تهران نیز ١٠٠‌میلیون تومان بوده است که ‏خوشبختانه در تالار وحدت رونمایی و سپس بر اساس تفاهمنامه‌ای که میان بنیاد رودکی و کنسرواتور چایکوفسکی ‏مسکو در اسفند ١٣٩٦ منعقد شد زمینه اجرای منتخب ارکسترهای بنیاد در ٣ سالن مهم شهرهای سن‌پترزبورگ، ‏مسکو و کازان برای نخستین‌بار فراهم شد.‏ اما اساساً بنیاد رودکی بر اساس دستورالعمل وزارت مطبوع و ‏تأکید شخص وزیر محترم جناب آقای دکتر صالحی، ‏شفاف‌سازی در عملکردها و برنامه‌ها را پیوسته در دستور کار ‏داد.‏‬ عملکرد بنیاد رودکی در حوزه شفاف‌سازی نیز از سوی وزیر ‏محترم مورد تقدیر قرار گرفته است.‬ ‏اگر اطلاع‌رسانی را رسالت روزنامه‌نگار بدانیم (که چنین است)، باید بپذیریم که این رسالت جز با صحت و دقت، به سرانجام و ‏مقصود نمی‌رسد و نادیده گرفتن این دو اصل به گمراه‌کردن ‏افکار عمومی منجر می‌شود.‏ ب‬نیاد رودکی آماده است تا قراردادهای ذکر شده در این ‏گزارش را جهت اطلاع افکار عمومی و رویکرد شفاف‌سازی خود ‏منتشر کند.‏

 

توضیح «شهروند»: ‏

با تشکر از بنیاد رودکی، اختصاراً دو نکته ذکر می‌شود: ‏

یک: روزنامه شهروند درباره پرداختی هاکوپیان به بنیاد ‏رودکی نه شخصاً و نه از قول جناب زمان‌آبادی چیزی ننوشته که قابل‌تکذیب باشد. عدد ٥ / ٣ میلیارد هم طبق صحبت مشاور ‏محترم فدراسیون منتشر شده و شامل کل هزینه سرود بوده و آقای زمان‌آبادی در توضیح خود به روزنامه هم آن را تکذیب نکرده‌اند.

دو: هزینه ٥ / ٣ میلیارد برای سرود تیم‌‬ ملی صحبت مشاور ‏محترم فدراسیون بود که در متن تیتر ذکر شده و با مبلغ ‏ساخت که بسیار کمتر است، تفاوت دارد. بنابراین مطلقاً ‏تحریفی از جانب ما انجام نشده است.‏

 

 

  • 15
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش