دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۲:۴۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۹۰۰۷۲۸
موسیقی

چرا خشایار اعتمادی از موسیقی خداحافظی کرد؟

خشایار اعتمادی
خشایار اعتمادی معتقد است موسیقی پاپ نه تنها در این روزها، که از سال ۹۵ دچار سکون شده است.

شروع موسیقی پاپ در ایران با نام هنرمندانی مانند خشایار اعتمادی گره خورده است؛ این خواننده ۴۹ ساله، از ۱۵ سالگی فعالیت خود را در موسیقی آغاز کرد و با خواندن آهنگ «بارون»، به شهرت رسید. او بارها از مسیر سختی که برای صدور مجوز موسیقی پاپ در ایران طی کرده، گفته است و سال گذشته نیز، برای همیشه از دنیای موسیقی پاپ خداحافظی کرد. اعتمادی تاکنون اجراهای زیادی در داخل و خارج از کشور داشته است؛ به همین بهانه با این خواننده‌ که سال‌های زیادی را با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های موسیقی گذرانده است، گفت‌و‌گو کردیم.

خشایار اعتمادی، خواننده پیش‌کسوت در گفت‌وگو با خراسان از وضعیت موسیقی پاپ، قبل و بعد از شیوع کرونا می‌گوید.

موسیقی پاپ از سال ۹۵ ساکت است

خشایار اعتمادی معتقد است موسیقی پاپ نه تنها در این روزها، که از سال ۹۵ دچار سکون شده است. او در این‌باره می‌گوید: «اگرنظر واقعی من را می‌خواهید، موسیقی پاپ ما از سال ۹۵ به بعد ساکن است. یعنی این موسیقی که ما طی این سال‌ها می‌شنیدیم، به لحاظ برگزاری و محتوایی، موسیقی قابل‌توجهی نبوده، به نوعی سکوت و سکون بوده و به نوعی، جنب‌و‌جوش مردم در موسیقی بوده است.

موسیقی پاپ، گرفتار پاندمی «شش و هشت»!

یکی از دلایلی که باعث شد من از موسیقی خداحافظی کنم، این بود که به این موسیقی پاپ که رایج شده بود، دیگر اعتقادی نداشتم.» این خواننده درباره این نوع موسیقی این‌طور توضیح می‌دهد: «موسیقی و کارهای هنری باید ساختاری برای فرهنگ‌سازی اجتماعی باشد، اما متاسفانه، به نظر من، این موسیقی که تولید می‌شود، نه فرهنگ‌ساز و اخلاق‌مدار است و نه به لحاظ آکادمیک چیزی را به موسیقی داشته‌مان، اضافه می‌کند.»

مردم از روی بیکاری سراغ کنسرت می‌روند!

خواننده «ای عشق» درباره وضعیت بعد از کرونا پیش‌بینی‌های جالبی دارد. او در این‌باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم بعد از تمام شدن دوره کرونا، با یک وضع دیگری مواجه خواهیم بود. همه چیز تغییر خواهد کرد؛ باید هم این‌طور شود، چون به هر حال آن مسیر یک مسیر قدیمی و مندرس و ۱۸ سال است که داریم آن را طی‌ می‌کنیم. به نظرم، باید در موسیقی تغییرات عمده‌ای صورت بگیرد؛ چه به لحاظ ساختار موسیقی و چه به لحاظ پرسوناژهایی که باید روی استیج اجرا شود و تولیدات موسیقی. باید یک تغییرات کلی در معرفی، تبلیغات، ارائه و محتوای موسیقی صورت گیرد. حتی اگر کرونا هم بماند، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، تنها از روی این است که مردم از روی بیکاری به سراغ کنسرت می‌روند.»

خواننده‌های پاپ از مخاطبان بیشتر شده‌اند!

خشایار اعتمادی می‌گوید که شاید تعداد خواننده‌هایی که در سال‌های قبل وارد موسیقی پاپ شدند، از مخاطبان موسیقی پاپ بیشتر شده باشد. او درباره این موضوع این‌طور توضیح می‌دهد: «در میان این خواننده‌ها، اعتقاد دارم که صدای دو سه نفر قابلیت‌هایی دارد و اگر موزیک خوب برایشان ساخته شود و شعرهای خوبی را انتخاب کنند، می‌توانند خیلی موفق‌تر باشند؛ اما فقط یک رویکرد و ریتمیک شش و هشت را که طربناک است، انتخاب می‌کنند.

خشایار اعتمادی

البته این طبیعی است، چون اصولاً هنر جاذبه معکوس دارد؛ در جامعه‌ای که همه خوشحال‌ هستند، موسیقی‌های محتوامحور انتخاب می‌شود و در جامعه‌ای که به خاطر چالش‌های اقتصادی، آن انرژی اجتماعی مقداری دچار فرسایش شده است، مردم سعی می‌کنند کمبود خودشان را با موسیقی‌های شادتر و بی‌محتواتر، یا با فیلم‌های طنزآلود ولو این‌که بی‌محتوا باشد، جبران کنند. می‌بینید این اتفاق از سال ۹۵ دارد می‌افتد، موزیک‌ها به موزیک‌های شاد بی‌محتوا تبدیل شده، در فیلم‌ها باید حتما یک رفتار نه چندان مؤدبانه طنز باشد که بگیرد. این‌که می‌گویم کلیت نیست و کارهایی هم هستند که کارهای خوبی هستند، ولی کارهای خوش‌ساخت هنری نسبت به تعداد هنرمندان و ذائقه‌های مختلف اجتماعی بسیار کم تعدادند.»

محتوای موسیقی لمپنی شده است

خشایار اعتمادی بر این عقیده است که فضای موجود در موسیقی از اواسط دهه هشتاد، قابل حدس بوده است. او می‌گوید: «از اواسط دهه هشتاد، من هشدار می‌دادم که موسیقی به سمت فضای ساده‌انگاری و محتوا هم به سمت لمپنی حرکت می‌کند.

وقتی این‌ها خوراک گوش جامعه شود، سطح شنیداری مردم و فرهنگ و هوشمندی جامعه هم پایین می‌آید. در این حالت، وقتی مردم با کار سنگین به لحاظ ساختار مواجه شوند، فوری رد می‌کنند و آن را گوش نمی‌کنند. مثل این می‌ماند که جامعه را برای جنس مبتذل آماده و بعد آن را به آن‌ها قالب می‌کنند. در حوزه‌های دیگر هم این اتفاق افتاده است، مثلا مردم را با ماشین‌های ضعیف آشنا می‌کنند و کم‌کم همان را به خوردشان می‌دهند! با این حال، همان‌طور که گفتم، من فکر می‌کنم که بعد از پایان کرونا، این شرایط تغییر کند و از فضای لمپنی در محتوا فاصله بگیریم.»

خشایار اعتمادی

موسیقی پاپ فعلی، کارنامه خوبی ندارد

این خواننده پرتجربه موسیقی پاپ، درباره مسیری که در موسیقی طی کرده است، صحبت‌هایی دارد و می‌گوید: «از حضورم در موسیقی پشیمان نیستم، به خاطر این‌که از کارهایی که کردم راضی‌ام. بیش از ۱۵۰ اجرا دارم و در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی شرکت کردم؛ بنابراین از کاری که برای خودم کردم، نه تنها پشیمان نیستم، بلکه بسیار خوشحالم؛ چون خاطرات بسیار خوبی برای خودم درست کردم.

اگر بخواهید از لحاظ جریان محوری به این قضیه نگاه کنید، بعد از این‌که اولین مجوز اجرا و تولید آلبوم پاپ را در کشور گرفتم و حتی یک دهه بعد، آثار خوبی تولید می‌شد. ما جریانی را راه انداختیم که خوب پیش رفت؛ اما متاسفانه الان جَو را به سمتی برده‌اند که دل آدم برای موسیقی پاپ می‌سوزد. در حقیقت از کارنامه خودم در موسیقی راضی‌ام و از کارنامه موسیقی پاپ نه.»

  • 13
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش