شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳
۱۵:۵۳ - ۰۵ دي ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۰۰۰۲۱۲
تئاتر شهر

تئاتر؛

بیگانه‌ای میان مردم

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,هادی مرزبان
درحالی‌که روز به روز بر سالن‌های تئاتر پایتخت افزوده می‌شود و نمایش‌های متنوعی در این سالن‌ها روی صحنه می‌رود، کارشناسان از ضعف تئاتر حرفه‌ای کشور برای ارتباط با مخاطبان عام می‌گویند.

به گزارش جام‌جم، این روزها در پایتخت نمایش‌های زیادی روی صحنه می‌رود. از نمایش‌های کودک و موزیکال و شاد گرفته تا نمایش‌های جدی و حرفه‌ای، اما بیشتر این نمایش‌ها که ادعای حرفه‌ای بودن دارند، نمی‌توانند با مخاطب عام ارتباط برقرار کنند و تنها آنچه را روی صحنه می‌برند که عده قلیلی از افراد جامعه می‌پسندند اما چرا تئاتر حرفه‌ای ما نمی‌خواهد یا نمی‌تواند مردم را به سالن‌ها بکشاند و هم ساعتی آنها را سرگرم کند و هم به نوعی خوراک فکری و فرهنگی‌شان را تأمین کند؟

 

اضلاع مثلث تئاتر

هادی مرزبان، کارگردان با سابقه تئاتر کشور عقیده دارد کل ماهیت تئاتر به وجود تماشاگر و مخاطب بسته است. او در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که اگر نمایش ما مخاطب نداشته باشد، به چه دلیلی باید یک نمایش را روی صحنه ببرد، می‌گوید: حتی افرادی که زمانی شعار هنر برای هنر را سر می‌دادند نیز به این نکته اعتراف داشتند.

 

به گفته مرزبان، سه ضلع مثلث تئاتر را تماشاگر، مجری نمایش و مکان اجرا تشکیل می‌دهد که اگر هر کدام از این سه ضلع نباشد، تئاتر وجود نخواهد داشت. او که در انگلیس نیز تحصیل کرده با اشاره به برخی از دانشجویان تئاتر که تحت تأثیر استادان فرنگی‌مآب قرار می‌گرفتند و حاضر نبودند از ایبسن، برشت، بکت و ...قدمی پایین‌تر بیایند، می‌افزاید: آنها به ما که نمایشنامه‌های ایرانی را کار می‌کردیم با دید تحقیر نگاه می‌کردند.

 

مرزبان که بیشتر اوقات نمایشنامه‌های ایرانی بویژه آثار مرحوم اکبر رادی را روی صحنه برده است، می‌گوید: معتقدم شناسنامه ایرانی که هویت من است، باید در نمایش‌ها حاضر باشد. تماشاگر من با آقای حسنی و علیپور مأنوس‌تر است تا ادوارد، جیمز و...

 

تئاتر تجربی مخاطب را فراری می‌دهد

مرزبان می‌گوید، اهالی تئاتر موظفند، تماشاگر را به سالن بکشانند و او را تغذیه کنند، اما جوانان ما سراغ نمایش‌هایی می‌روند که به درد دانشگاه‌ها می‌خورد؛ تئاتر تجربی را نباید با کار آماتور اشتباه گرفت. تئاتر تجربی جایگاه ویژه خود را دارد، اما همان‌طور که دانشمندان آزمایش‌های خود را در آزمایشگاه‌ها انجام می‌دهند، این گونه نمایش‌ها نیز باید به دانشگاه‌ها محدود شود، چون سبب فراری دادن مخاطب عام از تئاتر می‌شود و سالن‌ها را خالی از تماشاگر می‌کند که دودش به چشم همه تئاتری‌ها می‌رود.

 

برخی منتقدان از نبود سالن کافی در کشور گلایه می‌کنند و یکی از دلایل موفق نبودن تئاتر حرفه‌ای را در جذب مخاطب عام، کمبود سالن می‌دانند.

 

مرزبان در این باره می‌گوید: شاید این مسأله در مورد شهرستان‌ها صدق کند، اما درباره تهران دیگر نمی‌توانیم این حرف را بزنیم. امروز در تهران با وفور سالن مواجه‌ایم و برای انواع سلایق نمایش روی صحنه است. البته او معتقد است که این موضوع نباید دستاویزی برای وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداری‌ها شود تا از وظیفه اصلی خود مبنی بر ساخت و تجهیز سالن‌های جدید شانه خالی کنند: در همه جای دنیا دولت و شهرداری از تئاتر با ایجاد سالن‌های جدید و بازسازی سالن‌های نمایشی حمایت می‌کنند.

 

تئاتر حرفه‌ای ما گرایش زیادی به اجرای نمایشنامه‌های خارجی دارد و بسیاری دلیل عمده آن را ممیزی و سانسور آثار ایرانی می‌دانند. مرزبان در این زمینه با بیان این‌که متأسفانه این موضوع تا اندازه‌ای صحت دارد، می‌گوید: برخی برای فرار از ممیزی، نمایشنامه‌های خارجی را انتخاب می‌کنند که اشکالی هم ندارد، اما مهم این است کارگردانی که متن را انتخاب می‌کند ابتدا باید مخاطب متوسط خود را در نظر بگیرد که چقدر متوجه این نمایش و پیام آن می‌شود.

 

تئاتر حرفه‌ای نداریم

حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر کشور که در سال‌های اخیر با نمایش سقراط توانست مخاطبان زیادی را با تئاتر آشتی دهد، در پاسخ به این‌که چه عواملی می‌تواند در جذب مخاطب عام به تئاتر حرفه‌ای مؤثر باشد، ترجیح می‌دهد این پرسش را مطرح کند که آیا ما تئاتر حرفه‌ای داریم؟

 

به باور نعیمی، تئاتر حرفه‌ای در کشور ما با تعریفی که در دنیا رایج است فاصله زیادی دارد. او در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: نخستین عاملی که در تئاتر حرفه‌ای مدنظر قرار می‌گیرد سلامت و امنیت روحی و روانی و اقتصادی و کاری هنرمند و استقلال فکری و اندیشه اوست. ما در ایران نمی‌توانیم تئاتر حرفه‌ای داشته باشیم چرا که هر نمایشی را نمی‌توانیم روی صحنه ببریم. ما در ایران امنیت کاری نداریم ؛چرا که نیرو‌های مختلفی می‌توانند مخل کار ما شوند.

 

به گفته این کارگردان تئاتر، وقتی در جامعه ما بین یک اثر هنری خوب با اثر هنری بد تفاوتی وجود ندارد و به هنرمندی با سطح کار متوسط برای ساخت یک فیلم چند میلیارد تومان داده می‌شود یا برای ساخت یک سریال بودجه بالایی در نظر گرفته می‌شود، صحبت کردن از فعالیت حرفه‌ای هنری به شوخی می‌ماند.

 

او با بیان این‌که شرایط برای تئاتر بسیار بغرنج‌تر از هنرهای دیگر است، می‌افزاید: تئاتر هنر گرانقدری است. تئاتر برای زمانه خودش نوشته، کارگردانی و تمرین می‌شود و روی صحنه می‌رود. همین مسأله مستلزم حمایت‌های مادی و معنوی فراوانی است.

 

ابهام در بودجه تئاتر

نعیمی به تئاتر آزاد اشاره می‌کند که نیازهای مخاطبان خود را در نظر گرفته و تا اندازه‌ای موفق عمل می‌کند. با وجود این، او می‌گوید: امروز با علامت سوال بزرگی به نام تئاتر حرفه‌ای مواجه‌ایم و تئاتری که می‌تواند محل تبادل اندیشه باشد و در آن آثار بزرگان جهان و ایران به روی صحنه رود، به چشم نمی‌خورد. نه مسئولان تعریفی از تئاتر حرفه‌ای دارند و نه گروه‌های نمایشی. به گفته او، مرکز هنرهای نمایشی موظف است در تعامل نزدیک با خانه تئاتر به یک تعریف واحد و واقعی از تئاتر حرفه‌ای برسند.

 

نعیمی به قرارداد تیپ اشاره می‌کند که در گذشته به صورت مشخص بین هنرمندان تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی یا سالنی بسته می‌شد که نمایش در آن روی صحنه می‌رفت و می‌گوید: این قرارداد تا اندازه‌ای قابل قبول بود و تئاتر حرفه‌ای را تا اندازه‌ای محقق می‌کرد اما در دوران‌های بعد واژه قرارداد به واژه‌های کمک‌هزینه و حمایت تبدیل شد تاکم کم دولت برای همیشه پای خود را از بودجه تئاتر و حمایتی که باید از تولید تئاتر به عمل آورد پس کشیده تا هیچ‌کس نداند با گروه‌ها چه قراردادی بسته می‌شود.

 

به گمان نویسنده و کارگردان نمایش سقراط، مرکز هنرهای نمایشی باید از این پس قراردادهای خود را با همه گروه‌ها عیان کند و همه چیز به‌صورت شفاف بیان شود تا با این اتفاق راه هرگونه ظن و بدگمانی بسته شود و دیگر این‌که این شفاف‌سازی موجب مطالبه سالم هنرمندان از دولت و پاسخگویی درخور دولت به هنرمندان می‌شود.

نعیمی با بیان این‌که هیچ تعریف مشخصی از بودجه تئاتر وجود ندارد، می‌افزاید: بین هنرمندان تئاتر و دولتیان گفت‌وگوی مستمر و پیگیری وجود ندارد و برای همین ما از رویاها، افکار و برنامه‌های هم هیچ اطلاعی نداریم انگار هر کدام در یک جزیره دراز هم در حال زندگی و کاریم.

 

سوءتفاهمی به نام تئاتر خصوصی

به گفته حمیدرضا نعیمی،کارگردان تئاتر ظاهرا همه فکر می‌کنند تئاتر خصوصی یعنی تئاتری که در آن دولت هیچ نقشی ایفا نمی‌کند: این همان اشتباه خنده‌داری است که سال‌های سال مسئولان تئاتر واژه‌ای را به نام تئاتر بی‌چیز شنیده بودند و فکر می‌کردند که این تئاتر یعنی تئاتری که در آن هیچ چیزی قرار نیست اتفاق بیفتد. پس هنرمند و گروه هنری را به حال خود رها می‌کردند و می‌گفتند تئاتر بی‌چیز کار کنید، درحالی‌که این نوع تئاتر در همه جای دنیا مورد حمایت فراوان از سوی دولت است.

 

او با بیان این‌که امروز دم از تئاتر حرفه‌ای و خودگردان می‌زنیم، عنوان می‌کند: ادعا می‌کنیم که در آینده نزدیک در تهران صدها سالن خواهیم داشت و مانند پاریس شبی چندصد نمایش به روی صحنه خواهیم بود ولی واقعا چند نمایش ما تعریف تئاتر حرفه‌ای را داراست؟ کدام یک از نمایشنامه‌نویسان از طریق نوشتن ارتزاق می‌کنند؟ یک کارگردان اگر خوشبخت باشد در طول سال یک‌بار فرصت کار پیدا می‌کند، آیا دستمزدی که برای این کارگردانی دریافت می‌کند برای یک‌سال زندگی او و خانواده‌اش با توجه به این تورم کمرشکن جامعه ما کافی است؟

 

به باور این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در موضوع تئاتر حرفه‌ای به واسطه چند نمایش که در چند تالار بزرگ محقق نمی شود، بنابراین باتعداد نمایش‌های بی‌شماری اجرا می شود که در سالن‌های غیراستاندارد و بدون تجهیزات که از نظر امنیتی برای جان تماشاگران خطرناک هستند تئاتر حرفه‌ای نداریم.

 

 

  • 11
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش