جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳
۰۹:۲۳ - ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۳۶۰۱
تئاتر شهر

داود فتحعلی‌بیگی:

تعزیه‌خوان‌ها جشنواره را مطربی می‌دانستند/شاید تجربه‌های گمشده نمایش‌های آیینی‌ را در کشورهای همسایه پیدا کنیم

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,داود فتحعلی‌بیگی
دبیر هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی به دلایل رو به فراموشی رفتن اینگونه نمایش‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه باید از زوایای مختلف به جشنواره نگاه کرد تا آثارش را دید، گفت: تعزیه‌خوان‌ها در دوره‌های اول، جشنواره را مطربی می‌دانستند اما امروز در هر دوره‌ای نزدیک ۵۰ مجلس پیشنهاد می‌شود یا بین‌المللی شدنش ممکن است باعث شود تجربه‌های گمشده ما آنجا پیدا شود.

داود فتحعلی‌بیگی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، هدف جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی را از اساس «حفظ و اشاعه و احیا» خواند و گفت: به همین دلیل در هر دوره‌ای ممکن است نمونه‌هایی از نمایش‌های آیینی سنتی یا جلوه‌هایی از این نمایش‌ها را ببینید که در دوره‌های قبل نبوده و این هم وقتی جدول اجراها آماده شد معلوم می‌شود ما چه آثاری داریم که کاملا نو است و مطرح نشده و چه آثاری داریم که نمونه‌های دیگرش بوده و اینها نمونه‌های جدید است. مثلا در شبیه‌خوانی آثاری داریم که کاملا جدید نوشته شده و گاهی آثاری است که جدید نیست اما خیلی مواقع اجرا نمی‌شود و خود این یعنی کمکی کرده‌ایم به بازخوانی و احیای این اثر.

 

این هنرمند پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه «در رابطه با نقالی وضعیت و عروسکی وضعیت فرق می‌کند» گفت: مثلا مواردی بوده که پیشنهاد داده‌اند یک نمونه عروسکی در منطقه‌ای هست و می‌خواهند آن را بازآفرینی و اجرا کنند؛ چون این جشنواره نگاهی پژوهشی هم دارد این است که دنبال آثار جدید و مطرح‌نشده هم هستیم.

 

فتحعلی‌بیگی ادامه داد: جشنواره وقتی شروع به کار کرد حتی بیست پیشنهاد هم نداشت اما در این دوره، فقط در بخش صحنه‌ای، بیش از ۲۰۰ عنوان پیشنهاد داشتیم و این یعنی یک اتفاق قابل توجه.

 

او با اشاره به روند رو به رشد جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی گفت: ما در جشنواره‌های اولیه مخصوصا اول و دوم، تعدادی پیشکسوت داشتیم که حرفه‌ای این زمینه بودند اما رفته رفته آنها یا بازنشسته و خانه‌نشین شدند یا فوت کردند. یا در دوره‌های اولیه بین گروه‌های تعزیه‌خوانی جشنواره آنقدر جایگاه نداشت؛ فکر می‌کردند کار مطربی است اما الان در هر دوره‌ای نزدیک ۵۰ مجلس پیشنهاد می‌شود. در جشنواره‌های اولیه نقالی و نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای و ترنا‌بازی نداشتیم و خیلی از آیین‌ها نبود و رفته رفته اضافه شد و حالا هر دوره‌ای سعی می‌کنیم نمونه‌های ارائه نشده‌ای را بیاوریم.

 

فتحعلی‌بیگی خاطرنشان کرد: ما خود جشنواره را نباید به تنهایی ببینیم، بلکه اثرات جشنواره را در جامعه‌مان باید نگاه کنیم. به این معنا که برگزاری جشنواره بهانه‌ای شد که در سراسر کشور حالا رویکردی به بازشناسی و بازآفرینی گونه‌های مختلف نمایش‌های آیینی و سنتی داشته باشند.

 

او با بیان اینکه این جشنواره به نوعی بستری شد برای احیا و ماندگاری و مطرح کردن نمایش‌های آیینی و سنتی، گفت: در غیاب یک مرکز کاملا علمی و آکادمیک برای حفظ و اشاعه نمایش‌های آیینی و سنتی و در غیاب آموزشگاه و هنرستانی برای آموزش اینگونه نمایش‌ها، وجود و برگزاری این جشنواره خیلی توانست به این رویکرد و احیای آن کمک کند. اینها اثرات جشنواره است و باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد.

 

دبیر هجدهمین جشنواره آیینی سنتی به نمایش سیاه‌بازی اشاره کرد و گفت: آنچه که به نام درام‌نویسی در دانشگاه‌ها و کلاس‌های خصوصی درس می‌دهند درام‌نویسی تحقیقی نیست یک شیوه نمایشنامه‌نویسی است که ما از فرنگی‌ها الگو گرفته‌ایم. اما حالا وقتی کسی می‌خواهد سیاه‌بازی بنویسد به فکر می‌افتد که چه تفاوت‌ها و ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ رفته رفته به تئاتر روایتی می‌رسد. برای همین مباحث متعددی به برکت برگزاری جشنواره مطرح می‌شود که ارزیابی همه‌جانبه‌ای لازم دارد که معلوم شود برگزاری آن چقدر مفید و موثر بوده است.

 

فتحعلی‌بیگی با اشاره به دلایل رو به فراموشی رفتن نمایش‌های آیینی سنتی گفت: ما یک مرتبه آنچه را که از آن‌سوی مرز آمد پذیرفتیم و آنچه را که خودمان داشتیم بدون آنکه بازخوانی کنیم و مجدد بررسی کنیم و به ارزش‌هایش پی‌ببریم؛ اغلب منکرش شدیم. یکی از مهم‌ترین دلایل کمرنگ شدن نمایش‌های آیینی و این هنرها سنتی در کشور این است.

 

او یادآور شد: از قدیم هم چون آموزش اینگونه هنرها سینه‌به‌سینه و مناسبتی بوده هیچ‌وقت برایش هنرستان و مدرسه دایر نکرده‌ایم تا آموزش دهیم و همه اینها دست به دست هم داد که ما به این روز رسیدیم. اگر در دوره‌ای به فکر می‌افتادیم و از فرنگی‌ها الگو می‌گرفتیم و برای گونه‌های مختلف نمایشی‌مان می‌آمدیم مدرسه و هنرستان دایر می‌کردیم و به صورت کاملا مدون و آکادمیک آموزش می‌دادیم الان شرایط ما خیلی تفاوت می‌کرد.

 

فتحعلی‌بیگی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه یادمان باشد چند آموزشگاه و هنرستان و دانشگاه داریم که هنرهای نمایشی را آموزش می‌دهند؟ همه اینها از الگوهای وارداتی استفاده می‌کنند. نه اینکه بگویم آنها غلط است اما کسی نیامده مبانی اینگونه هنرهای نمایشی را مدون کند و در قالب یک رشته تحصیلی آموزش دهد.

 

او با اشاره به اینکه چند سال است جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: ما سازوکار و شرایط اجتماعی فرهنگی خودمان را داریم و برخی آثار نمی‌توانند اینجا اجرا شوند و برخی آثار هم ممکن است به دلایل مختلف شرایط حضورشان نتواند فراهم شود اما تا آنجا که امکانش فراهم بوده ما دعوت کرده‌ایم و از کشورهای مختلف گروه‌هایی آمده‌اند و اجرا کرده و استقبال هم شده‌اند.

 

فتحعلی‌بیگی تصریح کرد: به نظر من از همه اینها مهم‌تر تلاش برای احیا و شناساندن آثر نمایشی خودمان بیشتر اهمیت دارد تا اینکه بخواهیم چند اثر خارج از مرز هم دعوت کنیم. هرچند آنها هم مهم است به ویژه تجربه‌هایی که از نمایش‌های آیینی سنتی در کشورهای همشایه هست برای ما خیلی مهم است که از نظر جغرافیای فرهنگی تقریبا در یک منطقه قرار داریم و برای همین اگر این شرایط فراهم شود ممکن است تجربه‌های گمشده ما آنجا پیدا شود.

 

 

 

  • 15
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش