پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳
۱۵:۴۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۵۱۷۵
تئاتر شهر

روزهای شلوغ بهاره رهنما در تئاتر

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,بهاره رهنما
بهاره رهنما درباره ویژگی های دو نمایش «دیگری» و «آرامش زن زیبایی‌ست که شوهر دارد» و همچنین اجرای نمایش «چشم هایی که مال توست» در کشور سوئد توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش مهر، بهاره رهنما نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها دو نمایش را روی صحنه دارد درباره اجرای نمایش «چشم هایی که مال توست» در سوئد گفت: ۴ ژوئن نمایش «چشم هایی که مال توست» را در سالن «تئاتر بولوار» استکهلم که یکی از تئاترهای شناخته شده سوئد است اجرا کردم که خوشبختانه استقبال خوبی هم از این اجرا شد.

 

وی ادامه داد: از آنجا که برای اجراهای خارج از کشور باید حتما نمایش هایی انتخاب شوند که قبلا در ایران اجرای عمومی داشته و مجوز اجرا دارند دست ما برای انتخاب آثار محدود است. به این دلیل «چشم هایی که مال توست» را برای اجرا انتخاب کردم چون معتقدم همه قشر مخاطبی این را درک می کند و چون فضای نوستالژیک تهران و خاطره گردی در آن وجود دارد می تواند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار و حال و هوایشان را عوض کند.

 

وی درباره نمایش «دیگری» که روزهای پایانی اجرایش را در تماشاخانه ایرانشهر سپری می کند، گفت: خوشبختانه استقبال از نمایش «دیگری» با توجه به اینکه این کار یک تغییر لحن اساسی در شیوه کارگردانی من و حتی انتخاب متن به حساب می آید، بسیار خوب بوده است.

 

البته تعدادی از مخاطبانی که در طول این ۶ - ۷ سال مخاطب اصلی کارهایی که من می نویسم و کارگردانی می کنم، هستند دیدن این کار برایشان کمی سخت بود.

 

کارگردان نمایش «غبار» درباره پرداختن به مساله زنان که در اکثر کارهایش دیده می شود و تفاوت کارگردانی این نمایش نسبت به دیگر کارهایش و توجه بیشتر به فرم در این کار بیان کرد: «دیگری» فرمالیستی تر از دیگر کارهایم است و نوع بازی ها و بیان دیالوگ ها هم متفاوت از نمایش های دیگری است که قبلا به صحنه برده ام.

 

مدتی است تصمیم گرفتم در حوزه آسیب شناسی زنان بیشتر فعالیت داشته باشم و حتی متن جدیدی هم که نوشته ام در این ارتباط و درباره زنانی است که در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته اند و هیچ گاه نمی توانند درباره این موضوع صحبت کنند.

 

رهنما متذکر شد: قبلا هم در زمینه آسیب شناسی مسایل زنان کار کرده بودم اما به شکل الان برنامه ریزی شده نبود. مساله دوهمسری بودن، بدون اجازه همسر اول ازدواج کردن، ازدواج مجدد و ... بحث های جریان سازی در ایران است که چه همسر اول و چه همسر دوم را درگیر می کند و من افراد زیادی را در اطراف خودم دیدم که از این مسایل آسیب فراوانی دیده اند.

 

کارگردان «دورهمی زنان شکسپیر» درباره طراحی صحنه نمایش توضیح داد: طراح صحنه و نور نمایش «دیگری» جلال تهرانی است. از آنجا که فضای کارگردانی آقای تهرانی در نمایش «سونات پاییزی» روی من بسیار تاثیر گذاشت در نمایش «دیگری» هم بخشی از این تاثیر حفظ شده و برایم مهم بود آقای تهرانی کنارم باشد. نورپردازی و طراحی صحنه همه چیز را تحت الشعاع قرار داد و یک بار معنایی دیگری را به کار وارد کرد که به انسجام بافت دراماتیک نمایش کمک زیادی کرد.

 

وی ادامه داد: نکته جالبی که در نمایشنامه «دیگری» نوشته انزو کورمن وجود دارد این است که متن اصلا نقطه ندارد. این متن، متن خاصی است و نویسنده ترجیح داده اصلا در جمله بندی ها از نقطه استفاده نکند. اپیزود اول نمایشنامه مثل شمشیربازی است و در واقع مثل لبه های شمشیری است که مدام با هم برخورد می کنند.

 

متن زاویه دارد و صاف و صیقلی و نرم نیست. در اجرا نیز ما سعی کردیم این موضوع را حفظ کنیم که کار سختی بود. از شیوا اردویی ممنونم که به این کار دل داد و خوشحالم که توانستم این مساله را در اجرا و کارگردانی هم حفظ کنم. اجرای این نمایش کار سختی بود و حتی مجبور شدم اپیزود سوم را دوباره پیاده کنم و از اول بنویسم.

 

رهنما یادآور است: واقعیت این است که نگاه من اصلا نگاهی فمنیستی، رادیکال و تند نیست. این نمایشنامه هم یک متن زنانه است که از جایی به بعد فراجنسیتی بودن و مبارزه با خشونت در دنیا پیش می رود. از اینجاست که رویکرد نمایش به این سمت سوق می یابد که مرد و زن را مکمل هم می یابد که من نیز به آن اعتقاد دارم و معتقدم که اگر این زبان مشترک بین زن و مرد شکل بگیرد می تواند باعث رشد هر دو طرف شود.

 

بازیگر سریال «پژمان» درباره نمایش «آرامش زن زیبایی ست که شوهر دارد» که به تازگی اجرای خود را در تماشاخانه پالیز آغاز کرده است، گفت: این نمایشنامه اثری تک نفره باز هم از انزو کورمن بود که با امیر آسانی، سهراب حسینی و فرناز تبریزی روی آن کار کردیم.

 

براساس این نمایشنامه من متن تازه ای نوشتم که البته خانم تبریزی نیز در کنارم بودند. خیلی علاقه مند بودم که یک کار اقتباسی انجام دهم و این متن هم این امکان را به من می داد چون انزو کورمن نویسنده ای است که نمایشنامه های جذابی دارد و آثارش در فضای متفاوتی روایت می شود.

 

چون من در نمایش «دیگری» در اپیزود سوم به دوباره نویسی متن دست زده بودم، علاقه مند بودم دوباره اقتباس را تجربه کنم بنابراین از روی این متن اقتباسی انجام دادم و در واقع آن را از ابتدا نوشتم.«آرامش زن زیبایی ست که شوهر دارد» درباره زنی است که در یکی از سالگردهای ازدواجش تصمیم به قتل شوهرش می گیرد. او در عین حال خیلی عاشق است و خیلی تنها است و از زندگی اش عقب مانده است.

 

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: این نمایشنامه شباهت زیادی به متن هایی که خود من می نویسم دارد.

 

نمایش «آرامش، زن زیبایی ست که شوهر دارد» به نویسندگی و بازیگری بهاره رهنما و کارگردانی امیر حسین آسانی از سه شنبه ۱۶ خردادماه ساعت ۱۹ در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفته است. این نمایشنامه روایت زندگی زنی است که در آستانه میانسالی به گذشته خود می اندیشد ...

 

نمایش «دیگری» به کارگردانی بهاره رهنما و بازی بهاره رهنما و شیوا اردویی تا ۲۲ خردادماه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

 

 

  • 14
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش