شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳
۲۳:۲۶ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۶۷۵۳
تئاتر شهر

سیروس همتی در نشست رونمایی «سه‌سه»:

نمایش‌نامه «سه سه» دغدغه‌های تاریخی من در قالب موضوعات امروزی جامعه است

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,سیروس همتی
نویسنده نمایشنامه «سه‌سه»‌ در نشست رونمایی و نقد این کتاب گفت: نمایشنامه «سه‌سه» دغدغه‌های تاریخی من را در قالب موضوعات روز اجتماعی بیان کرده است.

 به گزارش تسنیم،‌ نشست رونمایی و بررسی نمایشنامه «سه سه» اثر سیروس  همتی که اخیراً‌ از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است‌، با حضور  سیروس همتی‌، رحمت امینی و قطب‌الدین صادقی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

 

سیروس همتی در این نشست در سخنانی گفت:‌ موضوعاتی که دغدغه من است، موضوعات روز است و ما به ازای بیرونی دارد. برای من بسیار مهم است که چگونه یک اثر تاریخی را به روز کنم. شاید یکی از دلایل آن این است که توانسته‌ام با مخاطب امروز ارتباط برقرار کنم.

 

وی گفت: اولین نمایشنامه خود را در سال ۱۳۸۵ نوشتم. در آن زمان همسرم باردار بود و به دلیل مراقبت‌هایی که باید از ایشان می‌کردم، در منزل بودم و نمیتوانستم جایی بروم، از آن جایی که علاقه بسیاری به تئاتر داشتم، کاغذ برداشتم و شروع به نوشتن نمایش نامه کردم. مجموعه نمایش نامه «مجلس برادر کشی» توسط نشر افراز چاپ شد و اکنون به چاپ سوم رسیده است‌،. در آن مجموعه، ۳ نمایشنامه «مجلس برادرکشی»، «ه» و «مرز» به چاپ رسید.

 

سیروس همتی درباره دغدغه‌های خود در نمایشنامه نویسی  گفت: من در جنگ عزیزترین کسانم را از دست دادم. بعضی اوقات هم که می‌گویم دیگر بس است و نمیخواهم کاری در این حوزه انجام بدهم، انگار آن ها به سراغم می‌آیند و از من می‌خواهند که باز هم بنویسم. بعضی از مطالب را جامعه به من سفارش می‌کند تا بنویسم. برای مثال نمایش «فیش آباد» که اجرا شد، سفارش جامعه به من است و به فیش‌های حقوق نجومی می‌پردازد. این دست مسائل باعث می‌شود تا من قلم بردارم و هویت وجودی‌ام را نمایش بدهم. در این جا باید بگویم که ناشری که جرات داشت تا نوشته های من را چاپ کند، نشر نیستان بود. همین نمایش نامه را انتشارات دیگری نپذیرفت اما نشر نیستان استقبال کرد. چرا که دغدغه‌مند است. این کار جسارتی می‌خواهد که هر انتشاراتی ندارد.

 

همتی در ادامه صحبت های خود به نمایش نامه‌های چاپ شده در مجموعه «سه سه» اشاره کرد و گفت: نمایش نامه «درمان» در مورد زندگی سالم است. دغدغه من در این نمایش نامه دغدغه سالم زیستن، ورزش کردن، غذای خوب خوردن و ... از نگاه یک بیمار با کودک درون خود است. نمایش نامه دوم، یعنی نمایش‌نامه «مهندس» درباره زندگی خانم مهندس گوهرشاد است که عشق یک کارگر افغانی بوده است. این نمایش نامه یک داستان واقعی تاریخی دارد که ما آن را از حالت تاریخ گذشته بیرون آوردیم و امروزی کرده‌ایم. در حقیقت این نمایش نامه به روز شده و با توجه به دغدغه امروز کارگران و مهندسان شکل گرفته است. نمایش نامه بعدی، نمایش نامه «راه» نام دارد که با سه پایان است. علاوه بر این، این نمایش نامه می‌تواند با توجه به پایانی متناسب با نظر گروه تغییر یابد. همیشه موضوع پایان باز را در فیلم‌ها می‌بینیم. احساس کردم که چرا فقط در فیلم‌ها این گونه است و می‌توان پایان‌های متفاوتی را برای نمایش نامه در نظر بگیریم. پایان باز، که گذشته از ۳ پایان پیشنهادی بنده، پایان دیگری نیز می‌تواند باشد. دوست داشتم که در نمایش نامه نیز پایان بندی باز داشته باشم.

 

وی ادامه داد: نمایش دیگر، نمایش «صبح بخیر» است که تصویر خاصی از مرگ و فرشته مرگ ارائه می‌دهد. داستان این نمایش نامه مربوط به سربازی است که فرمانده‌اش فردا عملیات دارد، فرمانده به او می‌گوید که برو صدایی را ساکت کن. سرباز می‌رود و می‌بیند که صدا مربوط به زنی است. به او می‌گوید که ساکت بشود اما آن خانم می‌گوید که اگر ساکت شود، فرمانده می‌میرد. در آن جا موضوع جان فشانی پیش می‌آید و سرباز دخترش را برای مرگ پیشنهاد می‌دهد و آن اتفاق می‌افتد. این داستان را به دلیل این که در آن رئالیسم جادویی مطرح است، به لحاظ فنی بیشتر دوست دارم. این نمایش نامه را بعد از اجرای تئاتر آن نوشتم. همیشه در تئاتر این گونه است که بازیگر با توجه به تمریناتش یک سری گزینه‌هایی را پیشنهاد می‌دهد و باعث می‌شود که کار بعد از اجرا دارای صیقل کاری‌هایی باشد. این نمایش را به برادرم که دیگر در میان ما نیست تقدیم کردم. نمایش بعدی، نمایش نامه «برزخ» داستان سربازی است که آخرین گلوله جنگ بعد از صلح به او می‌خورد و داستان هایی تولید می‌شود. نمایش آخر نیز، نمایش «فیش آباد» است. این نمایش نامه بسیار به روز است و امیدوارم که با لطف آقای رحمت امینی تبدیل به تئاتر بشود. به نظرم تئاتر می‌تواند رسالت خود را در مورد این مقوله به جا بیاورد و بسیار دوست دارم که این کار را اجرا کنم.

 

سیروس همتی در بخش دوم صحبت‌های خود درباره تاثیر بازیگری در دیالوگ نویسی گفت: به نظر من، دست رها است. خودم را رها می‌کنم و هر آن چه که به ذهنم برسد را می‌نویسم. فردای آن روز نگاه می کنم که کدام یک از جمله‌ءها وجه ساختاری و فنی و الهام دارد و آنها را نگاه می‌دارم. بعضی از دیالوگ ها حذف می‌شوند و به جای آن دیالوگ‌های دیگری می‌آید. معتقدم که جملاتی مانند سلام و علیک و ... دیالوگ نیست. دیالوگ آن جمله ای است که چند معنا را در خود داشته باشد. این موضوع برای من بسیار مهم است که یک جمله در یک زمان بتواند چندین مفهوم را زیر سوال ببرد و انتقال بدهد. در مجموع شش نمایش‌نامه‌ای که در این کتاب به چاپ رسیده است، وحدت موضوع وجود دارد. نمایش‌نامه کوتاهی مانند «راه» با نمایش نامه بلندی مانند «صبح بخیر» دارای وحدت موضوع است. نمایش نامه «مهندس» با نمایش نامه «درمان» دارای وحدت موضوع است. به نظر من تجربیات یک شخص در نوع نوشتن و انتخاب‌های او بسیار تاثیر گذار است. برای مثال شازده کوچولو را یک خلبان نوشته است و قطعا این موضوع تاثیر بسیار زیادی داشته است. اگر در بسیاری از نمایش‌نامه‌های من، شخصیتم را در داستان می‌بینید، چیزی است که دوست دارم و بر آن صحه می‌گذارم.

 

سیروس همتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اینکه بسیاری از دوستان تماس می‌گیرند و مجوز اجرای نمایش نامه من را در شهرهای مختلف می‌خواهند، نشان دهنده  این است که موضوعاتی که دغدغه من است، موضوعات روز است و ما به ازای بیرونی دارد. برای من بسیار مهم است که چگونه یک اثر تاریخی را به روز کنم. شاید یکی از دلایل آن این است که توانسته‌ام با مخاطب امروز ارتباط برقرار کنم. در حقیقت باید در هنگام نوشتن توجه کنم که در متن من طنزهای امروزی و مثال‌های قابل درک و لمس وجود داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود که نوشته من طرفدار پیدا کند. بسیاری از نمایش نامه‌ها هستند که نوشته می‌شوند اما هیچ گاه اجرا نمی‌شوند چرا که نویسندبه بسیاری از موارد توجه ندارد‌، برای مثال نویسنده‌ای ۲۴ شخصیت و نقش را در نوشته خود آورده است. چگونه کارگردان می‌تواند که تمام این شخصیت‌ها را در کنار هم جمع کند و تمرین این کار را شروع کند؟ علاوه بر این در بعضی از نمایش‌نامه‌ها می‌بینیم که موضوع نمایش نامه بسیار دور از موضوعات امروزی است. من هیچ گاه به سمت تاریخ نمی‌روم، بلکه از تاریخ می‌خواهم که به سراغ من بیاید. به این دلیل که بتوانم کار را امروزی تر کنم و شاخ و برگ های امروزی به آن بدهم. این چاشنی‌ها یکی از ویژگی‌هایی است که دوست دارم آثار من داشته باشد.

 

او درباره استفاده از تصویری غیر از صحنه در نمایش نامه‌های خود گفت: من چندین نمایش نامه دارم که رمان ـ داستان و تلفیقی از هنرهای مختلف است. من تلفیق رمان، داستان، نمایش نامه و ... را در داستان های خود بسیار دوست دارم و از تجربیاتی که در دیگر کارهای خود داشته‌ام بسیار استفاده می‌کنم. باید بگویم که نمایش‌نامه مهندس را تحت تاثیر فیلم سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» نوشته‌ام. از آن فیلم برای نمایش‌نامه الهام گرفتم و سعی کردم با استفاده از تکنیک‌های مختلف یک چیز خوبی را آماده کنم. یکی از دلایل اصلی انتخاب عنوان کتاب به نام «سه سه» این است که این کتاب ۳ نمایش‌نامه کوتاه و ۳ نمایش نامه بلند دارد. عنوان‌های انتخابی زیادی وجود داشت، اما تعدادی از آن‌ها عنوان کتاب‌های دیگران بوده است.

 

 

 

 

 

  • 10
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش