سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳
۱۶:۰۸ - ۰۵ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۱۳۸۳
تئاتر شهر

مسعود دلخواه عنوان کرد؛

مشکلات بر سر راه تولید و اجرای نمایش «شاه لیر»

نمایش شاه لیر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
کارگردان نمایش «شاه لیر» معتقد است که تولید و اجرای این اثر نمایشی ویژگی‌هایی دارد که پیش‌تر به آن‌ها پرداخته نشده است.

به گزارش مهر، مسعود دلخواه کارگردان نمایش «شاه لیر» که با حضور بازیگرانی چون مهدی سلطانی، بهاره رهنما، الهام پاوه‌نژاد، رحیم نوروزی، صادق ملک و خسرو شهراز این روزها اجراهای پایانی خود را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر سپری می‌کند، معتقد است که تولید و اجرای این نمایش ویژگی‌هایی دارد که کمتر به آن‌ها پرداخت شده است.

 

وی درباره این ویژگی‌ها به مهر گفت: حقیقت این است که اجرای نمایش «شاه لیر» به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین و پیچیده‌ترین آثار شکسپیر، ساده نبوده و همواره دشواری‌های خاص خود را داشته است. این کار بیش از ۶ ماه با حدود ۱۳۰ بازیگر، نوازنده، خواننده و گروه کُر بدون حمایتی ویژه و حضور اسپانسر تمرین و تولید شده است.

 

دلخواه دلیل حضور بازیگران و عوامل حرفه‌ای در نمایش «شاه لیر» را اعتبار دعوت کارگردان نمایش و بدون در نظر گرفتن دستمزدهای ویژه و خاص ذکر و آن را یکی دیگر از ویژگی‌های بزرگ تولید و اجرای این اثر نمایشی دانست و افزود: جمع کردن این گروه از عوامل تولید و اجرای نمایش «شاه لیر» بدون بودجه بالا، اتفاق بزرگی بود. در این نمایش و در بخش بازیگری و موسیقی ۲ نسل از هنرمندان در کنار هم قرار گرفته‌اند که این امر باعث انتقال تجربه از نسل میانی به نسل جوان می‌شود که اتفاق جذابی است.

 

همراهی مردم و هنرمندان با یک انتخاب

دلخواه همکاری بین جامعه تئاتری و جامعه موسیقی را یکی دیگر از اتفاقات مثبت رخ داده در تولید و اجرای نمایش «شاه لیر» دانست و اظهار کرد: از طرف دیگر همکاری مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شهر و اداره کل هنرهای نمایشی نیز باید مورد قدردانی قرار گیرد چون تا جایی که اختیارات مدیریت تئاتر شهر و همکارانش اجازه می‌داد، با ما همکاری کردند.

 

کارگردان «شاه لیر» تأکید کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که برای اجرای این اثر نمایشی افتاد، حمایت مردم و هنرمندان بود. تماشاگران با حضور خود در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر ما را مطمئن کردند که با انتخاب چنین اثری و اجرای آن، اشتباه نکرده‌ایم و مخاطب به ما نشان داد ریسکی که انجام دادیم خوب بوده است.

 

در قرارداد ما تعداد ۴۵ اجرا قید شده بود ولی به خاطر برنامه‌ریزی اشتباهی که قبل از ورود دکتر اسدی به مجموعه تئاتر شهر انجام شده بود، امکان حتی یک روز تمدید اجرا هم برای ما وجود نداردوی درباره مشکلاتی که در راه تولید و اجرای نمایش «شاه لیر» وجود داشت، یادآور شد: یکی از مشکلاتی که داشتیم، تعداد اجراهای ما بود که از آن گله مند هستیم. در قرارداد ما تعداد ۴۵ اجرا قید شده بود ولی به خاطر برنامه ریزی اشتباهی که قبل از ورود دکتر اسدی به مجموعه تئاتر شهر انجام شده بود، امکان حتی یک روز تمدید اجرا هم برای ما وجود ندارد. ضمن اینکه با توجه به ۴۰ اجرا در روزهای متداول و ۲ اجرا در روزهای شنبه مجموع تعداد اجراهای ما به ۴۲ اجرا می‌رسد و این یعنی ما بر اساس قرارداد، با وجود اینکه ۳ اجرا طلبکاریم باید به کار خود پایان دهیم.

 

دلخواه ادامه داد: اگر «شاه لیر» ۵۰ تا ۶۰ اجرا داشت باز هم با استقبال مخاطبان همراه می‌شد ولی با تمام تلاشی که رئیس مرکز هنرهای نمایشی و رئیس مجموعه تئاتر شهر داشتند اما اختیارات و یا امکاناتشان در این حد نبود که حتی یک شب بیشتر فرصت اجرا داشته باشیم.

 

این کارگردان تئاتر کمبود اکسیژن در پشت صحنه سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که باعث مریض شدن تعدادی از عوامل نمایش «شاه لیر» شده است. وی در این باره توضیح داد: بازیگران و عوامل نمایش به دلیل کمبود اکسیژن دچار سرگیجه، سردرد و تهوع می‌شدند و روزی نبود که در بین عوامل نمایش، بیمار نداشته باشیم. این روند به گونه‌ای بود که هفته‌ای یک یا ۲ بار آمبولانس در مجموعه تئاتر شهر حضور پیدا می‌کرد تا افرادی را که مشکل تنفسی پیدا کرده بودند، درمان و یا به بیمارستان منتقل کنند. به این دلیل ما تصمیم گرفتیم که هر شب یک مأمور اورژانس در پشت صحنه تئاتر شهر حضور داشته باشد تا به افرادی که دچار مشکل می‌شوند، رسیدگی کند. هزینه های بیمارستانی ما در طول تمرین و اجرا کم نبوده است.

 

دلخواه در ادامه سخنان خود موضوع بیمه کردن مخاطبان و عوامل نمایش «شاه لیر» را هم مطرح و اظهار کرد: بعد از اینکه ما مخاطبان و عوامل نمایش را بیمه کردیم به ما اعلام شد که تئاتر شهر بیمه است ولی به دلیل اینکه اطلاع رسانی مناسب در این زمینه انجام نشده بود، ما از آن بی اطلاع بودیم.

 

ساخت مستند سینمایی درباره تجربه اجرای «شاه‌لیر»

کارگردان نمایش «شاه لیر» تولید یک فیلم مستند توسط حسین الهیاری شامل تمرین‌های این نمایش از ۶ ماه گذشته تا ایام اجرا را به عنوان یکی از اقدامات قابل توجه درباره این اثر ذکر کرد و گفت: به دنبال ساخت یک فیلم سینمایی از مراحل تمرین و اجرای نمایش «شاه لیر» هستیم تا مخاطب ببیند که این نمایش برای اجرای چه مراحلی را طی کرده است. این فیلم جنبه آموزشی و اطلاع رسانی نیز خواهد داشت.

 

وی حضور بعضی از بازیگران نمایش «شاه لیر» به صورت همزمان در سریال‌های تلویزیونی را به عنوان یکی از مشکلات تولید و اجرای این اثر نام برد و تأکید کرد: ما برای رفع این مشکل برای بعضی از نقش‌ها بازیگر رزرو در نظر گفتیم ولی فشار روی گروه کارگردانی زیاد بود. پیشنهادم به کارگردان‌های تئاتر این است که هر چقدر هم بازیگران مدنظرشان حرفه‌ای و خوب باشند ولی اگر مشغول بازی در سریال هستند، از حضور آن‌ها در نمایش شان استفاده نکنند. این را به انتقاد از بازیگران نمایش «شاه لیر» نه بلکه به انتقاد از خودم به عنوان کارگردان می‌گویم.

 

دلخواه در کل تجربه نمایش «شاه لیر» را برای خود خیلی راضی‌کننده دانست و افزود: هنرمندانی بودند که به ما افتخار ندادند به دلیل زمان ۳ تا ۴ ساعته اجرا، به تماشای این اثر نمایشی بنشینند و در عوض هنرمندان و همچنین مخاطبان بسیاری بودند که به تماشای «شاه لیر» نشستند، ما حتی مخاطبانی از شهرستان‌ها داشتیم که ۲ یا ۳ بار تماشاگر اثر شدند.

 

کارگردان «شاه لیر» ضمن انتقاد از عملکرد روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، اظهار کرد: برنامه‌ریزی روابط عمومی سالن های دولتی در حد انجام وظیفه است نه به منظور تبلیغ اجراهای نمایشی، این معضل در تالار مولوی و مجموعه تئاتر شهر وجود دارد. دوستان روابط عمومی تئاتر شهر منفعل نیستند، ولی صرفا در حد وظیفه کار می‌کنند و برای‌شان تأثیری ندارد که یک اثر پر مخاطب باشد یا نه.

 

هیچ تئاتری با تئاتر دیگر قابل مقایسه نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه هیچ تئاتری با تئاتر دیگر قابل مقایسه نیست و باید سلایق مختلف وجود داشته باشد، عنوان کرد: تئاتری ارزشمند است که بتواند به صورت همزمان هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص را جذب خود کند و از تماشای آن لذت ببرند. معمولا اجراهای آثار شکسپیر طیف گسترده‌ای از مخاطبان را دارد زیرا با وجود داستانی ساده، ژرفایی عمیق دارد.

 

دلخواه در پایان سخنان خود درباره احتمال اجرای نمایش «شاه لیر» در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اظهار کرد: از طرف دبیر محترم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای حضور در جشنواره دعوت شدیم و تاکنون پاسخ گروه و بازیگران نمایش به این دعوت مثبت بوده است. برای شرکت در جشنواره باید از دکور، لباس و آکسسوآر «شاه لیر» نگهداری شود ولی ما جایی برای نگهداری دکور و وسایل دیگر نداریم و باید به دنبال راه حلی برای این موضوع باشیم.

 

  • 13
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش