سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳
۱۴:۴۹ - ۰۹ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۲۳۸۲
تئاتر شهر

ناگفته‌ها و دغدغه‌های حمید گلی برای تئاتر

حمید گلی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
حمید گلی با بیان اینکه 'گزیده دیدن با این که تماشاچی مستمر تئاتر باشید متفاوت است' درباره شرایط امروزه تئاتر کشور به خصوص تئاتر کودک معتقد است: من از متولیان و مسئولانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند گله دارم. ما در تهران تعداد محدودی سالن مخصوص نمایش‌های کودک داریم، این در حالی است که آنها هم شرایط خوبی ندارند، چه به لحاظ موقعیت مکانی و قرار گیری در شهر و چه از نظر تجهیزات و امکانات.

حمید گلی از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون که این روزها در تئاتر «مردی به نام اوهه» که در عمارت «نوفل‌لوشاتو» روی صحنه رفته‌است، ایفای نقش می‌کند، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره حضورش در این نمایش که ۱۴+ است، بیان کرد: ما در در این سالها به دلیل فعالیت مستمرمان برای گروه سنی کودک و نوجوان بیشتر در آن حوزه شناخته شدیم اما در حقیقت ما شروع فعالیت‌مان در حوزه بزرگسال بوده است، با این اوصاف حضورمان در این نمایش تجربه جدیدی بود که بعد از سال‌ها دوباره کار جدی انجام می‌دهیم. 

 

او یادآور شد: نمایشنامه این اثر برای سال ۱۹۶۵ در لهستان است و نگاه خاصی به جریانات اجتماعی سیاسی آن دوران دارد. این تضاد موجود در نمایشنامه علاوه بر آنکه بسیار جذاب بود، اما سختی‌های خاص خودش را هم دارد به همین دلیل برای ما فرصتی شد تا تجربه‌ای جدید داشته باشیم و این فرصت را مغتنم بشماریم.

 

این هنرمند که یکی از عموهای فیتیله‌ای است، درباره حضور علی فروتن و همبازی شدن با او در این نمایش توضیح داد: حضور هر دوی ما در این نمایش اتفاقی نبوده بلکه آقای سروری‌نژاد کارگردان این اثر، با هردوی‌مان صحبت کرد و در جریان این نمایش قرار گرفتیم و بعد از مشورت تصمیم گرفتیم در این پروژه با هم حضور داشته باشیم. با این حال نقش محوری در این نمایش را آقای فروتن بر عهده دارند و با تمام شخصیت‌ها درگیر هستند و همبازی شدن ما در این تئاتر زمان کوتاهی را به خود اختصاص داده است، علاوه بر آن هنرمندان حاضر در این نمایش بسیار حرفه‌ای و توانمند هستند و در شاخه‌های مختلفی مانند رادیو و تلویزیون نیز فعالیت داشته‌اند.

 

حمید گلی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر حمید گلی و علی فروتن در نمایش «مردی به نام اوهه»

 

او در پاسخ به اینکه آیا عکس این دو هنرمند که به‌صورت بزرگتر و واضح‌تر بر روی پوستر نمایش قرار گرفته است، باعث سردرگمی یا به اشتباه انداختن مخاطب نمی‌شود؟ گفت: از ابتدا اصرار ما بر این بود که به واسطه شناختی که مخاطب از ما در حوزه کودک دارد بر روی پوستر نمایش ذکر شود که این نمایش برای بزرگسالان است تا مخاطبان گمراه نشوند، زیرا درک این نمایش برای کودکان کمی دشوار است. در این نمایشنامه لایه‌های مختلفی بیان می‌شود که درکش برای کودکان راحت نیست و نگران بودیم به خاطر حضور ما فکر کنند که این اثر برای کودکان است.

 

گلی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به حضورش در تئاتر بزرگسال و همچنین دغدغه‌های تئاتری‌اش بیان کرد: شروع کار من در حوزه بزرگسال بوده و در «چای خانه باغ پریا» بازی کردم که هرمز هدایت کارگردانی آن را بر عهده داشت و در سال ۱۳۷۳ از جمله کارهای مطرح زمان خودش شد. سپس در جشنواره خیابانی حضور داشتم اما به دلیل علاقمندی و شرایط کاری که در حوزه کودک برای ما فراهم شده بود، وارد این حوزه شدیم که البته کماکان هم آن را رها نکرده‌ایم، به همین ترتیب در این سال‌ها مقداری از حوزه بزرگسال فاصله گرفتیم.

 

او اضافه کرد: برنامه داریم تا پایان سال اگر مشکلی به وجود نیاید یک کار کودک را با همکاری مریم کاظمی روی صحنه ببریم ولی احتمال دارد که در سال آینده بخواهیم دوباره در حوزه بزرگسال فعالیت داشته باشیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که ورود به حوزه بزرگسال و انتخاب سخت‌تر است زیرا نویسنده‌ها تعدادشان بیشتر است و نگاه‌های متفاوتی وجود دارد و شرایط کاری کاملا متفاوت است. تئاتر همیشه برای ما جدی بوده و هست و تا زمانی که در توانمان باشد در هر دو حوزه کودک و بزرگسال فعالیت می‌کنیم، البته شاید برای بچه‌ها بیشتر. بنابر این نمی‌گذاریم رابطه ما با بچه‌ها قطع شود. آنچه که از تئاتر باید به بچه ‌ها برسد برای ما بسیار مهم است و در عین حال حضورمان در تئاتر بزرگسال باعث بالا رفتن سطح علمی و کاری ما خواهد شد.

 

این هنرمند با اشاره به شرایط امروزه تئاتر چه در حوزه کودک و چه بزرگسال، اظهار کرد: امروزه تئاتری وجود دارد به نام تئاتر دولتی که تمام امکانات را به خود اختصاص می‌دهد و در کنار آن تئاتر خصوصی وجود دارد که همه چیز در آن آزاد است. چیزی که در این آزادی وجود دارد بلیت‌های گران قیمت است که در نهایت باعث می‌شود رابطه تماشاچی با تئاتر کم شود. البته در کنار این اتفاق باید با زیاد شدن این سالن‌ها تناسبی هم بین تعداد سالن‌ها، تعداد مخاطبان و همچنین گروه‌های نمایشی به وجود بیاید.

 

گلی افزود: عدم تناسب بین تماشاخانه‌ها و شرایط دشواری که یک گروه تا پیش از شروع نمایشش پشت سر می‌گذارد باعث می‌شود زمان را برای داشتن تبلیغات موثر و کافی از دست بدهد. به طور مثال زمانی که نمایش ما روی صحنه رفت تازه تبلیغاتش آغاز شد و این طبیعی است در این فصل کشاندن مردم به سالن‌ها کار بسیار سختی باشد و این ضربه بدی بود که ما در این نمایش خوردیم. اجرای نمایش در یک سالن خصوصی هزینه زیادی دارد و این عدم تناسب بین تعداد مخاطبان و هزینه‌های رایج، فشار سنگینی را بر روی کارگردان ایجاد می‌کند. امیدوارم با یک بازنگری در سیستم اجرایی یا سیاست‌های عملکردی در سازمان‌های خصوصی و دولتی، شرایط بهتری هم برای تماشاگران و هم هنرمندان به وجود بیاید.

 

وی با اشاره به گران بودن بلیت تئاتر هم بیان کرد: گزیده دیدن با این که شما تماشاچی مستمر تئاتر باشید متفاوت است. این نیاز وجود دارد که رابطه تماشاگر با کارگردان و گروه‌های نمایشی به گونه‌ای باشد که مخاطب بتواند هر نمایشی را که در طول سال دوست دارد ببیند، حتی اگر بعد از دیدن آن به این نتیجه برسد که نمایش خوبی نبوده ولی با شرایطی که اکنون در این هنر وجود دارد، اگر قرار باشد تماشاچی یک بار در سال نمایشی را ببیند، تمام هزینه‌اش را جمع می‌کند و به تماشای یک اثر اصطلاحاً گرانقیمت می‌نشیند.

 

این بازیگر ادامه داد: من خودم به عنوان یکی از هنرمندان این حوزه به دلیل گران بودن قیمت‌ها وقتی برای دیدن اثری به صورت خانوادگی تصمیم می‌گیرم، به صورت متوسط تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه‌ام می‌شود و این رقم بسیار زیادی است.

 

حمید گلی که سال‌هاست در حوزه کودک فعالیت می‌کند درباره شرایط این حوزه و همچنین سالن‌های نمایشی که برای این گروه سنی در نظر گرفته شده، توضیح داد: من از متولیان و مسئولانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند گله دارم و به آنها اعتراض می‌کنم. ما در تهران تعداد محدودی سالن مخصوص نمایش‌های کودک و نوجوان داریم که به طور مثال دو سالن آن کتابخانه بودند و اکنون به سالن نمایش تبدیل شدند و به غیر از تالار هنر و سالن‌های کانون هیچ مکان دیگری وجود ندارد. این در حالی است که آنها هم شرایط خوبی ندارند، چه به لحاظ موقعیت مکانی در شهر و چه تجهیزات و امکانات.

 

او در پایان گفت: پیشرفت‌هایی در این سال‌ها داشته‌ایم اما با توجه به روند رشد جمعیت این افزایش و رشد کافی نیست. موقعیت و امکانات آنها متناسب با کودکان نیست و نیازهای بسیار جدی وجود دارد که به آنها بی‌توجهی شده است. ما گله و اعتراضمان را می‌کنیم اما توجهی به آن نمی‌شود. وقتی که در جنوب شرق تهران پردیس تئاتر می‌سازند هنرمندان و مخاطبان به راحتی نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. در نهایت همه این محدودیت‌ها، خلاقیت‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که این اتفاق اصلا برای تئاتر کودک خوب نیست.

 

  • 11
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش