جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۱۹ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۳۰۰۰۷
رادیو و تلویزیون

حرکت بی‌سابقه رامبد جوان برای جبران شکست در نمایش‌خانگی

رامبد جوان,نمایش خانگی
 سریال «مردم معمولی» به کارگردانی رامبد جوان، از همان ابتدای انتشار با واکنش‌های منفی مخاطبان و منتقدان مواجه شد و مورد استقبال قرار نگرفت.

پس از انتشار شش قسمت از این مجموعه، موج انتقادها بالاخره تاثیرگذار بوده و از قسمت هفتم تغییراتی در سریال به وجود آمد. قصد دارند در ادامه تولید «مردم معمولی»، شکست سنگین سریال را تا حدودی جبران کنند و رضایت عده‌ای از مخاطبان را به دست بیاورند.

حذف قسمت‌ها، بی‌توجهی به حقوق مخاطب

طبق اعلام سازندگان سریال «مردم معمولی»، شش قسمت‌ این سریال که تا به حال منتشر شده، از آرشیو فیلیمو حذف شده است. اکنون قسمتی که تغییرات در آن اعمال شده، به عنوان اولین قسمت سریال منتشر شده و خبری از قسمت‌های قبلی این مجموعه نیست. یکی دیگر از تغییراتی که در سریال اتفاق افتاده، انتشار آن به صورت دو روز در هفته است. این مجموعه که پنج شنبه‌ها منتشر می‌شد، از این پس شنبه‌ها نیز در منتشر خواهد شد. ایجاد تغییر به دنبال نارضایتی مخاطبان، اتفاق خوبی است، اما حذف شش قسمت اول سریال، اقدامی بی‌سابقه، عجیب و به نوعی بی‌توجهی به حقوق مخاطبان است. در سرویس‌های وی‌اودی که کاربران برای تماشای سریال‌ها اشتراک خریداری می‌کنند و با تعرفه‌های جدید هزینه زیادی هم می‌پردازند، نمی‌توان به راحتی قسمت‌هایی از یک سریال را حذف و از نو شروع کرد. چنین فضایی جای آزمون و خطا نیست.

قسمت هفتم شروعی دوباره؟

حذف شش قسمت ابتدایی سریال و در نظر گرفتن قسمت هفتم به عنوان اولین قسمت، از لحاظ فنی و حرفه‌ای هم نادرست است. می‌دانیم که «مردم معمولی» به سبک سیت‌کام (کمدی موقعیت) ساخته شده و با دیگر سریال‌ها متفاوت است، اما در هر صورت شخصیت‌های سریال قسمت اول، به مخاطب معرفی شده‌اند و تماشاگر در جریان فضای کلی سریال قرار گرفته است، در این شرایط نمی‌توان ناگهان قسمت هفتم را به عنوان قسمت اول در نظر گرفت و آن را شروع سریال دانست. مخاطبانی که «مردم معمولی» را از ابتدا تماشا نکرده‌اند و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای از قسمت هفتم تصمیم می‌گیرند آن را دنبال کنند، به خوبی با کاراکترها آشنا نمی‌شوند. با این اوصاف، حذف قسمت‌های قبلی توجیهی ندارد و قسمت هفتم را نمی‌توان شروع دوباره‌ای برای سریال دانست.

آمار عجیب از رضایت ۸۰ درصدی

در بخشی از اطلاع‌رسانی رسمی درباره حذف شش قسمت «مردم معمولی» و تغییرات جدید در سریال، آمده که قسمت هفتم این مجموعه که در واقع اکنون دیگر قسمت اول سریال است، رضایت ۸۰ درصدی مخاطبان را جلب کرده ، بنابراین نتیجه گرفته شده که مخاطبان از تغییرات رضایت زیادی داشته‌اند. اکنون سوال این جاست که عدد ۸۰ درصد را تا چه اندازه می‌توان ملاک درستی دانست؟ با توجه به این که تا به حال فیلیمو آمار رسمی از میزان مخاطبان «مردم معمولی» منتشر نکرده، بنابراین طبیعتا درصد لایک‌های قسمت هفتم (قسمت اول فعلی) در سایت و اپلیکیشن، به عنوان معیار در نظر گرفته شده است. تا لحظه نوشتن این گزارش، تنها چهار هزار و ۵۱۱ نفر این قسمت را پسندیده‌اند و میزان رضایت از آن ۸۲ درصد بوده است، بنابراین چندان نمی‌توان با تکیه به این عدد، میزان رضایت مخاطبان را سنجید.

تغییر مسیر بنا بر نظر مخاطب

گذشته از این که حذف شش قسمت سریال غیرمنطقی و بی‌توجهی به حقوق مخاطبان است، اما ایجاد تغییر در واکنش به بازخوردهای مخاطبان بُعد مثبت این اتفاق است که البته در میان دیگر سریال‌هایی که دهه ۸۰ به سبک سیت‌کام ساخته شده‌اند، بی‌سابقه نیست. رامبد جوان پیش از این در سریال کمدی «مسافران» هم تجربه مشابهی داشته است. در قسمت‌های ابتدایی سریال، وجه فانتزی سریال بسیار پررنگ بود، اما آن زمان مخاطب چندان با اتفاقات تخیلی و فانتزی آن ارتباط برقرار نکرد، به همین دلیل استفاده از فانتزی در این مجموعه کمتر شد و به دنبال آن مخاطب، بهتر از سریال استقبال کرد. در سیت‌کام‌هایی که همزمان با پخش، تولید می‌شود امکان تغییر طبق نظر مخاطبان وجود دارد و سازندگان «مردم معمولی» هم از این امکان استفاده کرده‌اند. البته همان طور که گفتیم این اتفاق در تلویزیون قابل قبول است، اما در پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم و سریال، شاید وضعیت متفاوت باشد.

  • 9
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش