دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۸:۱۳ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۲۲۳۳
رادیو و تلویزیون

رامبد جوان: می‌توانم تا پایان عمر «خندوانه» بسازم/ تلویزیون هیچ‌وقت بودجه ما را نداده است

رامبد جوان,برنامه خندوانه
رامبد جوان گفت: «خندوانه» وظیفه‌اش ایجاد انرژی و حال خوب است اما ما هیچ‌وقت نگفتیم که همه چیز خوب است! او تاکید کرد: می‌توانم تا روزی که زنده‌ام «خندوانه» بسازم.

به گزارش ایسنا، رامبد جوان با انتشار ویدیویی در اینستاگرام به مناسبت هشت سالگی برنامه «خندوانه» درباره این برنامه، دستاوردهایش و انتقاداتی که به آن می‌شود صحبت کرد.

جوان با بیان اینکه «این خیلی هیجان‌انگیز و جذاب است که روزی پروژه‌ای شروع شده و در کنار مخاطبش و تیمش که در آن سهم دارند، بزرگ شده و رشد کرده است»، درباره اینکه آیا در ابتدا پیش بینی می‌کرد که برنامه «خندوانه» پربیننده و ادامه‌دار شود؟ گفت: هم بله و هم خیر؛ می‌دانستم پروژه جذابی است و می‌توان خیلی کارها کرد اما این میزان از اقبال را انتظار نداشتم. واکنش‌ها در برابر «خندوانه» یک جورهایی عجیب است. تماشاچی‌ها که به استودیو می‌آیند، انقدر واکنش‌های صمیمانه دارند و با برنامه رفیق‌اند که انگار بخشی از رفاقت، خانواده و فامیلشان است. این حس برای ما هم است. «خندوانه» برای ما فضای خانوادگی و مهمانی است. دوست داریم کارکردش اینطور باشد که انگار در خانه یکی از ما جمع شده‌ایم و داریم معاشرت می‌کنیم، یک ساعت کِیف کنیم و چای بخوریم و به خانه بگردیم؛ این باور هم برای ما وجود دارد و هم برای مخاطب این اتفاق افتاده است.

جوان در پاسخ به اینکه از مسیری که  «خندوانه» تا اینجا طی کرده راضی است یا نه؟ گفت: بله حتما؛ البته خیلی کارهای دیگر می‌شد کرد. خیلی کارها هم کردیم که فکرش را نمی‌کردیم. در طول این هشت سال خیلی کارها کردیم که وظیفه یک برنامه نیست، بلکه وظیفه یکسری از ارگان‌ها، وزارت خانه و سازمان‌ها بوده ولی ما به عنوان یک برنامه تلویزیونی خیلی سفت پایش ایستادیم و انجامش دادیم.

او در همین ارتباط به راه‌اندازی کمپین محیط زیستی قطره قطره که چهار و نیم میلیون نفر آدم در آن ثبت نام کردند و همچنین کمپین همسفره برای ۴۰۰ هزار کودک زیر شش سال که سوء تغذیه داشتند، اشاره کرد.

جوان درباره انتقادهایی که به «خندوانه» می‌شود هم گفت: طبیعی است هر حرکت و عملکردی مخالف و منتقد دارد. خیلی هم خوب است. منتقدها کمک می‌کنند آدم بتواند مسیرش و جلوترش را بهتر ببیند و به خاطر اینکه آن‌ها به عملکرد تو انتقاد می‌کنند و وقتی تو به پشت سرت نگاه می‌کنی، فرصت پیدا می‌کنی که قدم‌های بعدی‌ات را یا دقیق‌تر یا به همان شکل برداری و یا تغییراتی بدهی و به جلو بروی.

جوان با بیان اینکه بودجه «خندوانه» هیچوقت از تلویزیون تامین نشده و همیشه اسپانسر داشته است، درباره آرزوهایش برای «خندوانه» گفت: خیلی دلم می‌خواست ما سیستمی را می‌توانستیم داشته باشیم که «خندوانه» سه شب در هفته ولی همه سال را بتواند پخش داشته باشد. به غیر از محرم و صفر که قرار نیست برنامه‌های کمدی روی آنتن تلویزیون باشند، خیلی باحال بود که می‌شد شرایطی را ایجاد کنیم که  «خندوانه» همین‌طور بماند. وقتی به گذشته نگاه می‌کنم می‌بینم اگر می‌توانستیم فرمول اجرایی را داشته باشیم، آنوقت یک سری کارها را در «خندوانه» حتما نگه می‌داشتیم. مثل بعضی از بازی‌ها، بعضی از کمپین‌ها و ارتباطمان با بعضی از ارگان‌ها و ان‌جی‌ اوها را حفظ می‌کردیم و کارهای عملیاتی را به شکل روتین و متناوب ادامه می‌دادیم.

مجری خندوانه اظهار کرد: متاسفانه وقفه‌هایی در «خندوانه» اتفاق می‌افتد که طبیعی هم هست. به هر حال ما یک مجموعه خصوصی هستیم که داریم برای تلویزیون کار می‌کنیم. امکانات ما امکانات زیادی نیست با اینکه به هر حال ما جزو پروژه‌های بزرگ برنامه‌ساز تلویزیون و ایران هستیم ولی واقعیتش این است که یکی از مهمترین چیزهایی که باید داشته باشیم و نداریم مکان است. ما هیچوقت یک جای ثابت و مستقل برای خودمان نداشتیم. چون وقتی جا داشته باشی می توانی برنامه ریزی طولانی مدت بکنی ولی وقتی نداری، مثل آدم‌های مستاجر که مدام باید خانه عوض کنند، مجبوری که محل زندگی‌ات را عوض کنی. این باعث می‌شود ما هم در این اسباب‌کشی‌ها چیزهایی را از دست بدهیم و برخی از ایده‌ها فراموش می‌شوند.

این مجری و بازیگر در پاسخ به اینکه سختی‌هایی که در طول ساخت «خندوانه» متحمل شده چه بوده است؟  گفت: سختی به تماشاچی چه ارتباطی ندارد. مخاطب از ما توقع دارد یک برنامه سرحال ببیند و تعهد ما هم به مخاطبامان این است که یک برنامه سر حال تحویلشان ‌دهیم و آن‌ها هم با لذت تماشایش کنند و حالش را ببرند. ما فقط سعی می‌کنیم که ذهن مخاطبمان را نسبت به خودمان تمیز نگه داریم. در مواردی هم اگر از مشکل حرف زدیم، می‌خواستیم توضیح دهیم اگر در جایی خطایی یا کوتاهی صورت گرفته به خاطر این مشکل بوده است.

جوان در پاسخ به اینکه زیباترین خاطره اش از «خندوانه» چیست؟ گفت: خود خانواده‌ای که در «خندوانه» کار می‌کنند. همیشه می‌گویم در حین کار کردن و ساختن‌ «خندوانه» با تمام سختی‌هایی که کار دارد انقدر حالمان خوب است که واقعا داریم کیف می‌کنیم. با اینکه فیلمسازم، تهیه‌کننده و بازیگر هم هستم و می‌توانم کارهای دیگری هم بکنم و برنامه دیگری بسازم، اما می‌توانم تا روزی که زنده‌ام «خندوانه» بسازم. واقعا ظرفی که در این برنامه است آنقدر بزرگ و لذت بخش است که می‌توان همینطور این برنامه را  ساخت و رفت جلو.

مجری «خندوانه» با یادآوری انتقادی که همیشه متوجه این برنامه است، عنوان کرد: چند روز پیش به خاطر پدرم به بیمارستان رفتیم. خانم دکتری که پدرم را معاینه کرد گفت یک انتقادی به برنامه «خندوانه» دارم. گفتم با کمال میل؛ گفت: چرا انقدر می‌گوید همه چیز ایران خوب است و این را نگویید، چون همه چیز خوب نیست، در هیچ جای دنیا همه چیز خوب نیست و ایران هم که انقدر گرفتاری دارد چرا به مردم تلقین می‌کنید که همه چیز خوب است؟ گفتم: خواهش می‌کنم صادقانه بگویید هیچوقت کامل «خندوانه» را دیده‌اید؟ شما این جمله را از من شنیده‌اید که من بگویم چقدر همه چیز خوب است؟ حدود ۹۰۰ قسمت «خندوانه» ساختیم و من حتی یک بار هم نگفتم چقدر همه چیز خوب است. صحبت ما در «خندوانه» از قسمت اول این است که در برابر فشارهای زندگی و فشارهای  روحی روانی اگر بتوانی قدرتمند عمل کنی از پس یکسری از مشکلات برمی‌آیی. یکی از آیتم‌هایی که در «خندوانه» وجود دارد و آدم‌ها به آن توجه نمی‌کنند، این است که ما با روانشناس‌های گوناگونی صحبت کردیم. ما ۲۰۰۰ مقاله خواندیم و از آن تعداد ۹۰۰ مقاله تبدیل شده به پشتوانه علمی «خندوانه». برای اثبات اینکه شما هر کاری انجام دهید در روحیه و شرایط جسمی و روحی‌تان‌ تاثیر می‌گذارد.

او افزود: «خندوانه» وظیفه‌اش  ایجاد انرژی و حال خوب است. ما هیچ‌وقت نگفتیم چقدر همه چیز عالی است. مگر دیوانه‌ایم؟ خودمان هم داریم در این کشور زندگی می‌کنیم و گرانی و گرفتاری را می‌بینیم. حرف ما این نبوده که همه چی عالی است. ما می‌گوییم چقدر ما باحالیم، این  چه ربطی به این دارد که چقدر همه چیز خوب است؟ می‌گوییم حالتان چطور است و در پاسخ تماشاچیان می‌گویند عالی. همیشه گفته‌ام فقط شبیه این است که وقتی از شما می‌پرسند حالت چطور است، نگویی افتضاح، وقتی می‌گویی عالی‌ام داری ابراز می‌کنی که من قوی‌ام و دلم می‌خواهد که سرحال و قبراق باشم. ولی اصلا معنی‌اش این نیست که همیشه عالی هستم یا می خواهم خودم را گول بزنم عالی هستم؛ شاید هم آدم بتواند خود را گول بزند، ولی به هر حال کارکرد این برنامه انتشار حال خوب و انرژی مثبت است، چیزی که این روزها خیلی کم است. به نظرم خیلی از کسانی که  ین نقد را به «خندوانه» دارند، درگیر ادیت ها و مونتاژهایی هستند که منتقدان ما می‌سازند که ما همش می‌گوییم عالی عالی! این ها واقعی نیست این‌ها ذات خود برنامه نیست. کسانی که بنشینند برنامه را کامل و درست ببیند می فهمند که این شیطنت و دروغ است و هیچوقت نگاه ما این نبوده.

رامبد جوان در پاسخ به این سوال که گرین کارت دارد یا نه؟ گفت: من گرین کارت ندارم. الان جنبشی راه افتاده که گرین کارتت را زمین بگذار و این حرف ها، ولی من ندارم. برخی دوست دارند حرف خودشان را تکرار کنند. من گرین کارت ندارم در نتیجه من مخاطب این موضوع نیستم.

جوان در پایان با تبریک ولادت امام رضا (ع) و تولد هشت سالگی «خندوانه» به مخاطبان، گفت: امسال ما ذوقی داریم چون «خندوانه» در هشتمین سالش مصادف شده با تولد امام رضا (ع) که هشتمین امام ماست و این‌ها ترکیب بسیار جذاب و عجیبی ایجاد کرده‌اند.

  • 15
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
جدیدترین
قدیمی ترین
کسیکه رامبد باشه وادمیت رادرست درک نکنه وازکار خلاف دیگری حمایت کنه هرچند همکار نه خندوانش ارزش داره نه ....
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش