چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۰۸:۲۹ - ۰۳ دي ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۱۰۰۱۲۷
رادیو و تلویزیون

بحران داخلی؛ حذف جهانی

صداوسیما همزمان با ریزش مخاطب و قهر هنرمندان؛ امکان پخش ماهواره‌ای را هم از دست داد

حذف صدا و سیما از یوتل ست,تحریم علیه صدا و سیما
پس از انتشار خبر حذف شبکه‌های فارسی زبان از ماهواره یوتل‌ست کمتر گروه‌ها و اشخاص مستقلی در شبکه‌های مجازی علیه این اقدام موضع گرفتند، زیرا بسیاری از ایرانیان سالهاست که ‌صداوسیما را شبکه ملی و صدای همه مردم ایران نمی‌دانند

روزنامه توسعه ایرانی: دستان رسانه ملی که سالانه بودجه هنگفتی را صرف برنامه‌سازی‌های خود می‌کند، این روزها از همیشه خالی‌تر است. این رسانه در حالی که در سال‌ها و به خصوص ما‌ه‌های اخیر به شدت با بحران مخاطب در چارچوب مرزهای کشور خود درگیر بوده؛ حال برای انتشار هم با مشکل مواجه شده؛ به طوری که اپراتور ماهواره‌ای «یوتل‌ست» اعلام کرده که  در پی اجرای تحریم‌های اروپا،پخش تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی وابسته به ‌صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را متوقف کرده است. این اقدام در حالی صورت گرفت که دو هفته پیش نیز پخش پرس‌تی‌وی- شبکه انگلیسی زبان صدا‌و‌سیما- از همین ماهواره قطع شده بود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در توییتی اعلام کرد که این اقدامات از سوی اتحادیه اروپا «چهره واقعی مدعیان دروغین آزادی بیان و چرخش آزاد اطلاعات را آشکارتر می‌کند».

شبکه پرس‌تی‌وی هم پیرو حذف شبکه خود از ماهواره یوتل‌ست در بیانیه‌ای این اقدام اتحادیه اروپا را تنها یکی از حلقه‌های زنجیره اقداماتی دانست که برای «خاموش‌کردن تنها صدای مردم ایران در فضای رسانه‌ای انگلیسی‌زبان طراحی شده است».

این واکنش‌های رسمی در حالی است که در سال‌ها و ماه‌های اخیر، دسترسی به اینترنت، بی‌طرفی در رسانه‌ای که از بودجه عمومی کشور ارتزاق می‌کند، امکان فعالیت آزادانه رسانه‌های مستقل و گردش آزاد اطلاعات از مطالبات اصلی شهروندان در کشور است. موضوعی که بارها بی‌توجهی، نقض و حتی قانون‌گذاری علیه آن از سوی کارشناسان به مسئولان کشور هشدار داده شده است.

شاید به همین دلیل است که پس از انتشار خبر این حذف کمتر گروه‌ها و اشخاص مستقلی در شبکه‌های مجازی علیه این اقدام یوتل‌ست موضع گرفته و آن را تقبیح کردند، چرا که به نظر می‌رسد بسیاری از ایرانیان سالهاست که ‌صداوسیما را شبکه ملی و صدای همه مردم ایران نمی‌دانند.

 پیشنهاد تشکیل قرارگاه رسانه‌ای

اما به نظر می‌رسد ‌صداوسیما پیش از حذفش از ماهواره یوتل‌ست نیز در عرصه عمومی کشور حذف شده بود. عدم تاثیرگذاری این رسانه عریض و طویل و پرهزینه به حدی است که بسیاری از مسئولان به‌رغم یکه‌تازی صداوسیما و محدودیت رسانه‌های آزاد در کشور و فیلترینگ شدید اینترنت؛ باز هم خود را قربانی یک جنگ رسانه‌ای عظیم از سوی دشمن می‌دانند و خواهان راهبردهای جدید برای این موضوع هستند.

دیروز سپاه نیوز به نقل از‌ سردار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا (ص) گفت: «دشمنان درصدد هستند با ایجاد بی‌ثباتی، با قدرت نیروهای مسلح ایران مقابله کنند و در این مسیر با تمام توان از ظرفیت‌های خود در فضای مجازی استفاده کرده‌اند». در حالی که به نظر می‌رسد وی فعالیت رسانه‌های همسو را کافی نمی‌داند ادامه داد:«در فتنه اخیر مردم ما شناخت بهتری از دشمن و قدرت رسانه و فضای مجازی پیدا کردند اما آنقدر حجم و عمق نگاه دشمن برای بی‌ثباتی و تضعیف امنیت و تجزیه ایران گسترده و پیچیده بوده که لازم است بیش از پیش روی جهاد تبیین کار کنیم. یکی از راه‌های مقابله با برنامه‌ریزی گسترده دشمنان، تشکیل قرارگاه رسانه‌ای با حضور نخبگان رسانه‌ای و فضای مجازی است».

اول دی اپراتور ماهواره‌ای «یوتل‌ست» اعلام کرد؛ پخش تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی وابسته به ‌صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را متوقف کرده است. دو هفته پیش نیز پخش پرس‌تی‌وی از همین ماهواره قطع شده بود

اما تقاضای تشکیل قرارگاه از سوی او در حالی است که بسیاری اعتراضات اخیر در کشور را نتیجه پافشاری بر فعال شدن قرارگاه ۲۱ تیر می‌دانند. قرارگاهی که در موضوع حجاب فعال بوده است.

 طرح‌هایی برای محدودیت بیشتر رسانه‌ها

پیشنهاد تشکیل قرارگاه رسانه‌ای با حضور نخبگان رسانه‌ای و فضای مجازی اما در حالی ارائه می‌شود که رسانه‌های مستقل در کشور مدتهاست در محاق قرار دارند و فعالان رسانه‌ای بسیاری در بند به سر می‌برند. حال آنکه بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند، انسداد رسانه‌ها، عرصه را برای انتشار اخبار در داخل تنگ و فضای رسانه‌ای را دودستی به رسانه‌های خارج از مرزها تقدیم می‌کند. البته مسئولان و سیاست‌گذاران به این ابراز نگرانی‌ها وقعی نمی‌نهند. به طوری که در سال‌ها و ماه‌های اخیر نه تنها اقدامی برای رفع نقصان‌های یادشده از سوی متخصصان صورت نگرفته که عرصه برای فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی تنگ‌تر هم شده است. حتی به تازگی هم نمایندگان مجلس یازدهم که با به تصویب رساندن و ارائه طرح‌هایی همچون طرح صیانت، به دنبال محدودیت هر چه بیشتر دسترسی آزاد اطلاعات هستند، طرحی مبنی‌بر پیگیری حقوقی اخبار کذب در فضای مجازی و مجازات منتشرکنندگان آن در این کمیسیون تصویب کرده‌اند.

بنابر گفته کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، برای نشر اخبار نادرست یا بزرگنمایی آن در فضای مجازی، مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است. همچنین این طرح میان فرد یا رسانه، تفکیک قائل نیست و شامل همه آن‌ها می‌شود. گرچه جزئیات این طرح هنوز اعلام نشده و بنابر گفته این نماینده مجلس احتمال دارد که با فوریت به صحن مجلس بیاید، اما آنچه مشخص است این است که تیغ سانسور برای رسانه‌ها و خبرنگاران برنده‌تر می‌شود.

در همین باره نعمت احمدی، حقوقدان به سایت انتخاب گفته است: «سال ۱۲۸۵ که انقلاب مشروطه شد، عنوان کردند که قوای مملکت سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه است. و مردم رکن چهارم آزادی‌اند، یعنی مطبوعات، همان جایگاه قدرت مردم است. حال اگر دست و پای رکن چهارم آزادی را ببندیم و همچون یک کبوتر دست و پای بسته و در قفس زندانی باشد، اتفاقی که می‌افتد این است که آن سه قوه هر کاری بخواهند انجام می‌دهند، ولی یک چشم ناظر که مردم و مطبوعات باشند، بالای سرشان نیست».

پررنگ شدن نقش رسانه‌های خارجی

در روزهایی که ما بیش از پیش دست و پای رسانه‌های مستقل در داخل کشور را می‌بندیم، شبکه‌های فارسی زبان از سوی کشورهای دیگر راه‌اندازی و برنامه‌هایی تولید می‌شوند که بعضا با استقبال ایرانی‌ها همراه است، زیرا صداهایی که در رسانه ملی هرگز امکان شنیدن آن وجود ندارد، در شبکه‌های خارجی به راحتی به گوش می‌رسد. جدیدترین نمونه از این دست، اقدام اردوغان برای راه‌اندازی شبکه فارسی‌زبان تی‌آر‌تی است.

این کشور که دومین صادر کننده سریال در دنیا شناخته می‌شود، نه تنها با جنگ رسانه‌ای در دنیا درگیر نیست که سالهاست که با صنعت سریال‌سازی، درآمد هنگفتی را نصیب کشورش می‌کند. این در حالی است که نگاهی به تولیدات اخیر در ‌صداوسیمای ایران، برگی دیگر از ورشکستگی جدی این رسانه ملی است. رسانه‌ای که نه تنها درآمدی برای کشور ندارد که سالانه هزینه هنگفتی را هم روی دست بودجه عمومی می‌گذارد و از سهمیه رفاه شهروندان کشور می‌کاهد.

پیمان جبلی، رئیس صداوسیما که برای مقابله با هنرمندانی که در وقایع اخیر علیه این رسانه موضع‌گیری کرده بودند اعلام کرد هنوز صدها و بلکه هزاران چهره و هنرمند با ما کار می‌کنند؛ شب یلدای تلویزیون با دستان خالی و حضور تکراری و حاشیه‌ساز مهران رجبی و با برنامه‌هایی غیرقابل دفاع به خوبی نشان داد که بیشتر از قبل چیزی در چنته ندارد.

در چنین شرایط رسانه‌ای و در حالی که روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به تازگی گزارش داد که حدود ۲۰۰ دستگاه دریافت‌کننده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای مقابله با محدودیت‌های اینترنتی به ایران فرستاده شده است، به نظر می‌رسد پافشاری مسئولان کشور برای اداره امور به شیوه‌های معمول یاد آور لطیفه‌ای است که در آن فردی با ریختن ماست در دریا، آرزوی درست کردن یک دریا دوغ داشته است!

سعیده علیپور

  • 18
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
جدیدترین
قدیمی ترین
ملت ایران خیلی وقته با رسانه میلی خداحافظی کرده‌اند
من که فکر بیشتر از ده ساله تلویزیون ایران را نگاه نمی کنم
مگر غیر خودی ها که جمعیتی در حدود ۵ ملیون هستند کسی هم به تلوزیون میلی ایران نگاه میکنه
دروغگو دروغگو است حالا با هر دلیل وتوضیحی اما اگر بنان دین دروغ بگویند کلا ضربه ای که به دین می زنند که قابل جبران نیست و صلب اعتماد ....
من خودم شاهد دروغی بس بزرگ از صدا و سیمای جمهوری دیدم که باورش سخته.
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش