جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳
۱۸:۴۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۰۶۶۴
رادیو و تلویزیون

آتش مناظره‌های انتخابات بالاخره روشن می‌شود؟

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,ساختار مناظره‌های انتخاباتی

ساختار مناظره‌های انتخاباتی سال آینده، با وجود تغییرات ساختاری به دوره قبل شباهت بیشتری داردسومین دور از مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری پیش از انتخابات سال ۹۶ در تلویزیون بر پا می‌شود. این مناظره ها با وجود شباهت ساختار، ظاهرا در محتوا با تغییراتی روبرو هستند.

 

واقعیت این است که طول عمر برگزاری مناظره‌های انتخاباتی برای نامزدهای ریاست جمهوری در تلویزیون ایران، برخلاف برخی از کشورهای دیگر به کمتر از ده سال می‌رسد. از دو دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری بود که مخاطبان تلویزیون شاهد پخش گفتگو یا همان مناظره بین نامزدها بودند، مناظره‌هایی که گاه جدل هایی را به همراه داشت و از همین رو بود که صدا و سیما ساختار و شکل و شمایلی جدیدی را برای برنامه تبلیغاتی کاندیداها برای چهار سال بعدش تدارک دید. پخش مناظره‌های انتخاباتی در تلویزیون فتح بابی برای ادامه این شکل برنامه در شبکه‌های سیما شد که با استقبال نسبتا خوبی نیز از سوی مخاطبان رو به رو شد، البته میزان رضایت مخاطبان از مناظره‌های انتخاباتی چندان بالا نبود اما عده‌ای همین شروع را به فال نیک گرفتند و به تغییر محتوای این مناظره‌ها در دوره‌های بعد نیز امیدوار شدند.

 

از چند روز پیش که برنامه زمانی تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۹۶ اعلام شد، بحث بر سر شیوه جدید این مناظره مزایا و معایب آن به میان آمده است. برخی برنامه‌های مناظره‌های سال ۹۶ کاندیداها را با سال ۹۲ مقایسه می‌کنند که به لحاظ ساختار شباهت بیشتری به هم دارند و عده‌‌ای دیگر نیز در تلاش برای قیاس آن با برنامه‌های انتخاباتی نامزدها در سال ۸۸ هستند و مزیت‌های آن شیوه گفتگو بین نامزدها را بیشتر بر می‌شمارند. بدون شک برگزاری مناظره‌های انتخاباتی سال ۹۶ نامزدها در تلویزیون هم خالی از حاشیه و بحث نخواهد بود، اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد تفاوت‌های دوره جدید با ادوار گذشته است که سعی شده در گزارش پیش رو به آنها پرداخته شود.

 

سال ۸۸/ مناظره‌های دو نفره نامزدها

شروع مناظره‌های انتخاباتی میان نامزدها در سال ۸۸ بود. شیوه این مناظره‌ها به این صورت بود که نامزدهای انتخابات رو در روی هم به گفتگو درباره مسائل مختلف و برنامه‌های انتخاباتی‌شان می‌پرداختند. از آنجا که نامزدهای انتخابات سال ۸۸، ۴ نفر بودند این شیوه به شکلی آسان‌تر برگزار شد. در واقع گفتگوهای دو نفره میان نامزدها به شکل و شمایل واقعی مناظره شباهت بیشتری داشت و به مفهوم کلمه میان نفرات مناظره برگزار می‌شد. بر اساس ماده ۶۵ قانون انتخابات، نامزدهاي رياست جمهوري كه صلاحيت آنان توسط شوراي نگهبان تأييد و اسامي آن‌ها از طرف وزارت كشور اعلام مي‌ شود هر يك حق دارند به طور مساوي از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران براي معرفي و ارائه برنامه‌هاي خود استفاده کنند. این قانون در سال ۸۸ به شکل مناظره‌های دو نفره نامزدها در برنامه‌های جداگانه نمود پیدا کرد که البته خالی از نقص و اشکال نیز نبود.

 

مزایا: رویارویی دو نفره هر یک از کاندیداها با یکدیگر باعث می‌شد تا مخاطبان و عموم جامعه به طور دقیق‌تر با ایده‌ها، برنامه‌ها و تفکرات سیاسی هر یک از نامزدها آشنا شوند و به تبع با آگاهی بیشتر دست به انتخاب بزنند و در سطح کلی‌تر نیز این شیوه باعث می‌شد تا برنامه‌ها و وعده‌های سیاسی نامزدها به شکلی شفاف‌تر و روشن تر در میان عموم جامعه مطرح شود و طبیعی بود که این ویژگی از اقبال بیشتری میان مخاطبان برخوردار شود.

 

از سوی دیگر مدیریت زمان در این شیوه به نظر آسان تر می‌رسد. گرچه در سال ۸۸ انتقادهای زیادی به بحث مدیریت زمان توسط مجری در مناظره‌ها شد که بسیاری از آنها نیز صحیح بود اما به طور کلی در این ساختار، زمان به شکل عادلانه‌ترین میان نامزدها تقسیم می‌شود.

 

معایب: نقش مجری در مناظره‌های دو نفره به نظر پررنگ تر می‌رسد و از همین رو حضور بی طرفانه او نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اتفاقی که حتی در یک گزارش فوتبال نیز مهم است و بیننده از گزارشگر انتظار بی طرفی مطلق نسبت به تیم های در حال رقابت را در حین گزارش دارد. طبیعی است که در برنامه مهمی به اسم مناظره انتخاباتی این بی طرفی برای مخاطبان نیز مهم‌تر می‌شود. اتفاقی که تلاش شد در مناظره‌های سال ۸۸ رعایت شود اما در عمل انتقادهای زیادی نسبت به شیوه عملکرد گرداننده مباحث و علی الخصوص عدالت او در تقسیم زمان میان نامزدهاصورت گرفت.

 

نکته اساسی در مناظره‌های رو در روی نامزدها، بیش از اینکه به ساختار و فرم برنامه و این شکل و شمایل برگزاری گفتکو برگردد به محتوا و بحث‌های سیاسی کاندیداها مربوط می‌شود. ملاحظات سیاسی، خط قرمزها و محدودیت‌هایی که به خودی خود در مبحث انتخابات وجود دارند وقتی به تلویزیون و شبکه‌های سیما کشیده می‌شوند باید از فیلتری دیگر گذر کنند و همین باعث تنگ‌تر شدن فضای بحث و گفتگو میان نامزدها می‌شود.

 

سال ۹۲/ مناظره‌های جمعی

حاشیه‌ها، ملاحظات سیاسی و انتقادهایی که به شیوه برگزاری مناظره‌های دو نفره میان نامزدها شد کار را به جایی رساند که ۴ سال بعد، ساختار برنامه‌ تبیین سیاست‌های نامزدهای ریاست جمهوری در صدا و سیما به کلی تغییر کرد و شیوه برگزاری مناظره‌ها در سال ۹۲ کاملا متفاوت با آنچه در ۴ سال قبل شاهد بودیم شد.

 

این‌بار دیگر خبری از رو در رویی دو نفره نامزدها نبود و کاندیداها به صورت جمعی برنامه‌ها و سیاست‌های انتخاباتی خود را با مخاطبان و مردم در میان می‌گذاشتند. البته در این شیوه نیز شاهد به وجود آمدن دسته‌بندی‌های سیاسی بودیم. در شیوه قبل بنا به ملاحظات سیاسی کشور، بحث و گفتگوی نامزدها به جای اینکه گره‌گشا باشد تا حدودی دردسر ساز شد و به همین دلیل سال ۹۲ تصویب شد تا ۳ برنامه مناظره با حضور تمامی نامزدها به مدت ۲۱۰ دقیقه برگزار شود. همچنین قرار شد هر نامزد ۱۱ ساعت (با احتساب تکرار) برنامهٔ انتخاباتی در رسانه ملی ایران (صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران) داشته باشد. البته که حق ارائه برنامه‌های انتخاباتی به شکل تک نفره برای هر یک از ۸ کاندیدای ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز به قوت خود باقی بود و هر یک از نامزدها اجازه داشتند در برنامه‌های مختلف به پخش فیلم‌های تبلیغاتی از پیش ضبط شده خود بپردازند.

 

مزایا: فارغ از حواشی که مناظره‌های دو نفره سال ۸۸ داشت، از آنجاییکه تعداد نامزدهای ریاست جمهوری سال ۹۲ دو برابر ۴ سال قبل شده بودند شیوه برگزاری مناظره‌ها به شکل جمعی، راهکاری منطقی‌تر به نظر می‌آمد. گفتگوی دو نفره میان ۸ کاندیدای این دوره به مراتب سخت‌تر و وقت گیر تر از دوره پیش بود و به دلیل مطول شدن مباحث امکان مقایسه برنامه‌ها و سیاست‌های نامزدها برای عموم مردم جامعه طبیعتا دشوارتر می‌شد.

 

از سوی دیگر در کنار هم قرار گرفتن ۸ کاندیدا همزمان در یک قاب این فرصت را برای مخاطب فراهم می‌کرد تا با فرصت و دقت بیشتری شعارها و برنامه‌های انتخاباتی نامزد یا نامزدهای موردنظرش را بررسی و با یکدیگر مقایسه کند تا در نهایت به گزینه مورد اعتمادش رای دهد. در این شیوه زمان در اختیار هر یک از نامزدها به شکل قابل توجهی نیز افزایش پیدا کرد و این افزایش نیز به تبیین بیشتر برنامه‌های انتخاباتی هر کدام از کاندیداها (به لحاظ مدت زمان و فرصت بیشتر) کمک بیشتری کرد.

 

تغییرات گرافیکی، طراحی صحنه و دکور جدیدتر نسبت به دوره قبل نیز از جمله ویژگی‌های مثبت این دوره بود که البته باز هم به ساختار این برنامه‌ بر می‌گردد و نه محتوای آن که غالبا بیشتر انتقادها معطوف به آن است.

 

معایب: هر چند که شیوه اجرا و مدیریت بحث و زمان مرتضی حیدری در این دوره به مراتب موفق‌تر و عادلانه‌تر از محمدرضا پورحسین (مجری دوره قبل) بود اما خلط مبحث به وجود آمده در برنامه‌های مختلف یکی از مهمترین ایراداتی بود که می‌توان به این شکل برگزاری وارد دانست. 

 

همانطور که قبلا هم اشاره شد ایرادات محتوایی مناظره‌ها بیشتر از نقایص ساختاری آن است و در مناظره سال ۹۲ نیز این مشکل کاملا مشهود بود تاجاییکه در دور دوم مناظره‌، نامزدها نیز به شیوه برگزاری و حتی سوالات مطرح شده توسط گرداننده اعتراض کردند و حتی یک نامزد آنها را اهانت آمیز دانست و در نهایت به دلیل عدم استقبال نامزدها از این شیوه مجری طرح سوال را ناتمام گذاشت. به نظر می‌رسد صدا و سیما باید بیش از اینکه به فکر راه‌اندازی مناظره‌ای جنجالی یا خوش رنگ و لعاب باشد فکری به حال محتوای برنامه‌هایی از این دست کند تا از همین طریق بتواند گرمای بحث میان نامزدها را به مخاطب منتقل کند.

 

سال ۹۶/ تکرار شیوه جمعی با تغییرات جدید

چند روزی بیشتر از اعلام شیوه برگزاری مناظره‌های انتخاباتی سال ۹۶ نمی‌گذرد. ترتيب و تنظيم برنامه تبليغات نامزدهاي انتخاباتي از طريق صدا و سيما به عهده كميسيون بررسي تبليغات است که برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز به تازگی اعلام شده است. بر اساس تصمیم جدید کمیسیون بررسی تبلیغات هر کاندیدا ۴ برنامه ضبطی و ۳ مناظره خواهد داشت.

 

مجید شعبانپور رئیس مرکز تولید و فنی سیما نیز درباره جزئیات برنامه‌های انتخاباتی  نامزدها در تلویزیون اعلام کرده، در انتخابات پیش رو علاوه بر تولید برنامه‌های تحلیلی، تبیینی و تهییجی بخشی از برنامه‌های همچون انتخابات‌های گذشته به تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری اختصاص خواهد داشت. براساس مصوبه ستاد انتخابات رسانه ملی هر یک از نامزدهای این دوره در ۴ برنامه گفتگومحور حضور پیدا می‌کنند. این برنامه‌ها شامل ۳۰ دقیقه گفتگو با دوربین، و سه برنامه ۶۰ دقیقه‌ای گفتگو با جوانان، پاسخ به سوالات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و گفتگو با ایرانیان خارج از کشور هستند. او همچنین گفته، پخش سه مناظره ۱۸۰ دقیقه‌ای در این دوره از انتخابات پیش‌بینی شده است. پیش‌بینی می‌شود در طول انتخابات مناظره‌ها از مهمترین و پربیننده‌ترین برنامه‌ها تلویزیونی باشند. طرح مناظره انتخابات سال ۹۲ بعد از بررسی مناظره‌های روز دنیا به لحاظ فرم انتخاب شد و ۸ نامزد در مقابل هم قرار گرفتند و برنامه‌های یکدیگر را نقد کردند. این دوره نیز فرم مناظره به شیوه انتخابات گذشته با برخی تغییرات اجمالی است. اتودهای بسیاری برای دکور این برنامه‌ها زده شده که پس از تایید، ساخته و در مناطره‌ها و گفتگوها استفاده می‌شود.

 

از آنجاییکه هنوز تصویر روشنی از آنچه که قرار است سال آینده پیش از انتخابات ریاست جمهوری در قالب برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها از تلویزیون بیینم موجود نیست، نمی‌توان مثل ادوار گذشته مزایا و معایب را به شکل موردی بررسی کنیم. اما آنچه که روشن است انتظار مردم از مناظره نامزدهای انتخابات برنامه‌ای چالش برانگیز و در عین کمک کننده به آنها برای تصمیم گیری همراه با بی طرفی است. تغییر مثبت محتوای برنامه‌ها در جهت روشن سازی اهداف و برنامه‌های نامزدها نیز از دیگر توقعات از چنین برنامه‌هایی است که شاید در دوره‌های قبل توجه کمتری به آنها شده است.

 

khabaronline.ir
  • 17
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش