جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۷:۴۵ - ۱۴ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۳۸۵۳
رادیو و تلویزیون

به بهانه پخش سایه بان، محکومین، لیسانسه ها و... / همذات پنداری بدون شباهت در روزگار رقابت!

سریال لیسانسه ها,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

 این روزها سه سریال تولیدی سیما در فضایی متنوع روی آنتن است و سریال «عمودی ها» نیز اخیراً به آنتن شبکه سه اضافه شده است تا در یک ساعت غیر پیک روی آنتن برود تا شب های طولانی زمستان را بر مخاطبان سیما کوتاه کند. اینکه تلویزیون در یکی – دو سال اخیر به تنوع ژانر در جذب انواع مخاطب توجهی بیش از قبل نشان داده و مشخصاً در چیدمان کنداکتور یک هماهنگی محسوس بین شبکه ها در تنوع فضای قصه و سریال دیده می شود جای بسی خرسندی است چرا که رسانه ملی به پرمخاطب ترین رسانه موجود در دسترس باید به آحاد مخاطب فکر کند و این تصور غلط که تلویزیون به پایین ترین سطح مخاطبش در این روزها رسیده را با نمایش آثار متنوع تکذیب کند. به نظر تلویزیون حتی در روزگار قدرت و قوت فضای مجازی پرمخاطب و پرطرفدار است فراموش نکنیم رسانه قابل اعتماد خانواده ایرانی هرگز به این راحتی جایگاهش را از دست نمی دهد چرا که مخاطب تلویزیون در چند حوزه خبر، سریال، پخش مستقیم فوتبال، برنامه ۹۰ و… به این راحتی دور رسانه متبوعش را خط نمی کشد.

 

 تنوع ژانر

برای جذب انواع مخاطب در تلویزیون به تنوع در برنامه سازی، نگاه، قصه، ساختار، سبک و… احتیاج است. باید برنامه ساز تلویزیونی به دنبال فکر و ایده جدید و نو باشد تا تماشاگر با دیدن آثار تکراری از رسانه ملی عاصی نشود. این تنوع ژانر امروز در پخش سریال های تلویزیونی وجود دارد و مخاطب هر چند نتواند خودش را در دل سریال ها پیدا کند اما می تواند سریال مورد علاقه اش را در تلویزیون پیدا کند. به هر حال تلویزیون از پرداختن به برخی موضوعات بخصوص در حوزه آثار نمایشی دوری می کند اما در حوزه های مرسوم در حال حاضر شاهد یک تنوع منطقی در پخش سریال های سیما هستیم که جدا از اینکه دست مخاطب در انتخاب باز است، سبک و سیاق چیدمان بخش به سمتی رفته که سریال ها به شکل تمام و کمال از سوی مخاطبان قابل پیگیری است.

 

 شبکه یک «محکومین»

یک سریال اپیزودیک با داستانهای متنوع که برخی از قصه ها قطعاً قوی و پرکشش و برخی نیز از حالتی متوسط برخوردار هستند که باید در ادامه دید. سریال «محکومین» استارت بسیار خوب و ویژه ای داشت، داستان اپیزود اول مخاطبان تلویزیون را امیدوار کرد. به یک اتفاق ویژه که البته در ادامه با آن شدت و حدت اتفاق نیفتاد، که این مسئله از خواص سریال اپیزودیک است. با نگاهی اجمالی به موضوعاتی که دست مایه سریال سازی در مجموعه اپیزودیک «محکومین» شده می توان امیدوار بود این مجموعه تماشاگرش را ناراضی نگه نخواهد داشت. سریال های اپیزودیک در روزگاری که پیش می آید که مخاطب نتواند تمام سریال را دنبال کند اتفاق خوبی است. به شرط آنکه در ساخت این دست آثار مدیریت هزینه شود تا تمام اپیزودها از اوضاع مناسبی در تولید و جذب بازیگر برخوردار باشند. آنچه در تعریف اولیه سریال وجود داشت و اتفاقاً نگاهی فرهنگی در پس اثر دیده می شد، مجازات جایگزین بود، در واقع مقرر بود براساس هر جرم رخ داده به جای تنبیه یا مجازات از نوع مرسوم، مجرم به شیوه ای دیگر که اصولاً نگاهی انسانی به آن وجود دارد دوران محکومیت خود را از جرم مرتکب شده سپری کند. جا انداختن این موضوع فرهنگی در جامعه قطعاً از طریق سریال و نزدیک شدن مخاطب بسیار مؤثر و قابل تأثیر است. در کل سریال «محکومین» که ساخته مشترک سید جمال سیدحاتمی به تهیه کنندگی بهروز مفید است اتفاقی قابل دفاع است.

 

سریال «محکومین» بازیگران زیادی را در اپیزودهای مختلف به خود می بیند اما فراموش نکنیم لیلا زارع در نقش مددکار اجتماعی پای ثابت سریال است. کاراکتری وزین و متشخص که با شخصیت های مختلف براساس اپیزودها ارتباط متفاوتی برقرار می کند و بی شک حضور او در این سریال به عنوان پاشنه آشیل سریال محسوب می شود.

 

سریال لیسانسه ها,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

 شبکه ۲ «سایه بان»

این چند وقت اخیر راجع به سریال «سایه بان» شبکه۲ مطالب مختلفی خوانده اید. در همین صفحات بانی فیلم از زوایای مختلف این مجموعه تلویزیونی را به لحاظ کارگردانی، بازیگر و قصه مورد بررسی قرار دادیم. اما نکته ای که شاید این سریال را از زاویه ای نو به بررسی نشست ساخت سریال از آدم های باور جامعه است. شخصیت های سریال برادران محمودی از همین اطراف ما هستند، یکی از نکاتی که معمولاً در نقد سریال های مختلف مورد بحث است، خلق کاراکترهای فرازمینی و گاهی به دور از واقعیت زندگی است.

 

سریال «سایه بان» در طراحی شخصیت ها به تعریفی از زندگی رسیده است پس نمی توان آدم هایی درشت و غیرقابل باور را در دل سریال باور کرد.

 

تمام سریال «سایه بان» نمایی از زندگی محسوب می شود، در دل روایت قصه زندگی جریان دارد، مگر در لحظاتی که نوع مونتاژ به شدت نمایشی می شود و البته این سلیقه تیم سازنده است و شاید با سلایق بسیاری همگونی نداشته باشد اما باید گفت سریال آدم هایش را از زندگی پیدا کرده است و با آنها به نمایش رسیده است، قرار نیست ما آدم های نمایش را در دل سریال ببینیم و آنها را تائید یا تکذیب کنیم. بررسی کامل سریال بماند برای پلان پخش مجموعه، اما سریال «سایه بان» امروز جزو آثار پرمخاطب شبکه دو و تلویزیون جمهوری اسلامی محسوب می شود چرا که فضای خودمانی سریال مخاطب را با خود می کشاند.

 

سریال لیسانسه ها,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

 شبکه۳ «لیسانسه ها»

سریال «لیسانسه ها» و اصولاً سریال طنز لازمه آنتن تلویزیون در تمام فصول است. به هر حال ذوق و سلیقه مخاطب خسته تلویزیون که علاقه مند است با دیدن یک سریال طنز تغییر حس و حال دهد و روز کاری را پشت گذاشته و خواب آرامی را تجربه کند اصولاً بر این پایه است، سریال جذاب طنز را در کنداکتور تلویزیون پیدا کند. سریال فانتزی سروش صحت از چند وجه قابل بررسی است. او زبان متفاوتی را برای نقد و بررسی ذهن اجتماعی اش مدنظر دارد، موضوعات و سوژه های او در طول سریال گاه تکرار می شوند اما مراقبت او در تغییر زاویه پرداختن به مسائل اجتماعی این فرصت را به او و تیمش داده تا بکر و جذاب باقی بمانند. «لیسانسه ها»ی سروش صحت از چند بازیگر بامزه برخوردار است که به تنهایی می توانند لحظات بی داستان سریال را تا حدودی هندل و پیش ببرند اما نکته اینجاست تماشاگر سریال «لیسانسه ها» در دنبال کردن این مجموعه به دنبال فضای شاد در لحظه است و هرگز به دنبال سرنوشت شخصیت ها نمی گردد. «لیسانسه ها» در یک قسمت پتانسیل ایجاد لبخند و جدا کردن مخاطب را از حال و روزش دارد، بد نبود اگر صحت در فصل جدید شخصیت های محوری نو با دغدغه های جذاب دیگر را به سریالش اضافه می کرد او می توانست با این فرمول چاله های سریالش را در برخی از لحظات که قصه کشش لازم را ندارد پر کند اما این اتفاق رخ نداد تا سریال «لیسانسه ها» با همان تیم ثابت و کاربلدش و البته ذهن فانتزی و خلاق سروش صحت تا امروز جذاب پیش برود.

 

سروش صحت را از آن مدنظر کارگردانی خالق و خوش فکر باید دانست که در طنزسازی مخاطب را به ذهن خودش نزدیک می کند نه اینکه به ذهن مخاطبش نزدیک شود. او به دنبال جا انداختن سبک و سیاق خود در روایت طنز تلویزیونی است و هرگز در این راه سرعتش را کم نکرده است، ساختمان پزشکان، پژمان و امروز «لیسانسه ها» نشان از این دارد که او تعریف خود را در طنازی تلویزیون پیدا کرده و بازخورد سریال در فصل جدید و شاید فوق لیسانس ها خبر از آن دارد که او حالا حالاها درگیر رفقای لیسانسه اش خواهد بود.

 

 

 

banifilm.ir
  • 9
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش