چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۰۹:۵۴ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۹۰۷۶۱۵
رادیو و تلویزیون

سری جدید برنامه «هفت» با چه رویکردی اجرا می شود؟

محمدحسین لطیفی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

سرانجام تکلیف مجری برنامه هفت مشخص شد. بهروز افخمی بعد از پایان قرارداد ۲ ساله با سازمان صدا و سیما در روز ۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۵، آخرین قسمت از برنامه «هفت» را به روی آنتن برد و دیگر پشت میز خبرسازش ننشست. حدود یک سال، دیگر جمعه شب ها هفتی نبود تا سینما را در قاب تلویزیون به چالش بکشد اما مدیران رسانه ملی هر چه به روزهای سرد زمستان نزدیک شدند، جای خالی «هفت» را احساس کردند و تصمیم گرفتند حداقل ویژه برنامه ای برای مهم ترین فستیوال سینمایی ایران تولید کنند.

 

انتخاب مجری انگار به معضلی لاینحل برای مسئولان سازمان صدا و سیما تبدیل شده بود، عادل فردوسی‌پوری در سینما نداشتند؛ مجری خلاقی که بتواند دو دهه، هر هفته مقابل میلیون ها بیننده بنشیند و رضایت حداکثری هم ایجاد کند. فرصت زیادی نداشتند، ترجیح دادند به سراغ رضا رشیدپور بروند؛ مجری نامداری که سال ها ممنوع‌التصویر بود و بازگشت شکوهمندی با برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» داشت. رشیدپور حداقل مخاطب حرفه ای سینما محسوب می شد و علیرغم چند حاشیه سازی کوچک توانست اجراهای قابل قبولی را به نمایش بگذارد.

 

قطع و وصل‌های متعدد

با برگزاری سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر و ثبت لحظات ماندگاری چون نطق آتشین ابراهیم حاتمی کیا، پرونده «هفت» بار دیگر بسته شد و نودِ سینمایی را باز هم به پستوی سازمان صدا و سیما فرستادند. حالا دوباره زمستان فرا رسیده و کارگردانان شناخته شده سینمای ایران، ریتم فیلمبرداری های خود را تند کرده اند تا جدیدترین آثارشان را به جشنواره سی و هفتم فجر برسانند. این بار هم در فاصله کمتر از دو ماه تا آغاز جشنواره، مدیران رسانه ملی به تکاپو افتادند «هفت» را زنده کنند و به جدول پخش شبکه ۳ برسانند.

 

علاقه‌مندان به سینما می دانستند چالش فرسایشی انتخاب مجری همچنان ادامه دارد؛ گزینه های زیادی برای اجرای برنامه مطرح شدند اما سازمان صدا و سیما در اقدامی غافلگیرکننده، دوباره بهروز افخمی را به عنوان مجری «هفت» برگزید. عجیب آن که افخمی نپذیرفت در سری جدید حضور پیدا کند و ترجیح داد به شبکه کم‌بیننده تر ۵ برود: «واقعیت این است که از سوی تلویزیون به من اعلام شد حضور همزمان من در دو برنامه میسر نیست و به همین دلیل ترجیح دادم اجرای برنامه هفت را کنار بگذارم. علاقه خودم به برنامه شبکه پنج بیشتر است. این برنامه یک برنامه سینمایی با فضایی کاملاً متفاوت درخصوص سینمای بین‌الملل و هنر و فرهنگ است و به زودی وارد فاز تولید خواهد شد.»

 

از افخمی تا لطیفی

کناره گیری غیرمنتظره افخمی بار دیگر چرخه انتخاب مجری برای برنامه «هفت» را به حرکت انداخت، از چهره هایی مانند منصور ضابطیان، رضا رشیدپور، فرزاد حسنی، محمدرضا شهیدی فرد نام بردند و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت فریدون جیرانی مطرح شد ولی هیچ کدام از مرحله مذاکره فراتر نرفتند. شنیده هایی بود که قرار است باز هم یک کارگردان پشت میز «هفت» بنشیند و از کارگردانی مثل محمدحسین لطیفی هم اسم بردند ولی کمتر کسی فکرش را می کرد این ایده عملی شود اما شد. خودش هم واکنش نشان داد و البته از تغییر رویکرد گفت: «اگر بنابر مذاکراتی که تا کنون داشته‌ایم، قرار باشد من اجرای قطعی این برنامه را به عهده بگیرم قطعا رویکرد متفاوتی خواهم داشت. من جزو کسانی بودم که هیچ‌گاه رویکرد قبلی «هفت» را قبول نداشته‌ام و قطعا رویکرد من در چالش با مهمانان، شیوه متفاوتی خواهد داشت.»

 

چالش پدرانه

لطیفی صراحتا به شیوه اجرای بهروز افخمی انتقاد وارد کرد و ادامه داد: «اینکه مردم را به عیان به تماشای مشکلات سینما بنشانیم و مردم به ما بخندند، رویکرد درستی نیست. من رویکرد قبلی را هیچ وقت قبول نداشتم و شاید نیم ساعت از برنامه را می‌دیدم. من علاقه‌ای به تنش‌ها ندارم. رویکرد ما باید مهر و محبت و دوستی باشد. اساسا برنامه «هفت» چالشی است اما این چالش می‌تواند پدرانه باشد یا نوعی موضع‌گیری باشد، در نهایت من موضع‌گیری نمی‌کنم.»

 

یک کارگردان خوب، یک مجری خوب است؟

محمدحسین لطیفی که در مقام کارگردان، این روزها «شبی با عبدی» را روی آنتن شبکه نسیم دارد، پیش از این اجرای برنامه سینمایی «سینما-اکران» در شبکه پنج سیما را تجربه کرده بود اما مردم او را یک کارگردان می شناسند، نه یک مجری. او سریال های پرمخاطبی مانند «کت جادویی»، «همسایه ها»، «سفر سبز»، «وفا» و صاحبدلان را برای تلویزیون ساخته و در سینما هم با فیلم هایی مانند «خوابگاه دختران»، «روز سوم» و «توفیق اجباری»، تجربه های موفقی را پشت سر گذاشته است. باید منتظر ماند و دید محمدحسین لطیفی، با روحیه آرام و لطیفش می تواند «هفت» را به روزهای اوج برگرداند یا نه؟

 

مهدی فیضی‌صفت

 

hamdelidaily.ir
  • 18
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش