دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳
۱۵:۰۴ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۶۳۲۴
رادیو و تلویزیون

شایعه دستمزد ٥٠‌میلیونی گلزار و پرسش‌های بی‌پاسخ

شایعه دستمزد ٥٠‌میلیونی گلزار,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

صحبت‌های دیروز معاون سیما درباره موضوعی که ماه‌هاست درباره‌اش انواع و اقسام راست‌ودروغ و شایعات جورواجور در رسانه‌ها درج می‌شود، پرسش‌های فراوانی را می‌تواند موجب شود. پرسش‌هایی که پاسخ به آنها در رسیدن تلویزیون به اهدافش بی‌تردید نقش دارد...

 

مرتضی میرباقری با تکذیب تلویحی شایعات منتشرشده درباره دستمزد خارج از عرف محمدرضا گلزار در برنده باش؛ گفت:   «سلبریتی‌ها چارچوبی برای دستمزد دارند و این‌گونه نیست که پرداخت‌ها رها و بدون قاعده باشد. اگرچه این اسامی در دستمزد یکسان نیستند، اما آنها هم براساس ضوابط و چارچوب دستمزد می‌گیرند، حتی اسپانسر هم با هماهنگی ما و براساس ضوابط پول پرداخت می‌کند. این‌گونه نیست که رسانه ملی هر عددی را بتواند به‌عنوان دستمزد پرداخت کند. واقعیت این است که وضع مالی ما چندان مناسب نیست.»

 

ادعاهای معاون سیما در شرایطی مطرح می‌شود که در چند وقت اخیر شایعات فراوانی درباره دستمزدهای عجیب‌وغریب مجریانی چون محمدرضا گلزار، حمید گودرزی، رامبد جوان، مهران مدیری و باقی سلبریتی‌ها منتشر شده. شایعاتی که به‌عنوان مثال حکایت از دستمزد ماهانه نیم میلیاردی برای گلزار داشت. بامزه این‌که حتی درباره مسعود فراستی نیز چنین شایعاتی درج شده و برخی از رسانه‌ها از قول این منتقد سینمایی خبر از چک سفید امضای تلویزیون به مسعود فراستی داده‌اند.

 

در این بین کاری به این نداریم که ادعاهای مرتضی میرباقری درباره مجریان و ستارگان تا چه حد درست و تا چه حد مصلحتی است، موضوع این است که در روز و روزگاری که شکسته‌شدن انحصار رسانه‌ای موجب شده اغلب نهادها و سازمان‌ها شفافیت را به‌عنوان امری ناگزیر پذیرفته‌ و به آن گردن نهند، صداوسیما همچنان در برابر شفافیت مقاومت می‌‌کند و این تاسف‌بار است...

 

میرباقری می‌گوید که گلزار برای اجرای برنده باش ٥٠‌میلیون تومان نمی‌گیرد. اما نمی‌گوید که او چقدر می‌گیرد. همچنان ‌که دیگرانی چون عادل فردوسی‌پور، رامبد جوان، مهران مدیری و حتی مجریان گه‌گاهی چون پژمان بازغی، امیرحسین رستمی، کامران تفتی و نظایر اینها هم در سایه‌اند و کسی واقعا نمی‌داند از جیب ملت چقدر به جیب اینها می‌رود.

 

این در حالی‌ است که برخلاف دیگر کشورهای دنیا تلویزیون نه رسانه‌ای خصوصی که اتفاقا بودجه مصوب سالیانه دارد و به عبارت بهتر یک رسانه دولتی (به مفهوم کلی واژه) است، یعنی اگر قرار باشد در این مرزوبوم تنها یک سازمان به شفاف‌سازی گردن نهد، آن یک سازمان باید صداوسیما باشد که در ارتباط نزدیک و مستقیم با مردم نیز است...

 

 اما صداوسیمای ما این شفافیت را برنمی‌تابد، درحالی‌که این حق مردم است که بدانند:  

 

١- چرا نباید مردم به‌طور شفاف از بودجه و هزینه‌های برنامه‌ها و سریال‌ها مطلع باشند؟

 

٢- چگونه در رسانه‌های غربی که تازه از بودجه عمومی نیز ارتزاق نمی‌کنند، مخاطبان از ریز دستمزدها، هزینه‌ها و برنامه‌های آینده آن رسانه‌ها مطلع می‌شوند، اما این‌جا مواردی از این دست مهر فوق سری می‌خورد؟

 

٣- اگر میرباقری صرفا با توجیه محبوبیت گلزار و نقش مثبت او در جلب مخاطب پرداخت دستمزد خارج از عرف در مورد او را منطقی می‌داند، آیا نمی‌توان پرسید که چرا این منطق را درباره برنامه‌ها و مجریانی که آنها نیز این کارکرد را دارند، به کار نمی‌گیرد؟ مثلا چرا این حمایت از عادل فردوسی‌پور که او نیز مخاطب بی‌شمار دارد، دریغ می‌شود؟ یا حتی از برنامه هفت که پتانسیل جذب مخاطب را دارد، اما هرگونه حمایتی از این برنامه دریغ می‌شود...

 

٤- آیا برای معاون سیما پاسخ به پرسش‌هایی که درباره بلاتکلیف ماندن سریالی چون سرزمین کهن وجود دارد، مهمتر و عاجل‌تر از موضوعی چون دستمزد مجری‌گری محمدرضا گلزار نیست؟

 

٥- اگر جلب مخاطب از اولویت‌های سازمان است، آیا نباید به این پرسش پاسخ داد که چرا گران‌ترین و ویژه‌ترین سریال‌های صداوسیما باید به کارگردانی چون ورزی سپرده شود که نه کارهایش کیفیت درست دارند و نه پسند عامه را با خود دارند؟ درمورد سریال‌های مناسبتی و نوروزی هم این انحصار را به شکلی دیگر می‌بینیم...

از این پرسش‌ها فراوان است...

 

پولاد امین

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 16
  • 7
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش