دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۱:۲۲ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۳۰۷۲
رادیو و تلویزیون

«بالش‌ها» جای کلاه‌قرمزی آمده‌اند

مجموعه بالش ها,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

دیروز رسانه‌ها یک‌بار دیگر- مثل تمام دو سه‌سال اخیر- خبر از منتفی‌شدن تولید مجموعه کلاه‌قرمزی در تعطیلات نوروز دادند. اتفاقی که همه‌ساله چند هفته مانده به عید رسانه‌ای می‌شود و هواداران این کاراکتر دوست‌داشتنی را با کار انجام‌شده مواجه می‌کند. امسال اما رسانه‌ها کمی زودتر از همیشه این خبر را منتشر کردند و البته با این توضیح که بعد از خروج کلاه‌قرمزی از کنداکتور پخش عید تلویزیون، نام جانشین این کار هم مشخص شده. کاری از مجری نام‌آشنا، داریوش فرضیایی یا همان عموپورنگ خودمان- به ‌نام بالش‌ها که قرار است در روزهای عید در باکس ساعت ٨ تا ٩شب شبکه دو قرار بگیرد.

 

بالش‌ها سریالی ۱۵ قسمتی از تیم عموپورنگ، مسلم آقاجان‌زاده و احمد درویشعلی‌پور است که اول‌بار از شبکه نمایش خانگی عرضه شد. سریالی که در زمان انتشار با استقبال خوبی از سوی کودکان و خانواده‌ها مواجه شد؛ اما درحال حاضر اعلام خبر جایگزینی آن با کلاه‌قرمزی، بالش‌ها را در موقعیت دشواری‌ قرار می‌دهد.  اول این‌که اعلام خبر به این شکل که چون کلاه‌قرمزی به عید ۹۸ نمی‌رسد، بنابراین شبکه دو به جایش سریال بالش‌ها را خریده است؛ نوعی فضای منفی پیرامون بالش‌ها می‌دمد و به این دلیل که درگیری‌های همه‌ساله کلاه‌قرمزی با مدیران شبکه این برنامه را در جایگاه مظلوم نشانده، بنابراین جایگزینی بالش‌ها با این مظلوم در واقع آن را در موضع منفی قرار می‌دهد. فارغ از این مسائل اما این‌که سریالی کودکانه بتواند در روزهای نوروز آنتن را در اختیار خود گرفته و موفق شود، کار دشواری است. کاری که البته عوامل برنامه خودشان نیز از دشواری‌های آن آگاهی دارند.  مسلم آقاجان‌زاده که تهیه‌کننده بالش‌هاست، در گفت‌وگویی که با «شهروند» داشت، درباره بالش‌ها، جایگزینی آن با کلاه‌قرمزی، دشواری‌های پیش‌روی بالش‌ها و هر آن‌چه می‌خواهید از این سریال بدانید، حرف زده است.

 

ظاهرا قرار شده برنامه‌تان در کنداکتور تعطیلات نوروز تنها سریال کودکانه شبکه دو شود.

درست است؛ بالش‌ها را می‌گویید دیگر؟

 

بله. رسانه‌ها اعلام کردند که امسال هم سریال کلاه‌قرمزی منتفی شده و قرار شده که بالش‌ها روی آنتن برود.

البته داستان کمی با این روایت شما فرق دارد. ما جای کلاه‌قرمزی را در کنداکتور نوروز نگرفته‌ایم، بلکه جای خودمان را داریم.

 

ولی به ‌هرحال هرشبکه‌ای ظرفیت محدودی برای سریال‌های کودک دارد و وقتی قرار می‌شود در عید بالش‌ها پخش شود، به این معناست که دیگر قرار نیست که کلاه‌قرمزی روی آنتن برود دیگر...

شاید در این زمینه حق با شما باشد، اما این‌جور گفتن این مسأله چندان نمی‌تواند به نفع ما باشد. حقیقتش در این‌که کلاه‌قرمزی پخش شود یا نشود، ما تقصیری نداریم، نقشی هم نداریم. بگذریم از این‌که اصلا جنس مخاطبان ما کاملا با آن برنامه متفاوت است. بالش‌ها یک سریال کودکانه است، اما کلاه‌قرمزی را بیش از این‌که بشود یک سریال کودکانه نامید، کاری است که بر نوستالژی جمعی چند نسل بنا شده.

 

بالاخره قرار شده شما باکس ساعت ٨ تا ٩شب را داشته باشید دیگر. نه؟

درست است، ولی این‌گونه نبوده که بگویند ما شما را جای کلاه‌قرمزی می‌خواهیم.

 

پس ماجرا چیست؟

سریال ما، سریال موفقی بود و مدیران تلویزیون هم این را می‌دانند و از خود برنامه هم خوششان آمده. بنابراین قرار شده که یک‌ساعت پخش مناسب به ما اختصاص دهند و در باکس نوروز هم این ساعت جزو ساعت‌های خوب است. ما نمی‌خواستیم با پخش در ساعت سه یا چهار بعدازظهر به‌دست خودمان بخشی از تماشاگران بالقوه سریال را از دست بدهیم.

 

 جناب آقاجان‌زاده این همان سریالی نیست که چندماه پیش در شبکه نمایش خانگی عرضه شد؟

چرا.

 

این‌که برنامه‌ای، اول در شبکه نمایش خانگی منتشر شود و بعد تلویزیون بیاید آن را در بهترین زمان کنداکتورش پخش کند، به ‌نظرتان اتفاق نرمالی است؟

نمی‌خواهم به این پرسش شما پاسخی دهم که مثل حکم صادرکردن باشد. شاید یک ماجرا در ظاهر یک جلوه‌ای داشته باشد، اما در باطن قضیه حکایت کاملا متفاوت است. حقیقت این است که وقتی ما در شبکه خانگی پخش شدیم، با این‌که استقبال خوبی از کار شد، ولی به ‌هرحال نمی‌توان این را انکار کرد که شمار بینندگان یک کار در شبکه نمایش خانگی قابل مقایسه با تلویزیون نیست و مثلا همین بالش‌ها را شاید بیش از یک‌میلیون نفر ندیده باشند.

 

ولی آن موقع می‌گفتند که استقبال خوبی از بالش‌ها شده...

درست است، اما من منظورم ظرفیت‌های هر مدیوم بود، وگرنه از کار ما استقبال خوبی به ‌عمل آمد و حتی در بدترین هفته‌ها هم از رده دوم پرفروش‌ترین‌های شبکه خانگی پایین نیامدیم. جالب این‌که رسانه‌ها نیز از بالش‌ها استقبال خوبی کردند و حالا دلیل این شیطنت‌ها را در رسانه‌ای که اول‌بار این خبر را منتشر کرد، نمی‌فهمم.

 

 منظورتان کدام شیطنت‌هاست؟

این‌که آن رسانه محترم شیطنت کرده، گفته ما جای کلاه‌قرمزی می‌آییم، این‌که گفته از کار ما در شبکه نمایش خانگی استقبال خوبی نشد یا این‌که نوشته کار ما به‌ دلیل بدآموزی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

 

 ولی من خودم تمام قسمت‌های بالش‌ها را دیده‌ام و بدآموزی ندیده‌ام.

نه‌تنها شما بلکه هیچ‌کس دیگری متوجه بدآموزی در آن سریال نشده است. اصلا ادعای ما هیچ؛ شما بروید به پیج اینستاگرام ما، اگر فقط یک کامنت درباره بدآموزی در سریال بالش‌ها وجود داشته باشد، من حرفم را پس می‌گیرم. اصلا تلویزیون با قواعد سختگیرانه‌ای که در مسائل و موارد اخلاقی دارد، مگر می‌آید کاری را که بدآموزی دارد، خریداری کند؟

 

بگذریم؛ فکر می‌کنید بالش‌ها رضایت تماشاگران را جلب خواهد کرد؟

قطعا. ما در شبکه نمایش خانگی بازخوردهای خوبی گرفتیم و هر هفته پرفروش بودیم. در رسانه‌ها نیز از کارمان استقبال شده بود. گذشته از این، خودمان هم می‌دانیم که کارمان کیفیت بالایی دارد و در واقع اولین سریال کودک هستیم که کار را جدی گرفته و استانداردهای یک تولید خوب را رعایت کردیم. تازه؛ وقتی با آن نمایش محدود نمایش خانگی، وقتی با آن تماشاگران محدودتر در قیاس با تلویزیون، یک سریال به ‌جایی می‌رسد که حتی عروسک‌هایش نیز به بازار می‌آید و از آنها هم استقبال می‌شود، چه تعبیر دیگری جز موفقیت می‌توان از این اتفاق داشت؟

 

پولاد امین

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 16
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش