جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۲۰:۲۶ - ۰۵ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۰۵۱۴
رادیو و تلویزیون

مطالبات بی پاسخ/ چرا کردها به سریال «نون.خ» اعتراض می‌کنند؟

سریال نون.خ,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
در روزهای گذشته اعتراضات نسبت به سریال «نون.خ» شدت گرفته است. منتقدان معتقدند صداوسیما مسیری در پیش گرفته که بر اساس آن قصد دارد زبان کردی را از بین ببرد.

تازه‌ترین سریال سعید آقاخانی بنام «ن.خ» که در ایام نوروز از شبکه یک سیما پخش می‌شود مورد اعتراض برخی کردهای ایرانی قرار گرفته به طوری که برخی از کاربرانی که در آن نواحی زندگی می‌کنند به پخش این سریال اعتراض دارند و آن را تلاش سازمان صدا و سیما برای از بین بردن زبان کُردی توصیف کرده‌اند.

 

عمده مشکل معترضان با سریال به لهجه بازیگران آن برمی‌گردد. آنها اعتقاد دارند لهجه بسیاری از بازیگران سریال غلط و من‌درآوردی و مایه وهن زبان کُردی است. آن‌ها در نهایت اعتقاد دارند پخش چنین سریال‌هایی از سوی رسمی‌ترین دستگاه فرهنگی کشور به این خاطر است که زبان رسمی کُردی به تدریج به دست فراموشی سپرده شود و یک گویش غلط که آمیخته‌ای از کُردی و فارسی است، جای آن را بگیرد.

 

یکی از منتقدان این سریال در توئیتی طعنه‌آمیز نوشته بود «هدف سازندگان سریال حل کردن زبان کردی در فارسی و در نتیجه حذف زبان کردی بوده است.» دیگری نوشته بود: «هیچ کجای کردستان با چنین لهجه من درآوردی حرف نمی‌زنند. آنها خواسته سریالی سفارشی بسازند که بگویند به یاد کردستان نیز هستند.»

 

اعتراضات قومیتی به برنامه‌های صدا و سیما امری مسبوق به سابقه است. اعتراض مردم بختیاری به سرزمین کهن کمال تبریزی که برخی از دیالوگ‌های این سریال را توهین به خود قلمداد کردند، اعتراض به برنامه فیتیله که مجریان با لهجه ترکی شوخی تندی کرده بودند و آن عمل موجب اعتراضات گسترده‌ای میان ترک‌ها شده بود همچنین اعتراض محدود برخی از اهالی آذری زبان به قسمت‌های ابتدایی سریال پایتخت از جمله این اعتراضات قومیتی هستند.

 

جنس اعتراضات مردم کُردزبان اما با اعتراضات قبلی فرق می‌کند. آن‌ها روی مسئله هویتی و قومیتی دست گذاشته‌اند و از متن سریال توهینی استخراج نکرده‌اند. اگر اعتراضات قبلی به توهین آمیز بودن محتواها مربوط می‌شد اینجا مسئله معترضان متوجه مسائل کلان‌تری است که باید با دقت بیشتری موشکافی شود.

 

جنس اعتراضات نشان می‌دهد مردم کُرد زبان ایرانی از وضع موجود ناراضی هستند و تلاش می‌کنند اعتراضات خود را به اشکال مختلف نشان دهند. چرایی این اعتراضات را می‌توان از چند منظر بررسی کرد. نخستین دلیل مشکلات اقتصادی مناطق کُردنشین ایران است چراکه وضعیت اقتصادی مردم نواحی کُردنشین چندان مطلوب نیست و این استان‌ها از مناطق کمتر توسعه یافته کشور هستند.

 

بیکاری جوانان تحصیلکرده که آن‌ها را با وجود تحصیلات عالی مجبور به کولبری می‌کند، عدم توجه مسئولان کشوری به مشکلات مردم آن نواحی و نگاه اغلب بدبینانه به مظاهر فرهنگی و اجتماعی قوم کُرد باعث شکل گیری یک بدبینی عمومی در بین آن نواحی نسبت هرگونه سیاست‌گذاری مسئولان شده است.

 

مسئولان کشور در چهل سال گذشته کمتر کردها را در مناصب مهم سیاسی و اقتصادی به کار گرفته‌اند. از طرف دیگر مردم آن نواحی از مناطق مرکزی کشور که تجمع قدرت و ثروت در آن‌ها وجود دارد دور هستند و همین دوری از بافت قدرت در کنار مسائل معیشتی باعث شده آن‌ها روی فرهنگ بومی خودشان بسیار حساس باشند و آن را وجه تمایزی میان خود و نهایت فرهنگی رسمی قلمداد کنند. اعتراضات به سریال «نون.خ» نشان می‌دهد این حساسیت‌ها بسیار جدی است و جنس آن بسیار متفاوت از اعتراضاتی است که پیش از این به دیگر محصولات صدا و سیما می‌شد.

 

در این اعتراضات ما شاهد آن هستیم که به جای تاکید روی یک مورد خاص روی کلیت یک سریال تاکید شده و اعتراضات به سمت مسائلی رفته است که ریشه در مطالبات برآورده نشده قوم کُرد در این سال‌ها دارد. زبان یکی از مهم‌ترین وجوه متمایز کننده اقوام از یک دیگر است. در واقع زبان عاملی است هویت‌ساز که اقوام مختلف فرهنگ بومی‌شان را برمبنای آن می‌سازند. سال‌هاست که به این عامل هویت‌ساز بی‌توجهی شده و اجازه تدریس زبانی غیر از زبان فارسی به اقوام داده نمی‌شود.

 

تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه به قدری اندک بوده که باعث شده اقوام ایرانی بر روی این عنصر هویت‌ساز حساسیت ویژه‌ای پیدا کنند و این حساسیت باعث می‌شود آن‌ها روی کوچکترین مسئله و تفاوتی انگشت بگذارند و به آن اعتراض کنند.

 

شاید اگر سال‌ها با تمایزها و نیازهای قومیتی اقوام ایرانی برخورد نمی‌شد، امروز شاهد اتفاقاتی از قبیل اعتراضات مردم کُردزبان به یک سریال ساده تلویزیونی نبودیم.

 

مشکل دیگری که معترضان با سریال سعید آقاخانی دارند ندیدن واقعیت‌های مردم کُردنشین در سریال دارد. بسیاری از معترضان به سریال اعتقاد دارند «نون.خ» ربطی به واقعیت جاری در مناطق کُردنشین ایران ندارد. آن‌ها معتقدند تصویری که از قوم کُرد نشان داده می‌شود نه واقعیت مردم این نواحی، که تصویر مورد پسند حاکمیتی از کردهاست. ریشه چنین نگاه بدبینانه‌ای را نه در خود سریال؛ که در رفتار با مردم منطقه می‌توان جست‌وجو کرد. تفاوت مذهبی و عقیدتی مناطق کُرد نشین با مذهب رسمی کشور جنس مطالبات آن‌ها را متفاوت می‌کند و وقتی به مطالبات آن‌ها پاسخ داده نمی‌شود، این اقوام احساس می‌کنند شهروند درجه دو نظام هستند.

 

در چنین اعتراضاتی مسئله درستی یا غلطی احساس مردم نیست بلکه مسئله باوری است که میان مردم آن ناحیه از ایران شکل گرفته است. مردمی که احساس می‌کنند مطالبتشان بی پاسخ گذاشته شده و به آن‌ها توجهات لازم نشده به هر پدیده‌ای که از سوی حاکمیت (صداوسیما به مثابه صدای حاکمیت) درباره آن‌ها منتشر می‌شود واکنش منفی نشان می‌دهد.

 

اگر امروز شاهد هستیم که به سریال سعید آقاخانی اعتراض می‌شود این اعتراضات به خاطر انباشت مطالباتی است که معمولا جدی گرفته نشده و برخی از مردم کُرد زبان را به تصمیمات کلان بدبین کرده است. به بیان ساده‌تر اعتراض به سریال «نون.خ» محصول انباشت مطالبات، نادیده گرفته شدن از سوی دستگاه‌های مسئول و وضع بد معیشتی است که خودش را قالب‌های مختلف نشان می‌دهد و اعتراض به یک سریال یکی از قالب‌هایی است که توسط قومیت‌های مختلف استفاده می‌شود. جنس متفاوت اعتراض به سریال‌های قومیتی نشان می‌دهد حاکمیت باید در برخی سیاست‌های خود درباره اقوام بازنگری کند.

 

 

rouydad24.ir
  • 18
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش