جمعه ۰۹ آذر ۱۴۰۳
۲۳:۳۷ - ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۳۶۱۷
رادیو و تلویزیون

برنامه میثاقی با نود چه تفاوتی داشت؟ کم هیجان، بی‌چالش و پراسترس

عادل فردوسی پور و محمدحسین میثاقی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
برنامه جدید دوشنبه‌شب‌ها با دستمایه نود روی آنتن می‌رود و با وجود برخی خلاقیت‌ها اما برای رسیدن به آن سطح راه طولانی‌ای در پیش دارد.

اولین دوشنبه بعد از نوروز طی ٢دهه اخیر زمان استارت برنامه نود در ‌سال جدید بود، اما در ‌سال ٩٨ و دقیقا در همین زمان برنامه‌ای دیگر با مجری دیگری روی آنتن رفت تا همه به مقایسه این ٢ برنامه در روزهایی که تب حمایت از عادل فردوسی‌پور داغ شده، بپردازند. فوتبال برتر که در سال‌های اخیر صرفا به پخش مسابقات داخلی اختصاص داشته، با تعطیلی نود سیاست جدیدی را در پیش گرفته و یک روز در هفته به تحلیل بازی‌های لیگ برتر می‌پردازد؛ اتفاقی که شاید از چند‌سال قبل در برنامه شب‌های فوتبالی شبکه ورزش هم دیده می‌شود، اما میثاقی سعی کرده بود چند آیتم ویژه هم به برنامه خود اضافه کند.

 

بازگشت تحلیل فنی با حاج‌رضایی!

کسانی که مشتری پروپاقرص برنامه نود بودند، می‌دانند که چندسالی بود که عادل فردوسی‌پور دیگر از کارشناس فنی برای بررسی بازی‌های لیگ برتر استفاده نمی‌کرد و تنها کارشناسان داوری پای ثابت این برنامه بودند، اما برنامه فوتبال برتر که با اجرای میثاقی به بررسی بازی‌های لیگ مربوط می‌شود، بر مبنای حضور کارشناسان فنی روی آنتن می‌رود. بعد از دربی ٨٩ این اتفاق رخ داد و این هفته بار دیگر با حضور امیر حاج‌رضایی، فوتبال برتر به تحلیل فنی بازی‌های لیگ پرداخت؛ روشی که به اعتقاد برخی منسوخ شده است.

 

نوآوری در کارشناسی داوری

شاید تنها نوآوری برنامه فوتبال برتر استفاده از ٣ کارشناس داوری برای بررسی اشتباهات داوری بازی‌های لیگ برتر بود. دوشنبه‌شب درحالی‌ که رضا غیاثی در برنامه حاضر بود و روی صحنه‌های مشکوک نظر می‌داد، نظرات محسن ترکی و سعید مظفری‌زاده هم به صورت زیرنویس اعلام می‌شد تا حداقل جمع‌بندی روی تمامی صحنه‌ها با استفاده از ٣ کارشناس صورت بگیرد.

 

آرام، بدون جنجال و حاشیه!

شاید مهمترین تفاوتی که برنامه فوتبال برتر را با نود متمایز می‌کند، فضای آرام و بدون جنجالی است که در این برنامه حاکم شده و گویا جزو سیاست‌های مجری و تهیه‌کننده آن به شمار می‌رود. هرهفته وقتی علاقه‌مندان به فوتبال پای برنامه نود می‌نشستند، منتظر یک جنجال جدید و شفاف‌سازی درباره ابهام‌های فوتبال بودند. همین باعث می‌شد تا خیلی از مسئولان، مربیان و حتی بازیکنان روی خط بیایند و با یکدیگر مناظره کنند. این اتفاق که به یکی از جذابیت‌های ویژه نود تبدیل شده بود، در برنامه فوتبال برتر جایی ندارد. در این برنامه خبری از چالش نبود، اگرچه در یک مورد حاج‌رضایی از نحوه تقسیم تبلیغات محیطی سازمان لیگ به باشگاه‌ها انتقاد کرد و سعید فتاحی برای پاسخ‌دادن به این انتقاد روی خط آمد و توضیحاتی را ارایه داد.

 

گوشی‌بازی به سبک عادل

برنامه نود هر چقدر جلوتر می‌رفت، گوشی‌هایی که روی میز عادل فردوسی‌پور قرار می‌گرفت، تعدادش بیشتر می‌شد و این همیشه یکی از سوژه‌های مخاطبان این برنامه بود. این‌که در حین برنامه افرادی که اسمی از آنها برده یا نکته‌ای درباره تیمشان مطرح می‌شد، می‌توانستند از طریق پیامک حرف خود را به گوش عادل برسانند تا او نیز روی آنتن زنده این نکته را اعلام کند. محمدحسین میثاقی نیز به سبک عادل روی آنتن زنده بارها به گوشی خود خیره شد و مشخص بود که با افرادی همزمان با اجرای برنامه در ارتباط است و حتی پیام برخی از آنها را برای مخاطبان خواند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که میثاقی دوشنبه‌شب این هفته شادابی همیشگی را نداشت؛ اتفاقی که شاید حاصل  حرف و حدیث‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر بود.

 

کمبودهایی که به چشم می‌آید!

برنامه فوتبال برتر هنوز فاصله زیادی از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تا رسیدن به سطح نود دارد. مثلا در بخش کارشناسی داوری، فردوسی‌پور از یک ال‌سی‌دی افقی استفاده می‌کرد که توقف فیلم روی آن در اختیار خودش بود. نود از یک نمایشگر بزرگ روی دیوار استفاده می‌کرد که خیلی از آمارها و آنالیزهای خود را روی آن نمایش می‌داد. فوتبال برتر اما در همان استودیوی قبلی اجرا می‌شود و از این امکانات برخوردار نیست؛ ضمن این‌که میثاقی و عوامل این برنامه هنوز گزارشگر اختصاصی برای این برنامه درنظر نگرفتند. در واقع مصاحبه اختصاصی با دوربین برنامه فوتبال برتر برخلاف نود صورت نمی‌پذیرد و این برنامه صرفا به پخش خلاصه‌بازی‌ها و نشست خبری مربیان می‌پردازد.

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 19
  • 9
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش