جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۱:۱۴ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۷۰۱۶۰۶
رادیو و تلویزیون

سریالی که می‌خواست گاندو باشد

سریال ترور خاموش,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

حدود دو هفته‌ای می‌شود که از شبکه یک تلویزیون سریال جدیدی روی آنتن رفته است. سریالی به‌ نام ترور خاموش درباره تولید و قاچاق کلان مواد مخدر که خیلی‌ها آن را اثری دیگر در راستای رویکرد جدید سیما به موضوعات امنیتی می‌دانند؛ یعنی یک سریال پساگاندویی که امیدوار است بتواند مخاطبانی را که گاندو توانسته بود پای جعبه جادو بنشاند، حفظ کند و حتی افزایش هم دهد. اما آیا این اتفاق رخ داده؟ آیا بعد از دوازده- سیزده قسمت، ترور خاموش توانسته در برنامه‌ریزی تماشاگران تلویزیون موقعیتی تثبیت‌شده داشته باشد؟

درباره ترور خاموش

حالا که ترور خاموش روی آنتن است، اگر فکرش را بکنیم، می‌بینیم که حدود یکی دو سالی می‌شود که نام این سریال را به هر شکل در اخبار تولید تلویزیون شنیده‌ایم. این یعنی که ترور خاموش تولیدی طولانی داشته که برای سریالی که می‌خواهد حداقل در ساخت لحظات پرتحرک و اکشن استانداردهای بالایی داشته باشد، شرطی لازم است؛ به‌خصوص که تنها مرور یکی دو قسمت از سریال ترور خاموش هم نشان می‌دهد که این سریال به‌واسطه لوکیشن‌های پرتعداد و متفاوت داخلی و خارجی و نیز سکانس‌های اکشن نیازمند تولیدی باحوصله بوده است.

کارگردان ترور خاموش، احمد معظمی، پیش‌تر سریال «سارق روح» را برای شبکه پنج ساخته بود که علیرغم بهره‌بردن از فضایی اجتماعی-امنیتی نتوانست استقبال مخاطبان را به دست آورد. حالا این‌بار در «ترور خاموش» باز هم سراغ یک مجموعه با تم امنیتی رفته است. داستانی درباره کارتل‌های مواد مخدر و روابط درونی‌شان یا به‌ گفته ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده سریال «نگاهی واقعی و امیدوارکننده به موضوع مواد مخدر»؛ با طراحی و نظارت مرتضی اصفهانی.

از محاسن بزرگ ترور خاموش تیم بازیگری آن است، متشکل از سعید راد، ستاره اسکندری، پرویز فلاحی‌پور، پریوش نظریه، شایسته ایرانی، جلال فاطمی، نازنین فراهانی، سامیه لک، سپیده خداوردی و… که در قیاس با دیگر آثار امنیتی از طیف گسترده‌ای از بازیگران معتبر و محترم تلویزیون بهره می‌برد. موفقیتی که البته کارگردان سریال آن را عامدانه و در راستای علاقه‌اش به کلیشه‌شکنی می‌داند: «سعی کردم از تکرار دوری کنم. برای مثال سعید راد که او را در بیشتر وقت‌ها در نقش‌هایی پرجنب‌وجوش و اکشن و به قول معروف عصیانگر دیده‌ایم اما یک‌باره قالب را می‌شکنیم و یک نقش متفاوت به این شخصیت می‌دهیم». البته تهیه‌کننده سریال ماهیت ژانر امنیتی را دلیل چنین انتخاب‌هایی می‌داند: «این‌گونه سریال‌ها پر از شخصیت و اتفاق هستند و با فرمول عادی تلویزیون و استفاده از یک دو بازیگر سوپراستار نمی‌توان کار را پیش برد».

بازی‌های رسانه‌ای

ترور خاموش از همان ابتدا یعنی با پخش اولین قسمت با ایجاد فضای تبلیغاتی رسانه‌ای توی چشم‌ها بود؛ چه با انتشار شایعاتی که این سریال را گاندوی ۲ معرفی می‌کردند؛ چه با خبرسازی‌های مقطعی درباره پرداختن این سریال به کودک- همسری، فروش اعضای خانواده به ‌خاطر اعتیاد، موتورسواری زنان و… و البته چه با شایعاتی که حکایت از این دارند که ترور خاموش نیز مانند گاندو در ادامه راه به دولت خواهد پرداخت.

با این‌ حال کتمان نباید کرد که ترور خاموشی‌ها این بازی را خوب پیش برده‌اند و توانسته‌اند مخاطبانی جدید را برای کارشان جلب و جذب کنند. بگذریم از این‌که از نظر استانداردهای روایت تلویزیون ایران سریال درمجموع می‌تواند سریالی موفق لقب گیرد؛ سریالی که اگر چه تمام توقعات مخاطبی را که این روزها به‌واسطه تماشای انواع سریال‌ها و فیلم‌های روز سلیقه تربیت‌شده‌تری دارد، برآورده می‌سازد، اما چنان هم نیست که تماشاگر بعد از تماشای آن احساس غبن و فریب‌خوردن کند.

سفارشی؟

در مواجهه با سریال‌هایی از جنس ترور خاموش همواره اولین سوالی که برای مخاطب ایجاد می‌شود، سفارشی‌بودن کار است. اتهامی (یا ویژگی‌ای) که احمد معظمی، کارگردان ترور خاموش، ادعا می‌کند تنها دلیل ساخته‌شدن این سریال نبوده است: «قصه‌های معمایی و مخصوصا مواد مخدر برای من جذابیت دارد. همیشه دوست داشتم در حوزه مواد مخدر اثری در رزومه کاری‌ام داشته باشم».

حتی اگر ادعای کارگردان را مبنی بر علاقه همیشگی‌اش به تولید چنین اثری بپذیریم، باز هم نمی‌توان باور داشت که سریالی در این حد و اندازه سفارشی نبوده یا دست کارگردان در روایت داستان کاملا باز بوده باشد. معظمی اما می‌گوید که به ‌دلیل تلاش‌های تیم تحقیق سریال نهادهای تصمیم‌گیر چندان دخالتی در روایت داستان سریال نکرده‌اند: «هیچ محدودیتی برای ما وجود نداشت چون همه مسائل تحقیق‌شده پیش رفت و دوستانی که در تلویزیون بودند، این سکانس‌ها را به‌ طور کامل خواندند و در جریان همه این موارد بودند و چیزی به‌عنوان ممیزی به ما ندادند». معظمی البته کتمان نمی‌کند که «برای ساخت سریال‌هایی از این جنس به‌ هر حال معذوریت‌هایی وجود دارد و مثلا نمی‌توان پلیس فاسدی را نشان داد».

حسین تراب‌نژاد، نویسنده ترور خاموش، اما در گفت‌وگو با صبا پاسخی می‌دهد که انگار با دست کاملا باز داستان را نوشته و تنها در حد یک ایده کلی مجبور به رعایت سفارش بوده‌اند: «من حتی نمی‌توانم بگویم دقیقا چه بخشی از قصه واقعیت است. ولی کلیت ماجرا واقعی است؛ یعنی تئوری سریال «خاورمیانه آلوده و اروپای پاک» از پرونده‌های واقعی برآمده است که در وزارت اطلاعات به سرانجام رسیده است».

مسائل اجتماعی

کارگردان ترور خاموش پرداخت به مسائل اجتماعی چون اعتیاد یا کودک- همسری را به‌دلیل رویکرد جدید تلویزیون عنوان می‌کند: «یک برنامه مهندسی‌شده‌ای در دستور کار تلویزیون است که بر اساس آن در حال پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و موضوعاتی همچون مواد مخدر است. این موضوع برای تماشاگر جذاب است». با این ‌حال کارگردان سریال همزمانی پخش قسمت‌های مربوط به کودک- همسری با بحث‌های پردامنه اجتماعی را در این مورد تصادفی می‌داند: «ترور خاموش یک‌ سال پیش فیلمبرداری شده، اما در زمان پخش با اتفاق مستندی که در فضای مجازی بولد شد، همزمان شد. البته بخشی از فراگیری این موضوع نیز به تحقیق و پژوهش کامل گروه سازنده مربوط می‌شود».

ترور خاموش به‌رغم وجود رقیبی چون ستایش ۳ سریال پربیننده‌ای شده است. اما آیا سازندگان ترور خاموش توقع چنین استقبالی را از مردم داشتند؟ احمد معظمی می‌گوید: «می‌دانستیم تماشاگران به کارهای معمایی که به آسیب‌های اجتماعی شامل طلاق و حاشیه‌نشینی و مواد مخدر می‌پردازد، علاقه‎مند هستند. تنها باید تلاش می‌کردیم سریال‌ باکیفیتی ارایه دهیم».

shahrvand-newspaper.ir
  • 14
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش