ایسنا، مطهری در ابتدای سخنان خود در مورد وجود احزاب اظهار کرد: احزاب هم مزایا و هم معایبی دارد و البته مزایای آنها به معایب میچربد و بستگی به این دارد که ما با معایب حزب مبارزه کرده و آنها را رفع کنیم.
وی افزود: هر حزبی یک اتاق فکر برای کشور است. حزب میتواند کادر مورد نیاز حکومت را ایجاد کند و از ورود افراد فرصت طلب به صحنه قدرت جلوگیری کند و نقش آگاهی بخشی به مردم و تسهیل کار مردم در زمان انتخابات را داشته باشد.
نایب رئیس مجلس اظهار کرد: اما یکی از معایب حزب آفت حزب پرستی و از بین رفتن استقلال فکر اعضای حزب است. گاهی حزب به صورت معبود در می آید و روح حقیقت جویی و علمی در انسان را از بین می برد همچنین پیدا شدن تعصب حزبی یکی از موانعی است که در راه استقلال فکر انسان وجود دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: محدود شدن به بخشی از جامعه و فراگیر نبودن از دیگر معایب حزب است که شاید به همین جهت بود که امام (ره) و شهید مطهری مخالف تشکیل حزبی بودند که صرفا موسسان آن روحانیان باشند. معتقد بودند حزب بخشی از جامعه را در بر میگیرد و بخشی را نه و بهتر است روحانیون حزب تشکیل ندهند و از ابتدا با تشکیل حزب جمهوری اسلامی ایران مخالف بودند اما با اصرار شهید بهشتی و مرحوم هاشمی تشکیل شد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: عنوانی که میتوان برای ایشان به کار برد مصلح اجتماعی است. شهید مطهری میگفتند مصلح واقعی کسی است که با نقاط ضعف جامعه مبارزه میکند اگرچه از محبوبیت او کاسته میشود ما این حالت را در مرحوم هاشمی رفسنجانی می دیدیم. مخصوصا در این سالهای اخیر که ایشان رسالت خود را به خوبی انجام داد.
وی یادآور شد: مرحوم هاشمی جایی که احساس میکرد جامعه راه انحرافی را میرود ایستاد و آگاهی بخشی کرد و اجازه نداد این اتفاق بیفتد و در نهایت پیروز شد. بالاخره صحنه جامعه را برگرداند و عوض کرد و کاری کرد که جریان حاکم در سال ۹۲ کنار رفت.
این عضو هیئت رییسه مجلس در ادامه بیان کرد: باید برداشت درست از اصل ولایت فقیه داشته باشیم. ولایت فقیه تعطیلی عقل نیست که یک نفر فکر می کند و بقیه عمل می کنند بلکه همه باید فکر کنند و همه عمل کنند و در نهایت حکم ولایت فقیه ملاک باشد؛ لذا جایی که خطایی رخ می دهد باید حرفمان را بزنیم. این نیست که صرفا ساکت باشیم و تملق و چاپلوسی کنیم.
وی افزود: هاشمی جایی که می دید خطایی رخ میدهد حرف میزد. نمونه آن را در رفتار شهید مطهری با امام (ره) شاهد هستیم که علیرغم اینکه شهید مطهری در فاصله کوتاهی از پیروزی انقلاب به شهادت رسید اما گاهی نظر امام (ره) را تغییر داد لذا باید در جایی که لازم است صحبت کرده و نظراتمان را بیان کنیم.
مطهری یادآور شد، در روز ورود امام (ره) به ایران اعلام شده بود که قرار است مادر رضاییها از کشته شدگان گروهک تروریستی منافقین به عنوان نمایندههای شهدای ایران پیامی را قرائت کند. این خبر به گوش شهید مطهری رسید و ایشان گفت صلاح نیست این اتفاق بیفتد. منافقین در اینجا میخواهند از نام امام (ره) استفاده کنند.
مطهری افزود: بنابراین در کمیته استقبال از امام (ره) هم آقایان عسگر اولادی، ناطق نوری و کروبی هر سه نفر این را تعریف کردند که ما با پاریس تماس گرفتیم با مرحوم حاج احمدآقا و گفتیم که به صلاح نیست و نباید انجام شود قبول نمیکرد تا اینکه خود شهید مطهری تماس گرفت و با عتاب به مرحوم حاج احمد آقا گفت احمد مراقب باش بیت امام مثل بیت آیتالله بروجردی نشود. اگر این کار را کردید من با شما کاری ندارم. بعد از ۱۰، ۱۵ دقیقه تماس گرفتند و اعلام کردند که امام (ره) گفتهاند هرچه مطهری میگوید عمل کنید. البته معلوم نیست که خود امام (ره) قبول کردند یا نظرات اطرافیان ایشان هم در آنجا موثر بوده است. در نهایت تهدیدی که شهید مطهری کرد باعث شد تا برنامه تغییر کند و بر همین اساس است که میگویم باید نگاهمان را به اصل ولایت فقیه اصلاح کنیم.
نایب رئیس مجلس در ادامه اظهار کرد: زمانی هم که امام (ره) حکم لاهوتی را نوشته بودند شهید مطهری با ایشان صحبت میکند و می گوید آقای لاهوتی انقلابی است اما در دو سالی که در زندان بوده گرایش به مجاهدین پیدا کرده است. بنابراین حکم را پس گرفته و گفتند چه کسی مناسب است و ایشان مهدوی کنی را انتخاب میکند و حتی خود آقای مهدوی کنی می گوید که بنده نامه خودم را با دست خط شهید مطهری و امضای امام دارم.
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی به نظرم نگاه درستی داشت؛ جایی که احساس میکنیم خطایی رخ می دهد باید وارد شویم. نامهای که هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ به رهبری نوشتند به نظرم سند افتخاری است که ایشان تاکید کردند اگر از اینجا جلویش را نگیریم نمیتوانیم کاری کنیم.
این عضو هیئت رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در شرایط امروز و بعد از حوادث اخیر مجلس و دولت نباید حالت انفعال پیدا کنند؛ اگر لازم است فعلا قیمت بنزین افزایش یابد و از این منبع اصلاحات اقتصادی انجام شود. این طور نباشد که بعد از چند تا شلوغی همه بگویند بنزین افزایش پیدا نمیکند و یارانه کسی قطع نمیشود.
وی یادآور شد: همین عربستان چند روز پیش قیمت بنزین را دو برابر کرد. البته تسهیلاتی را هم ایجاد کرد و برخی از اقشار معاف شدند لذا اگر مصلحت جامعه اقتضا می کند که قیمت بنزین بالا برود و یا یارانه اکثریت قطع شود، باید این کار صورت گیرد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در مجلس و دولت فضای خوبی حاکم نیست. انفعالی عمل میکنند در مجلس هم گفتم یکی از آفتهای این مسئله این است که ممکن است عدهای تصور کنند با دو تظاهرات میتوانند تصمیمات را تغییر دهند.
مطهری همچنین با اشاره به ریشه اینگونه اتفاقات اظهار کرد: ریشه این حوادث بیشتر جنگ قدرتی است که بین مسئولان کشور وجود دارد؛ اگر به تبلیغات زمان انتخابات برگردیم متوجه میشویم در آن زمان هم رفتاری که آقای قالیباف با آقای روحانی داشت و کمتر از آن رفتاری که آقای رئیسی داشت در روح و روان مردم تاثیر خود را برجای گذاشته است؛ اینکه بگوییم این ۳۰۰۰ میلیارد یا ۸۰۰۰ میلیارد را چه کسی برد یا چه کسی خورد شاید درست نباشد و ممکن است خیلی از این موارد و اختلاسهایی که نام برده میشود، معوقات بانکی باشد؛ در واقع دزدی نشده اختلاسی نشده باید بروند پول را برگردانند.
این نماینده مجلس همچنین به ضرورت به رسمیت شناختن حق اعتراض در کشور اشاره کرد و گفت: امروز یک گام پا را فراتر گذاشتهایم. سال ۸۸ کسی جرات نمیکرد، اما امروز می بینیم هم اصولگریان و اهم اصلاحطلبان حق اعتراض را قبول دارند اما اصلاحطلبان همان موقع هم میگفتند.
وی خاطر نشان کرد: باید اعتراض را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسیم و این به معنی براندازی و مخالفت با ولایت فقیه نیست. ما هم مانند بقیه کشورها باید اجازه دهیم مردم در یک فضا و مکان مناسب کار خود را انجام دهند. نباید از شعار دادن مردم و توهین مردم به مقامات بترسیم.
وی در ادامه اظهار کرد: صحبت کردن با جوانان و دانشجویان تاثیرگذار است که متاسفانه مسئولین چنین ارتباطی را ندارند. بنده از کسانی هستم که بیشترین حضور را در دانشگاهها دارم و می بینم که چقدر این تعامل تاثیرگذار است، اما متاسفانه این ارتباطات خیلی کم است و اگر هم وجود دارد به صورت کلاسیک و رسمی بوده و هدفی برآورده نمی شود
مطهری ادامه داد: نباید جوانان و دانشجویان را به انقلابی و غیرانقلابی و ارزشی و ضد ارزشی تعبیر کنیم. باید بگوییم همه انقلابی هستند. امام جوانان مشروب خور را به تظاهرات شاه کشاند و کم کم اینها متحول شدند؛ تحولات روحی پیدا کردند و حتی به جبههها رفتند. آن قدر مردم را دسته بندی و خط کشی نکنیم.
مطهری با بیان اینکه در این اعتراضات شاهد عدم حضور معترضان ۸۸ بودیم، گفت: شعارهایی از صنف شعار ۸۸ نداشتیم و به این دلیل است که اتهاماتی که می زنند که برانداز و غیرانقلاب هستند غلط است. باید نگاهشان را به معرتضان ۸۸ تغییر دهند.
این عضو هیئت رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهید مطهری یک اصل کلی را مطرح کردهاند که روحانیون نباید پست اجرایی دولتی بگیرند مگر در شرایط اضطرار. اینکه روحانیت را مسئول توزیع مرغ و تخم مرغ و گوشت کنیم کار درستی نیست روحانیت باید به کار خودش بپردازد.
وی یادآور شد: یادم است که مرحوم هاشمی رفسنجانی مخالفت می کرد که اگر ما نپذیریم به جای ما داریوش فروهر برود؟ البته مرحوم هاشمی فرد استثنایی بود که مغز اقتصادی و قدرت مدیریت اقتصادی داشت اما به طور کلی نظر شهید مطهری بر این بود که روحانیت شیعه نباید دولتی شود آنها باید در کنار مردم باشند.
این نماینده مجلس همچنین با تاکید بر فارغ شدن نظامیان از سیاست و اقتصاد گفت: امام به شدت هشدار می داد که نظامیان باید از سیاست خارج شوند. یکبار یکی از فرماندهان سپاه درباره اتفاقی در مجلس اظهار نظر کرده بود. امام با تندی گفت به سپاه به چه مربوط که در مجلس چه میگذرد؟ لذا مصلحت کشور، سپاه و سایر نظامیان اقتضا می کند که وارد سیاست نشوند. معنی ندارد که سپاه در مورد انتخابات، سیاست خارجی، برجام یا اینکه مذاکره کنیم یا نه وارد شود. مصلحت نظامیها چنین اقتضایی را ندارد. اما متاسفانه امروز نظامیها وارد سیاست شده و عملکرد حزبی دارند.
مطهری در ادامه اظهار کرد: مسئله دیگر تعیین تکلیف نهادهای زیر مجموعه رهبری از قبیل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان است که اینها بعد از سرنگونی حکومت شاه و تعیین تکلیف اموال به طور موقت ایجاد شدند، اما امروز به شکل کارتل و تراستهای اقتصادی در آمدند و بخشی از اقتصاد کشورند و باید اصلاح شوند؛ جز این راه، راه دیگری نداریم، هر کسی یا هر نهادی که درآمدی دارد باید مالیات بدهد معنی ندارد که بگوییم آستان قدس معاف از مالیات است.
مطهری در پایان با تاکید بر وحدت اظهار کرد: یکی از عوامل انقراض امتها و اجتماعات در قرآن تفرقه و تشتط شمرده شده است. نمونه آن ر ا در زمان جنگ عثمانی ها هم داریم که خاورمیانه را به اردن، سوریه، لبنان و ... تقسیم کردند. همه را به جان هم انداختند. اسرائیل را به راه انداختند و ۷۰ سال است که گیر داستان اسرائیل هستیم و همه اینها به خاطر تفرقهای بود که بین مسلمانان ایجاد شد. لذا امروز باید بیش از پیش به وحدت فکر کنیم.
- 19
- 6