سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۶:۲۸ - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۲۲۶۶۴

ماجرای' ورودی بیگانگان' در مریخ چه بود؟

مریخ,ورود بیگانگان به مریخ
چند روز قبل عکسی توسط مریخ نورد" کنجکاوی" ناسا منتشر شد که در آن یک ساختار شبیه به یک" درب ورودی" قابل مشاهده بود و بسیاری آنرا " محل ورود بیگانگان یا مریخی ها" نامیدند در حالیکه کارشناسان کاملاً مطمئن هستند که این فقط یک ساختار طبیعی در مریخ است. ولی واقعیت ماجرا چه بود؟

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس،" نیل هاجسون"( Neil Hodgson)، زمین شناس بریتانیایی که ساختارهای زمین شناسی مریخ را مطالعه نموده است ، به" لایو ساینس" خاطرنشان کرد:این یک تصویر بسیار غیرمعمول است. ولی به صورت خلاصه از نظر من مانند یک فرسایش طبیعی به نظر می رسد.

مریخ نورد" کنجکاوی" این عکس را با دوربین" مست کم" خود در روز هفتم مه ثبت کرد و اواخر هفته توسط ناسا منتشر شد. چندین تصویر رنگی و یک تصویر پانوراما از تصویر سیاه و سفید اصلی ایجاد شده است.

" نیکلاس منگولد"( Nicholas Mangold) زمین شناس سیاره ای از دانشگاه" نانت"( Nantes) فرانسه در ایمیلی به" لایوساینس" خاطرنشان کرد که چندین سرنخ نشان می دهد که این تصویر یک ورودی واقعی نیست. برای شروع باید بیان کرد که ارتفاع آن کمتر از ۳ فوت( ۱ متر) است. او به شوخی گفت یا شاید نشان دهده آن باشد که مریخی ها کوچک بوده اند.

دیگر نظرات طنز آمیز در فضایی مجازی شامل مواردی چون مقبره فضایی عیسی مسیح بوده است.

ولی حقیقت آن است که این ساختار هیچ ارتباطی با موارد ذکر شده، ندارد. به گفته کارشناسان، آنچه شبیه به یک" ورودی" به نظر میرسد ، فی الواقع یک شکاف کم عمق در سنگ هاست که تقریباً به صورت قطع میتوان گفت توسط نیروهای طبیعی ایجاد شده است.

مریخ,ورود بیگانگان به مریخ

در صورتیکه این ساختار یک درب ورودی نیست، پس چیست؟

" هاجسون" که معاون شرکت بریتانیایی زمین شناسی" سرچر"( Searcher) است، باور دارد که این" ورودی" در اثر فرسایش مریخ به وجود آمده است.

لایه های صخره ای موسوم به" چینه"( strata) روی این سنگ دیده می شود که در سمت چپ فرو رفته و در سمت راست بالا می رود. او در ایمیلی به" لایوساینس" خاطرنشان کرد:این ها بسترهای ساخته شده از سیلت( silt bed) هستند و بسترهای شنی سخت تر در کنار آنها خودنمایی می کنند. آنها احتمالاً چهار میلیارد سال پیش در شرایط رسوبی، در یک رودخانه یا یک تپه شنی بادی ته نشین شده اند.

به گفته ی او، بادهای مریخی" چینه" ها را از هنگامی که به سطح آمده اند مورد فرسایش قرار داده اند و تصاویر ثبت شده آثاری از فرسایش را در داخل" ورودی" نشان می دهد.

وی افزود:چندین شکستگی عمودی طبیعی نیز در تصویر دیده می شود، از جمله شکستگی های ناشی از برخورد بادهای مریخ به سنگ ها و به نظر میرسد این غار کوچک یا" ورودی" در جایی که شکستگی های عمودی با چینه ها تلاقی می کنند، شکل گرفته است.

وی گفت که به نظر میرسد سنگ بزرگی نیز از بالا به پائین افتاده تا این غار" ورودی" شکل را ایجاد کند. گرانش در مریخ زیاد قوی نیست، اما برای انجام این کار به اندازه کافی قوی است.

آنچه این ساختار را ایجاد کرده صخره ای است که روی سطح مریخ درست در سمت راست" ورودی" قرار گرفته و به نظر میرسد لبه عمودی صافی دارد. صاف بودن آن احتمالاً به این علت است که به تازگی سقوط کرده و مدت زیادی در معرض بادهای مریخی قرار نگرفته است. همه ی این موضوعات طبیعی هستند و به رُخنمون ها شباهت دارند که میتوانید آنها را در بسیاری از مکان های خشک زمین ببینید. رُخنمون ها بخشی از سنگ بستر هستند که بر سطح زمین آشکار می شوند.

مریخ,ورود بیگانگان به مریخ

" منگولد" که داده های زمین شناسی مریخ نوردهای" کنجکاوی" و" استقامت" را مطالعه می کند، نیز باور دارد که" ورودی" مریخ به طور طبیعی توسط ساختارهای سنگی ایجاد شده است.

او می گوید:این ها شکستگی هایی در دو جهت هستند که یک" دهانه باز" با ظاهر" ورودی مانند" ایجاد کرده اند و هیچ چیز مصنوعی در آن وجود ندارد.

حدس و گمان ها در فضای مجازی این احتمال را مطرح می کنند که این غار کوچک ممکن است ناشی از یک مریخ لرزه باشد. برای مثال ، دو مورد از بزرگترین مریخ لرزه هایی که تاکنون ثبت شده اند، اواخر سال ۲۰۲۱ رخ داده اند.

اما" منگولد" با این ایده موافق نیست. وی می گوید:کل کوه به طور جدی شکسته شده است، و نیازی به مریخ لرزه های بزرگ نیست. در عوض ، ممکن است شکستگی ها قبل از نمایان شدن سنگ، توسط فشار هیدرولیکی آب در شکاف های آن ها ایجاد شده باشند. یا ممکن است در نتیجه تنش حرارتی ناشی از تغییرات فصلی این سیاره شکل گرفته باشد.

" آنجلو پیو رُسی"( Angelo Pio Rossi) زمین شناس دانشگاه" جاکوبز" در برمن آلمان می گوید:در واقع این یک رُخنمون شکسته ی بسیار زیبا است." رُسی" از عکس های متوالی مریخ نورد کنجکاوی، تصویر پانورامایی از رُخنمون ایجاد کرده است و فکر می کند که این ساختار غار مانند از شکستگی های قابل مشاهده در سنگ ایجاد شده است.

او گفت که بخشی از کارش یافتن ساختارهایی مشابه آنچه در مریخ دیده می شود، روی زمین است و ساختارهای مشابه متعددی در سیاره خودمان وجود دارد و مریخ لرزه ها احتمالاً ارتباط چندانی با آن نداشته است." رُسی" در ایمیلی به" لایو ساینس" نوشت:هر بلوکی که توسط شکستگی جدا شده باشد، در نهایت ممکن است به پایین سقوط کند، حتی اگر شیب آن ملایم باشد. وی افزود:شکستگی ها مستقیماً توسط مریخ لرزه ها ایجاد نمی شوند، بلکه صرفاً با تغییر شکل سنگ در طول زمان ایجاد می شوند.

" هاجسون" با اشاره به اینکه این تصویر نشان دهنده مفید بودن تصاویر ثبت شده توسط مریخ نوردها است گفت:این تصویر واقعاً خوب است و نشان می دهد که ما با تصاویری که از کنجکاوی و استقامت به دست می آوریم می توانیم بررسی های زمین شناسی خوبی انجام دهیم.