یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۱:۵۳ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۰۷۰۰۹۲۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

شبنم مقدمی:

زاپاس، شیرین ترین فیلمم است

وقتی نام شبنم مقدمی‌برای دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل فیلم «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی‌در سی و دومین جشنواره فیلم فجر خوانده شد، همه نگاه‌ها به او جلب شد.مقدمی‌بازیگری را با صحنه تئاتر شروع کرد و معتقد است که ادامه این مسیر برای او با تئاتر در کنار سینما و تلویزیون همراه خواهد بود.

زندگی آنلاین -  وقتی نام شبنم مقدمی‌برای دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل فیلم «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی‌در سی و دومین جشنواره فیلم فجر خوانده شد، همه نگاه‌ها به او جلب شد. بازیگری که تا پیش از این فیلم، سال‌ها در عرصه بازیگری به ایفای نقش پرداخته بود و حالا با گرفتن سیمرغ نامش برسر زبان‌ها افتاد.

 

مقدمی‌بازیگری را با صحنه تئاتر شروع کرد و معتقد است که ادامه این مسیر برای او با تئاتر در کنار سینما و تلویزیون همراه خواهد بود. او اگرچه در مجموعه‌های تلویزیونی و نقش‌های متفاوت سینما بازیگری را تجربه می‌کند اما در طول گفت و گو نمی‌خواهد این موضوع را فراموش کند که خاک صحنه خورده و از تئاتر بازیگری را آموخته است.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,شبنم مقدمی

 

این بازیگر موفق سینما سال گذشته با سه فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. فیلم‌هایی که در هر کدام گریم و نقشی متفاوت را ایفا کرده بود. بازی تحسین برانگیز او در فیلم "ابد و یک روز" به کارگردانی سعید روستایی باعث شد تا سیمرغ بلورین نقش مکمل زن را به دست آورد.

 

مقدمی ‌این روزها مشغول بازی در فیلم «آبا جان» به کارگردانی ‌هاتف علیمردانی است. که در کنار بازیگران مطرح سینما به ایفای نقش می‌پردازد. با او درباره سینما، تئاتر و تلویزیون به صحبت نشسته‌ایم. پیش از این او معتقد است که دستمزد تلاشش را طی این سال‌ها گرفته است.

 

خانم مقدمی ‌شنیده‌ایم که به تازگی در فیلم «آباجان» به ایفای نقش پرداخته‌اید. 

بله من این روزها مشغول بازی در فیلم «آبا جان» به کارگردانی ‌هاتف علیمردانی در زنجان هستم.  انتخاب بازیگران و فیلمنامه، در واقع همه چیز خوب است . کارگردان هم با ساخت فیلم «کوچه بی نام» ثابت کرد که سینمای قصه گو را خوب می‌شناسند.

 

به‌امید اینکه حاصل کار هم، اثری باشد که همانند فیلم‌های قبلی این کارگردان مورد توجه قرار بگیرد و من هم دوست‌اش داشته باشم.

 

آیا بازی شما در این فیلم شبیه کاراکترهای قبلی‌تان است؟ 

اتفاقا نقش من دراین فیلم شبیه هیچ کدام از کارهای قبلی ام نیست.

 

اصولا تلاش می‌کنم تا نقش‌هایی را انتخاب کنم که شبیه کارهای قبلی ام نباشد. درباره نقشم دراین فیلم سعی می‌کنم صحبتی نکنم، چون ممکن است بخشی از داستان بازگو شود.

 

بیشتر از هر موضوعی به نظر می‌رسید شما بازیگر سینما باشید تا تئاتر. چه طور حرفه بازیگری را با صحنه تئاتر آغاز کردید؟ 

همیشه خودم را بازیگر تئاتر می‌دانم. چرا که بازیگری را از تئاتر و در تئاتر آموختم. اگر چیزی هم برای ارائه در وادی تصویر وجود داشته باشد تجربیاتی است که ازتئاتر می‌آورم.

  

بازیگری که در صحنه درخشان است چرا نباید در سینما و تلویزیون هم به او پیشنهادهای درخشان شود؟ 

شاید در بیشتر مواقع بازیگران این امکان را داشته باشند که از طریق ارتباطات مثلا پدر، مادر و یا همسر در این عرصه جایگاهی داشته باشند. اما من جز بازیگرانی هستم که از همان ابتدا مستقل و بدون کمک هیچ شخص نزدیک و دوری وارد سینما شدم.

 

بعضی از بازیگران ورودشان در عرصه بازیگری به سختی است اما به آنچه حق واقعی‌شان است، قطعا خواهند رسید. من هم حالم خوب است و فکر می‌کنم تا حدودی حق تلاشم را در عرصه بازیگری گرفته‌ام و آن را ادامه می‌دهم.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,شبنم مقدمی

 

بارها شاهد بوده‌ایم که در نقش‌های کوتاه بازی کرده‌اید. یا گریم‌های سختی روی صورت شما انجام شده در حالی که نقش کوتاه بوده است. در این باره صحبتی می‌کنید؟ 

بله. اگر نقش خاصی باشد که بتوانم آن را اجرا کنم و با بازی ام تاثیر گذار باشم و یک چیزی به تجربه بازیگری و دانشم اضافه کند، حتما آن نقش را می‌پذیرم و برایم مهم نیست که نقش چند سکانس کوتاه باشد.

 

به خاطر دارم که در سریال سقوط یک فرشته به کارگردانی بهرام بهرامیان، از من خواسته شد تا پرتز دندان داشته باشم که اصلا دهانم بسته نمی‌شد و دندان‌هایم بیرون بود، چرا که کارگردان معتقد بود که چهره من یک معصومیتی دارد، که یک شخصیت منفی از آن در نمی‌آمد. کارگردان می‌دانست که چهره من خیلی ساده و معصوم است. با این شیوه قرار بود تا ظاهر من منفی شود و بعد با ایفای نقش از من بخواهد که درون خاکستری ام را نمایان کنم.

 

همه دوستانم من را نقد کردند که کار تو اشتباه بوده، چون این یک سریال مناسبتی است و زیاد اهمیتی ندارد. اما واقعا برایم مهم بود تا با این نقش به آنچه کارگردان و خودم می‌خواستم، در واقع برسم. اتفاق خوبی هم برای آن نقش افتاد. منکر این موضوع هم نیستم که زیبایی برای هر بازیگری اهمیت دارد اما من حاضر نیستم این را بگویم که چون در فلان نقش زشت می‌شوم، پس آن را بازی نمی‌کنم.

 

نقش شما در فیلم‌های سال گذشته تاثیر گذار بود. از فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی تا فیلم‌های «زاپاس» و «نفس». چه طور همزمان سه فیلم را می‌توانید با سه گریم و نقش متفاوت بازی کنید؟ 

به هرحال ممکن است شرایطی پیش بیاید که در طول یک سال سه نقش متفاوت را ایفا کنم. البته آنقدر فیلمنامه «ابد و یک روز» را دوست داشتم که نتوانستم نه بگویم. فیلم «نفس» هم که یک گویش، گریم و تجربه تازه در عرصه بازیگری‌ام بود.از آن نقش‌هایی که کوتاه‌اما تاثیرگذار بود. وقتی فیلمنامه «زاپاس» را خواندم حس کردم مردم هم این فیلم را دوست خواهند داشت. این شد که در این سه فیلم بازی کردم که خوشبختانه نتیجه آن هم برایم مثبت بود.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,شبنم مقدمی

 

امسال فیلمسازان جوان در جشنواره فیلم فجر باز هم درخشیدند. شما به عنوان یک بازیگر چطور به این دسته از فیلمسازان اعتماد می‌کنید و در فیلم اولی‌ها به ایفای نقش می‌پردازید؟ 

وقتی با یک فیلمنامه درست و استانداردهای مهم فیلمنامه نویسی طرف هستید، ناخوادآگاه می‌پذیرید تا در آن فیلم بازی کنید.

 

کسی که فیلمنامه خوبی را می‌نویسد، دیدگاه صحیح و زیبایی به سینما دارد، پس به این دسته از فیلمسازان اعتماد می‌کنید. ضمن اینکه فیلمسازان جوان غالبا از فیلم کوتاه می‌آیند. من از اعتماد کردن به کارگردان‌های جوان بدی ندیدم. و فکر می‌کنم فیلمسازان قدیمی‌ساختمانی را ساخته‌اند که فیلمسازان جوان آن ساختمان را مرتفع تر می‌کنند و این فیلم‌ها را می‌سازند و بالا می‌روند. فکر می‌کنم این دوستان به زودی در جایگاه‌های خوبی در سینما قرار خواهند گرفت.

 

سال گذشته با حضور در سه فیلم به سیمرغ بلورین هم فکر کردید؟ 

سال گذشته زمانی که در این فیلم‌ها به ایفای نقش پرداختم، برایم نتیجه کار مهم بود. اگرچه سیمرغ جشنواهر فیلم فجر از اهمیت بالایی برای هنرمندان برخورداراست آن هم به این دلیل که تنها جشنواره سینمایی ایران، جشنواره فجر است که به عنوان یک رویداد مهم تلقی می‌شود.

 

به هرحال گرفتن سیمرغ بلورین برای هر کسی که اهل هنر باشد، قابل اهمیت خواهد بود.

 

اما هیچ وقت فیلم و یا نقشی را انتخاب نمی‌کنم که بابت آن سیمرغ بلورین دریافت کنم. همه این سال‌ها تلاش کردم. من سال‌ها در عرصه بازیگری در صحنه تئاتر زحمت کشیدم و بعد به سینما آمدم كه این برای من افتخار است.

 

خوشحالم که پله پله و بدون هیچ راه ارتباطی از طرف خانواده، اقوام و دوستان به آن مسیری که مد نظرم بوده، رسیده‌ام.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,شبنم مقدمی

 

چه طور شد که در فیلم «زاپاس» به ایفای نقش پرداختید؟ 

بعد از خواندن فیلمنامه «زاپاس»، با یک ملودرام غیرشهری مواجه شدم و بازی در شخصیتی به من پیشنهاد شده بود که شبیه هیچ‌کدام از زنان شهری که می‌شناسم، نبود و همین مسأله برای من بسیار جذاب بود. یکی از مهمترین چالش‌هایی که در این فیلم با آن مواجه بودم، این بود که باید نقش مادر جواد عزتی را که فاصله سنی چندانی با هم نداریم، بازی می‌کردم و این مسأله برای من بسیار جذاب بود.

 

البته دو نقش شما در دو فیلم «ابد و یک روز» و نیز فیلم «نفس» درخشان تر بود. در حالی که درفیلم «زاپاس» به نوعی نقش مهم به شمار می‌رفتید؟ 

انتخاب نقش واقعا به مود بازیگر مرتبط می‌شود. از طرفی گاهی کارگردان موقعیتی برای بازیگر ایجاد می‌کند که ناخودآگاه تصمیم می‌گیرد در فیلم به ایفای نقش بپردازد.

 

برزو نیک نژاد کارگردان فیلم «زاپاس» هم روح و انرژی به فیلمنامه داده بود که من آن را درک کردم و تا پایان کار هم این انرژری همراه من بود. به همین دلیل در جایی گفته بودم که «زاپاس» شیرین‌ترین فیلم در کارنامه‌ام بود. اما در مورد فیلم «نفس» به کارگردانی خانم نرگس آبیار تجربه همکاری با یک کارگردان زن برایم جذاب بود.

 

به هرحال با آبیار به راحتی می‌توانستم ارتباط برقرار کنم و تقریبا دو دیدگاه نزدیک به هم داشیتم و در طول کار با هم درباره نقش صحبت می‌کردیم و خوشبختانه ایشان هم ایده‌ها و پیشنهادهای من را می‌پذیرفتند. حالا هم که اکران عمومی‌و موفق «ابد و یک روز» هم به پایان رسیده، دیگر حرفی ندارم چون احساس می‌کنم مردم با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کردند.

 

 

  • 17
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش