دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۰۶ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۶۳۹۱
چهره ها در سینما و تلویزیون

کامبیز دیرباز: خط کشی ندارم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,کامبیز دیرباز
کامبیز دیرباز که پس از حدود یک دهه قرار است بار دیگر نقشی را در تئاتر بازی کند، می‌گوید: میان سینما، تئاتر یا تلویزیون خط‌کشی ندارم و نقش خوب برایم همیشه در اولویت است.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که ۲۰ سال قبل فعالیت‌اش را با بازی در تئاتر آغاز کرد، در سال‌های گذشته حضور کمرنگی در تئاتر داشته و شاید بیش از همه بازی در «سیاوش خوانی» امیر دژاکام و بعد «یک زن، یک مرد» به کارگردانی آزیتا حاجیان در سابقه‌اش به چشم آید؛ او پس از چند سال حضور مستمر در سینما و تلویزیون قرار است تابستان امسال با نمایشی به کارگردانی ایوب آقاخانی به صحنه تئاتر بازگردد تا ایفاگر نقشی از شهید جهان‌آرا در سالن «چهارسو» مجموعه تئاترشهر باشد.

 

دیرباز در گفت‌وگویی با ایسنا درباره کم‌کاری خود که حتی باعث شده به نظر برسد اولین حضور نمایشی را با نقش شهید جهان‌آرا تجربه می‌کند، بیان کرد: سابقه بازیگری‌ام در تئاتر بیشتر از آن چیزی است که ممکن است انعکاس یافته باشد. در واقع ۱۸ سال قبل، وقتی هنوز مدرک لیسانس تئاترم را نگرفته بودم اولین کار حرفه‌ای‌ام را با نقش سیاوش نمایش «مجلس سیاوش‌خوانی»  به کارگردانی آقای دژاکام و در کنار بزرگانی همچون فخری خوروش، مرحوم جمشید اسماعیل‌خانی، سیاوش طهمورث  بازی کردم و این یک افتخار و شانس بزرگ برای من بود که شروع کارم با چنین نقشی و در کنار چنین بزرگانی همراه باشد.

 

وی ادامه داد: بعد از آن دو سه سال به طور متداوم در تئاتر کار کردم که به بازی در نمایش‌هایی از نصرالله قادری، سیما تیرانداز و شهره لرستانی می‌توانم اشاره کنم. اما بعد فیلم «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش پیش آمد و پس از اینکه با این فیلم وارد سینما شدم دیگر کمتر فرصت بازی در تئاتر را پیدا کردم تا اینکه به هشت سال قبل و نمایش خانم آزیتا حاجیان رسیدم.

 

برای تئاتر همواره دغدغه داشتم 

بازیگر نمایش‌ «هتل عروس» درباره اینکه چقدر در این سال‌ها دغدغه بازی در تئاتر را داشته است؟ گفت: برای تئاتر همواره دغدغه داشته و دارم مخصوصا اینکه پس از چند سال کار در تئاتر نقش‌های اصلی پیشنهاد می‌شد و دیگر انتخاب‌کننده شده بودم، اما و وقتی وارد سینما و تلویزیون شدم باید همان زمان را هم برای این دو صرف می‌کردم تا در هر کدام جای خود را پیدا کنم.

 

دیرباز در پاسخ به اینکه پس چطور شده که در سال‌های گذشته مانند اواسط دهه ۸۰ دیگر در سینما هم حضور پررنگی ندارد؟ اظهار کرد:  برای کار کردن در سینما، تئاتر یا تلویزیون خیلی خط‌کشی ندارم و فقط نقش خوب برایم مهم است. البته در تلویزیون بیشتر تلاش کردم هر چند سال یک بار سریالی را قبول کنم که مثلا زمانی «تب سرد» را بازی کردم، بعد چند سال کار نکردم تا «در چشم باد» پیشنهاد شد که اصلا استایل سینمایی داشت. دوباره دو، سه سال کار نکردم تا «پریدخت» سامان مقدم پیش آمد و بعد «نابرده رنج» را بازی کردم. در واقع نقش‌هایی را کار کردم که متن آن‌ها را نمی‌توانستم رد کنم. در تئاتر هم شاید اگر  ۱۰ کار پشت سر هم به من پیشنهاد شود که هیچ کدام را به دلیل نقش خوب نتوانم رد کنم، حتما در آن‌ها بازی خواهم کرد.

 

ایده‌آل من متن‌های قهرمان محور است

این بازیگر ادامه داد: البته درباره سینما این نکته را باید اضافه کنم که اصولا سینمای ما در چند سال گذشته دیگر قهرمان‌محور نیست، یعنی هر فیلم چند شخصیت اصلی دارد که همه مهم هستند، در حالی که ایده‌آل‌ من متن‌های قهرمان‌محور است و سعی می‌کنم کارهایی را انتخاب کنم که قهرمان داشته باشند.

 

او در پاسخ به اینکه آیا همین علاقه باعث شده بازی در نقش جهان‌آرا را در یک تئاتر قبول کند؟ گفت: قطعا این مساله بی‌تاثیر نبوده و البته شناختی که من و ایوب آقاخانی با سابقه دوستی ۲۲ ساله از یکدیگر داریم در قبول این نقش تاثیر داشته است. ما با هم همکلاس بودیم و آن زمان او در کلاس‌های دانشکده چند قدم از دیگران جلوتر بود و مطالعه زیادی داشت. بعدها هم که هر کدام به سمت مسیر حرفه‌ای خود رفتیم از یکدیگر خبر داشتیم و از اینکه می‌شنیدم در تئاتر موفق است، لذت می‌بردم. همیشه هم منتظر بودیم با یکدیگر کار کنیم و خوشحالم پس از پختگی و رسیدن به مرز ۴۰ سالگی به پُست یکدیگر خورده‌ایم.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,کامبیز دیرباز

دیرباز درباره اینکه در  سال‌های گذشته که بیشتر بر سینما و تلویزیون متمرکز بوده، چقدر در جریان تئاتر بوده و چه دیدگاهی نسبت به فضای امروز جامعه تئاتری نسبت به زمانی که خودش حضور پررنگ‌تری داشته است دارد؟ بیان کرد: باید اعتراف کنم همان‌طور که ممکن است برخی سریال‌های تلویزیون را دو یا سه بار تماشا کنم و تقریبا همه را یک بار می‌بینم،  متاسفانه در سال‌های گذشته از فضای تئاتر دور بودم و نتوانستم کارهای روی صحنه را ببینم. این یک ضعف است که به دلیل گرفتاری‌های کاری و شخصی وجود داشته و امیدوارم با ورود دوباره‌ام به تئاتر جبران شود.

 

او با تایید اینکه از نگاه نسل جدیدی که تماشاگر جدی تئاتر شده، کامبیز دیرباز به عنوان یک بازیگر سینما و تلویزیون شناخته می‌شود، ادامه داد: اعتقاد دارم یکی از دلایلی که الان سالن‌های تئاتری پر هستند و شرایطی را در تئاتر می‌بینیم که با پنج یا ۱۰ سال قبل قابل مقایسه نیست، به نسل دهه ۷۰ مربوط می‌شود؛ نسلی که تصمیم می‌گیرد برای دیدن فیلم  و نمایش به سالن سینما و تئاتر برود. به نظرم در میان دهه هفتادی‌ها نسبته به دهه شصتی‌ها، فرهنگ به سالن سینما یا به سالن تئاتر رفتن پررنگ‌تر است.

 

نزدیک شدن به این نقش چالش بزرگ من است

دیرباز در پایان درباره بازی در نقش شهید جهان‌آرا و اینکه قرار است نقشی را ایفا کند که حتی همین نسل جدید با وجود ندیدن، شناختی محدود از او دارد، بیان کرد: همین قضیه کار من را سخت می‌کند و نزدیک شدن به این شخصیت یک چالش بزرگ برایم خواهد بود، اما با توجه به احترام بالایی که در وجود خودم نسبت به این قهرمان‌های ملی سراغ دارم و همچنین با توجه به همسو بودن سلیقه‌ام در این احترام با ایوب آقاخانی، فکر می‌کنم با تمام انرژی و قوا سراغ این کار خواهیم رفت.

 

او گفت: معتقدم آدمهایی که بدون اینستاگرام، فیس‌بوک و فضای مجازی پس از گذشت بیش از ۳۰ سال هنوز اسم‌شان بر سر زبان‌هاست و به عنوان قهرمان ملی شناخته می‌شوند حتما چیزی فراتر از ما در خود داشته‌اند و اگرچه نزدیک شدن به آن‌ها حتی برای بازی کردن نقش‌شان خیلی سخت است، امیدوارم بتوانیم در این کار گوشه‌ای از  رشادت‌های این قهرمان‌ها را نمایش دهیم.

 

 

  • 10
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش