به گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه پژوهش سینمای ایران عصر روز سه شنبه ۲۸ آذرماه در موزه سینما برگزار شد.
در این برنامه رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: من همیشه سعی میکنم نگاهم در کارها سیستماتیک باشد و اینطور میبینم که سینما محصول یک فرهنگ و تمدن دیگر است و احساس نیاز به آن در تمدن دیگر شکل گرفته و بعد به سایر نقاط وارد شده و در یک جا متوقف نمانده است، این محصول روز به روز با شتاب بیشتر دست به نوآوریها زده و برای همین سینما را هیچگاه فرتوت نمیبینیم.
محمد مهدی حیدریان گفت: سینما مداوم متولد میشود و زایشهای زیادی از نگاه فلسفه و علوم مختلف انسانی تا تکنولوژی داشته است. اما انقلابی که دیجیتالیسم باعث آن شده بر همه چیز تاثیری جدی داشته و ما شاید کمی دیرتر آن را حس کردیم و بخشی از مسیر را بدون علم طی کردیم. اینجاست که درخواست و تمنای خود را از پژوهشگران اعلام میکنیم که حاصل این تغییرات بر ابعاد خانه ایرانی چیست و باید این موضوع کشف و تطبیق داده شود، باید بتوانیم حدس بزنیم آینده آن چه میشود.
وی افزود: تمام اینها ما را در حوزه تکنیک، مستحق پژوهش میکند و باید با مسئلهیابی این عقب ماندگی،پیشروی و سرعت را جبران کنیم.
حیدریان ادامه داد: بخش بعدی این موضوع این است که باید بدانیم کجا هستیم. فکر نمیکنم هیچ کس از شما حال امروز سینمای ما را خوب بداند چون سینمای ما خودش را در مختصات جهانی تعریف میکند و به شدت دنبال پاک کردن صورت مسئله است. اگر بناست فیلم ما ارتباطی برقرار کند علاوه بر مخاطب داخلی باید با شهروند جهانی هم ارتباط برقرار کند.
او اضافه کرد: وقتی از ۸۰ میلیون، پنج میلیون مخاطب داریم یعنی ۷۵ میلیون نفر سلیقه و ذائقه خود را در اختیار نمیگذارد و ما اگر به سرعت تمرین نکنیم که علاوه بر مخاطب داخلی، مخاطب جهانی حرف ما را بدیع بداند، حذف خواهیم شد. یه ویژه آنکه آمار استقبال از سینماها و پردیسها نشان میدهد که مردم صرفا برای فیلم دیدن بیرون نمیآیند و پژوهشگر باید سینما را از خواب خود رفتهای که همه به آن رفتهایم بیرون آورد.
وی گفت: متوجه هستیم که چه مقدار عقب هستیم و به همین دلیل از پژوهشگرانی که آمدند قدردانی میکنم که در این وضعیت نامطلوب آمدهاند و امیدوارم سال آینده در حین اینکه در طول سال از این برنامه بهره میبریم از حاصل این کار برای سینمای ایران بهره ببریم. البته قرار بود این برنامه دو سال یکبار باشد ولی با توجه به عقب ماندگیها به نظرم باید از این تصمیم برگردیم.
در بخش دیگری از این برنامه که رامین حیدری فاروقی اجرای آن را برعهده داشت، بنی اردلان دبیرجایزه پژوهشی سال هم در سخنانی بیان کرد: جایزه پژوهش، خودش یک پروسه پژوهشی طی کرد چرا که باید بررسی شود مسئله ما در پژوهش چیست و چه هدفی دارد. این سوالات یکسال قبل به همت اقای حیدری خلیلی مطرح شد و اصلا کار شکل گرفت. دراین راستا تجمیع کردن کارهایی که به صورت جزیره توسط بخشها و افراد مختلف انجام میشد در اولویت قرارگرفت و حتی مرجعی مثل ایران داک نیز وارد عمل شد.
او افزود: مسئله دوم مورد نظر این بود که سهم سینمای ما در دنیا چیست و اینکه چگونه باید سهم خود را تثبیت کنیم. در نهایت حاصل همه اقدامات محورهایی شد که میتوانست مورد بررسی قرار گیرد.
بنیاردلان با اشاره به اینکه پس از رسیدن مقالات به دبیرخانه، آنها در شوراهای مشخص شده خوانده شدند گفت: این برنامه در آخر دو مسئله اصلی برای ما به همراه داشت؛ نخست اینکه سینمای ما از حیث تکنولوژی در چه جایگاهی قرار دارد و چه نسبتی با وضعیت معاصر داریم و دیگر اینکه اگر بخواهیم خارج از کشور اکران و بازار داشته باشیم، علاوه بر که باید با تکنولوژی جدید آشنا شویم باید ایدههای جدید نیز داشته باشیم.
بنی اردلان همچنین به همراهی و راهکارهای زیادی که از سوی خانه سینما ارایه شده اشاره کرد و گفت: خلاصه ماجرا این است که از این به بعد قرار است، پژوهشگران دیده شوند.
سپس با حضور حیدریان، امیر عالمی و خسرو دهقان برگزیدگان نخستین دوره جایزه پژوهش سینمای ایران معرفی شدند.
در بخش مقالات محسن آقایی جشوانی و در بخش موسسات و پژوهشکدهها با قدردانی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از پژوهشکده فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت ارشاد تقدیر شد.
در بخش پژوهش مستقل، هیات داوران اثر سید محسن علوی پور و نیز اثر داود ضامنی را شایسته تقدیر دانست.
در بخش پایان نامه نیز زینب قاضی زاده هاشمی تقدیر شد.
در این دوره جایزه ویژهای به پژوهش سال تعلق نگرفت.
در این مراسم علیرضا قاسم خان، محمود اربابی، حیدری خلیلی، امیر شهاب رضویان از جمله حاضران بودند.
در انتهای مراسم مستند «مادرکشی» پخش شد و نماد جایزه پژوهش سال سینما در موزه سینما قرار گرفت.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه جزییات بودجه سینما با تغییرات همراه میشود، همچنین گفت: برای اکران فیلمهای مشکلدار همان راهی را که از ابتدا اعلام کرده بودیم، پیش میبریم تا یکی یکی به نتیجه برسند.محمد مهدی حیدریان در گفتوگویی با ایسنا درباره وضعیت اکران فیلمهایی که مشکلدار بودند و در کمیته رفع توقیف بررسی شدند، بیان کرد: ما آنچه گفته بودیم را همانطور پیش میبریم و یکی یکی فیلمها را به نتیجه میرسانیم. اگر فیلمی قواعد و ضوابط را رعایت نکرده باشد آن را نشان نمیدهیم اما به نظرمان میرسد، عمده فیلمهای که دچار مشکل هستند مسائلشان قابل رفع است.
او درباره آینده اکران دیگر فیلم ها پس از تعویق نمایش فیلمی که اخیرا حاشیههایی هم به همراه داشت، ضمن اینکه ترجیح داد خیلی جزئی وارد این موضوع نشود، ادامه داد: گاهی حاشیهها به متن و حاشیه با هم آسیب میزنند ولی ما همچنان هر آنچه را از اردیبهشت گفته بودیم دنبال میکنیم و یکی یکی کارها را جلو میبریم.
رییس سازمان سینمایی درباره اینکه سازمان سینمایی آیا صرفا براساس مجوز اکران فیلمها برای اکران در خارج از کشور تصمیم میگیرد، گفت: وقتی فیلمی مجوز نداشته باشد، امکان نمایش در جایی ندارد.
حیدریان درباره بودجه سازمان سینمایی و برخی جزئیات آن که رقمهای میلیاردی برای برخی جشنوارهها مثل جهانی فجر را تعیین کرده است، گفت: ظاهر بودجه همان طور که مشخص است یک افزایشی را نشان میدهد و این افزایش به دلیل تنگناهای مالی که کشور با آن روبروست به هیچ وجه برنامههای ما را پوشش نمیدهد.
او با اشاره به اینکه این افزایش در بخشهایی چهار درصد و در بخشهای هفت درصد است، توضیح داد: چون سازمان سینمایی باید همه هزینههای خود را برای فعالیت از آن بپردازد، رشد آنچنانی نداریم. البته یک اشکالی در تقسیم ردیف بودجهها پیش آمده که شاید به دلیل تعجیل در کار بوده و قطعا اصلاح میشود و اصلا درباره بودجهها اینطور نیست که رقمها بالا باشد چون امسال هم به آن ۵۰ درصدی که گفتم پایبند بودیم (برای تأمین نیمی از هزینه تا توسط حامی مالی )و گفتهام که سال آینده هم حداقل ۷ درصد هزینهها باید از حامیان مالی تأمین شود. به این ترتیب دیگر اصلا بودجهای برای حوزههای مثل جشنوارهها نداریم و باید آن را بیشتر صرف راهها و برنامههای جدید کنیم، لذا آنچه در لایحه و جزییات آمده یقینا اصلاح میشود.
حیدریان همچنین از توافق با صندوق اعتباری هنر برای حمایت از جشنوارههای سازمان سینمایی خبر داد و گفت: توافق اصلی انجام شده و تا فردا حامیانی که از سوی آنها مشخص شده به ما اعلام میشود.
- 16
- 1