جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۲۲:۵۰ - ۲۸ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۷۶۵۰
چهره ها در سینما و تلویزیون

ماجرای جنجالی نویسنده بودن اصغر فرهادی در سریال های موفق رضا عطاران

اصغر فرهادی و عطاران,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
روز جمعه بلافاصله بعد از پخش برنامه «من و شما»، ویدئوی کوتاهی با تیتر «فاش شدن رازِ اصغر فرهادی  پس از سال‌ها» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست گشت. طبق این ویدئو، مریم امیرجلالی در بخشی از گفت‌وگو با آرش ظلی‌پور، اعلام کرده که طرح اصلی فیلمنامه خانه به دوش و متهم گریخت متعلق به اصغر فرهادی است و خودش نخواسته تا اسمش به عنوان نویسنده در هیچ جایی از سریال بیاید. این درحالی است که ماجرای نگارش طرح فیلمنامه این دو سریال، پیش از این بارها توسط رسانه‌های مختلف از جمله همشهری جوان، روزنامه صبا و برنامه هفت مطرح شده بود.

رکنا،ماجرای همکاری اصغر فرهادی با ایرج محمدی و مهران مهام در نگارش طرح اصلی سریال «خانه بدوش» و «متهم گریخت»، اولین بار سال گذشته در هفته نامه همشهری جوان مطرح شد. آن زمان مهران مهام، درگفتگو با این هفته نامه، ماجرا را تکذیب کرد و گفت که اصغر فرهادی به هیچ عنوان طرح آنها را ننوشته است. بعد از انتشار این مصاحبه، بهروز افخمی هم مجددا این مسئله را در برنامه هفت مطرح کرد و آنجا هم با واکنش تند مهران مهام مواجه شد. مهام گفت موضوع کذب است و برای عنوان شدن چنین مسئله‌ای در برنامه واقعا متاسف است. این تهیه کننده یک بار دیگر هم ماجرا را در گفت‌وگو با روزنامه صبا تکذیب کرد. چند ماه بعد همشهری جوان در مصاحبه‌ای که با رضا عطاران برای ویژه‌نامه نوروزی انجام داد، مسئله را با این کارگردان در میان گذاشت. عطاران اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت طرح اصلی سریال را ایرج محمدی در اختیارش گذاشته و نمی‌داند آن را از کجا آورده است اما خود فیلمنامه توسط عطاران نوشته شده است.

 

امیرجلالی در من و شما چه گفت؟

اگر ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذاریم و خود برنامه من و شما را تماشا کنیم، به این نکته می‌رسیم که فاش شدن این راز چندان هم ربطی به مریم امیرجلالی نداشته است. این بازیگردر حین مصاحبه با آرش ظلی‌پور گفت که بخش‌های مهمی از کار را به صورت بداهه اجرا کرده‌اند و اتفاقا رضا عطاران هم از این مسئله استقبال می‌کرده است. او تعریف کرد که ماجرای شلوار بابات و صحبت کردن او با آقا ماشالا در مالزی که این روزها خیلی مورد توجه قرار گرفته، کاملا بداهه بوده و در هیچ جایی از فیلمنامه نیامده بود. صحبت درباره فیلمنامه خانه به دوش ادامه پیدا کرد تا اینکه امیرجلالی گفت:« آن آقای نویسنده خانه بدوش وقتی فیلمنامه را نوشت...» ظلی‌پور صحبتش را قطع کرد و پرسید:«چرا میگویید آقای نویسنده؟ چرا اسمش را نمیاورید؟» امیرجلالی گفت:«حالا بماند. نمی‌خواهم اسمش را بگویم.» مجری گفت:«بگذارید من اسمش را بگویم چون میدانم آقای اصغر فرهادی است.» بعد رو کرد به مخاطبان برنامه و گفت:«بگذارید یک چیزی بگویم که کمتر در رسانه‌ها گفته شده است. طرح اصلی فیلمنامه سه تا کار آقای عطاران «خانه به دوش»، «متهم گریخت» و «ترش و شیرین»، متعلق به اصغر فرهادی بوده است. بلافاصله امیرجلالی داخل حرفش پرید و گفت:«نه نه، ترش و شیرین را سروش صحت و محمدرضا آرین نوشتند. فقط طرح متهم گریخت و خانه به دوش مال آقای فرهادی بود، ترش و شرین نبود.» ظلی‌پور گفت:«بله نویسنده آن کارها که هیچ جایی از سریال اسمی ازشان به میان نیامده، اصغر فرهادی است.» امیرجلالی توضیح داد که خود فرهادی دلش نمی‌خواسته اسمی از او در سریال ها وجود داشته باشد چون گفته بود می‌خواهد در سینما فعالیت کند و نمی‌خواهد اسمش در این سریال ها باشد.»

 

تغییر در ویکی پدیای فرهادی

نکته جالب اینجاست که بلافاصله بعد از مطرح شدن این ماجرا، اسم «خانه به دوش» به فهرست کارنامه تلویزیونی اصغر فرهادی در ویکی پدیا اضافه شد. حالا در ویکی‌پدیای اصغر فرهادی، آخرین اثر تلویزیونی‌اش، نویسندگی خانه به دوش است. در صفحه خانه به دوش هم اسم رضا عطاران از مقابل عنوان نویسنده سریال حذف شده و به جای آن اسم اصغر فرهادی نوشته شده است. این درحالی است که فرهادی فقط طرح اصلی سریال را نوشته و نویسنده اصلی آن خود رضا عطاران است. جالبتر اینکه در مصاحبه آرش ظلی‌پور و مریم امیرجلالی، به نگارش طرح اصلی سریال «متهم گریخت» هم اشاره شده بود اما در صفحه این سریال در ویکی پدیا خبری از اسم متهم گریخت نیست و در صفحه فرهادی هم به آن اشاره‌ای نشده است.

 

مثل دنیای فرهادی

نقطه قوت اصلی سریال «خانه به دوش» و «متهم گریخت» فیلمنامه شان است. هم قصه چفت و بست دارد و هم شخصیت ها دارای شناسنامه هستند. جلوی نویسنده اولی اسم رضا عطاران وجود دارد و دومی سعید آقاخانی. با این حال همواره شایعه ای بوده که فیلمنامه هر دو را اصغر فرهادی نوشته اما نخواسته نامش پای آن ها بخورد. حتی اگر این طور هم نباشد نمی توان منکر وجه شبه دنیای فیلمنامه این دو سریال به آثار سینمایی اصغر فرهادی بود: «خانه به دوش» و «متهم گریخت» بشدت شبیه زندگی هستند همان طور که فیلم های فرهادی تلاشی است برای بازآفرینی واقعیت زندگی. راستی چرا سعید آقاخانی و رضا عطاران فقط یک فیلمنامه خوب نوشته اند و به چه علت فیلمنامه های بعدی شان موفق نیست؟

 

 

 

  • 16
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش