دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۲۲:۰۶ - ۲۹ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۷۸۸۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

سه تفنگدار روی پرده نقره‌ای

هادی حجازی فر و بابک حمیدیان و جواد عزتی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
هر آنچه می‌خواهید درباره موفقیت‌های اخیر سه بازیگر پرکار این دوره از جشنواره فیلم فجر بدانید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، تعداد بازیگران سینمای ایران کم نیست اما از میان همه آنها تنها تعداد انگشت‌شماری به یک «سپوراستار» تبدیل می شوند. ستاره هایی که اسم شان فروش فیلم ها را بالا می برد و خود یکی از دلایل بالا رفتن تعداد مخاطبان است. ستاره‌ها نیز از دو حیث مورد توجه قرار می‌گیرند یا «جذابیت بصری» بالایی دارند، یا «بازیگر توانایی» هستند و در این میان باز معدود ستاره هایی هستند که این دو ویژگی را بصورت مشترک داشته باشند. برخی ستاره‌ها «ظرفیت قهرمان شدن» دارند و می شود روی آنها به عنوان قهرمان داستان حساب باز کرد و برخی نه؛ با این مقدمه اگر به بررسی سینمای ایران بپردازیم شاهد آن خواهیم بود که سالها بود سینمای ما با ستاره های نسل‌های قبلش فعالیت می‌کرد و حالا سه چهره جدید نوید روزهای خوب را برای سینمای ایران می دهند.

 

بعد از دهه ۶۰ در دهه ۷۰ و با اکران عمومی «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی و با بازی «نیکی کریمی» و «ابوالفضل پورعرب» ستاره به معنای واقعی خود در سینمای بعد از انقلاب ظهور کرد. در آن سال ها فیلم هایی که کریمی بازی می کرد با استقبال گسترده مخاطبان روبرو می شد و او به ستاره آن سال ها تبدیل شد. نیمه دهه ۷۰ ترافیک ستاره سازی در سینما بالا گرفت، از «لیلا حاتمی» و «هدیه تهرانی» و «محمدرضا فروتن» تا در سال های پایانی این دهه «بهرام رادان»، «مهناز افشار» و «محمدرضا گلزار» وارد سینما شدند و به محبوبیت دست یافتند. در دهه ۸۰ چهره های دیگری نیز به سینما آمدند بازیگران جوانی چون «شهاب حسینی»؛ «ترانه علیدوستی» و «حامد بهداد» در این دهه ظهور کردند و هر یک به تناوب روزهای پرفروغی داشتند. اگرچه در کنار اینها بایستی به افرادی که اگرچه به لحاظ سنی با اینها فاصله داشتند اما همچنان ستاره بودند نیز اشاره کرد که شاید شاخص ترین آنها «علی نصیریان»؛ «خسرو شکیبایی» و «پرویز پرستویی» بودند.

 

سینمای ایران اما در مسیر داشتن ستاره یک دهه متوقف بود و نسل جدید با انباشتی از ستاره های نسل های گذشته مواجه بود. ستاره هایی که بعضا ظرفیت قهرمان سازی را نیز نداشتند. اما حالا در روزهای پیشین سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می توان این امید را داشت که طی سالهای گذشته سه ستاره که بازیگرانی توانا هستند که قدرت قهرمان سازی را نیز دارند به جمع «سوپراستار»های سینمای ایران اضافه شده اند.

 

بابک حمیدیان

«بابک حمیدیان» یکی از آن سه تن است. او تا کنون بالغ بر بیست فیلم سینمایی و تلویزیونی بازی کرده است. او مسیر رشد خود را آرام اما صعودی طی کرد. حمیدیان سینما را با «مزرعه پدری» مرحوم «رسول ملاقلی پور» شروع کرد؛ در «قدمگاه» شناخته شد. در «بی پولی» نعمت الله درخشید و بعد از آن نیز دیگر به عنوان یک سوپراستار در «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، «روز رستاخیز»؛ «چ»؛ «بادیگارد» و... ایفای نقش کرد.

 

حمیدیان در این سالها سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد برای فیلم «چ» و «روز رستاخیز» از سی و دومین جشنواره فیلم فجر؛ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در فیلم بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره بین‌المللی فیلم وین؛ تندیس زرین نقش دوم مرد برای فیلم ریسمان باز - جشن خانه سینما ـ دوره دوازدهم؛ کاندیدا نقش دوم مرد برای فیلم طبل بزرگ زیر پای چپ - جشن خانه سینما ـ دوره نهم؛ دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، برای بازی در فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران در سال؛ تندیس بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای بازی در فیلم چ هشتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران؛ تندیس بهترین بازیگر مرد سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برای بازی در فیلم چ؛ بهترین بازیگر مرد برای فیلم‌های هیس دخترها فریاد نمی‌زنند و چ در چهاردهمین جشن حافظ؛ جایزه ویژه برای بازی در فیلم بادیگارد در پنجمین جشنواره سینمایی ققنوس را دریافت کرده است.

 

در سالهای گذشته حمیدیان را شاید بیش از همه با کارکتر «اصغر وصالی» فرمانده دستمال سرخ های دو آتیشه خمینی‏چی در «چ» حاتمی کیا بشناسیم؛ کارکتری که باعث شد قهرمان «چ» نه چمران بلکه «شهید اصغر وصالی» باشد، اگرچه در روز رونمایی «ایستاده در غبار» خطاب به مهدویان گفت: «من با کتاب «مسیح کردستان» که جمال شورجه به من داده بود عاشق شهید بروجردی شدم که قرار بود نقشش را بازی کنم و اگر محمدحسین مهدویان همین مسیر را ادامه دهد از او می خواهم که من را به عنوان هنرور بپذیرد و باور کنید که این حرف شعار نیست.»

 

در میان کسانی که در این دوره جشنواره حضور دارند بابک حمیدیان با ۴ فیلم «به وقت شام»، «جشن دلتنگی»، «مصادره» و «سرو زیر آب» بیشترین فیلم را دارد.

 

جواد عزتی

«جواد عزتی» دیگر بازیگری است که در این سالها توانسته برایش خودش در سینمای ایران نامی دست و پا کند. عزتی با تلویزیون رشد کرد و همه او را بهعنوان یک کمدین طناز شناختند اما توانایی های او باعث شد نام او امروز در جدی ترین پروژه های سینمایی کشور باشد.

 

عزتی در تلویزیون با «قصه های شبانه» و «من یک مستاجرم» معرفی شد اما به سرعت تبدیل به یکی از بازیگران اصلی طنز صداوسیما شد و استقبال از او در پروژه ها سینمایی هم شروع شد. او در «طلا و مس» نقشی فوق العاده داشت که نشان داد این طنازی را می تواند در کارکتر های مختلف حتی یک «آخوند مسافرکش شوخ» نیز به تصویر بکشد. از سال نود و دو اما عزتی سالی چند فیلم سینمایی داشته که از قضا بخش زیادی از آنها جزو پرفروش های سال بوده اند.

 

«کلاشینکف»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و «شیار ۱۴۳» در سال ۱۳۹۲؛ «تگرگ و آفتاب» و «در مدت معلوم» در سال ۱۳۹۳؛ «زاپاس»؛ «پارادایس»، «هفت معکوس» در سال ۱۳۹۴؛ «ماجرای نیمروز»؛ «خرگیوش» و «اکسیدان» در سال ۱۳۹۵ و «آینه بغل» نیز فیلم امروز او روی پرده است.

 

یکی از درخشان ترین بازی های جواد عزتی در این سالها اتفاقا نه مربوط به نقش های طنز بلکه شخصیت صادق؛ سر تیم اطلاعات سپاه تهران در «ماجرای نیمروز» است.

 

او در سالهای اخیر نامزده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «ماجرای نیمروز» از نوزدهمین جشن خانه سینما؛ برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در جشن حافظ برای بازی در فیلم ماجرای نیمروز؛ نامزد بهترین بازیگر مرد کمدی برای سریال دردسرهای عظیم در جشن حافظ؛ نامزد بهترین بازیگر مرد برای فیلم درمدت معلوم (فی المدت المعلوم) در جشن حافظ؛ نامزد بهترین بازیگر مرد برای فیلم زاپاس در جشنواره رنگین کمان چین؛ جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم پارادایس از جشنواره چلسی آمریکا؛ نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم ماجرای نیمروز از سی و پنجمین دوره جشنوراه فیلم فجر شده است.

 

جواد عزتی در این دوره جشنواره فیلم فجر در دو نقش جدی در فیلم های «لاتاری» و «تنگه ابوغریب» حضور دارد.

 

هادی حجازی فر

«هادی حجازی فر» اما نفر سومی است که این روزها روی پرده نقره ای سینمای ایران می درخشد. حجازی فر اساسا از تئاتر به سینما آمده است. او بازیگر و کارگردان تئاتر است. فارغ‌التحصیل کارشناسی نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است و بازیگری را در دوره دانشجویی خود، در فیلم «مزرعه پدری» رسول ملاقلی‌پور آغاز کرده‌است. او بعد از سالها فعالیت در تئاتر دوباره با «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان به سینما برگشت و اتفاقا بازگشتی قهرمانانه داشت و یک قهرمان را در ذهن ها زنده کرد. بازی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان توسط حجازی فر در این فیلم باعث شد او نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از هجدهمین دوره جشن بزرگ سینمای ایران شود.

 

سال بعد او «گیلدا» و «ماجرای نیمروز» را داشت و آن قدر «کمال» فرمانده نیروی عملیات سپاه تهران را خوب بازی کرد که بر نظر متفق همه منتقدین او باید سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل کرد را می گرفت که گرفت. حجازی فر امسال نیز بعد از حمیدیان پرکارترین بازیگر جشنواره فجر است و در سه فیلم «لاتاری»، «به وقت شام» و «دارکوب» حضور دارد.

 

 

 

  • 9
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش