هنر انتزاعی چیست؟
هنر انتزاعی یا abstract art به نقاشی، مجسمه سازی و .. گفته میشود که نشانگر شخص، شی یا منظره ای از دنیای حقیقی نباشد. قابل ذکر است هنرهایی که دنیا را اغراق آمیز یا تحریف شده نمایش می دهند، مانند سبک کوبیسم و امپریالیسم و …، جزء هنر انتزاعی به شمار نمی روند.
هنر انتزاعی در مقابل هنر فیگوراتیو است که از انسانها و موجودهای واقعی الهام میگیرد. در واقع هنر آبستره به هر هنری گفته میشود که برداشتی از ذهن انسان از دنیای خارج را نشان دهد که در این دنیا وجود ندارد و تنها از ذهن انسان بیرون می آید.
هدف اصلی یک نقاشی رنگ روغن آبستره این است که از کیفیت فرمی برای برتری جستن از بازنمایی فرم هنری استفاده کند. در نگاه نخست کشیدن نقاشی های آبستره در نظر بسیاری سهل و ممتنع است در حالیکه انرژی و وقت زیادی برای آفرینش آنها صرف شده است.
تاریخچه هنر انتزاعی
در آغاز قرن بیستم هنر انتزاعی بیشتر برای مکاتب هنری چون کوبیسم و فوتوریسم بکار می رفت چراکه در این چنین مکاتب طبیعت در صورت های ساده یا مبالغه شده- تنها تصوری از موضوع طبیعی اصلی- بیان می شد. در نقاشی های اینگونه سبک ها هدف عموماً ضبط و روایت واقعیت اشیاء بود نه لزوماً شکل ظاهری آنها. به گفتهٔ مورخان هنر مدرن، کاندینسکی نخستین نقاشی است که حدود سال ۱۹۱۰ اولین نقاشی کاملاً غیر- بازنما را ارائه داده است و از آن پس، هنر انتزاعی مدرن در خیلی از جنبش ها و مکاتب هنری گوناگون پرورانده شده است.
کاندینسکی معتقد بود که رنگها احساسات را برمی انگیزند. به عنوان مثال در نظر او قرمز نشانه زندگی و اعتماد به نفس بود، رنگ سبز صلح و قدرت درونی را نشان میداد، آبی عمیق و غیر واقعی بود، زرد گرم، هیجان انگیز و در عین حال آزاردهنده بود. این اثر کاندینسکی به وسیله آبرنگ با سطوحی رنگین و با حالتی دینامیک، بدون توجه به جنبه نمایشی آن ها کشیده شده است. در همین سال (۱۹۱۰) کاندینسکی کتاب معروف خود به نام «روحانیت در هنر» را به منظور توجیه کردن نکات استتیکی، جهت یابی جدید هنر نقاشی، به رشته تحریر در آورد. این نخستین کتابی بود که در زمینه هنر انتزاعی نوشته شد.
چیزی که کاندینسکی را متوجه هنر انتزاعی نمود، اول یک دامن خوش رنگ و بعد از آن یکی از تابلوهای خودش بود که تصادفا به صورت وارونه در کنار کارگاهش قرار داشت. تحت این شرایط کاندینسکی در نگاه نخست با تابلویی روبرو شد که دارای رنگ آمیزی جالب و چشمگیری بود و او سابقاً آنرا نمی شناخت. همین تابلوی وارونه نکته اصلی هنر آبستره را برایش روشن کرد. پس او این چنین نتیجه گرفت که در یک تابلو رنگها و فرم ها هستند که به صورت مجرد نقش اصلی را ایفا می کنند ولی آنچه که باعث کشف اصول زیبایی شناسی توسط کاندینسکی شد مطالعات و جست وجوهایش در زمینه موسیقی بود. او نخستین طرح های خود را با نام «بدیهه سرایی» و آثار کامل ترش را تحت عنوان «ترکیب» اسم گذاری کرد. آثار نقاشی کاندینسکی بسیار متنوع و به شکل های متفاوتی ارائه شده اند.
گردآوری: بخش هنر سرپوش
- 17
- 7