دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۱۰۳۰۰۵۴

نقاشی اکشن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

نقاشی اکشن,نقاشی اکشن چیست,ویژگی های نقاشی اکشننقاشی اکشن از چرخش بی‌قاعده قلمو روی بوم نقاشی و بازی با رنگ‌ها پدید می‌آید
از دهه ۱۹۴۰ تا اوایل دهه ۱۹۶۰، نقاشی اکشن، سبک گسترده ای بود و ارتباط تنگاتنگی با اکسپرسیونیسم انتزاعی داشت. نقاشی کنشی که طیف وسیعی از هنرمندان را دربر دارد؛ با نقاشی های انتزاعی و احساسی، رابطه تنگاتنگی دارد. با سرپوش همراه باشید تا شما را نقاشی اکشن آشنا کنیم.

نقاشی اکشن

نقاشی اکشن با نام های دیگری نظیر نقاشی اشاره ای، نقاشی کنشی، نقاشی اطواری شناخته میشود. هنرمند در این سبک از نقاشی انتزاعی از طریق پاشیدن رنگها احساساتش را بطور مستقیم، تخیل می کند و اثری را خلق میکند. از تکنیک های این سبک می توان به ضربه با قلم، پاشیدن رنگ، چکه کردن و پرتاب لکه اشاره کرد. این تکنیک های پر انرژی به فضایی بستگی دارد که نقاش برای طرحش مجسم میکند. نقاش در تلاش است تا طرح های اتفاقی زیبایی را با کنترل نسبی رنگ، خلق کند.

به سبک نقاشی اکشن در فرانسه، تاشیسم می گویند. تاشیسم شامل بخشی از یک جنبش هنری بزرگ میباشد که “هنر غیر رسمی” نام دارد و شباهت زیادی به این نقاشی کنشی دارد. این سبک، پیرو یک الگوی ثابت نیست. درواقع در این سبک برخلاف سایر سبک ها که نقاش، رنگ را به دقت بر روی بوم قرار میدهد؛ به رنگها اجازه میدهد تا خودشان طرحی را بسازند.

تماشاگر در نقاشی کنشی، قادر به درک معنای دقیق و جزئی اثر نیست بلکه صرفا میفهمد که کل اثر در مورد چیست. استفاده از ضربات ارام و با دقت قلم در این سبک، کاربرد ندارد. نقاش با ریختن حجم زیادی از رنگ بر روی بوم و با فشارهای قلم، از آن طرح میسازد. بعضی از نقاشی های کنشی، پیرو خطوط مستقیم و غیر موازی هستند که این نقاشی ها نظیر طرح های دایره ای، طرح های فلبداهه و نامعلوم می باشند.

تاریخچه نقاشی کنشی

هارولد روزنبرگ که در استودیوهای هنرمندان با ایده های نقاشی آشنایی پیدا کرده بود؛ بعنوان عملی به تشریح آن ها پرداخت و اقدام به ترکیب آنها با نظریه مارکسیستی، فلسفه اگزیستانسیال و افکار خود در زمینه نمایش نمود تا از نقاشی آمریکایی، توصیف جدیدی را ارائه دهد که نتیجه اش یک رویداد بر روی بوم نقاشی بود. نقاشان کنشی دوست نداشتند که صحنه های توهمی را نقاشی کنند بلکه علاقه ی آنها به تصویر کشیدن انرژی و حرکت زندگی بر روی بوم بود.

قرار نبود که اقدامات شخصی نقاشان کنشی به جرقه ای برای تغییرات انقلابی تبدیل شود. با این حال هنرمندان در این اقدامات برای تلفیق خلاقیت با مواد و ابزار مورد استفاده شان، فضایی را با سرکشی در فرهنگ مطابقت طلبانه جنگ سرد بطور هم زمان ایجاد کردند. سپس سبک نقاشی کنشی را به جای اکسپرسیونیسم انتزاعی ابداع کردند و تأکید آن ها برای نقاشی خود، بر ماهیت انقلابی تصمیم شخص هنرمند بود.

نقاشی کنشی,تاریخچه نقاشی کنشی,نقاشی اکسپرسیونیسمبرای نقاشان اکشن ، فرایند خلاقیت مهمتر از نتیجه نهایی آن فرایند بود

سوررئالیست ها در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ باعث توسعه ی نقاشی کنشی در اروپا شدند و آثار نقاشان کنشی، تأثیر تکنیک های« غیرارادی یا اتوماتیک» را انعکاس می دهد که از این هنرمندان می توان به« جکسون پولاک»،« ویلم دکونینگ»،« فرانز کلاین»،« بردلی واکر تاملین»،« کارل اپل» و« جک ترکوف» اشاره کرد.

ویژگی های نقاشی اکشن

نقاشی اکشن که تولید کننده ی آثار انتزاعی است؛ یک تکنیک بسیار تکانشی، خودجوش و شهودی به شمار میرود که با استفاده از قلم موهای قوی و گسترده، قطره قطره یا ریختن مستقیم رنگ بر روی بوم، اغلب بر روی زمین قرار می گیرد.

برخی از نقاشان اکشن برای رنگ کردن از چوب و سرنگ استفاده می کردند که یکی از آن ها جکسون پولک می باشد.

یک منتقد هنر آمریکایی به نام هارولد روزنبرگ از این اصطلاح در مقاله “نقاشان اکشن آمریکایی” برای نخستین بار در نسخه دسامبر Art News( منتشر شده ی سال ۱۹۵۲)، به منظور توصیف کار گروهی از اکسپرسیونیست های انتزاعی استفاده کننده از این تکنیک، استفاده کرد. درواقع فرآیند خلاقیت از نظر نقاشان اکشن، مهم تر از نتیجه نهایی آن فرایند بود.

نمونه هایی از نقاشی اکشن,نقاشی اکشن چیست,درباره نقاشی اکشندر نقاشی کنشی تماشاگر نمیتواند معنای دقیقی از جز به جز اثر درک کند

ارتباط اکشن پینتیگ با نقاشی اکسپرسیونیسم

سبک نقاشی اکشن با نقاشی اکسپرسیونیسم، رابطه ای دارد؛ به این صورت که این سبک نقاشی باعث میشود که سبک اکپرسیونیسم، آپدیت شود بدین دلیل که هیجانات درونی نقاش را می توان در هر دو سبک بر روی بوم تماشا کرد. نقاشان اکشن پینتینگ در بسیاری از مواقع، پارچه بومی را پهن میکردند و قلمو هایی که به رنگ خالص و بدون ترکیب آغشته شده بود را بر روی پارچه بوم استفاده می کردند و نقاشی های خود را با حرکاتی شبیه به رقص به صورت تصادفی خلق می کردند. در این مرحله بوم را پس از آماده کردن چهار چوب در داخل چهارچوب قرار می دادند.

درباره نقاشی اکشن,نقاشی کنشی چیست,نقاشی اکشننقاشی اکشن از یک الگو ثابت پیروی نمیکند

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 9
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش