جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۱۰۳۰۰۰۱

آشنایی با سبک اکسپرسیونیسم

اکسپرسیونیسم,اکسپرسیونیسم چیست,نقاشی اکسپرسیونیسماکسپرسیونیسم نوعی اغراق در رنگ‌ها و شکل‌ها است
اکسپرسیونیسم که تأثیر به سزایی در آغاز قرن بیستم داشت؛ نوعی گرایش بین المللی محسوب می شود تا یک جنبش هنری منسجم. دیدگاه ذهنی هنرمندان در اکسپرسیونیسم، جهان میباشد که از نظر احساسی به بیان آن می پردازند.

اکسپرسیونیسم

یک مکتب هنری به نام هیجان نمایی، بیان گرایی یا اکسپرسیونیسم وجود دارد. هنرمند در نقاشی اکسپرسیونیسم، به جای این که به واقعیت عینی بپردازد؛ توجه خود را به سمت عواطف ذهنی و اتفاقات درونی خود معطوف و آن را باز نمایی می کند. این مکتب با هدف نمایش درونی بشر مخصوصاً عواطفی از جمله ترس، نفرت، عشق و اضطراب بوجود آمد که هنرمند در آن از رنگ های تند و اشکال کج و معوج و خطوط زمخت برای القای هیجانات شدید خود بهره می گیرد.

تاریخچه اکسپرسیونیسم

نهضت ضد سمبولیسم و امپرسیونیسم در آغاز قرن بیستم، بوجود آمد و بتدریج باعث ایجاد مکتب« اکسپرسیونیسم» شد.

در تعریف برخی از نقاشی های« اگوست اروه» برای نخستین بار از واژهٔ اکسپرسیونیسم استفاده شده است. اکسپرسیونیسم جنبشی برای نخستین بار در آلمان در زمینه ی ادبیات، شکوفا شد.

از حدود سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۵ میلادی، مکتب اکسپرسیونیسم شکل گرفت ولی این روش، همراه با هنرهای تجسمی از زمان های قبل بوده است و بگونه هایی در دوره های مختلف، نمود یافته است. برای این که گروه بزرگ را از نقاشان در سال ۱۹۱۱ جدا کنند؛ از عنوان« اکسپرسیونیسم» استفاده کردند که بنای کارشان در دههٔ اول سدهٔ بیستم بر بازنمایی حالات تند عاطفی، مقررات غیرانسانی کارخانه ها، عصیان گری علیه نظامات ستمگرانهٔ حکومت ها و عفونت زدگی شهرها و اجتماعات بود.

این هنرمندان با ایجاد ژرفانمایی و بدون هیچگونه سامانی، رنگ های تند و مهیج و ضربات مکرر و هیجان زدهٔ قلم مو و شکل های اعوجاج یافته و خارج از چارچوب را برای رسیدن به اهدافشان ایجاد می کردند و عناصری را از کارشان خارج می کردند که ارامش بخش و چشمنواز بود.

نقاشی اکسپرسیونیسم

هنرمندان سبک نقاشی اکسپرسیونیسم با اجرای اغراق آمیز از ضربه قلم های چرخشی استفاده می کردند. هدف از تکنیک ها این بود که هنرمند، حالت و عواطف مدفون شده ی خود را بروز دهد و به نوعی واکنش به اضطرابهای دنیای جدید بود. این هنرمندان، یک جریان انتقادی علیه جامعه نو را در مواجهه با زندگی شهری اوایل قرن ۲۰ به راه انداختند و آن را در پیکره های مارپیچی و رنگهای خام و درخشان نشان می دادند.

اکسپرسیونیسم در موسیقی

یکی از خصلت های اکسپرسیونیسم اینست که هنرمند تمایل دارد بجای محیط بیرونی، درون خود را جست و جو کند و چنین خصلتی به وضوح در کارهای موسیقی حس میشود. اغلب هنرمندان آلمانی و اتریشی، دست به طغیان بر علیه هنرمندان امپرسیونسم فرانسوی( آفریننده های مضمون های دلنشین و زیبا) می زدند. آن ها با انتقاد از زیبایی و آراستگی ظاهری، برای این که نارضایتی در اجتماع را اعلام کنند؛ تفکرات وحشی و حتی کریه را در هنر، پرورش دادند.

موسیقیدانان اکسپرسیونیسم برای بیان نازیبایی ها مانند نقاشان و نویسندگان اکسپرسیونیسم، به پیروی از روشهای خاص خود پرداختند. آن ها بر عناصر غیر موسیقی تأکید داشتند. مواردی که باعث می شوند موسیقی، حال و هوای تابلوهای نقاشان یا مطالب نویسنده های اکسپرسیونیسم را برای مخاطب القا کند؛ نظیر استفاده از اصوات، تاکیدهای غیر موزون روی ضربها، فاصله های دیسونانس، تعویض سریع تونالیته و مشخص نبودن تونالیته اصلی موسیقی و بسیاری از روشهای دیگر می باشد.

اکسپرسیونیسم چیست,اکسپرسیونیسم,تاریخچه اکسپرسیونیسممکتب اکسپرسیونیسم یکی از وسیع ترین حرکت های اواخر قرن ۱۹ میلادی بوده است

دوران افت و خاموشی اکسپرسونیسم

در طول جنگ جهانی اول یا در نتیجه جنگ، چندین هنرمند اکسپرسیونیست به دلیل آسیب ها و بیماری فوت کردند. در سال ۱۹۱۶ فرانتس مارک سقوط کرد. اگون شیله در سال ۱۹۱۸ در جریان اپیدمی انفولانزا فوت کرد و بسیاری دیگر، جان خود را پس از شکسته شدن زیر آسیب های جنگ، از دست دادند. سرانجام در سال ۱۹۳۳، دیکتاتوری نازی باعث خاموشی دوران اکسپرسیونیسم آلمان گردید. نازی ها به هنرمندان بی شماری در آن زمان ، لقب “هنرمندان منحط” را دادند و همین امر باعث حذف آثار هنری اکسپرسیونیستی آن ها از موزه ها شد. از این هنرمندان می توان به پابلو پیکاسو، هانری ماتیس، فرانتس مارک، پل کلی، ارنست لودویگ کرشنر، وینسنت ون گوگ، ادوارد مونک و پل گائوگوین اشاره کرد.

حقایق جالب در مورد اکسپرسیونیسم

- اکثر هنرمندان اکسپرسیونیست با جنبش های دیگری مثل فوویسم، نمادگرایی، هنر انتزاعی و سوررئالیسم همپوشانی دارند.

- فوویسم، نام جنبش به وقوع پیوسته، در زمان راه اندازی اکسپرسیونیسم در فرانسه بود که هنری ماتیس، رهبری آن را بر عهده داشت.

- گروه هایی از هنرمندان اکسپرسیونیست، تحت عنوان پل و سوار آبی در آلمان بوجود آمدند.

- در جنگ جهانی دوم، بسیاری از هنرمندان اکسپرسیونیست آلمانی، کشور آلمان را ترک کردند.

هنرمندان و نقاشان مشهور سبک اکسپرسیونیسم

>> وینسنت ون گوگ:

وینسنت ون گوگ در فرانسه از تأثیرگذارترین چهره های جنبش پسامپرسیونیسم به شمار میرود و همچنین در قرن بیستم، از پیشگامان اصلی اکسپرسیونیسم می باشد. از آثار او می توان به پرتره ها، مناظر، خودنگاره ها، سروها، طبیعت بیجان ، مزارع گندم و گل های افتابگردان اشاره کرد.

>> ماکس بکمن:

یک نقاش آلمانی به نام بکمن با جنبش اکسپرسیونیسم، مخالف بود. با این حال، سبک اکثر نقاشی های او، اکسپرسیونیست بود.

نقاشی اکسپرسیونیسم,نقاشی اکسپرسیونیسم,اکسپرسیونیسم در نقاشیاکسپرسیونیسم اصطلاح پیچیده ایست که در زمانهای مختلف بمعنای متفاوتی بوده است

>> پاول کله:

پاول کلِه که در شهر مونشنبوخزه سوئیس در ۱۸ دسامبر ۱۸۷۹ زاده شده است؛ با سبک های گوناگونی از جمله اکسپرسیونیسم، کوبیسم و رئالیسم نقاشی میکند. او از شخصیت های برجسته هنر مدرن محسوب میشد؛ به این خاطر که خصوصیاتی همچون نواندیشی، تخیل ازاد، پرکاری و تنوع آثار، را داشت.

>> جیمز اِنسور:

یک نقاش هلندی به نام جیمز اِنسور بر جنبش اکسپرسیونیسم در آلمان، مؤثر بود.

>> اسکار کوکوچکا:

آثار هنری یک هنرمند اتریشی به نام اسکار کوکوچکا در مجله آلمانی The Storm به نمایش گذاشته شد. سبک آثار این هنرمند، اکسپرسیونیسم انتزاعی می باشد.

>> آگوست ماکه:

در گروه اکسپرسیونیست The Blue Rider در آلمان، آگوست ماکه از اعضای برجسته شناخته میشد.

>> فرانتس مارک:

یکی از رهبران جنبش اکسپرسیونیسم و بنیانگذاران گروه The Blue Rider، فرانتس مارک نام داشت.

>> ادوارد مونک:

ادوارد مونک، علاقه شدیدی به سینما داشت. او در سال ۱۹۲۷ یک دوربین فيلمبرداري در پاریس خرید و اقدام به ساخت چهار فیلم کوتاه غیرحرفه ای با موضوع« صحنه های خیابانی، ترافیک، مناظر، دوستان و خودش» کرد. تابلوی فریاد یا جیع، از مشهورترین نقاشی مونک محسوب میشود که به صورت رنگی و رشته ای از طرح های قلمی و زغالی در اواخر سال ۱۸۹۰ میلادی و در طول نخستین دهه سده بیستم به نقاشی کشید.

>> امیل نولده:

امیل نولده در تاریخ ۷ اوت ۱۸۶۷ دیده به جهان گشود. این نقاش آلمانی در قرن بیستم، از نخستین نقاشان و هنرمندان اکسپرسیونیست و از نقاشان بزرگ آبرنگ به شمار می رفت. شهرت نولده به دلیل انتخاب رنگ های پر معنی و رسایش می باشد. از مهم ترین آثار او می توان به آفتابگردان بزرگ( ۱۹۲۸) تابلوهای آواز زن جوان( ۱۹۰۶)، باغ آنا وید( ۱۹۰۷)، باغ گل( ۱۹۰۸)، تراکم ابر( ۱۹۲۷)، و گل و ابرها( ۱۹۳۳) اشاره کرد.

>> اگون شیله:

یکی از پذیرندگان اولیه اکسپرسیونیسم به نام اگون، در سن ۲۸ سالگی فوت کرد. در آثار شیله، محور اصلی، حس درونی اثر میباشد. او پرتره هایی از پیکر خود و اطرافیانش را در آثار خود برجای گذاشته است.

نقاشان مشهور سبک اکسپرسیونیسم,اکسپرسیونیسم چیست,اکسپرسیونیسمدر نقاشی اکسپرسیونیسم احساس و هیجان حرف اول را می‌زند

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 14
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش