یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
کد مقاله: ۹۹۱۲۰۰۱۰۰

برجسته ترین رهبران جنبش فوویسم چه کسانی هستند؟

فوویسم,جنبش هنری فوویسم,تاریخچه ی سبک فوویسمنقاشی ها در فوویسم ساده میشوند و مانع از سایه روشن و سه بعدی کردن می شود
یکی از نخستین سبک ها و شیوه های هنری قرن بیستم میلادی جنبش فوویسم  است که با وجود این که عمر کوتاهی داشته، در هنر این قرن تحولاتی چشمگیری برجای گذاشت.

فوویسم چیست؟

فوویسم مکتب گروهی از نقاشان فرانسوی بود که دورگیری های زمخت و رنگ های تند و نامتعارف و شکل های ساده شده در آثار خود بکار می بردند و از سه بعدنمایی و سایه روشن کاری پرهیز می کردند. فوویسم به عنوان نخستین سبک های نقاشی در جنبش های پیشتاز هنر اروپا بود که در فرانسه بین سالهای ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۸ بوجود آمد و تا جنگ جهانی اول ادامه یافت. 

نقاشان فوویست خواست های درونی خود را به بازتاب دادن واقعیت بیرونی ترجیح می دادند. آنها با استفاده از رنگ های خالص و شفاف بگونه ای پرخاشگرانه، پرشور، غیرواقعی و زمخت آثار خود را خلق می کردند. در آثار فوویست، عنصر رنگ، بویی شخصی و فردی دارد. با وجود این که هنرمندان مکتب فوویسم در استفاده از رنگ قانون شکنی کرده اند ، ولی در مورد شکل کلی و تناسبات اجزای تصویر کماکان به طبیعت وفادار مانده اند. از هنرمندان برجسته این گروه می توان به "مارکه"، "روئو"، "ولامینک"، "براک" و "دوفی" اشاره کرد. هرچند بر طراحی گرافیک، فوویسم  تأثير مستقیمی نگذاشت و عمر فوویسم کوتاه بود ولی اثر این جنبش بر نقاشان اکسپرسیونیست آلمان مشهود است که پوستر ها و موضوعات چاپی دیگری به نوبه خود آفریدند.

نقاشی فوویسم,فوویسم,درباره فوویسمفوویسم از نخستین سبک‌های نقاشی در جنبش‌های پیشتاز هنر اروپا بود

ویژگی بصری آثار فوویسم

آثار نقاشان مکتب فوویسم بر کیفیت نقاشی و رنگ قوی نسبت به بازنمایی واقعی از اشیاء یا مناظر تأکید دارد یا بعبارتی همان رنگ های بسیار تند و خیره کننده بود، رنگ های خاصی که آگاهانه برای خلق جلوه های حسی و تزئینی و گاه نیز برای فضا سازی تابلو بکار می بردند. نقاشی ها در سبک فوویسم، دورگیری های زخیم، شکل های ساده و رنگ های نامتعارف دارد. همینطور نقاشی ها در فوویسم ساده میشوند و مانع از سایه روشن و سه بعدی کردن می شود. جالب است بدانید که فوویست ها از استفاده ی رنگها در جای اصلیشان امتناع می کردند.

جنبش هنری فوویسم

شیوه اجرایی و مضمون خاصی را نمی توان در جنبش هنری فوویسم دنبال کرد که همه هنرمندان خود را ملزم به اجرای آن بدانند، بلکه امری که بیش از همه آنان را به هدفی واحد در کنار یکدیگر می خواند انگیزه، ذوق و سلیقه، تواناییها و علایق هنری مشترک بود. در این شیوه هنری مضامین قالب همچون سبک امپرسیونیستها منظره پردازی، طبیعت بیجان، تک چهره نگاری و پیکره پردازی بود. فووها در رنگ به همان رهایی دست یافتند که گوگن، ون گوگ، سورا و دیگر نقاشان امپرسیونیسم به طرق مختلف تلاش کردند به آن برسند. البته توجه کنید که اهداف فوویستها و پست امپرسیونیست ها از یکدیگر متفاوت بود ولی عاقبت رنگ در هر دوی این جنبشهای هنری، حرف نخست را زد و خط وسیله بیانی در خدمت رنگ شد. در سبک فوویست رنگهای ترکیبی مفهومی ندارند. آن ها می خواستند که رنگهای تند و خالصی که از تیوپ بیرون می آید را مستقیما روی تابلو بکار گیرند.

فوویسم چیست,مکتب فوویسم,فوویسمنقاشان جنبش فوویسم در آثارشان چندان به موضوع پیش رویشان وفادار نبودند

تاریخچه ی سبک فوویسم

فوویسم که در اوایل قرن بیستم پدید آمد، مکتب گروهی از هنرمندان مدرن فرانسوی بود. از حدود سال ۱۹۰۴ فعالیت سبک فوویسم آغاز شد و تا حدود سال ۱۹۱۰ ادامه داشت. نخستین جنبش هنری آوانگارد در قرن بیستم، فوویسم  می باشد. از اعضای اصلی گروه فوویست ها و به گونه ای شاید بوجود آورندگان سبک فوویسم می توان به هانری ماتیس، آندره دورن و موریس دو ولامینک اشاره کرد. فوویست ها حدود ۶ سال فعال بودند و فوویسم در شکل گیری سبک اکسپرسیونیسم در همین مدت کوتاه،   تأثير عمده ای داشت.

برجسته ترین رهبران جنبش فوویسم

- هانری ماتیس (۱۸۶۹- ۱۹۵۴): 

از برجسته ترین عضو گروه و به نوعی رهبر فوویسم میتوان به هانری ماتیس اشاره کرد. وی از رنگ های شاد و نشاط انگیز استفاده می کرد. ماتیس گفته است:“آنچه در رویای من از هنر وجود دارد عاری از سوژه های آزاردهنده و یاس آور است. هنر شبیه صندلی راحتی ای برای استراحت و آرامش است”. ماتیس عناصر تصویری تابلوهایش را علاوه بر کاربست رنگ های پرقدرت و باشدت و خلوص زیاد، بسیار ساده سازی می کرد. وی استفاده از سطوح تخت و دوبعدی و رنگ های متضاد را از گوگن اقتباس کرد. پرده “هماهنگی در رنگ سرخ( اتاق سرخ) ” در نمایش تضاد رنگ های گرم و سرد و خطوط ساده و خلاصه شده منحنی و مستقیم به عنوان یک تلاش محسوب میشود. در آثار ماتیس رنگ ها  یکی در میان گرم و سردند که باعث جذب بیننده ها به بوم میشود و انگار بازی گوشانه از دست حیواناتی وحشی می گریزد.

فوویسم,فوویسم در نقاشی,نقاشی های سبک فوویسمهنرمندان جنبش فوویسم می‌کوشیدند تا درونیات خود را بجای واقعیات بیرونی بازتاب دهند

- کس وان دنگن (۱۸۷۷- ۱۹۶۸):

کس وان دنگن چهره نگاری تواناست که زمانی جزء فووها به شمار میرفت. وی پرده های واقع گرایانه را در جوانی نقاشی میکرد و بزودی تحت‌تأثیر آثار امپرسیونیست ها قرار گرفت. او در سال ۱۸۹۷در پاریس اقامت گزید. کس وان دنگن در سال ۱۹۰۵ آثارش را در نمایشگاه فووها ارائه کرد و با گروه پل نیز همکاری داشت. وی به محافل بالا نشین پاریس بعد از جنگ جهانی اول، روی آورد و با نقاشی پیکرهای لاغر و آراسته و چهره نگاری از آدم های رنگ پریده ی باب روز مشهور شد. دنگن خود را همچون رنگ شناسی خوش قریحه در دوره های مختلف کارش، معرفی کرد.

- آلبر مارکه (۱۸۷۵- ۱۹۴۸): 

مارک آلبرت که یک نقاش فرانسوی بود، موفق شد یک سبک متمایز از نقاشی یعنی سبک فوویسم  را ایجاد کند. او مخارج زندگی اش را از طریق سفارش های نقاشی من جمله کار بر روی پروژه نقاشی دیواری در گراند پالاس که در سال ۱۹۰۰ برای نمایشگاه پاریس با همکاری هانری ماتیس اجرا شد، تأمین می کرد. کمپوزیسیون های اولیه آثار آلبر مارکه با رنگ های روشن فوویستها مشخص میشوند ، در این آثار، طراحی های او بسیار کنترل شده و نورپردازی های مشخصی دارند که نه تنها با تشدید قویترین رنگ مایه ها بلکه با نمایان ساختن کمرنگ ترین رنگها کار شده اند.

ویژگی بصری آثار فوویسم,فوویسم,طرح هایی ازنقاشی های فوویسمانواع فوویسم عمدتا به قابلیت های تصویری رنگ های خالص علاقمند بودند

- رائول دوفی (۱۸۷۷- ۱۹۵۳): 

یک نقاش سبک فوویسم که اهل فرانسه بود و همینطور برادر نقاش دیگر جین دوفی ‏( en) ‏ بود، رائول دوفی نام داشت. کارهای او بسیار رنگارنگ بود و یک سبک تزئینی که مد روز بود، داشت که از عمده فعالیت های وی که بیشتر برای ساختمان های عمومی توسعه یافته بود، می توان به طرح های سرامیک و پارچه اشاره کرد. شهرت رائول دوفی اغلب بدین دلیل بود که در فضای آزاد صحنه هایی را طراحی میکرد، او همینطور یک طراح، چاپ دستی کتاب تصویرگر و طراح مبلمان بود.

- مریس ولامینگ (۱۸۷۶- ۱۹۵۷): 

یکی از نقاشان فرانسوی، موریس دو ولامینک نام داشت که همانند آندره درن و هانری ماتیس از اعضای مهم جنبش فوویسم به شمار میرفت. او نگرشی روانشناسانه  در چهره پردازیهای شخصیتهای خود ندارد و این گسستی با نگرش هنری قرن خود و سنن دیرینه اروپایی در شخصیت پردازی خاص در پرتره ها بود. پالت رنگی وی از سال ۱۹۰۸ تک رنگی تر شد. وی تحت تأثیر نقاشیهای پل سزان، در این دوران بود. کارهای متأخر او که با ضربات سنگین کنتراستهای سفید شکل گرفته اند، پالت رنگی تیره تری را به نمایش می گذارد.

طرح هایی ازنقاشی های فوویسم,برجسته ترین رهبران جنبش فوویسم,فوویسمآثار نقاشان مکتب فوویسم بر کیفیت نقاشی و رنگ قوی نسبت به بازنمایی واقعی از اشیاء تأکید دارد

- آندره درن (۱۸۸۰- ۱۹۵۴):  

از دیگر رهبران جنبش فوویسم در اروپا می توان به آندره درن اشاره نمود که رنگ های تند و سطوح تخت در نقاشی های خود بکار می برد. او در جنوب غربی فرانسه بهمراه ماتیس جنبش فوویسم را به راه انداختند. رنگ گذاری های او مثل ضرب قلم های ون گوگ است. گویی کوه ها و عناصر طبیعت به صورت مواج هستند. اشکال هندسی که دُرن از ترکیب آنها منظره ها را به تصویر کشیده نیز تاثیرات سزان را نشان می دهد.

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 9
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش