چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۱۰۸۰۱۲۲

آشنایی با اجزای ساز سیتار و انواع آن

ساز سیتار,عکس ساز سیتار,ساختار ساز سیتارساز سیتار معروف ترین ساز تکنواز کنسرت سنتی به شمار می رود
به یکی از سازهای زهی زخمه ای موسیقی هندی، سِتار میگویند. وقتی که عباس مهرپویا از هند به ایران بازمیگشت، بر طبق مدارک تاریخی، این ساز ایرانی الاصل را مجددا به موسیقی ایران وارد کرد و صاحب موفقیت های بسیاری در این زمینه شد. قبل از عباس مهرپویا ، ساز سیتار توسط امیرخسرو دهلوی از ایران به هند منتقل گردید و همین امر باعث شد تا این ساز در موسیقی ایرانی منسوخ شود. در ان مطلب از سرپوش با ساز سیتار آشنا خواهید شد.

ساز سیتار

دسته ی ساز سیتار، بلند و کشیده است و دارای کاسه ای به شکل گلابی می باشد. این ساز که در زیر سیم های اصلی بسته می شود؛ دارای هفت سیم اصلی و ۱۱ یا ۱۳ سیم تشدید( یا همراه) است و برای نواختنش از یک مضراب فلزی استفاده می شود. وظیفه ی سیم های اصلی اینست که آواهای نغمه را تولید کنند؛ به این صورت که پس از ضربه خوردن، سیم های همراه را به صدا درمی آورند. شکل ظاهری دستان های روی دسته این ساز به صورت کمانی هستند و با استفاده از فلز ساخته شده اند.

تاریخچه ساز سیتار

كلمه Sitar، برگرفته از كلمه فارسی سه تار میباشد و معنای این واژه سه سیم است. این ساز كه از آسیای مركزی به هند آورده شده است، احتمالا متعلق به نسل لوت های دارای دسته بلند است. رونق این ساز به قرن های ۱۶ و ۱۷ برمیگردد ، همچنین در قرن ۱۸ توانست شكل كنونی خود را پیدا كند و امروزه بعنوان یک ساز غالب در موسیقی هندوستان محسوب میشود كه در هند شمالی به عنوان ساز تكنوازی با تمبورا( لوت دارای واخوان) و تبلا( درامز) و در انسامبل ها( گروه‌های موسیقی) و همچنین كاتاك( kathak) – درامای رقص کاربرد دارد. ساز سیتار در دو مدرسه ی کشور هند، مورد استفاده قرار میگیرد که از آن ها می توان به راوی شانكار و ولایت خان اشاره کرد. هر یك از این مدارس، نوع خاص Sitar خودشان( متفاوت در اندازه، شكل و تعداد سیم ها و غیره) و سیستم كوك و تنظیم خاص خودشان را برای نواختن این ساز دارند.

سیتار در دهه ۶۰ میلادی، تأثير به سزایی بر روی برخی از اجراهای راک داشت؛ حتی نوازنده گیتار گروه راک آمریکایی به نام جورج هاریسون توانست پس از یادگیری نوازندگی این ساز، چندین قطعه مختلف را ضبط کند.

بسیاری از موسیقیدانان در همان دوران با کپی کردن صدای سیتار بر روی گیتار، در اجراهای خود از سیتار الکتریک استفاده کردند.

دختر شانکار به نام آنوشکا در اوایل قرن بیست و یکم، در این ساز به نوازنده ای چیره دست تبدیل شد و همین امر باعث شد تا او برای اجرا و ضبط موسیقی براساس فرهنگ موسیقیایی کشور هند به موسیقی دانان نقاط مختلف دنیا بپیوندد.

انواع ساز سیتار

انواع مختلفی از ساز سیتار وجود دارد که از نطر شکل کاسه و شمار سیم ها با هم متفاوتند. بطور کلی ساز سیتار، متشکل از سه دسته ی زیر میباشد :

> نوع اول ساز سیتار، ۷ سیم اصلی دارد و هیچ سیم تشدیدکننده ای ندارد.

> نوع دوم ساز سیتار، ۷ سیم اصلی دارد و علاوه‌براین دارای ۱۱ یا ۱۳ سیم تشدیدکننده می باشد.

> نوع سوم ساز سیتار، همانند نوع دوم این ساز میباشد با این تفاوت که در بالای دسته ساز، یک کاسه اضافی وجود دارد که بجای شدت دهنده صدا، بیشتر جنبه ی تزئینی دارد.

اجزای ساز سیتار

>> Bada ghoraj یا خرک اصلی:

جنس خرک اصلی ساز سیتار در زمان گذشته از استخوان بوده است درحالیکه امروزه از پلاستیک یا پلی متیلین برای ساخت این ساز استفاده می شود. به مرور زمان، سیم های ساز باعث ساییدگی سطح خرک میشود که در چنین شرایطی به« جاواری» نیاز دارد. صرفا افراد خاصی می توانند جاواری که یک هنر پیچیده است را انجام دهند.

اجزای ساز سیتار,ساختار ساز سیتار,ساز Sitarساز سیتار در خارج از هند نیز شناخته شده است

برای ساخت خرک در سیتارهای کربنی از مواد کامپوزیتی استفاده شده است که دربرابر ضربه و خراش از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

>> باج تار Baj Tar:

به سیم اصلی ساز سیتار که در میانه دسته قرار دارد، باج تار می گویند. از این سیم در تکنیک های اصلی نوازندگی سیتار استفاده میشود.

>> گوشی تنظیم کننده سیم اصلی Baj Tar Kunti:

گوشی تنظیم کننده سیم اصلی ساز سیتار دارای اندازه و شکل یکسانی با گوشی های سیم اصلی می باشد.

>> چیکاری تار Chikari Tar:

به سیم های چیکاری که در یک گروه سه تایی، نزدیک به هم هستند و به صورت یک دسته سیم نواخته میشوند ، چیکاری تارها میگویند. این سیم ها بعنوان سیم های واخوان، مورد استفاده قرار میگیرند. این سیم ها با الگوهای مختلفی نواخته میشوند؛ یعنی در هر زمان با باج تار به صورت یک در میان، نواخته میشوند و همچنین اجازه میدهند که نت های پیچیده را بنوازید.

>> دندی Dandi:

به دسته یا گردن سیتار، دندی اطلاق میشود که علت تشدید صدا در داخل آن، تو خالی بودنش می باشد. معمولاً جنس دسته در سازهای سنتی از چوب ساج یا سرو است. از این رو این دسته ها با گذشت زمان دچار تاب و پیچش می شدند. امروزه با استفاده از چوب محکم و مقاوت تری، دسته را می سازند.

>> بدنه سیتار Kadu ka tumba:

با توجه به حساس و شکننده بودن بدنه ی ساز سیتار، این ساز به مراقبت بسیار زیادی احتیاج دارد ولی جنس برخی از سیتارهای امروزی از فیبر کربنی است که مقاومت بسیاری دربرابر فشار و صدمات مختلف دارند.

>> پاردا Parda:

به پرده های ساز سیتار، پاردا میگویند. شکل ظاهری این پرده ها برای قرارگیری بر روی دسته و بالای سیم های کمکی، خمیده است. اتصال این پرده ها به دسته از طریق سیم هایی قوی میباشد که مجوز حرکت به سمت بالا و پایین روی دسته را برای تنظیمات یا کوک های مختلف می دهد.

>> Pickguard در ساز Sitar:

Pickguard نام یک قطعه تزئینی در ساز سیتار به منظور پنهان کردن محل اتصال دسته و بدنه میباشد که معمولاً با طرح های گل های قلم زنی شده به صورت استادانه ای تزیین شده است. سیتارهای کربنی در این قسمت یکپارچه اند و قابلیت ساخت این نوع سیتارها بدون pickguard وجود دارد ولی این قسمت برای زیبایی، همچنان در این نوع سیتارها وجود دارد.

>> تبلی( tabli) در ساز Sitar:

به صفحه صدای اصلی ساز سیتار، تبلی می گویند. این قطعه بهمراه جاواری، بر روی صدای این ساز، تأثير به سزایی دارد. جنس تبلی در زمان گذشته از یک قطعه چوب ضخیم ساج یا tun بود. با استفاده از فیبرهای کربنی، تبلی های سیتارهای کربنی را میسازند که یک طرح داخلی اختصاصی شبیه تبلی های چوبی دارد.

عکس ساز سیتار,انواع ساز سیتار,نحوه نواختن ساز سیتارساز سیتار یکی از سازهای زهی کشور هندوستان است که دارای دسته ای بلند و کشیده است

>> تار( Tar) در ساز Sitar:

نام دیگر سیم سیتار، تار می باشد.

>> تار گاهان( Tar Gahan) در ساز Sitar:

راهنمای سیم که در امتداد سیم های اصلی است و موجب هدایت سیم ها به سمت شیطانک می شود؛ تار گاهان میگویند.

>> TarafKunti در ساز Sitar:

TarafKunti در ساز سیتار، به گوشی های سیم های کمکی ساز اطلاق میشود.

>> TarafMogara در ساز Sitar:

کاربرد واشرهای حفاظتی دندی( دسته سیتار) برای سیم های کمکی است.

>> TarafTar در ساز Sitar:

به سیم های کمکی سیتار، TarafTar میگویند. نحوه ی کوک این سیم ها بر روی نت های راگا کوک می باشد و پس از نواخته شدن pitch سیم، شروع به نواختن می کنند. همین سیم های کمکی، صدای طنین دار و رزونانسی را به سیتار می دهند.

>> TardaniMogara در ساز Sitar:

TardaniMogara به پست های زهگیر گفته میشود که موجب نگهداری انتهای چرخشی سیم ها می گردد.

نحوه ی نواختن سیتار

نحوه ی نواختن ساز سیتار به اینصورتست که نوازنده باید این ساز را در حالت نشسته روی ران هایش با زاویه ۴۵ درجه نگه دارد و به وسیله یک زخمه ی فلزی، سیم هایش را به صدا در اورد. دست چپ نوازنده در همین رمان در بین سیم ها حرکت می کند و یا حرکات ظریف نت های موردنظر را انتخاب می کند.

Mind ، نام یکی از دیگر سازهای سیتار در هندوستان میباشد که به نوازندگان، قابلیت نواختن گام Minor را می دهد. نوازندگان سیتار با نواختن این گام می توانند تمام ملودی را به صورت کامل بنوازند و نوایی خلق کنند که شبیه گریه انسان است.

این ساز را با صرف زمان طولانی و تمرین جدی، به سختی می توان یاد گرفت.

تفاوت سیتار با سایر سازها

ساز سیتار با سایر سازها از این نظر ، متفاوت است که یک سیم به نام ” باج تار ” دارد. باج تار، در میانه سیتار از اصلی ترین سیم ها محسوب میشود.

ساختار ساز سیتار,آموزش ساز سیتار,تاریخچه ساز سیتارساز سیتار دارای هفت سیم اصلی و یازده تا سیزده سیم هم نوا می باشد

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 11
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش