شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۲۰۴۰۰۵۳

همه چیز درباره ساز تومبا، انواع، کاربرد و نحوه ساخت

ساز تومباساز تومبا
ساز تومبا یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین سازهای ضربی در موسیقی است. در این مقاله از سرپوش ، به بررسی ویژگی‌ها، تاریخچه و کاربردهای ساز تومبا در موسیقی می‌پردازیم.

ساز تومبا چیست؟

ساز تومبا، یکی از سازهای جذاب و خاص است که در بسیاری از سبک‌های موسیقی به کار می‌رود. این ساز از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که با هم ترکیبی زیبا و خاص را ایجاد می‌کنند. در این مقاله، قصد داریم همه چیز درباره ساز تومبا را به شما آموزش دهیم. از تاریخچه و نحوه ساخت این ساز تا نحوه نواختن آن و آثار معروفی که با استفاده از آن ساخته شده‌اند. پس با ما همراه باشید تا با ساز تومبا بهتر آشنا شوید.

تاریخچه ساز تومبا

ساز تومبا، از سازهایی است که در بسیاری از فرهنگ‌ها و سبک‌های موسیقی به کار می‌رود. تاریخچه این ساز به قدمت‌های بسیاری در گذشته بازمی‌گردد. این ساز در قرن ۱۲ میلادی در آمریکای جنوبی گسترش پیدا کرد. در آن زمان، تومبا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده بود که هر بخش، صدایی خاصی را تولید می‌کرد. این ساز در آغاز برای نواختن موسیقی محلی به کار می‌رفت و پس از آن به سبک‌های موسیقی دیگری همچون سامبا و بوسانووا نیز اضافه شد.

ساز تومبا چیستهمه چیز درباره ساز تومبا

ساختار ساز تومبا

ساز تومبا، از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: بدنه (shell) و پوست (head). بدنه ساز تومبا، از یک لوله چوبی تهیه شده است که در بالای آن یک پوسته بزرگ قرار دارد. پوسته‌ی بالایی ساز تومبا، به عنوان پوست (head) شناخته می‌شود و به کمک چوب‌هایی که به طور افقی در بالای آن قرار دارند، به بدنه‌ی ساز متصل می‌شود. بخش پایینی بدنه‌ی ساز تومبا، به صورت مخروطی شکل است و در بالای آن با یک پوسته کوچک تحت عنوان پوسته‌ی برشی (cutting head) پوشیده شده است. این پوسته در کنار پوسته‌ی بالا، به عنوان سطح نواختن (playing surface) استفاده می‌شود و صدای ساز را تولید می‌کند. برای نواختن ساز تومبا، از دو ملق استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها بسیار بزرگتر از دیگری است. نوازنده برای نواختن ساز تومبا، به کمک دستان خود به پوسته‌ی بزرگتر ضربه می‌زند و با دست دیگر به پوسته‌ی کوچکتر ضربه می‌زند.

ساختار ساز تومباساختار ساز تومبا

انواع ساز تومبا

در طول تاریخ، بسیاری از انواع ساز تومبا ساخته شده‌اند که هر کدام از آن‌ها دارای صدا و شکل متفاوتی هستند. برخی از انواع رایج ساز تومبا شامل موارد زیر هستند:

کونگا (Conga):

کونگا یکی از انواع رایج ساز تومبا است که در سبک‌های موسیقی آفریقایی، کوبایی و لاتین به کار می‌رود. این ساز از یک بدنه یکپارچه و پوسته‌ی بزرگی که در بالای آن نصب شده است، تشکیل می شود. نوازنده برای نواختن کونگا از دستان خود استفاده می‌کند و با ضربه‌ی دادن به پوسته‌ی بالایی ساز، صدای آن را تولید می‌کند.

بونگو (Bongo):

بونگو، یکی از ساز‌های کوچکتر سبک لاتین است که از دو قطعه ساخته شده است. قطعه‌ی بزرگتر، به عنوان بونگو مادری (hembra) و قطعه‌ی کوچکتر، به عنوان بونگو پدری (macho) شناخته می‌شود. نواختن بونگو به کمک دستان انجام می‌شود و صدایی بسیار زیبا و ریتمیک تولید می‌کند.

تیمبال (Timbale):

ساز تیمبال یا همان پایلا کریولا جایگزین سبک تر و قابل حمل تری برای طبل های کاسه ای بزرگ و دست و پا گیر است و گزینه ای بسیار عالی برای استفاده در راهپیمایی ها و رژه های نظامی محسوب می شود. تیمبال های اولیه از از ظروف آهنی یا مسی که در خیلی از کارخانه های نیشکر اطراف جزیره کوبا وجود داشتند ساخته می شدند. نوازنده برای نواختن تیمبال، به کمک چوب‌هایی که در دستان خود دارد، به پوسته‌ی سطحی ساز ضرب می گیرد.

پاندیرو (Pandeiro):

پاندیرو نیز یک ساز تومبا است که در سبک‌های مختلف موسیقی به کار می‌رود. این ساز از یک بدنه گرد و پوسته‌ی بزرگی که در بالای آن نصب شده است، تشکیل می شود. پوسته‌ی بالایی پاندیرو، دارای چندین روکش کوچکی است که به صورت دایره‌ای به هم متصل شده‌اند. نوازنده برای نواختن پاندیرو، از دستان خود استفاده می‌کند و با ضربه‌ی دادن به پوسته‌ی بالایی ساز، صدایی ریتمیک و ملایم تولید می‌کند.

کالاباش (Kalimba):

کالاباش، یک ساز تومبا کوچک شکل است که در بسیاری از سبک‌های موسیقی به کار می‌رود. این ساز از یک بدنه چوبی کوچک و پوسته‌ی بزرگی که در بالای آن نصب شده است، تشکیل می شود. پوسته‌ی بالایی کالاباش، دارای چندین روکش کوچکی است که به صورت دایره‌ای به هم متصل شده‌اند. نوازنده برای نواختن کالاباش، با کمک انگشتان خود به پوسته‌ی بالایی ساز ضربه می‌زند و با ایجاد ویبره‌های صوتی، صدایی بسیار زیبا و ملایم را تولید می‌کند.

انواع ساز تومباانواع ساز تومبا

نحوه نواختن ساز تومبا

نوازندگان ساز تومبا برای نواختن این ساز، از دستان خود به همراه چوب‌هایی که در دستان دارند، استفاده می‌کنند. برای نواختن ساز تومبا، نوازنده با دستی که چوب را در دست دارد، به پوسته‌ی بزرگتر ضربه می‌زند و با دست دیگر به پوسته‌ی کوچکتر ضربه می‌زند. همچنین برای تولید صداهای متنوع‌تر، می‌توانند با انگشتان یا پلاستیک‌هایی که بر روی انگشتان خود قرار داده‌اند، به پوسته‌ی ساز ضربه بزنند.

در نواختن ساز تومبا، تکنیک‌های مختلفی نیز به کار می‌رود. برای مثال در کانگا، می‌توان با ضربه‌های متوالی به پوسته‌ی ساز، یک ریتم پایه را تولید کرد. همچنین با ترکیب ضربه‌های قوی و ضعیف به پوسته‌ی ساز، می‌توان صداهای مختلف و دلخواه را تولید کرد.

در کل، نواختن ساز تومبا نیاز به تمرین و تسلط بر تکنیک‌های مختلف دارد. با تمرین و تلاش، می‌توانید در نواختن این سازهای زیبا و جذاب، مهارت بیشتری پیدا کنید و لذت بیشتری را از موسیقی خود ببرید. 

کاربردهای ساز تومبا

ساز تومبا در بسیاری از سبک‌های موسیقی به کار می‌رود و در ریتم و تنظیم آن‌ها نقش مهمی دارد. در موسیقی لاتین، ساز تومبا به عنوان یکی از سازهای اصلی شناخته می‌شود و در گروه‌های موسیقی لاتین، نوازنده‌ی تومبا به عنوان یکی از اعضای مهم گروه شناخته می‌شود.

در موسیقی برزیلی نیز، ساز تومبا به عنوان یکی از سازهای اصلی شناخته می‌شود و در سبک‌هایی مانند سامبا و فورو به کار می‌رود. همچنین در موسیقی آفریقایی، ساز تومبا به عنوان یکی از سازهای اصلی شناخته می‌شود و در گروه‌های موسیقی آفریقایی، نوازنده‌ی تومبا به عنوان یکی از اعضای مهم گروه محسوب می‌شود.

علاوه بر سبک‌های موسیقی فوق، ساز تومبا در بسیاری از سبک‌های موسیقی دیگر نیز به کار می‌رود و در ریتم و تنظیم آن‌ها نقش مهمی دارد. به طور کلی، ساز تومبا به عنوان یکی از سازهای اصلی در موسیقی جهانی شناخته می‌شود و در بسیاری از قسمت‌های موسیقی، نقش حیاتی دارد.

کاربرد ساز تومباکاربرد ساز تومبا

تفاوت ساز تومبا و پرکاشن

ساز تومبا و پرکاشن دو ساز موسیقی از دسته‌ی سازهای ضربی هستند و در بسیاری از قطعات موسیقی به کار می‌روند. با این حال، هر دو ساز تفاوت‌هایی در مورد ساختار، نوع صدا و کاربرد دارند.

ساز تومبا یک ساز ضربی با ساختاری بزرگ و پوستی است که به وسیله‌ی چوب‌هایی به نام ملاتون و به وسیله‌ی دستان نوازنده نواخته می‌شود. صدای تومبا قطعات پرقدرت و ریتمیک موسیقی را تحریک می‌کند و به خاطر صدای بلند و پرقدرتش در گروه‌های بزرگ موسیقی از آن استفاده می‌شود. همچنین، نوازنده‌ی تومبا با تغییر نوع ضربه‌ها روی پوست ساز، می‌تواند صدای متفاوتی از خود بدهد و در نتیجه تنوع بیشتری در موسیقی ایجاد کند.

از سوی دیگر، پرکاشن‌ها شامل یک مجموعه از سازهای ضربی هستند که متشکل از دوف، تمپو، کونگا، کاهون و دیگر سازهای ضربی است. پرکاشن‌ها در گروه‌های بزرگ موسیقی و در انواع مختلف موسیقی‌ها از جمله موسیقی کلاسیک، جاز و راک استفاده می‌شوند. پرکاشن‌ها به عنوان سازهایی با قابلیت تنوع بالا در نواختن صداها در موسیقی شناخته می‌شوند و در نتیجه می‌توانند برای ایجاد تنوع در ریتم و صداها در قطعات موسیقی از آنها استفاده کرد. همچنین، با توجه به تنوع بالای پرکاشن‌ها، می‌توانند در انواع مختلف موسیقی‌ها و قطعات مختلف به کار روند.

به طور کلی، تفاوت اصلی بین ساز تومبا و پرکاشن‌ها در ساختار و نوع صداست. ساز تومبا یک ساز ضربی با ساختاری بزرگ و پوستی است که به وسیله‌ی دستان نوازنده نواخته می‌شود و صدای قوی و پرقدرتی دارد. در حالی که پرکاشن‌ها مجموعه‌ای از سازهای ضربی هستند که درگروه‌های موسیقی به کار می‌روند و در نواختن آن‌ها از ابزارهای مختلفی مانند چوب و قلاب استفاده می‌شود. همچنین، پرکاشن‌ها در تولید صداهای مختلف و ایجاد تنوع در ریتم موسیقی، قابلیت بالایی دارند و می‌توانند در انواع مختلف موسیقی به کار روند.

سخن پایانی درباره ساز تومبا

ساز تومبا یکی از سازهای زیبا و جذاب در موسیقی است که در بسیاری از سبک‌های موسیقی به کار می‌رود. این ساز از یک بدنه و پوسته‌ی بزرگی تشکیل شده است و برای نواختن آن، نوازنده از دستان خود به همراه چوب‌هایی که در دست دارد، استفاده می‌کند. در نواختن ساز تومبا، تکنیک‌های مختلفی به کار می‌رود و با تمرین و تسلط بر این تکنیک‌ها، می‌توانید در نواختن این ساز زیبا و جذاب، مهارت بیشتری پیدا کنید.

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 13
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش