سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۷:۱۳ - ۰۵ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۱۴۰۸
هنرهای تجسمی

نگهبانان بی‌کار و موجودات ناشناخته تا روایتی متفاوت از طبیعت و فضای شهری

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
در گالری گردی این هفته به نمایشگاه‌‌های گالری‌های طراحان آزاد، هما، دلگشا و خانه نگار ۱۴ پرداخته‌ایم.

 هنرآنلاین: نمایشگاه آثار امیرناصر اخلاقی با عنوان "نگهبانان" در گالری هما، نمایشگاه داریوش قره‌زاد با عنوان "لطفا وارد چمن شوید" در خانه نگار ۱۴، نمایش آثار ابراهیم محمدیان با عنوان "سکوت" در گالری طراحان آزاد و نمایش آثار مهدی نعمتی (م. اسمارت) با عنوان "مار آقای نعمتی" در گالری دلگشا، سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

نگهبانان فراموش شده

نقاشی‌های امیرناصر اخلاقی با عنوان "نگهبانان" در گالری هما به نمایش درآمده است. اخلاقی در این مجموعه به نمایش فرشته‌های نگهبان به کار رفته در معماری پرداخته است. در دوره‌ای از تاریخ معماری غرب و تاثیرات آن بر معماری ایران، فرشته‌هایی در اطراف ساختمان‌ها و میادین شهری قرار می‌گرفتند که نگهبانی از خانه‌ها و خیابان‌ها را بر عهده داشتند، اما امروزه دیگر نشانی از آنها و کارکرد قبلی آنها وجود ندارد.

 

حالا این هنرمند نقاش با جوهر، ماژیک و اکریلیک روی پارچه به نقش‌پردازی از این فرشته‌ها پرداخته، اما به جای مجسمه‌های سنگی، تصاویری از زنان را جایگزین آنها کرده است و این زنان نقش محافظ و نگهبان را پیدا کرده‌اند. زمینه‌های خالی که با لکه‌های رنگ، بافت پیدا کرده‌اند، محل قرارگیری و رخ نمایی پیکره‌هایی هستند که گاه سرخوشانه در برابر مخاطب قرار گرفته‌اند و گاه هیئت مجسمه‌وار پیدا کرده و در وضعیتی نامتعادل، منجمد شده‌اند.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

این تصاویر با شباهت‌هایی به پاپ آرت، نگهبانانِ تنها را نمایش می‌دهند که حتی در حضور دیگران نیز فردیت خود را حفظ کرده و جدا از بستر و زمینه حضور خود را به رخ می‌کشند.

 

نمایشگاه " نگهبانان" تا ۱۲ دی در گالری هما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک ادامه دارد.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

بزک‌های سبز شهری

نقاشی‌های داریوش قره‌زاد با عنوان "لطفا وارد چمن شوید" در خانه نگار ۱۴ به نمایش درآمده است. قره‌زاد حدود ده سال است که در آثار خود به موضوع زنان و فضای اجتماعی آنان در شهر تهران می‌پردازد و تضاد فرهنگی بین سنت و مدرنیته شهری در آثار او پررنگ است. گرافیتی‌های شهری در کنار تیپ‌سازی زنان، سوژه اصلی آثار او در سال‌های گذشته بود اما قره‌زاد در نمایشگاه جدید خود موضوعی را انتخاب کرده که تغییری شدید در آثار او ایجاد می‌کند.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

طبیعت، سوژه مجموعه جدید اوست، اما آنچه می‌بینیم با طبیعت به مفهوم رایج آن تفاوت دارد. در واقع آنچه به نمایش درآمده فضای سبز شهری است که در قالب چمن و درختانِ فرم داده شده، نمایان می‌شود. درختانی که به فرم‌های منحنی و دایره درآمده‌اند، گیاهان فانتزی و دستکاری شده‌ای هستند که از اصالت خود دور افتاده و مسئولیت بزک کردن شهر را پیدا می‌کنند. آنها نه به عنوان جلوه‌ای از طبیعت، بلکه مانند بخشی از طراحی شهری و نشانه‌های گرافیکی شهر هستند که هویت واقعی خود را از دست داده و به عنصری تزیینی تبدیل شده‌اند.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی داریوش قره زاده در گالری خانه نگار ۱۴

"لطفا وارد چمن شوید" در تقابل با تابلوهای رایج در فضاهای سبز شهری، تماشاگر را به دورن تابلو فرا می‌خواند تا به مطالعه دقیق برگ‌ها و ساقه‌های علف بپردازد. همانند آثار قبلی قره‌زاد که بریده‌ای از شهر با پرداخت هایپررئالیستی نمایش داده می‌شد، این بار هم بریده‌ای از چمن یا تک درخت دیده می‌شود و خبری از دورنما و مناظر انبوه نیست. اگرچه در این آثار حضور انسان محسوس نیست اما نشانه‌هایی از او وجود دارد، بلوک‌های سیمانی یا اعداد و خطوط راهنما که با رنگ روی چمن‌ها رسم شده‌اند، آشکارترین نمادها از دخالت انسان در طبیعت و تحت سلطه درآوردن آن هستند.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

نمایشگاه آثار داریوش قره زاد تا ۲۷ دی در خانه نگار ۱۴ به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک ۱۴ برقرار است.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

این آدم‌های غریب

گالری طراحان آزاد میزبان آثار نقاشی و مجسمه ابراهیم محمدیان با عنوان "سکوت" است. محمدیان در این مجموعه بیننده را با دنیایی خیال‌انگیر و غریب مواجه می‌کند که با وجود ابعاد کوچک آثار، مخاطب را در خود شناور می‌کند. موجودات غیر واقعی که با ترکیبی از انسان و حیوان ترسیم شده‌اند بخشی از آثار این نمایشگاه هستند. محمدیان با رنگ و روغن قهوه‌ای بر روی مقوای نیمه گلاسه به نقاشی از پیکره‌هایی ورم کرده و مبهوت پرداخته و آنچه در نهایت ارائه شده است مانند قطعه عکسی است که در گذر زمان تغییر رنگ داده است.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

ابعاد در آثار محمدیان اهمیت زیادی دارد و بیشترین نمود آن را می‌توان در بخشی یافت که ۱۴۰ قاب کوچک و یک شکل نقاشی‌هایی را دربر گرفته‌اند که ابعادی کوچک‌تر از ۲ سانتیمتر دارند. اما این کوچک بودن باعث نشده که ذره‌ای از ظرافت آثار کاسته شود. ذره‌بین‌هایی که در کنار تابلوها قرار گرفته به مخاطب کمک می‌کند چهره‌های دفرمه شده این موجودات ناشناس را تشخیص دهد.

 

 ابراهیم محمدیان

بخشی از آثار این مجموعه شناسنامه‌ها یا گواهی تولدهایی هستند که با کاغذهایی رنگ‌پردازی شده ساخته شده‌اند و تصویری از چهره صاحب شناسنامه را بر خود دارند، موجوداتی مسخ شده و ناشناخته که مخاطب را به کشف هویت آنها ترغیب می‌کنند.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

در تمام این آثار تکنیک چشمگیر و مهارت هنرمند در استفاده از ابزار مشهود است. نقاشی‌های مینیاتوری که با ظرافت تمام شکل گرفته‌اند یا مجسمه‌های برنزی یک سانتیمتری که درون شناسنامه‌های عجیب و غریب قرار گرفته‌اند، دنیایی ناشناخته را برای مخاطب می‌سازد که می‌تواند مدتها در سکوت آن وقت بگذراند و به دنبال کشف رموز و خصایص آن باشد.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

نمایشگاه "سکوت" تا ۱۲ دی‌ماه در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ ادامه دارد.

 

 

قصه‌گویی در جهان پریشان

نمایشگاه نقاشی مهدی نعمتی در گالری دلگشا برپاست. نعمتی در تابلوهای رنگارنگ و پر نشاط خود، جهانی هیجان زده و پر اغتشاش را به نمایش گذاشته است که انواع موجودات واقعی و خیالی در آن زیست می کنند. درهم فشردگی تصاویر و گره خوردگی جزییات آنها در یکدیگر، هرج و مرجی تصویری به وجود آورده است که با زندگی اجتماعی این روزگار قرابت دارد.

 

هر کدام ازاین تابلوهای قصه‌پرداز می‌تواند به یک جهان بزرگ تبدیل شود و در این دنیای پراغتشاش دیگر مشخص نیست چه کسی مشغول تفریح و شادمانی است، چه کسی در حال ارتکاب جرم است یا چه کسی در حال نابودی است. خط و فرم و رنگ آن چیزی است که مخاطب را به دنبال خود می‌کشد تا خشونت پنهان در لایه‌های این تصاویر را کشف کند.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

مهدی نعمتی

نعمتی دراین تابلوها با نمادهای زندگی مصرفی، بیننده را به یاد تیزرهای تلویزیونی، تبلیغات محیطی و تصاویر کارتونی می‌اندازد که زندگی او را احاطه کرده و راهی برای فرار از آنها وجود ندارد.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

این نمایشگاه تا ۱۲ دی ماه در گالری دلگشا به نشانی خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه‌ مهاجر، پلاک ۳۰، طبقه‌ همکف ادامه دارد.

 

اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

 

 

 

 

  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش