دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۵ - ۲۹ دي ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۱۰۰۶۹۶۱
هنرهای تجسمی

حاشیه‌ها چگونه بر بازار آثار تجسمی تاثیر گذاشتند؟

دوازدهمین دوره حراج تهران,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

دوازدهمین دوره از حراج تهران جمعه شب برگزار شد. در این دوره از حراج تهران ۱۱۸ اثر از هنرمندان معاصر ایرانی در برابر وسوسه خریداران آثار هنری قرار گرفت و در نهایت پرونده این دوره از حراج با فروش ۳۱ میلیارد و ۷۱۷ میلیارد تومان بسته شد. حراج تهران که هشتمین سال عمر خود را آغاز کرده است، در سال‌های نخست برگزاری با استقبال قابل توجه هنرمندان، کارشناسان و رسانه‌ها مواجه بود؛ اما هرچه به سال‌های اخیر نزدیک‌تر شدیم حجم انتقادها از شیوه برگزاری این رویداد بیشتر شد و برخی از هنرمندان در اصالت آثار تردید داشتند و برخی نیز در مناسبات مالی آن ابهام‌هایی را مطرح می‌کردند. این انتقادها در دوره‌های اخیر حراج تهران اثر گذاشت و چه در روند قیمت‌گذاری آثار و چه در فروش برخی آثار پرحاشیه خود را نمایان ساخت.

دی‌ماه دو سال پیش پس از انتشار خبرهایی درباره اصالت نداشتن برخی از آثار عرضه شده در حراجی تهران و همچنین انتشار حاشیه‌هایی درباره چاپی بودن برخی از آثار که ادعا شده بود کار دست است، اتفاق مهمی در حراج تهران روی داد. تابلویی از علی شیرازی که در متن این حاشیه‌ها بود به فروش نرفت و این اتفاق انعکاس قابل توجهی در رسانه‌ها نیز داشت. حراج تهران که از سال ۹۵ هر سال در دو نوبت و معمولا با ارائه آثار کلاسیک و مدرن در خردادماه و ارائه آثار هنری معاصر در دی‌ماه برگزار می‌شود از دوره هشتم به شکل عینی‌تر و واضح‌تری تحت‌تاثیر انتقادهای مداوم و شدید برخی از کارشناسان و هنرمندان برگزار شده است. از همین دوره تا کنون همواره سایه حاشیه‌ها بر این بازار سنگینی و بازتاب‌های رسانه‌ای آن را دستخوش حواشی بسیاری می‌کند.  به‌نظر می‌رسد این انتقادها در قیمت‌گذاری آثار نیز موثر بوده‌اند. در حالی که در سال‌های ابتدایی این حراج روند رو به رشد قیمت آثار هنری به شکل چشمگیری ادامه داشت در دوره‌های اخیر گویی، ترمز افزایش قیمت آثار کشیده شده است.

برای مثال در پنجمین دوره از حراج تهران که آثار مدرن و کلاسیک عرضه می‌شد، قیمت پیشنهادی آثار عرضه‌شده به‌صورت میانگین ۵/ ۲۱۳ میلیون تومان بود. این قیمت در دوره بعدی حراج آثار مدرن و کلاسیک به ۳۶۸ میلیون تومان رسید. یعنی میانگین قیمت پیشنهادی آثار عرضه شده بیش از ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.  نکته دیگر آن است که در پنجمین دوره حراج میانگین قیمت فروش آثار چیزی در حدود ۳۱۶ میلیون تومان بود.

یعنی بیش از ۱۰۰ میلیون بیشتر از پیش‌بینی کارشناسان. شاید به همین دلیل بود که در دوره بعدی یعنی دوره هفتم که آثار مدرن و کلاسیک عرضه شدند میانگین قیمت پیشنهادی به یکباره افزایش یافت و از ۲۱۳ میلیون تومان به ۳۶۸ میلیون تومان رسید.اگرچه منحصربه‌فرد بودن آثار هنری در هردوره در امکان مقایسه دقیق قیمت‌ها‌ خلل ایجاد می‌کند، اما واقعیت آن است که ارزش مجموع آثار ارائه‌شده در دوره‌های مختلف یک حراجی می‌تواند شاخصی برای بررسی معادلات و مناسبات اقتصادی آن باشد.بر همین اساس می‌توان شیوه قیمت‌گذاری آثار را بررسی کرد.

سال گذشته در دی‌ماه و در حراج آثار معاصر ایرانی میانگین قیمت کارشناسان ۲۶۱ میلیون تومان بود و امسال به ۲۵۲ میلیون تومان کاهش یافت. اما میانگین قیمت فروش در سال گذشته ۳۰۱ میلیون تومان بود و امسال ۲۶۸ میلیون تومان. این موضوع نشان می‌دهد تفاوت میان دوره‌های مختلف این حراج به لحاظ قیمت پیشنهاد و قیمت فروش روندی نزولی پیدا کرده است.اگرچه بحث درباره دلایل این اتفاق می‌تواند بحثی طولانی و پر از اما و اگر باشد، اما نمی‌توان تاثیر انتقادها و حاشیه‌های مداوم این حراج را نادیده گرفت. باری در شرایط اقتصادی چند سال اخیر کشور انتظار هم می‌رفت که بازار آثار هنری که با اتهام‌ها و حواشی بسیاری مواجه است، نتواند در مقایسه با سال‌های گذشته رونق چشمگیری داشته باشد.

 رکوردهای دوره دوازدهم

این دوره از حراج تهران شاهد حضور چهره‌های جدیدی در بازار هنر بود. در این حراج بیشترین تعداد آثار متعلق به حسین زنده‌رودی بود که با ۴ اثر در این رویداد حضور داشت. در دوازدهمین حراج تهران ۷ اثر به رقمی بالای یک میلیارد تومان دست یافتند. گران‌ترین اثر این دوره از حراج اثر حسین زنده‌رودی با عنوان «قوس آبی نیلگون» بود که ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد. در رتبه بعدی تابلوی «طبیعت بی‌جان» منوچهر یکتایی قرار گرفت که یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد و پس از آن تابلوی فرهاد مشیری با عنوان «خوابم یا بیدارم» با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درجایگاه سوم قرار گرفت. در رتبه چهارم مجسمه‌ای از ژازه تباتبایی و «توپ آیینه‌ای» اثر منیر‌ فرمانفرماییان قرار دارند که هر دو به قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خوردند. اثر فرامرز پیلارام و مجسمه پرویز تناولی از مجموعه هیچ روی صندلی نیز هر دو به قیمت یک میلیارد تومان فروخته شدند.

 آثار چند صد میلیونی

اثری از آیدین آغداشلو با عنوان «تابستان، زمستان از مجموعه مغربی‌ها»، مجسمه‌ای از امیرمسعود اخوان‌جم با عنوان «دگردیسی» و تابلویی از شهریار احمدی با عنوان «وجد براق از مجموعه معراج» هر کدام ۸۵۰ میلیون تومان چکش خوردند. اثر منصور قندریز ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شد و اثر پویا آریانپور با عنوان «زنده آگاه» ۷۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی رضا درخشانی با عنوان «هجرت اناری» و اثر مارکو گریگوریان با عنوان «چهار فصل» هر کدام ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شدند. تابلوی نصرالله افجه‌ای ۶۵۰ میلیون تومان و اثر بهروز دارش ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد. اثری از واحد خاکدان با عنوان «محراب» و تابلویی از پرویز کلانتری ۴۶۰ میلیون تومان، تابلویی از فریده لاشایی و بهمن دادخواه ۴۴۰ میلیون تومان، اثر رکنی حائری‌زاده، تابلویی از حسین زنده‌رودی، عکسی از عباس کیارستمی از مجموعه سفیدبرفی و اثری از صادق تبریزی با نام «دلداده» هر کدام ۴۲۰ میلیون تومان چکش خوردند. اثری از پروانه اعتمادی ۴۰۰ میلیون تومان، اثر قاسم حاجی‌زاده و مجسمه محمدحسین عماد از مجموعه «تهی فعال» ۳۴۰ میلیون تومان فروخته شدند.

مجسمه‌ای از ژازه تباتبایی، اثر محمود زنده‌رودی و عکسی از عباس کیارستمی هر کدام ۳۰۰ میلیون تومان فروخته شدند. تابلوی حسن روح‌الامین از مجموعه «عصیان» ۲۸۰ میلیون تومان، اثری از مهرداد محب‌علی با عنوان «ما می‌رقصیدیم ۷» ۲۸۰ میلیون تومان، اثر منصور قندریز با عنوان «طبیعت‌بی‌جان با کله گوسفند» ۲۸۰ میلیون تومان، اثر بیژن بصیری از مجموعه «تبخیر» ۲۸۰ میلیون تومان و اثر دیگری از حسین زنده‌رودی ۲۸۰ میلیون تومان چکش خوردند.

تابلویی از الهام فلاحی با عنوان «جنگ رخش و همای» ۲۴۰ میلیون تومان، تابلوی پرویز کلانتری از مجموعه سقاخانه ۲۴۰ میلیون تومان و تابلویی از ناصر اویسی با نام «سواران را چه شد؟» ۲۲۰ میلیون تومان به فروش رسیدند. تابلویی از نصرت‌الله مسلمیان ۲۲۰ میلیون تومان، اثری از منوچهر نیازی ۲۰۰ میلیون تومان و تابلوی «پرتره مصدق» اثر پروانه اعتمادی ۲۰۰ میلیون تومان چکش خوردند. باقی آثار نیز با رقم‌های کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفتند.

donya-e-eqtesad.com
  • 9
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش