دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۴:۲۶ - ۱۷ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۴۹۹۷
مدیریت فرهنگی

طباطبایی نژاد دردی از سینما دوا می‌کند؟!

رمزگشایی کنار گذاشتن داروغه زاده از رأس نظارت و ارزشیابی

ابراهیم داروغه زاده,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,مدیریت فرهنگی
طی روزهای گذشته و پس از اعلام کنار گذاشتن ابراهیم داروغه زاده از معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، گمانه زنی هایی درباره نارضایتی حسین انتظامی از عملکرد او و برخی حاشیه‌ها شکل گرفت. مواردی که در آنها عملکرد پرانتقاد و کمتر قابل دفاع داروغه‌زاده طی اتفاقات چند ماه اخیر، عامل اصلی تغییر او بود. احکامی که به نظر می رسد انتظامی از آنها به عنوان تاکتیکی برای کاهش انتقادها نسبت به سازمان سینمایی مورد استفاده قرار داده است.

به گزارش بانی فیلم، ناگفته نماند مروری بر احکام جدید انتظامی حکایت از آن دارد و یا دست کم این شائبه را ایجاد می کند که او در مصلحت اندیشی محافظه کارانه ای مصمم است مدت مانده از عمر ریاست خود را در کنار همراهی چند مدیر حرف‌شنو و بی‌حاشیه به آرامی و بدون دغدغه سپری کند و شاید در صورت بروز مشکلات احتمالی، بتواند با قدرت دست به تغییر در چینش فعلی بزند.

چه دو فرد یاد شده و چه محمد حمیدی مقدم که با وجود عدم سابقه خاص مدیریتی در این سطح به عنوان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حکم گرفته و یا مهران عباسی انارکی که قائم مقامی نمایشگاه مطبوعات و نیز مشاورت معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره حضور انتظامی را در کارنامه دارد به عنوان مدیرعامل موزه سینما، احکام صادره نشان از یک گروه یکدست و به اصطلاح خودی دارد.

بماند اینکه باید دید طباطبایی‌نژاد به عنوان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در مسئولیت قبلی خود چه کارآمدی‌ و راندمانی داشته که اکنون در سِمت مهمتری به کار گماشته شده است.  پیشتر شنیده می‌شد با پایان مأموریت طباطبایی‌نژاد در سازمان سینمایی که از ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ با حکم حجت الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی مدیرعامل سابق مرکز گسترش شد، او دوباره به سازمان صدا و سیما بازگردد.

منتقدان، طباطبایی‌نژاد را به دور شدن از اهداف مرکز گسترش در کشف استعدادها و علاقه خاص او به اختصاص بودجه‌های میلیاردی به فیلمسازان شناخته شده برای ساخت آنچه «پروژه‌های فاخر» نامیده می‌شوند، متهم می‌کنند.

پیش از این و در گزارشی که روابط عمومی سازمان سینمایی در خرداد سال گذشته برای بانی فیلم نیز ارسال کرد، مواردی چون «اجازه ندادن ساخت مستند درباره مفاخر ادبیات و هنر ایران، اولویت‌ قرار گرفتن موضوعات خنثی و بی‌خطر، مشکلات معیشتی، اختصاص بودجه به آثاری که در شورای تولید تصویب نشده یا از مراکز دیگری سرمایه تامین کرده‌اند» به عنوان بخشی از انتقادات مستندسازان از مرکز گسترش مطرح شده بود.

ضمن اینکه «کم‌توجهی به مستندهای کوتاه، صرف مبالغ قابل توجه از بودجه سالانه برای برگزاری جشنواره سینما حقیقت و مشارکت در برپایی فستیوال‌های دیگر به جای حمایت از تولید، بروکراسی ناکارآمد حاکم بر مرکز برای تصویب طرح ها و رویه غیر اصولی شورای تولید» نیز از دیگر مسائل مورد انتقاد مستندسازان نسبت به عملکرد طباطبایی‌نژاد در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده که هرگز پاسخ روشنی به آنها داده نشد.

البته انتظامی دیروز با توصیفی که از طباطبایی‌نژاد داشت، نشان داد برای انتقادها «تره» چندانی هم «خُرد» نمی‌کند! انتظامی دیروز یکشنبه ۱۶ تیر ماه در مراسم تکریم و معارفه مدیران جدید سازمان سینمایی گفته:«سید مهدی طباطبایی‌نژاد که تحولات گسترده ای در حوزه مستند ایجاد کرد و در نشست‌های مختلفی که با صنوف ذی‌ربط داشتم از آنها قدردانی نسبت به ایشان شنیدم که نشان‌دهنده این است که مدیر می تواند سیاست عمومی دولت را که گاهی می‌تواند در حد سخنرانی محدود بماند را محقق کند.

یعنی ارتباط با صنوف، عقب نشینی به نفع صنوف و اینکه تنها در جایگاه سیاست‌گذارانه قرار بگیریم که حتی در چنین مواقعی هم باید با مشارکت فعالان صنفی باشد. ایشان مدیر متعصبی است که جدای از سینمای مستند، سینمای انیمیشن و تجربی را هم به خوبی دنبال کرده. خوشبختانه همکاران خوبی در موزه سینما، مرکز گسترش و اداره نظارت هستند که کمک می کنند».

حال باید دید طباطبایی نژاد در موقعیت جدید چطور می‌خواهد پاسخگوی مطالبات سینماگران باشد که اصولاً صدایشان در رسانه‌ها بیش از مستندسازان شنیده می‌شود و بازتاب دارد.

ابراهیم داروغه‌زاده اما که حالا صرفاً همان حکم سابق دبیری جشنواره ملی فیلم فجر را برای سومین سال متوالی در دست دارد، در ماه‌های اخیر با مشکلات متعدد و بعضاً عجیبی در حوزه خود مواجه بود. از مهمترین این مسائل، ورود پول‌های مشکوک، مورد عجیب و بی سابقه تخلفات متعدد فیلم «رحمان ۱۴۰۰»، نابسامانی در تولیدات شبکه ویدئویی و نیز افزایش اعتراضات به رشد روزافزون شوخی‌های جنسی در فیلم‌ها و فزاینده شدن ساخت کمدی‌های مبتذل و بی‌محتوا بود.

از سویی داروغه‌زاده به دلیل موقعیت تازه‌ای که از ۲۳ خرداد ۹۶ با حکم محمدمهدی حیدریان، رییس وقت سازمان سینمایی در آن جای گرفت تا جایگزین حبیب ایل‌بیگی شود، با تغییر رفتار مداراگونه قبلی خود و ورود به عرصه جرح و بحث با رسانه‌ها و سینماگران و تنش‌های لفظی و حتی گاهی انتشار توئیت‌های تند، گرفتار آسیب شد. همچنین او ترجیح داد حامیان و دوستان قبلی خود را فراموش کند تا در نتیجه حمایت آنان نیز قطع شود. رفتارهایی که موجب شد زمام امور به مرور از دست او خارج شود و در نتیجه برخی اقدامات سازنده‌اش از جمله کمک به رفع توقیف چند فیلم در محاق نیز کمرنگ به نظر برسد.

داروغه زاده همچنین در طول دوره خود نتوانست سد مناسبی در مقابل ورود پول‌های آلوده و جریان مشکوک پولشویی ایجاد کند و در مواردی حتی بستری فراهم کرد تا برخی از سرمایه‌داران، ناگهان با تکیه بر نفوذ و ثروتشان و نه تخصص و صلاحیت، صاحب کارت تهیه‌کنندگی شوند!

رئیس پیشین پخش شبکه چهار سیما، مدیر اسبق گروه اجتماعی شبکه اول سیما، مدیر عامل اسبق مؤسسه‌ رسانه‌های تصویری، مدیرعامل اسبق مؤسسه تصویر شهر، دبیر اسبق چهارمین جشنواره فیلم شهر و قائم‌مقام اسبق دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در رأس معاونت نظارت و ارزشیابی، روزهای پرتنشی را سپری کرد که مدیریت آنها در عهده تجربه، توان، اقتدار و حتی نفوذ او نبود!

داروغه‌زاده امسال برگزاری فستیوال فجر ملی را پیش رو دارد که اگر در برگزاری آن تعلل و قصوری به خرج دهد، شاید باید با حوزه سینما وداع کند!

  • 13
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش