یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۰۰:۴۴ - ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۱۸۰۴
فیلم و سینمای ایران

آیا فیلم‌های توقیفی به اکران می‌رسند؟!

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,یلم‌های توقیفی

محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی از بازبینی برخی فیلم‌های سینمایی که در سال‌های گذشته اکران آنها متوقف شده، خبر داد. او گفته که در ماه‌های آینده برخی فیلم‌های پر بحث که هنوز مجوز اکران نگرفته‌اند، دوباره بازبینی خواهد شد. حیدریان همچنین گفته که معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را مکلف کرده تا در مورد توزیع غیرقانونی برخی فیلم‌های توقیفی در فضای مجازی تحقیق کند.

 

 

گفته‌های محمدمهدی حیدریان البته برای بسیاری از کسانی که این مدیر و سابقه‌اش را می‌دانستند، غیرمنتظره نبود. هر چه باشد او مدیری است که در دوره اول حضور در سازمان سینمایی که آن زمان معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامیده می‌شد، در قیاس با دیگر مدیرهای قبل و بعد از خود کمترین فیلم‌های توقیفی را برای مدیران آینده به میراث گذاشته بود.

 

چند روز بیشتر نیز از رفتن حجت‌الله ایوبی از ساختمان سازمان سینمایی نمی‌گذشت که او در مصاحبه‌ای اظهار داشت که با آمدن محمدمهدی حیدریان، در آینده اتفاقات خوبی برای فیلم رستاخیز احمدرضا درویش خواهد افتاد. او البته تأکید کرد که بعید به نظر می‌رسد در زمان مدیریت جدید سازمان سینمایی، سایر فیلم‌های توقیفی بتوانند در سینماهای کشور به نمایش درآیند که به نظر می‌رسد با تکلیفی که ریاست سازمان سینمایی برعهده معاون نظارت و ارزشیابی گذاشته، خبرهای خوبی را در این زمینه نیز شاهد باشیم.

 

در چهار‌ سال اخیر با این‌که تعداد فیلم‌های توقیفی در قیاس با هشت‌ سال قبل ناچیز به نظر می‌رسد، اما به ‌هر حال می‌شود گفت که وجود هر فیلم توقیفی را می‌شود زخمی دردناک بر پیکره سینمای ایران نامید. به‌خصوص که تمام این فیلم‌ها روند مرسوم دریافت پروانه ساخت را طی کرده‌اند؛ و بنابراین به مشکل برخوردن آنها می‌تواند امنیت مالی و روانی شاغلان این حوزه را بشدت تهدید کند. رستاخیز، خانه پدری، خانه دختر، عصبانی نیستم و ارادتمند نازنین، بهار، تینا نام فیلم‌های شاخصی هستند که در چهار سال گذشته به نوعی جلوی اکران آنها گرفته شده است. در میان این فیلم‌ها، دو فیلم رستاخیز و خانه پدری مدت زمان بسیار اندکی به نمایش درآمدند و ناگهان از پرده سینماها پایین کشیده شدند.

 

 محمدمهدی حیدریان که پیشتر گفته بود فیلم‌هایی که از چارچوب نظام عبور کنند، نمی‌توانند به اکران امید داشته باشند، درباره بازبینی برخی فیلم‌های توقیفی گفت: برای آن سه چهار فیلمی که درباره آنها بحث وجود دارد در چهار پنج ماه باقیمانده از دولت یازدهم بررسی دیگری انجام خواهیم داد و به نظرم باید از این تب و تابی که ممکن است ما را به سمت یک تصمیم غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی هل دهد، بگذریم. پس حتما باید آنها را دوباره بازبینی کنیم و فکر می‌کنم اگر فیلمی برای نمایش‌دادن مشکل دارد، هزینه اصلاح و اکران آن کمتر از هزینه روانی و بایگانی‌کردن آن در سینما و نیز پرداختن و نپرداختن نقدی به آن است. بنابراین راه اول را بیشتر می‌پسندم که فیلم‌ها اصلاح شوند و به نمایش در بیایند.

 

 او همچنین با تأکید بر این نکته که موضوع توزیع غیرقانونی فیلم‌ها در اینترنت در دست بررسی است، ادامه داد: نمی‌خواهم هیچ احتمالی را رد کنم، به همین دلیل معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را مکلف کرده‌ام که يك کمیته چهار پنج نفره که در این حوزه اهل تجربه هستند، موضوع را بررسی کنند و تا انتهای خط بروند که ببینیم از چه‌طریقی این اتفاق افتاده است. فراموش نکرده‌ایم که روز گذشته نیز خود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شایعاتی درباره خروج نسخه‌های غیرقانونی فیلم‌ها از سازمان سینمایی عکس‌العمل نشان داد تا ثابت شود در این چند ماه پایانی دولت یازدهم ارشاد عزم راسخی برای ایستادن مقابل این رویه نامیمون دارد.

 

وزیر ارشاد دیروز گفته بود: وزارت ارشاد یکی از امن‌ترین نقاط برای حفظ امانت فیلم‌ها و بازبینی آنهاست که در ٦ ماه گذشته هیچ مورد مستندی در زمینه لو رفتن نسخه فیلم‌ها در آن گزارش نشده و طرح چنین مسائلی فضاسازی است که نباید توجهی به آن شود. کسانی که چنین ادعایی را مطرح می‌کنند، یک برگه سند در این‌باره به من ارایه دهند تا من در اولین فرصت موضوع را پیگیری کنم و به آنان پاسخ دهم.

 

این روزها که جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حال برگزاری بود، حجم زیادی از اخبار رسانه‌ها به این فستیوال اشاره داشتند. فستیوالی که شاید بتوان با جرأت گفت که تنها جشنواره استانداردی است که در سال‌های بعد از انقلاب در ایران برگزار شده است. ظاهرا رئیس سازمان سینمایی نیز هم‌عقیده با بسیاری از ناظران منصف که سیاسی کاری را در قضاوت‌هایشان دخیل نمی‌کنند، از روند حاکم بر فستیوال بین‌المللی فجر راضی است  که درباره تغییرات احتمالی در برگزاری جشنواره فجر می‌گوید:

 

جشنواره ملی فجر حتما تغییراتی خواهد داشت؛ چون این مسأله را تا قبل از ‌سال جدید به نتیجه رساندیم. در بخش جهانی هم در حال حاضر آقای میرکریمی یکی از موفق‌ترین تجربه‌ها را پشت سرگذاشته و شاهدیم سومین دوره جشنواره جهانی فجر با نظم خوبی برگزار شده است. البته زمان جشنواره امسال با انتخابات تقارن داشت و به نظرم در اجر و سهم آن ظلم شد و آن‌طور که حقش بود به آن پرداخته نشد، با این حال ممکن است درباره زمان این جشنواره بررسی‌هایی را انجام دهیم. با وجود تمام این صحبت‌ها تا به ‌حال هیچ تصمیمی گرفته نشده و تنها تصمیم ما فقط بررسی موضوع بوده است.

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 18
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش