سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
۱۲:۱۳ - ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۱۰۱۲۳۶
موسیقی

بررسی ماجرای متهم شدن حمید هیراد به سرقت ادبی

حمید هیراد,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

این روزها حمید هیراد به یکی از خبرسازان حوزه موسیقی تبدیل شده است. هیراد خواننده جوانی که چند صباحی می شود نامی برای خود درعرصه موسیقی کشور دست و پا کرده، این روزها با آماج حملات و شایعه هایی روبه رو گردیده که برای او سنگین تمام شده است.

 

یکی از این موضوعات که طی هفته گذشته حمیدهیراد را با حواشی بسیاری روبه رو کرده، ادعایی مبنی بر سرقت ادبی و شعرهایی است که این خواننده در آهنگ هایش استفاده کرده است. تعدادی از شاعران و ترانه سرایان ادعا کرده اند که هیراد، با کمی تغییر اشعار آن ها را مورد استفاده قرارداده و این کار را سرقت ادبی دانسته و از او خواسته اند تا کار به جاهای باریک کشیده نشده است، عذرخواهی کند و از این به بعد هم سعی کند از این گونه کارها انجام ندهد.

 

دومین موضوعی که این روزها برای هیراد حاشیه جدیدی ساخته است، یک پیام ویدیویی از آن سوی آب ها بود که در آن «علیشمس» ادعا کرده، هیراد برای حضور در برنامه دورهمی مبلغ یکصدمیلیون تومان پرداخت کرده است؛ ادعایی که در صورت اثبات می تواند برای این خواننده و گردانندگان برنامه دورهمی سنگین تمام شود. البته در پاسخ به این ادعا، علی اوجی که در پیام علیشمس کسی بوده که پول را از هیراد دریافت نموده، اعلام کرده است که انتخاب افراد برای حضور در برنامه دورهمی از سوی یک گروه انجام می گیرد و این طور نیست کسی با پول وارد این برنامه شود و به دلیل این اتهام از علیشمس شکایت خواهد کرد.

 

این حواشی نشان می دهد که هیراد روزهای سختی را پیش رو دارد و باید هر چه زودتر خود را از این حواشی دور کند و گرنه ممکن است به دردسر بیفتد. در ادامه به بررسی واکنش شاعران و حمید هیراد درباره سرقت ادبی این خواننده جوان پرداخته ایم که می خوانید.

 

شروع ادعای جنجالی سرقت ادبی

حمید حسین زاده با نام هنری حمید هیراد، خیلی زود توانست محبوبیت زیادی بین موسیقی دوستان پیدا کند . او اولین آهنگش را با گروه پازل بند در کنار علی رهبری و آرین بهاری در ۱۵ اسفند سال ۹۵ با نام «بی تاب» منتشر کرد. همچنین در چند قطعه دیگر با گروه پازل همخوانی داشت اما بعد از مدتی به صورت مستقل قطعاتی مانند «مستم کن»، «فراموش کن»، «رسوایی»، «خدا»، «شب که شد»، «عشق»، «شوخیه مگه»، «نیمه جانم» و «یار» را منتشر کرد.

 

ماجرا وقتی شروع شد که هیراد در تاریخ ۲۹/۳/۹۶ مهمان برنامه دورهمی بود. در این برنامه هیراد یکی از ترانه های خودرا که با نام «خدا» تولید شده است، اجرا و خود را به عنوان ترانه سرای اثر معرفی کرد؛ در حالی که طبق شواهد یک بخش این ترانه متعلق به مولانا و بخش دیگر متعلق به شاعر و ترانه سرا خانم «مهتاب یغما» است، که این شعر را در صفحات مجازی خود به اشتراک گذاشته. بعد از این ماجرا علیرضا بدیع شاعر و ترانه سرای کشور در گفت وگو با یک برنامه تلویزیونی، به صحبت های حمید هیراد در برنامه «دورهمی» اشاره کرد و گفت: «شما شعرهایت را سرقت می کنی! ما را که از بچگی با شعرهای مولانا بزرگ شده ایم نمی توانی گول بزنی!» . این ماجراها به ایجاد کمپین #نه_به_سرقت_ادبی منجر شد.

 

بیانیه جمعی از شاعران

اتفاقات ذکرشده هیچ واکنشی از طرف هیراد نداشت و فقط او در اینستاگرامش نوشت: «گذشتم... الهی همه عاقبت به خیر بشیم...»

 

اما شاعران و ترانه سرایان به کمپین اکتفا نکردند و در تاریخ ۹فروردین اقدام به صدور بیانیه ای کردند که در آن نام شاعران نام آشنایی به چشم می خورد و یکی از آن ها محمد علی بهمنی است. بهمنی از شاعران معاصر این روزهای ادبیات است که رئیس شورای شعر هم هست و نامش در انتهای این بیانیه دیده می شود.

 

جالب است بدانید که خود محمد علی بهمنی مجوز شعر این نوع قطعات را صادر می کند. در متن این بیانیه آمده است: «ما جمعی از شاعران و ترانه سرایان ضمن ناپسند دانستن سرقت ادبی و محکوم کردن آن، موارد زیر را که توسط حمید هیراد خواننده صورت گرفته است، ناشایست دانسته و خواستار رسیدگی مراجع ذی ربط در جهت احقاق حقوق از دست رفته صاحبان آثار هستیم:

 

۱. استفاده اثر بدون کسب مجوز از صاحب اثر

 

۲. ضایع کردن حقوق مادی_معنوی شاعران و ترانه سرایان

 

۳. جعل نام و دستبرد در متن بدون اطلاع و رضایت صاحب اثر

 

۴. تلفیق ابیاتی از شعرای مختلف بدون کسب اجازه و ثبت تمامیت این کلاژ به نام حمید هیراد در پوستر و صفحه شخصی وی

 

۵. هتاکی و طرح داعیه شکایت از منتقدان و افرادی که در جهت تنویر افکار عمومی اقدام کرده اند

 

۶. اهانت های زننده مدیر برنامه های حمید هیراد به منتقدان و کاربرد عبارات سگ های هار و گرسنه در مورد منتقدان!

 

در پایان ضمن پای فشاری بر مصالح صنفی خویش اعلام می داریم که تا احقاق حق یک یک شعرایی که به دلیل نداشتن رسانه ای رسا، از گفتار وا مانده اند، از کار نخواهیم ماند.و اما روی اصلی این پیکان به سمت تهیه کنندگان این دست آثار است که بدون توجه به حقوق پایمال شده، تنها به فکر تهیه آثاری سودآور بدون منفعت ملی و ارتقای فرهنگی هستند. بی شک این بنگاه های اقتصادی نیز باید پاسخگوی مطالبات برحق صنف شاعران و ترانه سرایان باشند و در صورت عدم توجه به مطالبات مذکور، با برخوردهای وسیع تر صنفی و دیگر اقدامات قضایی مواجه خواهند شد.»

 

پاسخ حمید هیراد

این بیانیه موجب شد که ۱۲ فروردین ۹۷ هیراد در پاسخ به آن ها متنی را در اختیار رسانه ها قرار دهد. در بیانیه «حمید هیراد» آمده است: «مایل بودم که در روزهای آغازین سال نو به گونه ای دیگر با مشتاقان فرهنگ و هنر ایرانی مان صحبت کنم ولی حواشی پیش آمده در روزهای اخیر، مرا ناگزیر می کند تا به جای بهاریه، از دری دیگر چند جمله ای بگویم....

 

استفاده عینی از بخشی از سروده شاعری یا تغییر یافته بیتی از ترانه ای یا بهره مندی محتوایی از شعر سراینده محترمی، منحصر به کار بنده نیست و سابقه ای طولانی در ادب فارسی دارد و نمونه های این بهره مندی این جانب هم عموما مورد تایید اهالی ادب معاصر، از جمله شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی کشور قرار گرفته است و نمونه های این به اصطلاح «تدوین» و پیوند، هرگز با مخالفت این شورا یا مشروط نمودن تولید این آثار، مواجه نشده اند.... البته بنده هم به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری این خاک، برای نشان دادن اعتقادم به ناپسند بودن سرقت ادبی از آثار دیگران و رعایت عرف و ادب، در پیوست معرفی آثار ارائه شده، به ویژه در قطعات اخیر، مرجع هر برداشت را هم ذکر کرده و در صورت دسترسی، از شاعر مورد نظر هم کسب اجازه و رضایت نموده ام.... اما عجالتا عرض می کنم که بهره گیری از تجربیات ادبی شاعران و ترانه سرایان هموطنم، عموما دلایلی از این قرار داشته اند: -

 

یادآوری ظرفیت های متفاوت گنجینه ارزشمند شعر کهن فارسی و تشویق مخاطبان به نگاهی دیگر گونه به این میراث ملی. - معرفی دیگرباره و متفاوت سروده های شاعران معاصر و همنسلان ترانه سرا و همچنین بهره گیری از آشنایی های تاریخی و پاره های ادبی مشهور ایشان در «پیوندهای» کلامی خودم به علت تناسبات وزنی یا معنایی با کل قطعه درحال ساخت، با هدف ارتقای صمیمیت کار و تقویت ماندگاری مجموعه اثر در ذهن مخاطبان و طبعا تسهیل در انتقال مفهوم کلی یک قطعه موسیقایی با استفاده از صرفا یک، دو بیت از سروده شاعر یا ترانه سرایی دیگر.

 

- ایجاد طیف جدیدی از نشاط اجتماعی در خیل عظیم مردم و به خصوص میلیون ها جوان علاقه مند به شنیدن صداهای تازه از بستر موسیقی پویای ایرانی.... شاید قدمی به اشتباه رفته باشم یا کلامی به پختگی نگفته باشم، به گمانم فرصت اصلاح شیوه ها و ترمیم اشتباهات سهوی، همیشه فراهم است و همچون امید به لطف واسعه خداوند، همیشه می توان امیدوار بود که دنیای گسترده هنر، برای ایفای نقش های مختلف و رساندن نغمه های متفاوت، صحنه هایی بسیار بکر و وسیع دارد. به قول آن ظریف:

 

... خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد!»

 

نمونه هایی از سرقت ادبی هیراد

عزم آن دارم که امشب نیم مست

پای کوبان کوزه دردی به دست

 

سر به بازار قلندر در نهم

پس به یک ساعت ببازم هرچه هست

 

عطار نیشابوری

استفاده شده در آهنگ «فراموشم نکن»

حال آن دارم که امشب می مست

 

پای کوبان تا سحر جامی به دست

سر به سر باده به باده مست مست!

 

هی زنم می تا ببازم هرچه هست

***

من با تو بهشتی شدنم در خطر افتاد

آتش بکش آغوش و به دوزخ بکشانم

 

آریا صالحی

استفاده شده در آهنگ «عشق»

 

من با تو بهشتی شدنم در خطر افتاد

 

آتش بزن این جان و به دوزخ بکشانم

 

***

برد آرام دلم، یار دلارام کجاست؟

آن دلارام که برد از دلم آرام کجاست؟رهی معیری

 

استفاده شده در آهنگ «دلارام»

 

برد آرام دلم یار دلارام کو

آن که آرام برد از دلم آرام کو

 

***

ز عشقت بند بند این دل دیوانه می لرزد

خرابم می کنی اما خرابی با تو می ارزد

 

شهرام سببی

استفاده شده در آهنگ «نیمه جانم»

از عشقت بند بند این دل دیوانه می لرزد

 

خرابم می کنی هردم خرابی با تو می ارزد

 

***

دکتر این بار برایم نم باران بنویس

دو سه شب پرسه زدن توی خیابان بنویس

 

مهتاب یغما

استفاده شده در آهنگ «خدا»

 

یارب امشب برایم نم باران بنویس

 

دو سه شب پرسه زدن توی خیابان بنویس

 

 

ناصر رعیت نواز

 

 

 

khorasannews.com
  • 27
  • 8
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۸
جدیدترین
قدیمی ترین
درسته که این کار ناپسند است اما با توجه به جواب اقای حمید هیراد امید وارم از این کار اقای هیراد به عنوان یک خواننده ی جوان بگذرند گذشته بر این به نظر من استفاده از یک یا دو بیت سرقت ادبی محسوب نمیشود تازه. سرقت ادبی به اون میگن که کاملا شبیه بیت باشد
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش